
Victor Muller heeft het de curator niet makkelijk gemaakt.
Het leek allemaal zo mooi: het Nederlandse Spyker wist de ogen van de autowereld op zich te vestigen met een aantal unieke sportwagens. Inmiddels worden deze kunstwerkjes – want zo kun je ze wel noemen – overschaduwd door eindeloze berichten over faillissementen. Anno 2020 is het boek nog steeds niet gesloten.
Een van de meest recente ontwikkelingen is het faillissement van Spyker Services. Zoals de naam al doet vermoeden was dit de tak die zich bezig hield met het onderhoud van Spykers.
De curator heeft geen gemakkelijke taak aan het afwikkelen van het faillissement, zo meldt RTL Nieuws. Hij stuitte namelijk op een puinhoop bij Spyker Services. Een deel van de administratie is bijvoorbeeld niet toegankelijk en een jaarrekening van 2018 ontbreekt. Een eigen rekening bleek Spyker Services ook niet te hebben. Het feit dat Victor Muller een wirwar van bedrijven heeft gecreëerd maakt het er ook niet makkelijker op.
Dat was nog niet alles: een C8 Preliator ontbreekt eveneens. Ten minste: de auto werd zogenaamd verkocht aan moederbedrijf Spyker Ltd. voor €315.000. Daar is alleen niet voor betaald. Het is onduidelijk waar de auto nu gebleven is. Qua auto’s bezit Spyker Services verder een F1 showauto, een niet nader genoemde mule en chassis van een C8 Aileron.
De curator heeft nog genoeg uit te zoeken in dit verhaal. In totaal is er zo’n €800.000 tot €850.000 nodig voor de betaling van de schuldeiser en de bijkomende kosten. Victor Muller heeft wel toezeggingen gedaan aan de curator, maar maakt geen haast met het nakomen daarvan. Dat hebben we vaker gehoord.
Mijnheer Muller is een rotte appel. Niet meer, niet minder.
Hij is wel een van de Tenaci.
@jaapiyo: wat?
@jaapiyo: hij lijkt mij eerder een ‘Nulla’. Een dikke ‘Nulla’
Er is vast wel iemand die hem nog steeds een toffe peer vindt.
@mashell: rotte peer kan dat ook? Smaakt ook niet best.
Misschien verdient ie wel een muilpeer?
@spideriv: toffe appel
@mashell: ik denk de eigenaar van de ‘verdwenen C8’ ;)
@aschja: wel een hele rotte appel. Die man moeten ze verbieden om überhaupt nog een bedrijf te laten oprichten. Blokkeer alles voor die idioot. Alles! Richt veel te veel schade aan. En dure auto’s die verdwenen zijn? Dat zijn wanpraktijken en gelooft niemand. Een fraudeur.
And so the story continues
Tja te lang doorgegaan met een droom welke een nachtmerrie werd. Zonde de auto’s opende P to P na waren in mijn ogen best leuk. Het F1 en Saab project hadden ze nooit moeiten doen dan hadden ze nog wel een kans gehad denk ik.(maar ja wat weet ik…)
@cocoloco: op de P to P
@cocoloco: en nog wat komma’s
@cocoloco: het was eigenlijk de droom van Maarten de Bruijn die werd gekaapt door Muller ?
Een beetje luchtfietserij is wel nodig als je een supercar op de markt wil brengen.
@mc96: daar is een heel boeiend boek over geschreven. Ik dacht dat de titel ‘Spyker, langs de afgrond en er voorbij’ luidde. Aanrader.
Als ik de berichtgeving trouwens er op terug zoek, is het niet heel moeilijk om een deel twee te schrijven. ‘Spyker – van iconische bolides tot fantastische luchtkastelen‘.
@mc96: inderdaad, het begon allemaal met de XB-DT-49
@quinn: Ik Google net dat kenteken even maar wat een teleurstelling die auto.
Het lijkt wel een door zijn hoeven gezakte, plat geslagen Fort Ka van 250.000,- euro.
@dirkv: Nüsschen most je een eben realisieren dat die in een Schuhe is gebouwd
@dirkv: (sorry, Duitse auto-correct) Maar wat ik wilde zeggen, misschien moet je je wel even realiseren dat die auto in een schuur is gebouwd bij Maarten in zijn achtertuin. Dit zie ik niet veel mensen nadoen. ;)
@bishop: Dat is waar en dat vind ik ook hartstikke gaaf, respect voor die man!
Jammer hoor. Spyker word latijd negatief in nieuws gebracht. weet niet of dat terecht is of niet maar heeft het wel de kop gekost denk is zo.
het negatieve nieuws was echt wel terecht.
Ze begonnen goed en toen kwam de ene na de andere slechte zet van Victor M.
Inplaats van de productie capaciteit uit te breiden en extra modellen aan het gamma toe te voegen en produceren vond Victor het belangrijker om het beschikbare geld te gebruiken om een F1 team te kopen.
Wat gewoon een bodemloze put is.
Want er was een punt waar de wachtlijst voor een Spyker lang was en men absoluut niet genoeg productie capaciteit had. Op dat moment is het gewoon absurd dom om aan de F1 te beginnen.
Bwoaaahhhh…Lawrence doet het ook.
@jaapiyo: appels, peren.
@jaapiyo: Elon niet.
Die is dan ook miljardair…
@sonnybonds: met die grootheidswaanzin van VM en het consequent niet waarmaken van afspraken vraag je er om. VM wilde continu publiciteit, dat heeft hij gekregen.
@sonnybonds: natuurlijk is dan terecht. Die man maakt meer kapot dan ie lief is. Maakt er een puinhoop van. Al jaren. Dus volkomen terecht
Goh, wat verrassend…
Wat zou zo’n Victor zichzelf uitkeren jaarlijks en wie financiert dat nou nog vraag ik mij dan af…
@stefje: alles is failliet, er valt niks uit te keren?
@ghini: uwv? Als ik failliet ben, heb ik niks meer… ik denk dat meneer nog wel wat centjes heeft..
Tja, je moet het de arm der wet ook niet te gemakkelijk maken hè!
Wat Victor Muller ook gedaan heeft, het blijft jammer dat Spyker het niet gered heeft. Waren toch wel erg fraaie sportwagens met een eigen gezicht en prachtig afgewerkte interieurs. Een klasse apart.
Yes. Doug heeft er nog een mooie video van gemaakt
Het is opzichzelf al vreemd dat de service tak op papier er auto bezit. Uit alles wat er afgelopen jaren is gebeurd blijkt wel dat er is gesjoemeld, geschoven etc. Blijft jammer, F1 was domste zet, Saab was idioot maar ook geniaal maar dat mocht niet zo zijn. Ik ben heel benieuwd wat VM op het moment dagelijks doet. Werkt hij weer ergens als advocaat oid? Woont ie nog steeds in het Gooi of zit ie ergens in de zandbak? Ergens hoop ik dat er ooit een uitgebreid interview komt met die beste man. Misschien koopt iemand binnenkort alle rechten en wat er nog te vinden is om er nieuw leven in te blazen..
Nulla tenaci invia est via
Maar of meneer Muller er goed aan doet dit gedrein vol te houden vraag ik me af. Wellicht is die weg begaanbaar, maar ik vrees ook heel erg doodlopend….
Wat een soap is dit toch!!! Ongelofelijk dat VM hier zelf nog in gelooft. Wat mij ook verbaasd is dat deze heer nog steeds niet in het cachot zit. Dit riekt naar oplichterij.
@mark997gt3: nee waarom? VM had projecte die hij smakelijk aan investeerders verkocht, die gewoon geld teveel hadden. Allen Victor wilde teveel op een maal; F1 en Saab om maar wat te noemen. Als hij gewoon bij z’n Spijker verhaal zou zijn gebleven, dan konden de jongens van Autoblog regelmatig deze voertuigen aan de tand voelen. De ideeën waren goed, maar niet voor dat ene moment.
Dan maar naar de Kwik Fit voor onderhoud.
Victor (Latijn voor : overwinnaar) Muller is geen oplichter, hij is wel extreem handig in het voor eigen gewin inzetten van de totaal verrotte Nederlandse wetgeving op het gebied van besloten vennootschappen. En waar de meeste oplichters alleen verbrande luchtkastelen achterlaten, heeft hij nog wel een paar verdomd mooie auto’s in elkaar weten te zetten.
@joosstra: ook dat klopt. We accepteren alles maar en doen wederom voor de 30e keer een aai over de bol. Er moet een zwarte lijst komen die alles blokkeert. Bij de kvk, de banken om rekening te openen, verzekeringen. Alles.
@joosstra: dat noemen ze een witte boorden crimineel. Luchtkastelen verkopen en er zelf
rijk van worden.
Het had zo mooi kunnen zijn. De c12, de d12, de preliator, etc. Maar goed, we hebben al jarenlang geschreven dat het niet zo mocht zijn.. https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-spyker-iedereen-en-zichzelf-voor-de-gek-houdt-85006
Hij heeft gewoon de belastingdienst hard genaaid niets meer of minder en als hij ze niet naait naaien ze hem wel dus ?
@abdel86: nou niet alleen de belastingdienst…..
Tja, het was ooit een schitterend merk, het is vooral schandalig dat Victor het zo afhandeld.
De hoogmoed van VM neemt precies zoveel plaats in als zijn domheid.