Keren de tijden van de Mini Cooper terug met de Cupra UrbanRebel?
Twee artikelen geleden verwelkomden wij de Hyundai Casper (hallo!). Ook gaven we aan dat we kleine auto’s heel erg gaan missen. De meeste A-segment auto’s die leverbaar zijn, zijn over het algemeen genomen vrij lang in productie. Gelukkig is er niet alleen een Casper, maar er is nog een kaper op de kust in de vorm van de Cupra UrbanRebel!
Deze guitige Spanjaard is de voorbode voor een nieuwe elektrische stadsauto voor de Volkswagen Groep. In plaats van een Volkswagen-versie waar dan Seat, Cupra en Skoda-derivaten van komen, mag juist Cupra het spits afbijten. Volgens zijn makers is de Cupra UrbanRebel een ‘radicale intepretatie’ van een elektrische stadsauto. Voor auto’s als de e-Up! moesten we het voornamelijk met de Th!nk City en G-Wiz doen. Dus ja, daar hebben ze een punt!
Nieuw platform
Speciaal voor de nieuwe generatie stadsauto’s van Volkswagen is er een nieuw platform ontwikkeld, MEB short genaamd. Bij Cupra hebben ze er meteen een sportief sausje overheen gedaan. Enorme bumpers, een splitter, gigantische (en complex uitziende) velgen en gargantueske achtervleugel.
In tegenstelling tot sommige andere kleine stadsauto’s is het geen crossover-achtige, maar juist een een heel lage en sportieve auto. Kijk, dat is verfrissend om te zien. Dan hebben wij uiteraard ook de afmetingen van de Cupra UrbanRebel voor je. De lengte is 4,08 meter, 1,80 meter breed en 1,44 meter hoog.
Vermogen Cupra UrbanRebel
Overigens ziet de Cupra UrbenRebel er niet alleen heel erg snel uit, de auto is dat ook. De motor is namelijk een 250 kW sterk. Dat is omgerekend 340 pk! Maar het kan nog gekker, in overboost-modus is er tijdelijk 435 pk beschikbaar. Daarmee kan het monstertje in 3,2 seconden naar de 100 km/u acceleren!
Qua productieversie van de Cupra UrbanRebel moet je de spoilers wegdenken, inclusief het hippe kleurtje. Oh en zonder spoilers. En dan met een pk’tje of 80 tot 100. Volgens Wayne Griffiths (CEO van Cupra, dus hij kan het weten) is het de bedoeling dat er uiteindelijk 500.000 elektrische stadsauto’s van de VW-groep op jaarbasis in Barcelona van de band gaan rollen.
Meer lezen? Dit zijn de hoogtepunten in de historie van Cupra!
royaledeluxe zegt
Lekker over the top, zoals een concept car moet zijn! En toch hoop je stiekem dat hij zo koopbaar wordt.
Goed werk!
rwdftw zegt
Maken!!!!!
Hoewel, dat zal wel niet. Dit ziet er meer uit als een soort cup wagentje voor Zandvoort, niet iets waarmee moeders de kids van school haalt, onderweg soepel over de 30 drempels heen blaft en op zaterdagmorgen een krat boodschappen, een voordeelpak wc papier en een krat bier bij de lokale super gaat halen.
bernoulli zegt
Ontzettend vet! In de showroom dan.
In het centrum van Alphen aan den Rijn op zaterdagmiddag rijd je zo wel een beetje voor joker.
chills zegt
Ik ga er vanuit dat dit de voorbode zal zijn voor de Volkswagen ID.2.
meetsysteem zegt
Leuk ding, zelfs als je het spoilerspel wegdenkt. Een compacte tweedeurs electrische auto, dat begint erop te lijken.
Én een waardig opvolger van de pioniersdrieling
E-Up!/Citigo iV/Mii-electric.
shalomleon zegt
Best een tof ding, maar het lijkt allemaal zo op elkaar. Waar blijft het “eigen” van een merk tegenwoordig. Dit lijkt net op een feestlift van de hyundai veloster
Onehp zegt
Op een handvol cm extra in de lengte net de grootte van een GR Yaris. Moest er een EV bestaan die even goed stuurde en niet enorm veel meer weegt en toch genoeg batterij heeft voor een 2-3u lang leuk ritje, dan had ik hard getwijfeld.