De CX-80 met zes-in-lijn komt naar het oude continent
Zoals jullie weten zijn er op de redactie fans van auto’s met een zes-lijn-motor en achterwielaandrijving. Nu roepen we allemaal: BMW! Maar er zijn veel meer merken die deze combinatie qua layout gebruiken. Het is namelijk de layout zoals De Lieve Heer het bedoeld heeft.
Zes-in-lijn met achterwielaandrijving
Ondanks dat meer en meer merken de zes-in-lijn en achterwielaandrijving gedag zeggen, zijn er een paar uitzonderingen.
Jaguar Land Rover past het weer toe, evenals Mercedes-Benz. Een verrassende naam daarbij is Mazda. Dat eigenwijze merk uit Hiroshima introduceert in korte tijd enkele crossovers met zes-in-lijn.
En ja, ze zijn vierwielaangedreven, maar in de basis is het een achterwielaangedreven auto met ook het karakter ervan. Dus een superieure gewichtsverdeling en minder onderstuur.
Goed nieuws, de Mazda CX-80 met zes-in-lijn komt naar Europa! Dat meldt Martijn ten Brink – de Mazda CEO – aan Automotive News Europe.
CX-80 met zes-in-lijn naar Europa
In Nederland hebben we de CX-60, één van die nieuwe crossovers. Een zes-in-lijn in die auto is in het buitenland wél mogelijk, maar wij Nederlanders krijgen alleen de plug-in hybride. Dat zal met de CX-80 waarschijnlijk hetzelfde zijn. Dus de CX-80 met zes-in-lijn komt dus wel naar Europa, maar niet naar Nederland.
Dat betekent een 2.5 viercilinder benzinemotor (SkyActiv, uiteraard) en een elektromotor. Het systeemvermogen is 327 pk en het systeemkoppel bedraagt 500 Nm. Maar als je in een land woont met een ander belastingregime, dan kun je die zescilinder lijnmotor bestellen.
Verschil met CX-60
De CX-80 zal veel gaan lijken op de CX-60. Een groot verschil is dat de CX-80 voorzien is van een derde zitrij. Om het even verwarrend te maken, in de VS is net de CX-90 gelanceerd. In principe zijn de CX-60 en CX-90 aan elkaar verwant.
Ze maken namelijk beide gebruik van hetzelfde platform: Mazda Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture. De CX-80 zal dus in feite een lange CX-60 zijn. De Mazda CX-90 is naast wat langer ook een stukje breder dan de CX-60 (en vermoedelijk ook de CX-80).
Is er verder nog Mazda nieuws?
Jazeker! De CX-3 kun je niet meer bestellen. Deze compacte crossover is met pensioen gegaan en krijgt geen opvolger. Verder kijkt Mazda naar mogelijkheden om de wankelmotor in meer plug-in hybrides te gaan gebruiken.
Volgens Ten Brink is de techniek eenvoudig toepasbaar in de CX-30 en 3. Ook zal 40 tot 70 procent van alle Mazda’s tegen 2030 geheel elektrisch zijn. Op dit moment heeft Mazda met de MX-30 slechts één elektrisch model op de markt.
Meer lezen? Dit zijn 9 bijzondere Mazda hoogtepunten!
AudiRS zegt
Fraai ding met die 6cil. Uiteraard verpest de linkse politiek dit weer.
mashell zegt
De politiek verbied niks. Ze maakt alleen onzuinige auto’s duur. Dat de Mazda importeur dan besluit om geen grote zuipende SUVs in het gamma op te nemen omdat niemand die koopt vanwege “te duur” of “waarom zou je een Mazda kopen als je ook een BMW X3/X5 kunt kopen” is een logische keuze. Jammer voor de Nederlandse importeur dat Mazda zich vooral tot een grote SUV fabrikant ontwikkeld. Kleine SUV’s zijn meer waar onze markt om vraagt.
waterisnat zegt
U lijkt het type wat nu al vraagt om vaccinatie tegen luchtballonnen.
Tuurlijk is dit dwang zonder het te verbieden. Gebaseerd op anti-wetenschap enkel om het deugrovende collectivisme verder uit te breiden. Nul van doen met natuur/milieu redden (in tegendeel zelfs).
Richmond zegt
En hoeveel van deze denk je dat Mazda zou verkopen zelfs met een normaal prijs beleid? het is niet voor niks dat de gevestigde merken in Nederland zoveel verkopen en andere merken het zoveel moeite kost.
Mazda is nooit een merk geweest dat grote aantallen verkocht, dus dit model zou sowieso niet in Nederland aan slaan. Je moet er niet met een “autoliefhebber” bril naar kijken, maar met een van de nuchtere Nederlander.
Al zou deze te koop staan voor 50k, dan nog betalen mensen liever 20k meer om dan BMW te rijden. Of kopen ze een gebruikte BMW voor die 50k.
tenaci zegt
Antiwetenschap 😂😂😂😂 laat me niet lachen joh….
karhengst zegt
Ho ho, beetje respect. Hij zegt wel “u” hè, nu moet je ‘m serieus nemen.
mashell zegt
Bingo! Op mijn Bullshit Bingo kaart stonden anti vaxers, anti-wetenschap, deugroven en collectivisme.
Je bent geslaagd voor het examen ouderling in de wappie kerk. Want het gaat natuurlijk nergens over, dit is geen dwang, dit is sturing zonder verbieden. En dat is precies zoals het hoort in een vrije samenleving. Dat wil de wappie kerk natuurlijk niet horen, dat zijn willoze slaven van het grootkapitaal, daar moet alles wijken om de rijken nog rijker te maken. Wat moet je met een natuurgebied als daar ook een megastal kan staan? Waarom zou je weinig energie gebruiken door elektrisch te rijden terwijl je ook de benzine zo ongeveer nog vloeibaar uit de uitlaat van een atmosferische zescilinder Mazda SUV kan laten lopen, dat is alleen maar goed voor de aandelen Shell…
Homer55 zegt
Jouw bingokaart is vol. Je krijgt een glaasje water om te kalmeren.
AudiRS zegt
Ik zeg ook niet dat ze het verbieden, maar wel verpesten!
mashell zegt
Dankzij de huidige stiekem toch best rechtse regering rijdt ik voor hetzelfde geld als een 150pk A3 in een 408pk sterke e-tron. Ze verpesten niets, ze maken het alleen maar leuker.
tortuga zegt
Zet maar voor de deur! 😍🙌
mc96 zegt
Fraaie auto om te zien. Helaas denk ik niet dat er veel van verkocht gaan worden. Klanten in dit segment gaat toch eerder voor BMW, Mercedes, Landrover of Volvo.
jensoffbutton zegt
Je moet status en perceptie wat kweken.
Als Mazda zich hoger positioneert (ik heb zo’n vermoeden dat ze zich willen spiegelen aan oa. Volvo qua premiumgehalte) dan heeft dat even tijd nodig tegen dat de consument dat gaat aanvaarden.
Volvo was in de jaren 90 ook niet meer premium dan pakweg een Opel. Nu zet je ze wel sneller in dezelfde league als BMW/Mercedes/Audi.
karhengst zegt
Plus dat dit model er alles van heeft een auto te zijn voor de Amerikaanse markt, waar ze sowieso meer “premium” merken hebben dan alleen Audi, BMW en Mercedes. Wat hier in Europa verkocht wordt is bijvangst, ik zie het dan meer als een marketingmodel dan iets waarvan men zelf de illusie heeft dat het potten gaat breken.
martingtv zegt
Als al die reviews over de cx-60 zie, verwacht ik niet dat er veel van worden verkocht.
mark997gt3 zegt
Ik overweeg de cx60 serieus. Alternatief is tweedehands X3. Maar nieuw spreekt mij aan. Met twee optiepaketten is ie full option. Een van de weinige hybrides die wat mag trekken. Interieur veel fraaier dan X3.
Af en toe een schokje in de aandrijflijn zou ik dan wel mee kunnen leven.
PunicaOase zegt
Ga echt even proefrijden. Ik vond de CX-60 vrij slecht: lomp, oncomfortabel, zeer matige automaat en veel vreemde aandrijfgeluiden en -hikjes. Ding leek nog in de ontwikkelfase.
X3 vond ik goed rijden.. Over interieur kan je twisten, vond de X3 wel beter afgewerkt, maar Takumi schijnt ook mooi te zijn, die heb ik helaas niet in het echt gezien..
Persoonlijk vind ik de Mazda wel geslaagd qua design, vooral in dat mooie rood.