De F1 gridline van 2016 wordt steeds strakker.
Na Red Bull en Mercedes is daar dan nu Mclaren met hun nieuwste creatie voor het komend seizoen. Na de MP4-30, hebben we nu de MP4-31. Waarom ze ‘m niet gewoon ‘Spaceship’ of ‘Fireball’ noemen ontgaat mij een beetje, magnetron-namen boeit niemand toch? Maar goed, dat zal wel weer aan mij liggen.
Wat is er veranderd? Qua uiterlijk iets meer dan de Mercedes. Vóór zijn we een deel van de ronde rode golf verloren, aan de zijkant zien we een wat minimalistischer design en de achtervleugel draagt een… ach, bekijk zelf de foto’s maar.
Onderhuids heeft Honda de winterstop gebruikt om het toch behoorlijk waarneembare tekort aan power van de RA616H vermogensunit aan te passen. Niet meer tjokkend omhoog dus. Ook vertelt McLaren het chassis grondig te hebben aangepakt. Button was in ieder geval al erg te spreken over de aangepaste aerodynamica, laten we hopen dat ‘ie met de nieuwe bolide enkele overwinningen weet te pakken. Studiobeelden van de nieuwe car vind je hier.
viezefreddyw zegt
Iets te veel zwart dit. Ik hoop dat Renault met wat meer geel aankomt, anders heb je vier dezelfde auto’s rondrijden.
desalen zegt
@viezefreddyw: ik hoop heel sterk dat er nog een sponsor bijkomt, voor op de zijkanten. Kan het me niet voorstellen, maar kan me ook niet voorstellen dat dit de bedoeling is…
Want zoals je zegt, dit is te donker.
jobberns zegt
Nu hopen dat ze met deze wagen wél een keertje winnen
Ram-G-maN zegt
Hmmm… Toch geen McLaren Papaya Orange. Jammer. What’s up with the black?! Iedereen is op grote schaal zwart aan het toepassen op de wagens.
Robert zegt
@AutomotiveDesigner: inderdaad, de vroegste McLaren auto’s vielen goed op in hun “clubkleur” oranje, voordat ze deze destijds inruilde voor de klassieke (en eveneens prachtige) rood-witte Marlboro livery.
rob5nismo zegt
Laat het maar snel morgen 14.00uur worden
subaru555 zegt
Ik dacht dat de auto’s veel ingrijpender vernieuwd zouden worden, bredere achtervleugel etc. Of is dat pas volgend jaar?
fmgarcia zegt
@subaru555: Ja volgend jaar. Dat is optisch ook niet heel spannend tov van nu, maar het zal wel erg veel schelen in laptimes. Je kan al wel het een en ander vinden online. Dacht wel dat de ‘power unit’ 1000 pk + gaat krijgen, dat maakt het weer even wat spannender met uitaccelereren.
kaasisslecht zegt
Wat zwart is moet zwart blijven
367pk zegt
Na het zien van de foto’s van deze, en de nieuwe Mercedes, bekruipt mij het gevoel dat, als ze echt eens wat aan kostenbeheersing willen doen, ze de vormgeving van de voorvleugel eens aan banden moeten leggen: inmiddels beslaat hij zo’n beetje een kwart van de auto, en je kunt er gewoon aan zien dat er vele miljoenen in alleen dit onderdeel geïnvesteerd zijn. Gewoon vlak, 2 eindplaten en tussen de lijn van de voorwielen blijven (dan worden de auto’s ook nog eens mooier imo)
mrB zegt
@367pk: als de Aero voor niet goed is, dan is het voor de hele wagen niet te redden. Alles wat je ziet aan vormen en welvingen is om de lucht goed langs die vervelende lompe zwarte dingen, ook wel wielen genaamd, te geleiden. Een simpel vleugel profiel net endplates zoals je voorstelt zou de f1 in één klap tientallen jaren terug zetten en ronde tijden omhoog schieten.
367pk zegt
@mrB: ik snap best waar al die flapjes voor zijn, maar als de reglementen ze verbieden, zit iedereen met hetzelfde nadeel/probleem. Er verandert dus niets aan de competitie. Alleen wordt het voor de “arme” teams betaalbaarder, en de auto’s worden mooier; nu zijn het net neusberen.
87sandyd zegt
Vanaf maart veelal te zien langs de kant van het circuit of in de pit…..
audiisthebest zegt
Ze moeten de auto gewoon weer wit met rood maken net als de McLaren MP4/4
Dutchdriftking zegt
elegant zwart hoor, ik vind het wel deftig.
imaginenl zegt
Volgens mij heeft ie zn neus gebroken
clarkson zegt
Gaaf filmpje hebben ze gemaakt. Ik denk dat ze voor het kampioenschap kunnen gaat dit jaar.
motoragent zegt
@clarkson: Kampioenschap? Ik denk dat ze al lang blij mogen zijn als ze regelmatig in de punten rijden, met zo nu en dan een enkel podium. Top 6 in het kampioenschap zou al heel wat zijn.
Vergeet niet dat de misère vorig jaar niet enkel met de Honda power-unit te maken had, maar dat McLaren al jaren niet meer mee kan komen met de top.
clarkson zegt
@motoragent: Ze hebben alonso beloofd dat hij dit jaar wereldkampioen kan worden. Dus ik beloof niet dat hij maar regelmatig een puntje mee pakt. Maar hij gaat juist mercedes verslaan.
motoragent zegt
@clarkson: Realistisch gezien is het onmogelijk, maar we gaan het zien. Van 1 na laatste in 2015 naar het verslaan van een oppermachtig team is een megastap. Zeker als je ziet hoeveel moeite Ferrari er voor moet doen om überhaupt enigszins te kunnen aanhaken…
clarkson zegt
@motoragent: Nee het is ook totaal niet realistisch. Ik denk ook dat Alonso nu zijn laatste jaar in gaat. Ik denk dat nog een jaar achteraan rijden de druppel gaat worden.
Edge zegt
Volgens mij heeft @clarkson een fles whisky bij de lunch leeggezopen. McLaren zal het ongetwijfeld stukken beter doen dan vorig jaar, dat kan haast niet anders, maar nu vraag je toch echt iets teveel van het team. Vergeet niet dat 2016 een evolutie is van 2015, en geen complete revolutie waardoor iedereen weer vanaf 0 begint.
toniominestrone zegt
Neusje doet mij denken aan de Ensign in de jaren ’70
mrrallycross zegt
Ferrari heeft de auto toch ook al gepresenteerd
trustmeiamanengineer zegt
Hopen dat Fernando en Button in dit ding weer eens fatsoenlijk mee kunnen doen met de rest.
pomoek zegt
Een champagnemerk als hoofdsponsor? Hmmm…
dennisjuh95 zegt
Ik vind het wel tof eerlijk gezegd al die minimalistische designs.
stephanotis zegt
@rynnus: De erfenis. Er was eens een piepjonge automonteur genaamd Ron Dennis, die een baan kreeg bij Cooper, waar hij zich al snel mocht bezighouden met de Formule 2 en 3, en daarna ook de Formule 1 wagens. In 1969, nog geen 22 jaar oud, werd hij hoofdmecanicien bij Brabham, om twee jaar later, na het vertek van Sir Jack, voor zichzelf te beginnen.
Na het failiet van zijn Formule 3 team “Project Three” onstond in 1976 “Project Four Racing”, met teams die deelnamen aan de F2, F3 en BMW Procar series. Sponsor Marlboro, tevens sponsor van het in het slop verkerende McLaren F1 team en goed bekend met Ron’s F1-ambities, telde 1 plus 1 bij elkaar op en zo werd in 1980 “Marlboro Project Four”, bij velen beter bekend als “McLaren Project Four”, geboren. Anno 2016 zijn we aanbeland bij het 31e model van de MP4.
Dizono zegt
Met haakje om de rode lantaarn aan op te kunnen hangen?
Edge zegt
@Dizono: Nah, ik heb zo’n voorgevoel dat Sauber de rode lantaarn gaat dragen. De ontwikkeling van hun wagen stond vorig jaar al enorm stil wegens gebrek aan geld, ik verwacht niet dat dat dit jaar anders gaat zijn. Het enige voordeel voor Sauber vorig jaar was dat Manor met oude motor en nog beperkte budget rondreed. Maar nu Manor een fatsoenlijke motor heeft en de ophanging en versnellingsbak bij Williams inkoopt en ook nieuwkomer Haas nauwe banden met Ferrari onderhoudt, zal Sauber wel kansloos laatste worden.
pinut187 zegt
Wow, als hij zo hard gaat als dat ie mooi is dan zitten er wel wat podium plaatsen in het verschiet. IMO 1 van de mooiste van de laatste tijd.
Edge zegt
Ik vraag me echt af welke pannenkoek die livery heeft verzonnen. Ze hebben zoveel om op terug te vallen: oranje van de beginjaren van McLaren, rood met wit uit de succesvolle Marlboro jaren, of als je die sigarettenassociatie niet wilt gewoon omdat het de racekleuren van Honda zijn. In plaats daarvan komen ze voor het zoveelste jaar op rij met een lelijke, donkere en anonieme livery.
Maar goed, dat McLaren weinig inspiratie of stijl heeft werd al pijnlijk duidelijk toen ze dit T-shirt toonde als officieel shirt voor 2016…