Het potentere broertje van de Fiat 124 Spider waar we allemaal op zaten te wachten.
De nieuwe Mazda MX5 Fiat 124 Spider werd in principe goed ontvangen. Mooi wagentje, achterwielaandrijver, handgeschakelde 6-bak, roadster, helemaal prima. Op het vermogen na. Want de 124 werd maar met 1 motorisering geleverd, de 1.4 MultiAir met 140 pk. Dat mocht wel wat sterker, was de klacht. Misschien werd het tijd voor een versie van Abarth?
En ze hebben geluisterd hoor, want zie hier de Abarth 124 Spider. Met hetzelfde 1.4-tje, dat wel, alleen hebben ze er nu 170 pk en 250 Nm uit weten te peuteren. En daarmee wordt het ineens een veel leuker wagentje. Want je zit in 6.8 seconden op de 100 en je kan doorblazen tot 230. Schakelen kan nog steeds met de handgeschakelde 6-bak, of je kan kiezen voor een automaat. Voor het betere gooi- en smijtwerk is er standaard een sperdiff gemonteerd en de Italianen hebben bij Billstein geshopt voor de schokbrekers. Remmen doe je met de producten van Brembo. Dat klinkt goed! Net als de standaard sportuitlaat die ze erover hebben gehangen. Die ploft ook lekker weg.
Qua uiterlijk is er ook het een en ander gewijzigd. Het Fiat-logo is verdwenen en vervangen door het overbekende schorpioentje. verder zit er een achterspoiler op, een kenmerkende lijn over de zijkant en de koelopeningen in de voorbumpers zijn wat groter. De wielen zijn standaard 17 inch.
En als je dacht dat hiermee het goede nieuws ophield? Ha, dan heb je het helemaal mis. Abarth heeft namelijk ook een rally-wagen gepresenteerd. Daar hebben ze een 1.8 turbo ingelepeld met 300 pk. Met zijn rolkooi en andere aanpassingen is hij goedgekeurd door de FIA, dus er mogen ook echt wedstrijden mee worden gereden. Vanaf volgend jaar is hij te koop. Voor welke prijs? Dat is net als bij de gewone Abarth 124 Spider nog even niet bekend.
fmgarcia zegt
Maak er dan een kleine 200 pk van lijkt me. Dit zit wel erg dicht op de standaard versie.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Leuk karretje en begrijp het principe, maar 4 uitlaten zijn imo gewoon niet nodig met 170pktjes.
dhrschaaphok zegt
@fmgarcia: Al die dikke bumpers toch ook niet, maar ziet er toch dik uit? Het standaard model heeft trouwens standaard al 2 uitlaten, deze opmerking laat wel weer zien dat je er echt helemaal niets van begrijpt.
fmgarcia zegt
@dhrschaaphok: Zeg toch heel voorzichtig dat ik het principe begrijp, dat gasten zoals jij kicken op een achterkant van 1.75m breed gevuld met uitlaten. Het is gewoon niet mijn smaak, ook bij een Corvette vind ik het to much bijvoorbeeld.
fmgarcia zegt
@dhrschaaphok: Moet bij nader inzien wel beamen dat het redelijk ok is. Ze staan goed naar buiten die uitlaten.
clarkson zegt
@fmgarcia: Als je Abarth een beetje kent komen er vast een zeker ‘speciale’ uitvoeringen die meer pk’s krijgen. Je kan er vanuit gaan dat er uitvoeringen komen met 200PK +.
jaccovdzaag zegt
@fmgarcia: Breng je ‘m naar Squadra ;)
Als je toch 45k op een auto stukslaat, doe dan maar 600 erbij voor een TLC beurt bij de beste heren.
geertvn zegt
@jaccovdzaag: alleen softwarematig zullen ze hem niet boven 190 pk krijgen. Squadra heeft natuurlijk enkele unieke projecten waardoor meer mogelijk wordt.
uncivilsum zegt
Eindelijk weer een abarth die achterwiel aangedreven is
scottishcarspotter2000 zegt
Beetje too much die Abarth, vier van die uitlaatpijpen gaat iets te ver. Die rallywagen is wél erg gaaf
Jochempie zegt
Met name die Rally versie is interessant, want mogelijk zien we daar de nieuwe verwijderbare hardtop voor de MX-5/124. Toch wel een must vind ik persoonlijk.
baasbas zegt
Voor mij teveel kermis… Doe toch maar een MX5 met wat go fast bits…
jaapiyo zegt
Jawel, vier uitlaten voor je 1.4. Voor elke cilinder één…
ardonjr zegt
Hoe vaker ik hem zie.. hoe leuker ik hem vind worden. Zeker deze Abarth variant mag er wel wezen. En-profiel heeft het absoluut iets weg van een serieuze sportauto. Leuk hoor.
trustmeiamanengineer zegt
Oeh lekker hoor, wat een gaaf ding! En 170pk is zat denk ik, en anders kan de tuningsboer er altijd nog wel een paar pk extra uitpeuteren.
dutchcorvette zegt
Heel dik! Met automaat graag
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@dutchcorvette: wat de hel doe je hier?
romeoalfa zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: een automaat met dubbele koppeling is toch echt beter dan een handbak.
ardonjr zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Fijne gebruikersnaam hahaha :D
mierenneuker zegt
@dutchcorvette: Kan gebeuren, heb er ook wel eens last van. Denk ik naar Autoweek.nl te gaan kom ik perongeluk op Autoblog.nl terecht
kevin_krystofiak zegt
wat ziet dit er goed uit!
87sandyd zegt
Beetje kermisauto. Maar wel een leuke motorisering
mrcy335d zegt
Nice alleen de uitlaten wat minder
itsok zegt
@mrcy335d: precies, maar ik wel er wel een
mrcy335d zegt
@itsok: ik ook hoor
moondustfocus zegt
De rally uitvoering heeft wel een hoog bassie en adriaan gehalte, maar verder een leuk karretje.
Dutchdriftking zegt
Kijk, en als die nieuwe 1.8 nou ook naar een productie model z`n weg gaat vinden met zo`n 250pk…. Dan is deze Fiat ineens een concurent van de Boxter. Wie had dat kunnen denken……
berlinetta zegt
Ik wil hem wel. Zou alleen even twee uitlaatjes erop schroeven. 4 uitlaten hoort alleen op een supercar.
Verder een strak bakkie. Moet toch wel enorm leuk sturen.
jack_abarth zegt
@berlinetta:
Hmm, E46 M3 kan het toch ook best wel goed hebben.
berlinetta zegt
@jack_abarth: Staat zeker niet verkeerd, maar twee uitlaatjes had ik mooier gevonden.
sydney zegt
Ik verkoop geen Abarth’s meer(en Alfa Romeo’s) en de rest van het hele gebeuren wat wij verkochten maar soms,heel soms ondanks dat ik nu een veel betere baan heb mis ik het merk en het hele gedoe eromheen best wel.Ze hebben naast de 500 ook echt een andere auto nodig.De Punto heeft niets eens onterecht potten kunnen breken.
gtwillem zegt
Doe mij maar de Mazda MX-5. Misschien dat de 124 in het echt heel erg meevalt, maar het komt mij te gekunsteld over. Daarbij denk ik dat de 1.5 en 2.0 van Mazda veel beter bij het karakter van de auto passen.
clarkson zegt
@gtwillem: Ik vind de 1.5 absoluut niet krachtig genoeg. Het onderstel is ook te losjes. Bij de Mazda zou ik echt alleen voor de 2.0 gaan. Ik ben wel verschrikkelijk benieuwd hoe de fiat gaat rijden.
EnthousiaST220 zegt
Leuke kar maar toch vind ik dat de auto nog wat slagvolume mist. Waarom geen 1750 tbi die we kennen uit de guilietta ofzo?
schellekens006 zegt
Best een gaaf ding kan alleen niet wennen aan die rare koplampen die moeten ze een beetje bijschaven.
allesmetturbo zegt
stoere achterkant met die uitlaten zo! vind m zeer geslaagd, zou m eerder overwegen dan de mazda. dit blokje is ook prima te chippen en dan heb je hier aardig wat lol aan denk ik :)
Nemus zegt
Ja, er is nog plaats op mijn oprit!
mrrallycross zegt
Zonde van de kleirstelling
hight96 zegt
Zal Mazda hier nog op gaan antwoorden?
Rob zegt
@hight96:
Is dat nodig?
Japanse merken hebben bergen after-market spul. De mensen die een snellere MX-5 willen regelen dat zelf wel. Neemt de behoefte voor een snellere variant een beetje weg. Dat is bij een merk als FIAT toch anders.
motormuis zegt
Jammer dat Fiat nu de krachtigste versie in handen heeft. Ze hebben zo weinig met de ontwikkeling van doen gehad. Hooguit een financiële injectie. Wellicht de ombouw naar de MultiAir motor…..
FeRaRi zegt
Wat zit iedereen weer elkaar na te praten hier. Die 4 uitlaten zijn namelijk imo niet, omdat die over zoveel pk beschikt, maar puur voor het design. Gooi er maar is 2 uitlaten onder. Dat ziet er gewoon minder mooi uit. Abarth heeft dit ook gedaan bij de esseesse van de 500 dacht ik. De rally versie is ook erg gaaf met die livery die terug doet denken aan de oude 124. Hopelijk pikken wat teams deze rally bak op in de benelux.
toyotafortuner zegt
Ziet er goed uit, los van de quadpipes
wjeurs zegt
Ik was altijd wel fan van Abarth, maar naar mijn mening is dit ordinaire tuning.