Het produceren van de Tesla Cybertruck is gewoon niet mogelijk. Dus moet Tesla opnieuw beginnen, aldus een autodesigner.
De geest van Elon Musk heeft onze ziel allemaal beroerd. De opper-Ayatollah van deze planneet bepaalt wat jouw volgende auto wordt, wie wel en niet de ruimte in mag gaan en is ook de eigenaar van het vrije woord. We hebben een blind vertrouwen in de geboren Zuid-Afrikaan die op dit moment een van de machtigste mensen ter wereld is.
Alles wat de mede-uitvinder van Paypal bedenkt, verandert in goud. Logisch dus dat de beste man op het internet een heleboel apostelen heeft die blind vertrouwen op Musk. In veel gevallen heeft hij ook succes, maar met de Cybertruck lijkt het faliekant te mislukken.
Cybertruck niet mogelijk
Bovenstaande kop komt uit de mond van Adrian Clarke, een professioneel auto-ontwerper. Daarvoor gebruikt hij niet mis te verstane woorden.
De Cybertruck is een lage resolutie-grap die alleen bestaat in de dromen van Tesla-fans die kicken op de winderigheid van Elon Musk
Adrian Clarke, niet echt een fan van de Cybertruck.
Elon Musk liet zich al eerder ontvallen dat hij niet tevreden is over de kwaliteit van de pre-productie Cybertrucks. Uiteraard gebruikte hij daarvoor de methode die veel ‘managers’ toepassen. Ze schreeuwen gewoon harder dat het beter moet en mailen dat naar alle personeelsleden. Goed bezig, Elon. Het is natuurlijk niet zo dat er boeken zijn geschreven over hoe je met je personeel moet omgaan.
Wat is nu precies het probleem? Nou, de Cybertruck zelf eigenlijk. De styling is dermate simpel dat elke imperfectie uitvergroot lijkt te worden. Een deur die er ook maar ietsje scheef inhangt valt meteen heel erg op en zorgt er kennelijk voor dat het geheel er nog maffer uitziet. Daarom moeten de Tesla-medewerkers nog beter hun best doen. Als Lego het kan tegen een hele lage prijs (het mag natuurlijk niks kosten), dan moet Tesla dat ook kunnen, aldus de Messias tegen zijn EVangelisten.
Voldoet niet aan de eisen
Volgens Adrian Clarke is de Cybertruck één grote grap en barstten de meeste designers in lachen uit toen ze de elektrische pick-up voor het eerst konden aanschouwen. De consensus is dat de auto never nooit niet het productiestadium gaat halen, zonder opnieuw ontworpen te worden, aldus Clarke.
Volgens hem kan de Cybertruck nooit voldoen aan eisen op het gebied van crashbestendigheid en voetgangerveiligheid. Ook die rechte panelen gaat Tesla niet voor elkaar krijgen. Dus Tesla moet eventjes terug naar de tekentafel. De auto zou in 2021 op de markt verschijnen en dat is al enkele keren uitgesteld. De laatste belofte is 2023, maar het ziet er niet naar uit dat we dat gaan halen.
Via: Fast Company
drdre1 zegt
Ik geloof deze man eerder dan de statements van Musk. Maar wbt marketing werken dit soort dingen de wereld in slingeren natuurlijk prima. Ben benieuwd of we over 5 jaar terugkijken en zeggen dat die malle Musk tóch gelijk had… 🤔
melcon zegt
En dan zit je in de eu ook nog met eisen m.b.t. tot voetgangersveiligheid waar deze auto niet aan gaat voldoen en dus ook geen typegoedkeur gaat krijgen.
TheMaster zegt
De EU is minder dan 1% van de wereldwijde pickup markt. Waarom zou je deze uberhaupt in Europa willen verkopen? Japan heeft toch ook veel KEI cars die daar goed verkopen, maar in EU totaal niet. Maak je je daar ook zo druk om?
utregcity zegt
Maar die KEI card komen hier niet op de weg, dit gedrocht wel (is de bedoeling).
towi1989 zegt
Zoals gezegd; dat gaat met de huidige styling simpelweg niet gebeuren. Er zitten te scherpe lijnen in het exterieur waardoor dit ding niet voldoet aan de eisen die gesteld worden om typegoedkeuring te krijgen.
towi1989 zegt
*Europese typegoedkeuring that is (waar is m’n edit knop?)
Richmond zegt
Degenen die hem in reservering hebben staan zullen zich daar wel om druk maken
fanboy zegt
@melcon: vrijwel iemand ontwikkelt een pickup voor de Europese markt, behalve een paar Europese merken zelf en dan nog kan het niet uit.
fanboy zegt
@drdre1: Mensen hebben niks geleerd als ze tegen mensen als Musk zeggen dat iets niet kan. Hoewel Musk nooit een deadline haalt, zijn ze keer op keer het tegendeel bewezen.
Alleen al de hele weg van EVs bouwen tot een succesvol bedrijf dat zo groot is geworden. EVs sneller dan supercars. Een raket weer op zijn pootjes laten landen. Goedkoop satellieten lanceren. Een internet bank oprichten die makkelijk internationaal zaken doet.
Goedkoper EVs produceren dan wie dan ook.
Maar hij kan vast geen RVS blokkendoos op de weg zetten in Amerika. Ja ja.
ggj1987 zegt
“EVs sneller dan supercars.”
Enkel en alleen van 0-100 km/u of iets daar voorbij. Hoe doen ze het in bochten? Of qua topsnelheid? Acceleratie boven de 200km/u?
Flutterbear zegt
Rimac Rivera..
Johanneke zegt
Ja vrijwel even snel op de ring als een porsche gt4.
fanboy zegt
ggj1987: Het gaat erom dat niemand je had geloofd als je in 2010 of eerder met een elektrische auto iedere supercar van toen eruit zou rijden bij het stoplicht.
Het gaat allemaal om dingen die men niet voor mogelijk hield. En dat blijft doorgaan.
drdre1 zegt
Zie mijn laatste opmerking, ik zeg niet dat Musk iets niet kan. Musk kan alles toch? Als je er maar voldoende tijd en geld tegenaan gooit. Of dat laatste dan weer slim of bewonderenswaardig is om je punt te maken laat ik in ’t midden.
fanboy zegt
@drdre1: Het lijkt van te voren meestal niet slim of überhaupt vol te houden business model.
Zelfde met al de Tesla’s eerst, dure subsidiewagens. Massaproductie daarna wilde ook niet.
Maar nu produceren ze erg goedkoop de Model 3, waardoor ze in een zeer goede positie zitten.
Na die puinhoop van eerst hebben ze nu productie ontwerpen en methodes die vooruit lopen.
Dus ja, als ze na al die jaren straks toch de goedkoopste pickup op de markt hebben die ze met gezonde marge kunnen produceren hebben ze het opnieuw voor elkaar gekregen. Dat is niet onmogelijk.
Maar niet in Europa nee.
DeWitteCondor zegt
Doorzettingsvermogen kun je hem niet ontzeggen. De ruimte volkwakken met satellieten en plezierritjes voor de lucky few naar de ruimte heb ik mijn bedenkingen bij. Knap hoor, maar we hebben genoeg sh*t op aarde op te lossen voordat we deze mate van resources aan ruimtevaart voor de leuk moeten besteden.
We zijn uiteindelijk allemaal buitenstaanders, incl. deze meneer Clarke. Dus we hebben in feite allemaal geen idee en baseren ons op wat foto’s en opmerkingen van mensen die we niet kennen op internet. Feit is dat het wel bizar lang duurt en dat de vorm van het apparaat te denken geeft. Daarmee is niet gezegd dat ie er niet komt, want als iemand dit voor elkaar zou kunnen krijgen is het Musk wel. Ik vraag me alleen af wat de gemiddelde Europese bouwvakker hiermee moet. Binnen mum van tijd heb je schade aan je plaatwerk en dat lijkt me bij deze een stuk duurder om te fiksen dan een paneeltje voor een F150. En ik ben in praktische zin gewoon benieuwd of dit een typegoedkeuring gaat krijgen in de EU.
fanboy zegt
@DeWitteCondor: Als het een beetje gaat zoals bedacht heb je dus absoluut niet snel schade hieraan.
Maar goed, voor de Europese markt is hij toch niet.
Vanwege voetgangerveiligheid etc.
En lekker boeiend, er worden hier weinig pickups verkocht.
Als hier pickups nuttig worden gebruikt dan is het om zware dingen te trekken, dat zal die cybertruck ook prima lukken.
Verder zijn pickups toch niet erg nuttig.
coupedriver zegt
Je doet je naam wel alle eer aan! 😅
fanboy zegt
@coupedriver: de laatste keer dat ik voor de keuze stond toch geen Tesla gekozen hoor :)
En Musk vind ik inmiddels een beetje raar geworden.
Maar we zitten gewoon in een tijd waarin al die “onmogelijke” dingen toch wel lukken uiteindelijk.
Wel gaat dit ding inderdaad niet in Europa op de weg komen op deze manier, maar dat boeit niet echt.
kniesoor zegt
Adrian Clarke, de Niels van Roij van de VS ?
p.s.: Hoe harder je tegen Musk roept, dat iets niet kan, hoe harder die zal proberen te bewijzen, dat het wél kan. We gaan het zien . . .
mashell zegt
Hé Elon Musk: een rioolbuis voor veel geld verkopen als hyperloop kan niet, je kunt niet een auto met telkens mini facelifts meer dan 10 jaar op de markt houden want daar trapt echt niemand in, wat je ook doet Twitter kan niet kapot! En je kunt jezelf niet naar Mars laten schieten, Elon dat kun jij niet!
drdre1 zegt
Briljant.
jeroenm83 zegt
Schoten ze alle Tesla’s maar naar Mars. Met name die Model Y’s. Met mensen erin die hun Model 3 een ‘M3’ noemen. Naar de Maan is ook goed. Of op het Kremlin.
Johanneke zegt
Ik geloof ook wel dat er echt iets mis is met het ontwerp. Anders hadden we de truck echt al wel meer gezien toch? De roadster same story. Daar is iets mis met het concept. Misschien is het het waarmaken van de claims, misschien is het het feit dat er nauwelijks geld op te verdienen is en de productiecapaciteit beter voor de hardlopers ingezet kan worden. Die roadster kunnen we wel echt schrappen lijkt mij. Is die niet tegelijk met de model 3 aangekondigd?
Dutchdriftking zegt
Precies dit. Ik geloof wel dat er een kern van waarheid in zit.
Flutterbear zegt
De Roadster kwam uit de Semi, maar de Semi is er ook nog niet echt. Lijkt haast wel dat Tesla druk was met 50% groei ondanks de wereldwijde chip tekorten.. Nu deze chip tekorten opgelost lijken komen er weer nieuwe modellen.
pomoek zegt
De model Y begon als concept in 2013 en is sinds 2020 op de weg te vinden. De Cybertruck is al sinds 2012 in ontwikkeling is: https://twitter.com/elonmusk/status/945713737729634304, en de eerste zal hoogstwaarschijnlijk niet in 2023 op de weg verschijnen. Of misschien een paar vroege productiemodellen, gewoon om te kunnen zeggen dat ze gemaakt worden.
Nu staat Tesla niet bekend om bouwkwaliteit. Grappig is dat ik een berichtje las op een Australische website. De model 3 die in Australië wordt verkocht wordt gemaakt in China. Die Chinese Tesla’s schijnen een stuk beter in elkaar te zitten dan de Tesla’s die in de VS worden gemaakt.
Daarnaast voelt het ook een beetje tegenstrijdig. Een truck is per definitie een utilitair voertuig waarbij zaken als pannelgaps eigenlijk totaal niet relevant zijn. Maar door het ontwerp wordt dat idee eigenlijk op zijn kop gezet. Het gebruik van de truck, en de cybertruck in het bijzonder, heeft inmiddels niets meer te maken met het oorspronkelijke doel van de truck en waarom die zo belangrijk was voor de VS. Het is verworden tot een poser mobiel. Alleen daarom al: schrap dit ding en maak een echte truck waar de boeren en aannemers in de VS en elders gewoon iets aan hebben.
fanboy zegt
@pomoek: de instap Model 3 hier komt volgens mij ook uit China. Met de LFP accu.
Je zou er nog wel eens naast kunnen zitten en de Cybertruck. Het lijkt wel zo te zijn.
Maar uiteindelijk kan het wel eens zo worden dat ze straks de goedkoopste pickup op de markt hebben (wellicht zelfs goedkoper dan benzine), die ook nog eens het beste tegen een stootje kan.
Niet die tri-motor dingen, maar gewoon de instapper.
Momenteel bij Tesla boeit de Plaid of Performance modellen ook niet meer. Ze kunnen gewoon met gezonde winst en flinke marge kortingen tegelijk, heel goedkoop de Model 3 en Y op de markt zetten en slopen daarmee de concurrentie.
Ik verwacht hetzelfde in de US pickup markt.
Ik vind zelf een Rivian veel gaver. Maar dat is niet echt een werkpaard. Enige schade rijden is meteen dik betalen. En het is ook een prijzig ding.
TheMaster zegt
Mooie slechte timing van her artikel… Nog 1 maand en zijn de eerste Cybertrucks aan de eerste klanten geleverd. Dit zijn natuurlijk kleine aantallen, maar grove schattingen zijn dat er op dit moment 200-250 zijn geproduceerd.
Hier gaan ze op transport; https://twitter.com/teslaownersSV/status/1696741914786308173. Hier zijn nog vele andere filmpjes overal in de US van te zien.
Verwachting is dat Tesla over een maand de officiële onthulling gaan doen, en dan overal in de US al honderden cybertrucks bij klanten hebben staan.
Johanneke zegt
Ik hoop het! Kan niet wachten op de reviews. Ben heel benieuwd of deze wagen goed of slecht zal zijn, of wat dan ook.
osmo zegt
In dat filmpje zie je op een bepaald moment dat de zijpanelen van die achterste vervormd uitzien. En dan staat hij nog op de vrachtwagen om geleverd te worden. Wat gaat dat zijn als er een paar portieren van medeweggebruikers tegen dat groot egaal oppervlak getikt hebben.
mashell zegt
De banden van deze voertuigen zijn zo modderig, dit zijn geen nieuwe klanten voertuigen maar per-productie voertuigen van Tesla zelf.
mikee368 zegt
Dot was ook mijn reactie op het artikel.
Een artikel naar buiten brengen terwijl er nu elke dag zo’n 6-12 nieuwe cybertrucks worden gespot en op transport gaan. En dat in combinatie met dat de productie lijn aangekondigd is klaar te zijn met foto’s in de shareholder deck.
Beetje journalistiek had die kanttekeningen erbij gehad. Vind ik toch weer jammer.
Goed om te lezen dat niet iedereen ligt te slapen iniedergeval
pomoek zegt
Misschien het beste wat Musk kan doen is dit bedrijfje opkopen? https://www.ibexvehicles.com/shophome/ Die zijn ook bezig met een EV, en die ziet er veer productierijper uit.
Flutterbear zegt
Hoe ziet een auto er productierijp uit? Daarvoor zou je toch echt in de fabriek moeten kijken..
TheMaster zegt
https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q2-2023-Update.pdf
Pagina 14/15/16. Foto zal wel 1,5 maand oud zijn.
mashell zegt
Dit is een derde, een buitenstaander. Zijn mening is precies even waardevol als die van Jacques Villeneuve over Max Verstappen. Ja, hij heeft kennis en ervaring in de materie maar kent niet de details.
harrie zegt
Ik snap het probleem wel, kijk maar eens langs de originele Defender die ook ‘vlak’ plaatstaal gebruikt: dat bolt en holt alle kanten op als gevolg van productie en krimp/uitzetting.
Een lichte dubbele kromming in de vorm lost dat al op, het valt dan veel minder op als de bolling of holling iets meer of minder is.
Maar goed, Tesla heeft wel vaker bewezen dat onconventionele ideeen erg goed uit kunnen pakken.
De Gigapress is een mooi voorbeeld.
Maar schreeuwen langs de zijlijn is makkelijker natuurlijk.
grrrrrene zegt
Als je zulke grote, vlakke panelen wil, zonder het risico dat het gaat resoneren bij het rijden of heel eenvoudig indeukt (als er bijvoorbeeld iemand tegenaan leunt of het een keer hagelt of je onderweg steenslag op je motorkap krijgt), moet je onredelijk dik staal gebruiken. En dit was rvs toch? Dat is sowieso minder sterk dan constructiestaal. En wie gaat dat uitdeuken dan? Eenmaal ingedeukt, is het lokaal verstevigd en buig je het niet zomaar meer recht. Bij bolle vormen is dat veel eenvoudiger. Nog even los van dat het niet zo opvalt, omdat het geen glad spiegelend oppervlak is.
Autofabrikanten zetten daarom knikken in hun staal. Ze brengen vouwen en rondingen aan om het plaatmateriaal te verstevigen. De Cybertruck heeft dat niet. Ik ben benieuwd naar de “trucjes” die Tesla dan heeft toegepast om dit toch te laten werken.
slickrick zegt
Musk heeft wel bewezen dat alles kan if you put your mind too it
drdre1 zegt
Net als ons ma. 😊
Corrado16v zegt
Hoe zit ‘t eigenlijk met de Roadster? In 2017 gepresenteerd, maar op dit moment alleen leverbaar in het model luchtkasteel.