Volgens D66 kan een aparte rijbaan voor de elektrische auto in ieder geval in Den Haag uitkomst bieden.
We kunnen er lang of kort over zijn, maar Nederland ziet graag zo veel mogelijk mensen in een EV rijden. Middels bijtelling en subsidies wordt je gesteund als je een elektrische auto koopt, naast dat je een soort gereserveerde parkeerplek krijgt als je even wat procentjes wil bijladen.
Rijbaan elektrische auto
Als het aan D66 ligt, moet er nóg een groot voordeel komen voor elektrische auto’s. Namelijk een aparte rijbaan puur en alleen bedoeld voor de elektrische auto. Het gaat overigens om één weg in Den Haag: de Lozerlaan. Deze drukke weg is dubbelbaans, het idee wordt dan om de rechterbaan ‘normaal’ te houden en de linkerbaan enkel te reserveren voor uitstootvrije auto’s. Hagenezen hebben geklaagd over de drukte van de Lozerlaan en dit zou dan een oplossing zijn.
Weerstand
Daarom opperde raadslid Peter Mekers van D66 het idee voor de rijbaan voor de elektrische auto. Hij vergelijkt het idee met een milieuzone: bepaalde auto’s mogen dan niet meer op bepaalde plekken komen. Ook zou de aanpassing goedkoop zijn en snel te regelen zijn. Niet iedereen is er echter lovend over. PVV, Hart van Den Haag, VVD en CDA hebben er wat vraagtekens bij. Vanuit het CDA komen er twijfels over hoe goed de ‘normale’ rechterbaan zou zijn. Die stroomt dan vol en dus heb je een file vol met draaiende benzine- en dieselmotoren.
Toch blijft Mekers van D66 erbij dat de rijbaan voor de elektrische auto een sympathiek idee is. Het zou beperkt worden tot de Lozerlaan, maar ga maar eens na wat er gebeurt als het goed blijkt te werken. (via De Telegraaf)
Jens_Roadster zegt
😂😂
por100 zegt
Ik stel een eiland voor D66’ers voor. Zo mooi tussen die windmolenparken op zee. De bodem is daar maar 20 mtr diep dus dat valt wel op te spuiten. Kan Sigrid mooi haar 6e huis gaan bouwen van stro en leem.
techniekmeneer zegt
Keer op keer blijven ze maar bebestigen dat ze zélf bijdragen aan de verdeeldheid waar ze zelf zo erg tegen strijden….
bierbuik zegt
Ik krijg de indruk dat Peter Mekers het zat is om in de file staan met z’n Tesla..
lekkerlinksrijden zegt
Misschien moet Nederland het D66 even parkeren bij de aankomende verkiezingen. Maar ik vrees dat er zat zijn die dit fantastisch vinden
jaapiyo zegt
Niet verrassend, op de wokies van Volt na is het by far de minst inclusieve partij van Nederland geworden. Ik heb er ooit op gestemd maar tegenwoordig lijkt het (in de top tenminste) louter nog een partij voor engnekken te zijn (Kaag, Sjoerdsma, de Groot en dat soort types). Bizar hoe ver een partij zo kan afglijden van wat ooit de bedoeling was…
rollingstoned zegt
Van Mierlo draait zich om in zijn graf als hij zou zien wat er van zijn partij verworden is…
maarteno zegt
Boris kon destijds nog wel mijn stem krijgen….maar ze zijn ver ver ver afgegleden inderdaad…
mashell zegt
Grappig. Ik vind dat D66 zich juist steeds meer ontwikkeld tot het geweten van de Nederlandse politiek. De enige regeringspartij die nog met de toekomst bezig is, de rest lijkt zich vooral druk te maken niet te veel stemmen te verliezen aan de knettergek schreeuwers, de boeren burgers buitenlui en hagedismensen op de uiterst rechtse flank en schiet telkens in de conservatieve reflex waardoor de problemen maar blijven sudderen.
kniesoor zegt
Je vertegenwoordigt alhier een hele kleine minderheid, zo te zien. Eens kijken of dat indicatief is voor de a.s. verkiezingen voor Provinciale Staten.
goodvibrations zegt
Pro Europa beleid prima, onderwijs beleid prima.. maar daar houdt het voor mij ook een beetje op bij D66. Mis realisme en idd.. dit soort voorstellen.. ik zou er baad bij hebben als er een “elektrische rijstrook op de A2 kwam.. maar idd.. niet echt inclusief te noemen.. heb er wel eens op gestemd maar zou nu misschien wel bij CDA uit kunnen komen.. 😅
pa045 zegt
Jij bent een op en top D66 stemmer. Iemand die ‘rijk’ genoeg is om mee te doen met allerlei zogenaamde deug dingen. Zonnepanelen, warmtepomp, elektrische auto, nog een hoop vluchtelingen (uiteraard incl. Aanhang) binnen halen. Want dat is sociaal. Dat er ondertussen een groot deel gewone Nederlanders thuis zitten in een woonkamer van 14 graden, oudere in een verzorgingshuis liggen die geen verzorging krijgen, jongeren die niet bij hun ouders weg komen, enz. daar hoeft niet naar gekeken te worden. Best asociaal eigenlijk..
Nee. Laten we naar de toekomst kijken. Samen met de D66. Op naar 20 miljoen inwoners, complete wijken met sociale woningen (noemde ze in de jaren 70 projects in Amerika). En dan bouwen ze voor de D66 stemmers, en vooral Kaag, straks wel gatet communities. Probleem opgelost.
vindik zegt
Schieten de Amerikanen dit proefballonnetje ook uit de lucht?
Zonder gekkigheid:
D66 kent vele excuses om maar niet met het pleps in aanraking te hoeven komen.
rollingstoned zegt
Het plebs mag van D66 de pil van Drion slikken als ze de leeftijd van 75 bereikt hebben…
bfvo zegt
Als je dat mag (en niet moet) zou dat een prima idee zijn. Ik zie geen noodzaak voor een leeftijdsgrens trouwens.
johnhert zegt
D66 is de gevaarlijkste politieke partij van na de 2e wereld oorlog.
Flutterbear zegt
Het begint een beetje op drammen te lijken. Best jammer want keer op keer zitten ze het dichtste bij mijn eigen rechts-progressieve gedachte.
Duurzaamheid is de toekomst, maar wel financieel en maatschappelijk verantwoord. Liever gewoon een VVDtje dat elektrisch auto’s overdag wél 120 mogen. Over het algemeen zijn het ook moderne auto’s en dus voldoen aan hogere standaarden dan 10-20 jaar oude brandstofauto’s. Kosteloos stimulans voor de duurzame keuze!
pa045 zegt
Dat zou dus betekenen dat leaserijders in hun zogenaamde deugbakken mij voorbij mogen rijden met opgeheven hoofd. Want ik moet privé een auto kopen en dan lukt het niet om, naast het verduurzamen van mijn huis, een elektrische auto van 40 mille aan te schaffen. Tenzij ik mij in de schulden steek.
Heel sociale gedachte. Iedereen gelijk..
alfagtv6 zegt
Kunnen we die onzin partij niet verbieden, wat een zooitje ongeregeld zeg.
Autofanaat1990 zegt
Hij doet zijn achternaam eer aan.
cloverleaf zegt
Vroeger vond ik D66 wel wat hebben. Tegenwoordig zijn ze compleet doorgeschoten. En maar niet snappen dat de meerderheid van NL niet mee wilt gaan met hun ideologieën. En dan klagen over verdeeldheid.
awesome zegt
Een eigen baan is wat overdreven. Gezien de snelheid die ze vaak aanhouden zou ik opteren voor de meest rechterhand. Deel maar met de vrachtwagens.
kniesoor zegt
Veld in Almere, deze figuur in Den Haag, de lokale politiek is vergeven van dit soort eendimensionalen annex tunnelvisionairs, moe word je ervan . . .
zjos zegt
Zucht, die zijn compleet mesjokke. Nou als ze onverhoopt ergens terug zouden moeten ritsen naar de rechter baan, ik laat ze er niet tussen !
rotjeknor66 zegt
Morgen eindelijk mijn V8 ophalen, nu het nog kan…en ga ik als eerste maar eens rondjes rijden langs het torentje in Den Haag, alleen al om Kaag te irriteren….
steephh zegt
@rotjeknor66
Vergeet niet constant vol te revven in zijn één, dan trek je het meeste aandacht van haar.
En inrijden van je auto is onzin dat weet je hè ;-)
mashell zegt
Je rijdt dus met je V8 langs het kantoor van de minister president om de minister van financiën te irriteren?
Die Kaag krijgt een lachbui van hier tot ginder… haha zulke haha domme haha mensen hahaha en maar haha accijns haha betalen haha met hun hahaha V8…
Als je Kaag wilt “pakken” moet je een EV gaan rijden, want dan betaal je geen wegenbelasting voor haar schatkist.
550maranello zegt
Ach van Huffelen de D66 staatsecretaris, negeert een motie van de kamer tegen de digitale identificatie in het Europese parlement en geeft daarvoor goedkeuring namens Nederland in het europese parlement. Een complete negering van de democratische besluitvorming in ons land. En dan dit voorstel weer, een totaal blinde vlek in wat kan en wat niet kan, maar waarom verbaast mij dit allemaal niks. Blijkbaar vinden een hoop Nederlanders dit prima. Of toch niet, laten we kijken hoe D66 ervoor staat na de verkiezingen…
kas_par zegt
Aardig idee, maar niet haalbaar.
Praktisch niet, maar ook niet qua politiek. Er zijn nog teveel mensen die elektrisch rijden grondig haten en die liever blijven hangen in het verleden. Dan is dit natuurlijk olie op het vuur. Moeten we niet willen.
gilettelubbers zegt
Hahaha wat een gestoorden🤢
outlook zegt
Opbokken! En snel!
steephh zegt
Waar ik me wel zorgen over maak is de ontwikkeling die gaande is binnen de politiek. Het idee zelf komt niet eens van D66, maar van omwonenden die veel overlast hebben van de massa’s mensen die in de zomer richting Kijkduin rijden. Weten velen wellicht niet, maar ik had wél even doorgeklikt op het artikel van de Telegraaf.
Met de gedachte van en milieuzone in het achterhoofd nog geen super raar voorstel. Als je het hier niet mee eens bent zou je natuurlijk kunnen zeggen: “joh, dit idee – hoewel het vanuit de bewoners zelf komt – zien wij niet zo zitten, maar zullen we kijken hoe we ze wel kunnen helpen met het bedenken van een oplossing voor de overlast van auto’s die daar in de file staan in de zomer”.
In plaats van het debat aan te gaan weet populistisch rechts niet hoe snel ze hierover moeten tweeten, geenstijl erbij halen, de telegraaf bellen. Beetje aandikken, de discriminatiekaart trekken (in het filmpje zie je Ralf een 1-op-1 vergelijking maken tussen een mens en een auto). Waardoor veel mensen weer op stang gejaagd worden die het volledige plaatje niet willen zien, niet weten wat nuance is en/of haat hebben tegen een elektrische auto. Met de PS verkiezingen in het achterhoofd wellicht heel bewust zo gedaan natuurlijk.
Zelf denk ik overigens dat een rijbaan exclusief te maken voor de elektrische auto het probleem niet oplost. Vooral relaxt voor de mensen die er al een hebben, maar mensen gaan niet speciaal een elektrische auto kopen om richting het strand te gaan. Denk dat wat verder in oplossingen als: maak een transferium aan de rand van Den Haag ofzo. Dan hoeven er helemaal niet meer zoveel auto’s door die straten, elektrisch of brandstof.
cloverleaf zegt
Ik wil best met je meegaan maar een aparte rijbaan is niet de oplossing. Dan mag de rest van het pleps in hun walmende gebakjes op nog minder rijbanen nog langer stil gaan staan. Ik heb zelf in stadscentra gewoond, en daar hoort gewoon bepaalde overlast bij. Wil je rustig wonen dicht bij het strand verhuis dan lekker naar Zeeuws Vlaanderen. Daar kunnen ze wel een impulsje gebruiken.
steephh zegt
@cloverleaf Helemaal mee eens dat een aparte rijbaan niet de oplossing is.
Een zekere mate van drukte in de stad (ik heb er ook gewoond) is natuurlijk logisch dat ben ik zover wel met je eens. Omstandigheden qua drukte kunnen echter veranderen (zeker wanneer je er al jarenlang woont). In de stad wonen staat niet gelijk aan “je hebt alles maar te accepteren”. Het is altijd relatief aan.
Of het echt zo erg is of niet? Ik denk dat je het pas weet als je daar woont. Wij hebben makkelijk praten hier.
bfvo zegt
Wat plezierig om ook een genuanceerde reactie te lezen tussen die van de andere “politieke experts”. Die laatste term in een poging het een beetje vriendelijk te houden.
simonbv zegt
Ben benieuwd of het een serieus idee is of alleen maar om te forceren en reacties uit te lokken.
Als de politiek slim is zal je vooral moeten kijken hoe je elektrische auto’s in je land houdt. Je zag het met de hybrides en volgens mij zijn de meeste Model S van 2013 ook al het land uit.
audirs3 zegt
In Noorwegen hebben ze dat ook. En we hadden vroeger de Carpool baan. Dus zo gek is het idee ook weer niet.
Overigens ben ik er geen voorstander van, wordt onuitvoerbaar, tenzij je soort camera controle doet zoals bij traject controle. Wellicht alleen als EV spitsstrook op brede snelwegen, bijvoorbeeld de A1 richting Amsterdam. Maar klinkt nogal omslachtig, en over paar jaar is meerderheid in de spits toch al een EV. Dus too little too late.