Niet alleen ons netvlies zal ons een hoop ellende besparen.
Als Tesla één ding goed doet, is het wel auto’s bouweneen hype om hun auto’s creëren. Daar moeten we ze kudo’s voor geven. Zeker nu Youtube volstaat met video’s van apostelen die zeggen hoe briljant Elon Musk wel niet is met de infantiel vormgegeven Cybertruck. Het is in principe de zoveelste Tesla: een geweldige elektromotor, veel range en een interieur en design dat nog niet af is. Oh, en net als alle andere grensverleggende Tesla’s (Semi, Roadster, Model Y) is ‘ie nog lang niet in productie.
Het is gewoon de zoveelste concept car van het merk, zoals zo veel merken een concept hebben. Dat is helemaal niet erg, maar mag zeker even benoemd worden. Overigens is de reden van het design niet esthetisch, maar financieel interessant. Net als de Dacia Logan is de Cybertruck Concept zo eenvoudig mogelijk vormgegeven. Dat is gewoon het goedkoopst. Voor de Amerikaanse markt in elk geval, want verwacht deze auto niet zo snel in Europa. Dat vertelt Stefan Teller (TÜV) aan het Duitse Automobilwoche. De Tesla Cybertruck Concept is namelijk veel te onveilig.
Zoals bekend is de Cybertruck Concept opgebouwd uit stijve platen die nauwelijks vervormen. Heel erg cool natuurlijk, maar niet alleen levensgevaarlijk voor voetgangers, maar ook de inzittenden. Omdat er niets vervormd, wordt de botsenergie niet opgenomen in de neus van de auto. De chauffeur en passagiers zullen het daardoor extra zwaar te verduren krijgen. Lekker bezig, jongens. Door deze bouwconstructie zal de definitieve versie van de Cybertruck Concept níet in Europa kunnen worden verkocht.
In Amerika vallen pickups onder de vrachtwagens. De eisen waaraan deze auto’s aldaar moeten voldoen zijn eigenlijk lachwekkend. De traditionele pickups brengen je terug in de tijd met excessieve uitstoot en Tesla brengt je terug in de tijd met ouderwetse veiligheidsvoorzieningen. Dat is opmerkelijk, want de personenwagens van Tesla scoren uitstekend op het gebied van actieve en passieve veiligheid. Uiteraard duurt het 3 jaar voor de Cybertruck op de markt komt en zullen er de nodige veranderingen plaatsvinden waardoor we over drie jaar kunnen stellen dat dit niets meer of minder was dan wat alle andere merken ook doen: een concept car aan het publiek tonen. Bij Tesla lenen ze er alleen 100 dollar bij onder de noemer ‘aanbetaling.’
UPDATE: Eerder schreven we de uitspraak waarop bovenstaand artikel gebaseerd is toe aan de TÜV, maar technisch gezien zijn ze afkomstig van een bedrijf dat adviseert bij voorbereidingen op de daadwerkelijke TÜV-keuringen.
Met dank aan Hans voor de tip!
monsieurleloure zegt
Een duitser die een mening heeft over Tesla..
Het betreft een concept, wie weet ziet de Cybertruck er heel anders uit en komt ie gewoon door de veiligheidstesten.
Time will tell
felixff zegt
@monsieurleloure: Ja, laten we de volgende keer een Nigeriaan vragen. Die hebben veel meer ervaring met de toelatingseisen van auto’s.
flutterby zegt
@felixff: ja een Duitser die de auto enkel op een beeldscherm heeft gezien kan vast een goede inschatting maken, net zoals ze na bijna 8 jaar niet gelukt is om Model S te evenaren.
bernoulli zegt
@flutterby: bouwen ze auto’s bij de TÜV?
flutterby zegt
@bernoulli: nee maar blijkbaar hebben ze wel x-ray visie. Vraag me af waarom ze al die auto’s in een crashtest vernielen wanneer ze dat ook via hun computer scherm en reguliere camera beelden de veiligheid kunnen inschatten.
rhellema zegt
@flutterby: tsja, je zou de mening van een expert ook eens kunnen aanvaarden.
In Amerika mag iedere hotrod zo de weg op, met alle uitstekende delen die er maar denkbaar zijn. Kreukelzone? Geen enkel probleem. En deze expert heeft veel meer auto’s voorbij zien komen met botsproeven en kan daardoor een aardige indicatie geven of deze wel of niet goedgekeurd zou worden. Hij doet dat op basis van zijn vele kennis over auto’s. Want stel je toch eens voor hè, er zou door experts eens negatief gesproken worden over een product van je geliefde Elon, dat kan toch niet, de oppergod van de elektrische auto kan toch niet tegengesproken worden? Ben je al met pek en veren onderweg naar de beste man van TÜV?
Overigens, de model S was bij introductie al voorbij gestreefd dus hoe je er nou weer bij komt dat ze dat in 8 jaar niet gelukt is, is me echt een raadsel.
felixff zegt
@flutterby: Nee dat afwerkingsniveau van 50 jaar geleden hebben ze nog niet teruggebracht :p
Maar als je echt denkt dat de TÜV een concurrerende autofabrikant is sta jij zeker met je klompen op de kaasmarkt…
dawwg zegt
@felixff: Inderdaad, juist een Duitser van de TUV kun je maar beter wel serieus nemen; die maken geen grapjes ….
dwfc zegt
@monsieurleloure: Vraag het eens aan Timmermans, jullie Groene weldoener !
dees zegt
@monsieurleloure: Dat het een Duitser is is bijzaak. Hij werkt bij de TUV en dat is voor mij genoeg.
driek zegt
@monsieurleloure: dat de definitieve versie er heel anders uit zou kunnen zien vermeldt het artikel al, net zo goed als het meldt dat een en ander de mening van een Duitse (TÜV) mening beschrijft.
tmenges zegt
Ook te lelijk voor Europa.
occasiefapper zegt
@tmenges: want Volkswagens/Audi’s met geodriehoek design zijn wel mooie auto’s..
kenner zegt
@occasiefapper: ja, best wel.
tjorque zegt
De 3D render moet gewoon nog een paar keer meer lopen om de polygonen te berekenen.
In 1998 verliep zoiets heul traag…
phrank zegt
De model Y rijd al gewoon productierijp rond, even als de Semi en dat er al een roadster heeft bestaan heeft autoblog even gemist? Daarnaast horen Tesla’s tot de veiligste auto’s die je kan kopen, kijk de NCAP resultaten maar na. Als dit paardenblog was geweest hadden ze ooit gezegd dat het nooit wat zou worden met de auto…
willeme zegt
@phrank:
Nee, de Semi en Model Y zijn nog niet te bestellen en worden niet geleverd. De eerster ‘Tesla’ Roadster was een omgekatte Lotus Elise.
Dat de andere Tesla’s erg veilig zijn, staat letterlijk in de tekst. Vandaar dat het ook zo vreemd is.
pramm zegt
@willeme:
https://www.tesla.com/nl_nl/modely/design#battery
stationcar zegt
@pramm:
Lees je ook even dat de productie start in 2022, op de site achter je link? ?
jpoers zegt
@stationcar: cursus volledig lezen niet aan de orde geweest? Begin 2021 de “standaard range” begin 2022.
stationcar zegt
@jpoers:
Klopt, ik lette niet goed op. Neemt niet weg dat dat ding alsnog niet leverbaar is.
willeme zegt
@pramm: Wordt nog niet geleverd. Sowieso is het met Tesla een beetje uitkijken met leveren. Als ze hun afspraken niet nakomen, nemen ze de telefoon niet op en wordt je opgezadeld met hogere kosten. Eerst even wachten totdat er een Model Y demo op gele platen staat en ze levering kunnen garanderen!
dwfc zegt
@willeme: op 16 jaar tijd rijden er effectief 3 modellen op de baan mijn inziens !
crepito zegt
@willeme: Onzin. Q1 / Q2. Dat is even snel als Taycan..
willeme zegt
@crepito: Bwoah. met Tesla is het eerst zien, dan geloven.
crepito zegt
@willeme: Dat is met elke producent van EV’s; E-tron, Taycan etc ook vertraagd. Overigens is de gigafactory in China sneller gebouwd dan verwacht, met al een enorm ambitieuze timeline. Timeline van Model Y is ook 3 maanden naar voren geschoven.. valt nu wel mee dus.
tristan114 zegt
@phrank: fanboy gonna’ fanboy
lekbak zegt
@phrank: NCAP staat allang niet meer voor veiligheid. Het is een telmachine voor sensoren en computers geworden…
willeme zegt
@lekbak: Dat is pertinent niet waar. EuroNCAP is het enige grote onafhankelijke instituut dat alle relevante auto’s onder meerdere omstandigheden test.
lekbak zegt
@willeme: maar waar testen de op, en wat vinden ze belangrijk?
Mijn opmerking gaat erom dat actieve systemen super belangrijk zijn voor een goede score van de ncap. Een rally auto waarmee je 25 meter van een klif af kunt donderen en daarbij zelf uit kunt stappen krijgt (als mijn parate kennis me niet in de steek laat) slechts 1 ster.
Zaken zoals lane assist, een lampje en piepje voor de gordel, dode hoek assistent etc etc telt tegenwoordig zo zwaar mee dat er absoluut geen vergelijk meer mogelijk is van wat er gebeurt ALS je daadwerkelijk een ongeluk hebt zonder echt per auto de gedetailleerde resultaten te bekijken.
Hoe veilig is een auto als iemand anders je aanrijdt? Dat is dus niet uit de sterrenscore te halen. Zelfs niet een beetje.
willeme zegt
@lekbak: Waar jij op doelt is ‘EuroNCAP’ Advanced. Dat is een beloningssysteem dat de EuroNCAP complementeert. Dus als er sprake is van veel actieve veiligheidssystemen die een daadwerkelijke crash kunnen voorkomen, wordt dat door EuroNCAP aangegeven.
Als we te maken hebben met een onveilige auto die bomvol systemen zit, scoort ‘ie nog steeds zeer mager in de EuroNCAP. Een Rallyauto is gewoon straatlegaal en zal ook behoorlijk goed scoren. Misschien niet 5 sterren, maar vier. Al die systemen kunnen hooguit 1 ster afwijken volgens mij.
tiimoo zegt
@phrank: Kunt u mij de link sturen waar ik een Model Y of Semi kan bestellen? De VW ID3 rijdt volgens deze redenering ook productierijp rond maar die kan je ook nog niet bestellen. Em voor de duidelijkheid, reserveren is iets anders als hem daadwerkelijk kunnen bestellen. Afgezien van je veiligheidspunt is je hele reactie pure onzin
flutterby zegt
@tiimoo: https://www.tesla.com/nl_nl/modely/design#battery
tiimoo zegt
@flutterby: https://www.tesla.com/nl_BE/modely/design#payment . Reservering… Aanbetaling van 2000 die je volledig terugkrijgt als je weer annuleert en levering in 2021. Dit valt in mijn ogen niet onder de auto daadwerkelijk bestellen. Maar eerlijk is eerlijk mijn reactie klopt dus ook niet helemaal!
flutterby zegt
@tiimoo: bij elke Tesla krijg je geld terug bij annuleren…
flutterby zegt
@tiimoo: volgens Volkswagen hebben ze al 300.000 ID.3 geleverd, sjoemelexperts.
driek zegt
@phrank: je vergist je. Het is de elektrische DAF truck die inmiddels gewoon te koop is.
kempenaer zegt
Die 100 dollar lenen ze alleen van de commugroene wappies. Die tuinen daar iedere keer weer in.
pomoek zegt
Hmm, heeft ie natuurlijk wel een punt. Hopelijk gaat Tesla dat oplossen. Want ik wil ‘m.
phrank zegt
@pomoek: Om bijvoorbeeld te stellen dat de model Y nog lang niet in productie is, is natuurlijk onzin. En aangezien Tesla veiligheid als belangrijk verkoop argument gebruikt zal het met de Cybertruck ook wel goed komen. Dit hele artikel is een sneu zeik stukje met de mening van een-of-andere Duitser als kapstok.
barendbotje zegt
@phrank: P(h)rank, fanboy
phrank zegt
@barendbotje: Lol uitgel*ld dus?
trasimo zegt
@phrank: Je moet toegeven dat het simpelweg typen van het woordje ‘fanboy’ makkelijker is dan zelf nadenken en met argumenten komen. Of nog erger: toegeven dat je misschien wel een punt hebt…
barendbotje zegt
@phrank: oei oei oei, wat moet jij je aangebrand voelen, het is gewoon een feit dat er met mensen zoals jij(genuanceerd om respectvol te blijven) niet te discussiëren valt als ik menig reactie van je lees, gewoon 99% onzin. Drink wat extra bier dit weekend en met kerst
olivier420 zegt
@barendbotje: BarendBotje ❤️ Tesla
barendbotje zegt
@olivier420: ❤️❤️❤️❤️
dees zegt
@phrank: O dus de Y word al uitgeleverd aan de klanten?
flutterby zegt
@dees: verwachting is Q1 eerste uitlevering, dus ja wat die zegt klopt wel dat het niet lang meer duurt.
Dutchdriftking zegt
Kortom, imagoding, de truck zal vast verkocht worden, maar er komt er nog eentje naast.
zrijder zegt
Sowieso zijn Tesla gevaarlijke ondeugdelijke producten.
Eigenaren zijn feitelijk proefkonijnen, geen enkele accudoos van Musk is goed door ontwikkeld.
Dutchcarwizard zegt
@zrijder: onzin
lekbak zegt
@baidu: de manier waarop “autopilot” de wereld in is gestuurd is ronduit crimineel. Er zijn mensen die de doodstraf hebben gekregen voor minder.
Zet een bewust nog lang niet uitontwikkeld systeem in een auto, laat mensen daar in rijden (mensen kunnen daar uiteraard niet normaal mee omgaan, dat weet elke halve zool) en gebruik de data die door het “onjuiste” gebruik is verzameld om het af te maken. En dan de risico’s afdekken door een zinnetje in de gebruiksaanwijzing waarvan men weet dat niemand zich er aan gaat houden. Dat is voorbij moreel verwerpelijk.
Hoewel ik best wel respect heb voor wat tesla neer heeft gezet met hun elektrische auto’s is dit voor mij onvergeeflijk.
Ford Pinto once again!
pomoek zegt
@lekbak: mee eens en niet mee eens. De manier waarop Tesla in Eerste instantie het systeem in de markt zette was ongelukkig. Het was nog lang niet autonoom genoeg. Het systeem kan, potentieel, heel veel mensenlevens redden. Maar het is simpelweg onmogelijk om het te ontwikkelen zonder het in de praktijk te gebruiken. Tesla’s blijken al bijzonder veilig te zijn: https://www.autoblog.nl/nieuws/teslas-crashen-niet-vaak-genoeg-voor-verzekering-130138. Maar ze zijn nog niet perfect. Maar om ze perfect te krijgen zullen er mensen omkomen in ongelukken met zelfrijdende auto’s: https://www.telegraph.co.uk/business/2019/10/23/self-driving-cars-will-kill-also-save-lives-says-toyota-boss/.
lekbak zegt
@pomoek: gebruik maken van de natuurlijke zwaktes van de mensheid om je product te ontwikkelen is laag. Heel laag.
Dat heeft dus niks met verdere veiligheid te maken van die tesla. Dat zit allemaal wel goed. Maar hoe koelbloedig moet je zijn om zo je product in de markt te zetten?
Zoals gezegd: Ford pinto once again. Google maar eens als je niet weet wat ik daarmee bedoel.
pomoek zegt
@lekbak: Ken het Ford Pinto verhaal. Verschil is er zeker. In het pinto geval was het een makkelijk te verhelpen gebrek. In het Tesla geval is het een systeem dat beter wordt door te leren. Het is onmogelijk om alle mogelijke verkeersituaties te bedenken, te simuleren, en dan in een systeem te bouwen. Het is eigenlijk een situatie die we nog niet hebben meegemaakt, het is dus lastig te vergelijken met oorlog, en testen van bijvoorbeeld kankermedicijnen, het testen van vliegtuigen. Maar hoewel die vergelijking dus wat mank gaat, ook in die gevallen sterven er mensen om, idealiter meer mensen het leven te redden. Tesla stelt inmiddels ook niet meer dat het systeem autonoom is. Dus wat dat betreft hebben ze hun lesje geleerd.
banderas zegt
@lekbak: ach kom, de eerdere systemen van Volvo en BMW trekten soms de auto richting stoeprand…
Dutchcarwizard zegt
@lekbak: ook onzin. Autopilot en de terugkoppeling van data is juist geniaal. Semi zelfrijdende auto’s worden zo steeds beter.
lekbak zegt
@baidu: ze testen verdomme een systeem wat niet klaar is op de openbare weg. Enig idee wat de risico’s daarvan zijn? Jij en ik rijden daar ook hè. En dan de verantwoordelijkheid afschuiven op de automobilist. Te bizar voor woorden dat ze het zo doen…
Dutchcarwizard zegt
@lekbak: ik vind jouw reactie verwerpelijk. Autonoom rijden is nergens voor Tesla rijders toegestaan. Chauffeurs die dat wel doen, overtreden de wet.
lekbak zegt
@baidu: kijk kindje van 3, ik heb hier een heel lekker snoepje en leg dat hier voor je neer. Maar je mag er niet aankomen hoor!!!
Dat is precies wat tesla met autopilot heeft gedaan. Groot brengen dat hun auto autonoom kan rijden, ze hebben het zelfs zo genoemd. Maar de klanten mogen het niet zo gebruiken.
Natuurlijk gebeurt dat wel, en dat was ook helemaal de bedoeling want dat levert lekker interessante data op! Ze hebben overal gestimuleerd om de wet te overtreden, en ondertussen stiekem een zinnetje in de gebruiksaanwijzing gezet dat het niet hun verantwoordelijkheid is want het mag niet. Vreselijk…
Dutchcarwizard zegt
@lekbak: pak een pilsje en relax man. Of ben je een kind van drie?
lekbak zegt
@baidu: als je het accepteert word het de norm. Hoe verneuk je de wereld nog meer les 1: doe niks.
Dutchcarwizard zegt
@lekbak: Ik heb je geplukt voor je positieve intenties.
Dutchcarwizard zegt
@lekbak: geplust
flutterby zegt
@lekbak: verschrikkelijk dat de AutoPilot van Tesla zo goed is dat de gemiddelde berijder moeite heeft om het niet te overschatten. Gelukkig was Europa daar een stokje voor steekt om het systeem te beperken.
stijnvermeersch zegt
@lekbak: die mannen van de Boeing 737Max lopen ook nog rond, en die hebben meer doden op hun geweten dan de Autopilot
BaRa zegt
@lekbak: de manier waarop sommige fabrikanten schone ICE-technologie hebben gepromoot, is zo mogelijk nog crimineler. Als je begint te wegen, graag dan iedereen mee wegen, en je niet beperken tot één partij.
driek zegt
@lekbak: Musk is software ontwikkelaar. Daar is het grootschalig uittesten van alpha en bèta versies gebruikelijk. Vrijwel alle software komt dan ook met juridisch dichtgetimmerde disclaimers die alle aansprakelijkheid voor ‘defecten’ uitsluit.
Waarschijnlijk komen Tesla’s met vergelijkbare voorwaarden: na de volgende update heeft u geheel nieuwe problemen…
flutterby zegt
@lekbak: je zegt het net alsof er dagelijks geen mensen overlijden in de auto. Oh ja, duizenden per dag! Autopilot rijdt veiliger op de snelweg dan de gemiddelde automobilist. Laat staan met een drankje op, telefoon in de hand of vermoeid.
pramm zegt
@zrijder: ow, vertel. Ben benieuwd naar jouw ervaring en op welke feiten jouw mening gestoeld is.
zrijder zegt
@pramm: Vrij simpel lees even de reacties boven je aangaande de auto pilot en het feit dat Tesla steevast als minst betrouwbare auto bekend staat in de statistieken.
https://www.businessinsider.nl/survey-uk-drivers-say-tesla-model-s-most-unreliable-car-2018-9?international=true&r=US
HyperTeHK zegt
@zrijder: mooi artikel goed onderzoek.
Maarrrr wel een tikje achterhaald.
Zie hier de recente versie. https://www.whatcar.com/news/2019-what-car-reliability-survey-brands/n20069
Tesla staat nj op plek 4 meest betrouwbare merken. Die slechte acore kwam door de eerste 2 modeljaren model S. Als je die vermijdt is Tesla zeer betrouwbaar.
Ik ga er nu wel vanuit dat je nu je dit weet voortaan Tesla wel als betrouwbare auto fabrikant omschrijft.
mashell zegt
@zrijder: ze hebben inderdaad nog niet het niveau van R&D van traditionele fabrikanten en soms gooien ze inderdaad wel eens iets op de markt dat nog niet af genoeg is. Ook twijfel ik er aan of de architectuur zoals die gebruiken nou wel helemaal van voldoende niveau is. Maar een elektrische auto is eenvoudiger dan een verbrandingsmotor auto, ook eenvoudiger crash veilig te krijgen en dat is ze gewoon goed gelukt.
Dutchcarwizard zegt
@mashell: Tesla is technisch veel verder ontwikkeld dan de gemiddelde Duitse EV. Of bedoel je stikseltjes en sluitnaadjes?
mashell zegt
@baidu: mooie stiksels en strakke sluitnaden is waar je de winst mee haalt als fabrikant want Premium = winst. Tesla loopt nog ietsjes voor qua aandrijflijn, primair op het gewicht van de auto (e-tron en EQC zijn te zwaar vanwege hun conservatieve basis). Qua laad netwerk lopen de andere merken al in. Qua auto’s steekt Tesla veel energie in rare projecten als deze pickup en de roadster en minder in de modellen waar ze aantallen mee maken (Model Y uitgesteld tot 2021). Op deze manier krijgt de concurrentie ruim de gelegenheid in te lopen (de ID.3 is goedkoper en kan net zo ver als de Model 3). Komt nog bij dat Tesla veel dingen aan de auto monteert ook als de klant daarvoor niet betaald, zoiets maakt het lastig om winstgevend te worden.
Dutchcarwizard zegt
@mashell: Tesla model S uit het jaar kruik maakt gehakt van de nagelnieuwe Taycan qua efficiëntie. Dat is geen kleine voorsprong! De Model Y komt medio 2020 op de markt, voor op schema. De pickup is geen raar project, maar de populairste voertuig soort in het thuisland. Juist VW volgt Tesla met het monteren en softwarematig activeren.
trasimo zegt
@zrijder: goed verhaal, doen we niks mee.
lippie zegt
@zrijder: troll Alert!
Dutchcarwizard zegt
In Amerika mogen trucks alles. Hier niet.
realhustler zegt
Probleem is ook het gewicht. De 3500 kg grens is niet in the usa. Hier kan een Ford F150 nog net de F250 is een vrachtwagen of je mag niks laden. De cybertruck zal ws zo dicht tegen de 3500 kg aan gaan dat je er niets meer mee mag vervoeren.
lekbak zegt
@realhustler: f150 is een prima bedrijfswagen met prima laadvermogen. Zo zwaar zijn die niet.
De 250 is zelfs met diesel nog prima op b rijbewijs te rijden, maar dan kan je niet meer het technische laadvermogen benutten. De f350 en zwaarder is nauwelijks als personenwagen/lichte bedrijfswagen te rijden. Die zijn eigenlijk vooral nuttig als lichte vrachtwagen.
jpoers zegt
@realhustler: in de berichtgeving wordt gezegd dat de cybrtrck niet zwaarder zal zijn dan een vergelijkbare F150. Dit hebben ze gerealiseerd door een zeer stijve dragende exoskelet. En niet een antiek ladderframe.
jerudo zegt
Wilde er net een bestellen om de buren te treiteren en nu zeg je me dat ik nooit een cybertruck in hun zichtsveld ga kunnen parkeren. Erg jammer dit.
Volvo_440_turbo zegt
Waarom al die negativiteit toch? Kleutertjes gaan hem toch geweldig vinden!
moveyourmind zegt
Ze hadden bij de Tüv beter Marcel van Dam in kunnen huren om dit verhaal naar buiten te brengen. Als voormalig Ombudsman heeft die tenminste authoriteit, zijn de Duitsers gek op. In de uitzending een mooi door de Tüv in scene gezet filmpje erbij van spontaan exploderende zijruiten…
En telkens een zielig Duits jongetje met een pleister op zijn oog volop in beeld met een eng muziekje erbij. Die glasscherven in zijn oog kreeg toen hij met zijn vriendjes Tweede Wereldoorlogje aan het spelen was op de parkeerplaats waar een Tesla geparkeerd stond…
Of Youp van het Hek de oudejaarsconferentie laten doen. Met een liedje over een onderduiker in de schuur die er in eens niet meer was en dat kleine Youp toen ineens tussen de kerstkado’s onder de boom de schoenen en de bril van die onderduiker vond… Niet mijn humor, maar vinden de Duitsers geweldig, en zijn ze gelijk helemaal op de hannd van Youp…
Die vervolgens in tien minuten Tesla helemaal tot de grond affikt door met een verhaal te komen over de Tesla-lul… “U kent ze wel, van die belerende wijsneuzerige typetjes die een kroeg binnenkomen, naar de bar gaan en heel luidruchtig een Buckler bestellen zodat iedereen kijkt en dan heel opzichtig de sleuteltjes van hun Tesla op de toog te gooien”
Marcel en Youp hadden het imago van Tesla binnen no time zo kapot gemaakt dat er in Duitsland nooit meer één verkocht zou worden.
Maar wat doen die Duitse automerken, komen ze met ene Stefan Teller waar niemand ooit van gehoord heeft die een lulverhaal uit zijn duim zuigt over de veiligheid van een prototype…
karaya zegt
Aan de hand van een concept oordelen dat deze nooit door de keuring zou komen.
Premium Duitsland op z’n smalst.
Edge zegt
Dat zullen we nog wel zien. Tesla opent de Europese orderboeken echt niet als ze de auto hier niet mogen verkopen. Die gozer van het TÜV wil nu gewoon even goedkoop scoren nu nog niemand een definitieve versie heeft gezien of heeft kunnen testen.
trasimo zegt
Ik heb werkelijk geen idee waarom TÜV zich waagt aan het affakkelen van een prototype dat nog lang niet op de markt komt, z’n uiteindelijke vorm nog niet heeft en ze alleen nog maar op het scherm hebben gezien. Voor hun geloofwaardigheid lijkt het me beter dat ze zich voorlopig concentreren op de nabijgelegen sjoemel-fabrikanten.
SpeedGeek zegt
Misschien is het een idee om autoblog op te delen in Teslablog en Autoblog. Wie weet wordt de comment sectie dan wat gezelliger.
dwfc zegt
@speedgeek: Dit is idd. een goed idee. Want ik verdenk de Tesla marketingsafdeling ervan dat er nog vele EV primeurs komen! Een moto, fiets, bakfiets, kinderwagen , driewieler enz. Tesla is nu 16 jaar op de markt en noteert 3 modellen on the road !
Ferm hoor ! Niet tegenstaande hun techniek top is hebben ze blijkbaar een probleem met het verder ontwikkelen van hun merkenportefeuille.
harrie zegt
@speedgeek:
Met zo’n erbarmelijk stukje van Willem als dit vraag je er ook om. Maar misschien was dat ook zijn bedoeling, zoveel mogelijk clicks en comments genereren.
Kan me niet voorstellen wat ie anders met dit epistel wil bereiken.
karaya zegt
@speedgeek: Geef VAG dan ook meteen een eigen blog. Scheelt de helft in artikelen.
T16 zegt
Het is precies andersom. Het Cybertruck ontwerp is veiliger omdat een ladder-chassis ontbreekt.
Omdat de Cybertruck geen klassiek antiek ontwerp is met een body on frame bestaat het Tesla ontwerp uit één geheel net zoals alle moderne voertuigen met een monocoque. Het is een unibody design, een ontwerp uit een geheel. Onderhuids bestaat dit ontwerp natuurlijk uit dezelfde componenten als een moderne auto namelijk een kooiconstructie voor de passagiers en een kreukelzone voor en achter.
Dit ontwerp is vele malen stijver dan een klassiek pickup-truck die enorm kan torderen om zijn lengte-as.
Door de stijfheid van het ontwerp, gecombineerd met de air-suspension (luchtvering) is de wegligging van de Cybertruck superieur aan een pickup-truck en mede dankzij de 16 inch bodemvrijheid kan je ook prima het terrein in en over rotsen kruipen.
Nou heeft Elon een term gebruikt die feitelijk niet klopt en verwarrend werkt. Exoskeleton, een exoskeleton
is een buizenframe om het object heen. Dat frame zie je duidelijk bij dune-buggies zitten maar is inherent onveilig omdat het bij een ongeluk te weinig vervormt.
Ook de term armoured truck geeft naast het hoekige ontwerp de indruk dat je met een tank te maken hebt.
Niets is minder waar, de Cybertruck heeft wel kreukelzones.
Wat wel geniaal is het gebruik van RVS plaatwerk, want je hebt geen spuitkosten wat enorm veel tijd en geld bespaart bij de productie, de panelen zijn van exact dezelfde specificaties als zijn raketten zodat ook daar flink op inkoop bespaard wordt. Verder is het plaatwerk in dagelijks gebruik veel duurzamer en ongevoelig voor deukjes. Krassen kun je makkelijk er uit poetsen.
Al met al is het Cybertruck ontwerp revolutionair, met wat scherpe kantjes die in het definitieve ontwerp zeker zullen zijn weggepoetst.
Hier legt een ontwerper het geniale concept in deze video uit:
https://youtu.be/d4nDL18N33I
SimonMc zegt
@willeme: kudo’s moet kudos zijn.
kobus1967 zegt
Was de 911 niet veel te onveilig voor de USA en kwamen daar niet van die afzichtelijke bumpers op met rubber blokken.
Dat kan ook op deze CBRTRCK.
utregcity zegt
Mannen stoppen, mijn popcorn is op.
ty5500 zegt
Bestaat de geschiedenis van Tesla niet uit reacties dat het niet mogelijk was? Denk niet dat ze zo’n verregaand prototype ontwikkelen en rvs kiezen als materiaal zonder na te denken of ze het qua veiligheid geregeld krijgen.