Na het succes van les 1 presenteren we vandaag les 2. Het ongeluk met de Spyker C8 Spyder vond plaats in januari maar Spyker en de Belgische dealer zijn nog steeds druk bezig met de reparatiewerkzaamheden.
Daarom is het de hoogste tijd voor een update zodat jullie weten wat er sinds 23 januari allemaal gedaan is.
8 Maart
De auto staat nog steeds in Zeewolde bij Spyker en daar worden alle laspunten met behulp van röntgenstralen gecontroleerd.
20 Maart
Ondertussen zijn de mannen in België druk bezig met het bouwen van een mal om het bodywork weer in de juiste vorm te krijgen.
18 Mei
De auto is terug gekomen uit de fabriek en het chassis is 100% in orde bevonden door Spyker en om dat te onderstrepen is er een certificaat afgegeven.Daarnaast heeft Spyker de achterwielophanging compleet vervangen ge-upgrade en afgesteld.
25 Mei
Het achterste deel van het bodywork is inmiddels op de mal geplaatst en wordt met behulp van een Celette richtbank weer in vorm gebracht.
4 Juni
Het plaatwerk wordt voorzichtig weer terug gebracht in de oude vorm met behulp van hydraulisch gereedschap en speciaal gemaakte klemmen.
6 Juni
Het bodywork krijgt langzaam maar zeker zijn oude vorm weer terug.
8 Juni
Het bodywork heeft weer zijn oude vorm en is weer gemonteerd op het chassis.
9 Juni
De kofferklep wordt gerepareerd.
Wanneer we deel 3 kunnen verwachten weet ik niet, maar ik zal jullie op de hoogte houden!
Met dank aan spyker.be voor de foto’s!
Floyd zegt
Heel leuk allemaal, maar was het niet eenvoudiger-goedkoper geweest om de beschadigde onderdelen te vervangen door nieuwe?
MarcO zegt
@Floyd: Mijn idee.
Chassis OK? mooi-> nieuw stuk bodywork erop en klaar is kees.
Baracuda zegt
Idd, ik zou deze spyker allesinds niet willen kopen. Dat paneel zal zijn oorspronkelijk sterkte helemaal niet benaderen. Shame on spyker
robbie zegt
@Floyd, blijkbaar niet ;)
Maar dat is ook niet zo heel erg vreemd. De auto was namelijk niet verzekerd tijdens het ongeluk. De Belgische dealer moet dus zelf voor de kosten opdraaien. Door zelf het plaatwerk te repareren in de eigen werkplaats en met eigen manuren en materiaal worden er natuurlijk een heleboel kosten bespaard. Als ze alle onderdelen bij Spyker zouden moeten kopen zou de reparatie een stuk duurder uitpakken.
Wicked zegt
Idd. En hoe zit het nu met de stevigheid van die achterklep? Hij was helemaal krom en is nu weer recht getrokken.. Had gedacht dat ze een nieuwe achterklep erop zouden monteren.. :S
Markus zegt
Toch heb ik het idee dat niemand zin heeft om hiervoor de nieuwprijs neer te leggen, een gloednieuwe Spyker met schadehistorie….
Dan lijkt het mij handiger om al het bruikbare spul terug te nemen als fabriek en weer bij de productie van een nieuwe auto te gebruiken.
w0o0dy zegt
wat me ook opviel (bij de foto’s van deel 1) was dat de rolbeugel duidelijk beschadigd was, maar dit zou geen invloed gehad hebben op het chassis? Waar zit die rolbeugel dan aan vast en hoe sterk is zo’n ding? Zag er wat vreemd uit.
Waarom geen nieuwe onderdelen? Kweenie, misschien omdat de platen met de hand gemaakt worden? Dan is de oude weer geschikt maken voor deze auto misschien nog goedkoper en sneller (misschien zelfs beter) dan nieuwe onderdelen maken. Vergeet niet dat ze niet kant en klaar plaatwerk op het schap hebben liggen……Het is een handgeklopte aluminium body….
Stefan Schuilenburg zegt
Het wordt zeer professioneel en goed aangepakt natuurlijk, toch zal het ‘gewoon’ monteren van nieuw plaatwerk veel gemakkelijker zijn, lijkt me. Al zullen Spyker-onderdelen ook niet in overvloed geproduceerd worden..
RScosworth zegt
Erg leuk zo’n overzicht over de reparatie!!!
slk zegt
Zonde van de tijd.Het blijft een lelijk en een te duur gedrocht
Karel zegt
Idd belachelijk dat ze die kont terugplaatsen, vervangen voor een nieuwe was de enige goede optie hier gaat straks weer een bak plamuur op maar zo netjes als het af fabriek was zal het nooit meer worden, het was me geen schade ook aan dat alluminium achterpaneel. Stelletje beunhazen.
DeAutogids.nl zegt
Doet me wat denken aan dat verhaal van Ratelband en zijn Bugatti…
K. zegt
Gecrashde auto’s worden nooit meer de oude.. beter is gewoon naar de schroothoop of recyclen.
Doet me enigsins ook denken aan DGB Ferrari 550, hoe die opgelapt werd verbaasde mijn ook. Metalen platen werden vervangen door plastic onderdelen geplamuurd en gespoten.. WTF..
huub Vanderlubbe zegt
Peur dat ding toch gewoon in Schredder>>>>>>TIJD en GELD-bersparend!
vla zegt
@ floyd
dat zou je denken en dat is eigenlijk meestal het geval, maar zoals je kunt zien is de achterste klepuit een solide stuk aluminium en is bijgevolg zeeeer duur.
en het restaureren van zo’n relatief kliene oppervlakte is voor jan de vakman een koud kunstje ;)
autoblogger zegt
Heee! De donor staat ook op de foto, linksboven:
Yannick zegt
de garage doet dit niet zelf, het is met toestemming van spyker, het was trouwens spyker zelf dat aangaf de voorkeur te geven aan het opnieuw plooien en herstellen van het oorspronkelijke materiaal en body, vreemd maarja zij zullen wel weten waarom zeker
robbie zegt
@Yannick, volgens mij voert Beerens (de Belgische Spyker dealer) deze reparatie wel degelijk zelf uit. In elk geval de reparatie van het plaatwerk.
The rear body is being put on the prepared mould on a Celette bench in Beerens body department.
Of heb jij soms een andere bron?
RRPhantom zegt
Ja, volgens mij is dat ook goedkoper.
-edit: is wat ook goedkoper?-
Yannick zegt
@robbie, ik bedoelde met niet zelf, dat het niet op eigen houtje was :-) sorry voor de misleidende tekst of de onduidelijkheid. Beerens doet zelf het bodywerk maar al de andere spullen komen van Spyker zelf (weet wel niet wie dit herstelt, of het spyker zelf is of de mecanics van Beerens)
Jurgen zegt
Leuk al die manuren kunnen ze beter gebruiken om MEER Spykers te maken.
Dus iedereen die nu bij Beerens aan het werk is, open maar een fabriek in Bels en ga maar aan de slag :)
robbie zegt
@Yannick, voor zover ik het begrijp wordt de auto weer bij Beerens in elkaar gezet. En weet als ik het goed heb dan is deze Spyker ook eigendom van Beerens en zullen zij dus ook op moeten draaien voor de kosten? Of heb jij meer informatie?
DJD zegt
als dat maar goed gaat….
Yannick zegt
zoals reeds hierboven ergens staat was de auto idd niet verzekerd voor schadegevallen. Wel natuurlijk aan derden (wat verplicht is) en zijn de kosten volledig voor de ongelukkige (en neen het is niet diegene die zich voordoet als verantwoordelijke maar een andere werknemer) die de wagen er een beetje anders heeft doen uitzien. Beerens neemt echter de kosten voor haar rekening zodat de ongelukkige zich geen zorgen dient te maken
Karel zegt
Ik denk dat Beerens het gewoon geodkoop wil oplappen zetten er een mannetje uit hun eigen schade afdeling aan en die mag in zijn vrije uurtjes de boel oplappen om de kosten een beetje binnen de perken te houden. Spijker zal nooit aanmoedigen om dit zo te repareren dit wordt een auto met een lastig schade verhaal, geen klasieker waar geen bodypanelen meer voor te krijgen zijn en waarbij men vaak dus niet anders kan dan het oude herstellen.
Nick zegt
Aluminium buigen is het domste wat je kunt doen, als het een beetje warm word dan word het snel bros of het oppervlak gaat buigen en trekken.
Voor een sportwagen zoals een Spyker waar er (mits de chauffeur van hard rijden houd) veel kracht op de carosserie komt te staan is dit alles behalve praktisch.
En plamuur dat zie je toch er doorheen als het een beetje warm word.
Mijn advies: Koop een nieuw paneel.
Ik dacht dat ze bij Karmann vandaan komen, zo gek duur is het opzich ook niet.
CCX zegt
Blijft de gewichtsverdeling tussen links en rechts dan nog gelijk ?
wouteb zegt
Zeg nu niet dat wij Belgen niets over hebben voor onze noorderburen.
Brian zegt
Met afgrijzen zie ik hoe ze de rear body weer in model proberen te krijgen. Feit is en blijft dat aluminium wat dermate vervormt is, moet je gewoon vervangen. Je bent tenslotte de stijfheid van je materiaal kwijt. Nu kun je dit bodywork wel optisch mooi krijgen, maar moet je als klant die een keer deze auto zal kopen ook blij zijn met de manier waarop deze schade is hersteld? Zonde van het Spykertje…………..
tutticapi zegt
ja ja gelukkig is het een een engelse body (cpp) dus die zijn van een betere kwaliteit.
en ik wist niet dat ze in zeewolde een rontgenapparaat hebben nooit gezien ?
Een beetje plamuur is ook niet zo erg bij een spyker van cpp want daar gaan een blik of 3 van een 1 kilo de stuk op maar dat wist niemand
de karman bodies zijn een stuk beter wat maat vorming betreft.
oja het heeft geen effect op de wegligging zolang het alleen de body.
en wat spyker betreft knap maar op wordt er dan gezegt door SPYKER ik heb het in zeewolde ook zien gebeuren met een deur die door een wijsneus werd gericht omdat die van de tafel was gevallen en daar na werd het deurtje naar een spuiter gebracht dacht in lekkerkerk.
dat gebeurt niet bij ferrari dat ze het zo habie babie oplossen.
maar daartegen het las werk van een cpp is kunstwerk dat kan je van karman niet zeggen.
En de cpp is nog echt hand werk geklopte bodies echt plaatwerken dus niet zoals bij karman met een persgevormdemal geen handwerk meer aan een spyker dus.
een cpp is ook een stuk stijver dan een karman en wat betreft de wegligging is het
en als je een paneel plamuurt dan moet het een ondergrond zijn die fijn is geschuurd 220 schuurpapier op een exentriesroterende schuurmachien herhaal dit met 320 en trek het strak gemaakte deel in de plamuur schuur het strak en klaar (desnoods nog een film laagje fijne plamuur) dat goed laten uit dampen en dan na minimaal 5 uur in de grondverf zetten en schuur je grond verf glad met nat of tegenwoordig droog , afnemen en de spuithok in en klaar ben je en dan heb je ook geen aftekening (eiland) van je plamuur die door je verf laag
ziet en ook niet op een zwart gespoten moterkap die heet word van de motor en de zon als je ergens over mee wilt praten moet je wel weten waar je het over hebt (een alu paneel deuk je uit met een klein vlammetje als het deukje hebt dan verwarm je dat van de kant af waar het deukje er is in gekomen. dus ik hoop dat jullie wat meer teweten zijn gekomen over spyker en een beetje plaatwerken
gr tutticapi
tutticapi zegt
een spyker kan zonder body rijden het maakt geen deel uit van het chassie
tutticapi zegt
sorry voor mijn spellingsfouten beetje tesnel getyped
henzie zegt
Allemaal: als je gezien hebt hoe ze de auto’s ontwerpen en bouwen…. het is in 1 woord fantastich. heel nederland zou daar moeten worden rondgeleid, dan begrijp je het!!! en bovendien moet de staat subsidieren……echt, geloof me, het is kunstwerk. Victor en companen: 1 woord: respect!