• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Cupra Special Edition is behoorlijk prijzig

Auteur: willeme, gepost 31 oktober 2019 om 15:02 – 36 Reacties

Cupra Ateca Limited Edition


Maar je krijgt er absoluut veel voor terug.

Het kan weleens flink verwarrend werken: autoprijzen. Met name de nieuwe prijzen in Nederland. Omdat wij te maken hebben met een extra belasting op uitstoot, kunnen sommige prijzen sterk afwijken ten opzichte van hetgeen de fabrikant zelf bedoeld had. Dan komt er dermate veel BPM bovenop dat de auto in kwestie zich uit de markt prijst.

Andersom is het ook waar. Sommige auto’s zijn weliswaar duur, maar de BPM valt heel erg mee ten opzichte van de concurrentie. Bij het binnenploffen van het persbericht van Cupra moesten wij ons een paar keer achter de oren krabben. Cupra is het sportieve submerk van Seat en ondanks dat er diverse modellen op de plank staan, wordt er slechts één model geleverd, de Cupra Ateca.

Cupra Ateca Limited Edition '19

Nu komt er een ‘tweede’ bij in de vorm van de Cupra Ateca Limited Edition. Je weet wel, die Cupra Ateca die er net even wat stoerder uitziet. Collega @RubenPriest wist te melden dat de Cupra Limited Edition een zeer gelimiteerde aangelegenheid gaat worden. Er worden er namelijk 1.999 van gebouwd. Het enige wat nog niet bekend was, is de prijs. Welnu, die is er. De Cupra Ateca kost namelijk 72.850 euro. Dat is een behoorlijk bedrag ten opzichte van de Cupra Ateca ‘non’-Limtied Edition. Die staat namelijk voor 60.300 in de boeken. Daarom kijken we even wat je nu eigenlijk krijgt voor dat geld en wat de concurrentie aanbiedt. Voor de duidelijkheid: de Cupra Ateca Special Edition heeft net als de ‘gewone’ Cupra Ateca een 2.0 TSI motor met 300 pk en 400 Nm.

Cupra Ateca Limited Edition '19

Cupra Ateca Limited Edition
€ 72.850
Tienduizend euro is een hoop geld. Daar kun je veel mee doen, zoals een midweek parkeren in Amsterdam voor een of een een weekje een Alfa Romeo youngtimer rijdend houden. Je kan het ook uitgeven aan de upgrade naar een Cupra Ateca Limited Edtion. Eigenlijk valt de meerprijs mee, want je krijgt zo ongeveer alle mogelijke opties, zoals Brembo remmen, groot navigatiesysteem, Akrapovic uitlaat, kuipstoelen, Beats Audio en een virtual cockpit. Dus eigenlijk alle opties en accessoires die je eventueel toch al besteld had. Ondanks dat er een kleine tweeduizend van gebouwd worden, is de Limited Edition voor Nederland behoorlijk limited: er komen er slechts 5 naar ons Koude Kikkerlandje.

Cupra Ateca Special Edition '19

Alfa Romeo Stelvio B-Tech 2.0T AWD (949)
€ 74.405
Tsja, zet je de Stelvio ernaast, dan is de Ateca onwillekeurig toch een beetje prijzig. Want voor tweeduizend euro meer heb je een Stelvio. Dan hebben we het niet over een kaal dieseltje met tweewielaandrijving, maar een 2.0T met 280 pk, automaat en vierwielaandrijving. De B-Tech is een sportief actiemodel dat al geruime tijd in de prijslijsten staat en eigenlijk een ‘no-brainer’ is als je in de markt bent voor een zo’n hoge Alfa Romeo. Nog een voordeel: in basis is de Stelvio achterwielaangedreven en het motorblok ligt op de vooras in plaats van erover. Wel is de Cupra een stukje sneller.

Alfa Romeo Stelvio B-Tech 2.0T AWD (949) '19

BMW X2 M35i xDrvie (F39)
€ 72.707
Waar de Alfa Romeo een maatje groter is dan de Cupra en iets minder vermogen heeft, is dat bij de X2 M35i precies andersom. De eveneens vrij verse X2 is iets compacter en nog potenter. In M35i-uitdossing heb je maar liefst 306 pk en 450 Nm tot je beschikking. Qua prestaties zijn de X2 en Cupra erg aan elkaar gewaagd. Als het om uitrusting gaat is de Cupra completer. Daar staat tegenover dat de X2 zijn badge mee heeft. De Cupra moet zijn badge nog waarmaken. Ook valt de praktische inzetbaarheid van de X2 een beetje tegen.

BMW X2 M35i xDrive (F39) '19

Volvo XC60 T8 AWD R-Design
€ 75.995
Een compleet andere auto is deze Volvo. Net als de Stelvio is de Volvo XC60 een maatje groter dan de Cupra. Dat niet alleen, de Volvo is ook luxer en fraaier. In afwerking, materiaalgebruik en dergelijke is het top geregeld in de Volvo. Ook hier hebben we niet gekozen voor een instapper met toevallig een grote motor, de R-Design is ook een behoorlijk complete en sportief aangeklede uitvoering. De techniek is compleet anders en natuurlijk ook de reden voor de relatief gunstige prijs. De auto T8 heeft een tweeliter viercilinder met turbo én compressor. Daaraan zit ook nog eens een elektromotor aan gekoppeld. Het totale systeemvermogen bedraagt 390 pk. Waardoor je in 5,5 seconden naar de 100 km/u snelt. Wel is de auto aanzienlijk minder lichtvoetig dan de Cupra: het kentekengewicht van de Volvo is meer dan 2.050 kg!

Volvo XC60 T8 AWD R-Design '19

Ook interessant!

  • l
    FC Barcelona steeds beter dankzij Cupra*
  • Alles van CUPRA: sportief tot ruimtewonder
    Alles van CUPRA: sportief tot ruimtewonder
  • Polestar 1 special edition is het einde
  • Supra 35th Anniversary Edition
    Supra 35th Anniversary Edition is nauwelijks te kopen

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, ateca, awd, BMW, cupra, geld, r-design, Seat, special-edition, stelvio, t8, Volvo, x2, xc60

Vorig bericht: « Parbleu, AMG lekt ‘per ongeluk’ de nieuwe GT
Volgend bericht: Bentley Flying Spur op de foto is niet echt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hubert zegt

    31 oktober 2019 om 15:09

    Meer dan 2000kg voor een XC60???
    Wat een waanzin.

    Login om te reageren
    • youridr zegt

      31 oktober 2019 om 16:40

      @Hubert: komt door het accupakket.

      Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      31 oktober 2019 om 16:40

      @Hubert: accupakket en de elektromotor(en?) die nemen aardig wat gewicht met zich mee

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      31 oktober 2019 om 22:38

      @hubert: sterker nog, ze wegen doorgaans 2140-2175kg zónder 75kg chauffeur, dus 2215-2240kg volgens EU standaard om gewicht aan te geven. (Zweedse -gewogen-registratiegewichten).
      Daarmee is ie effectief 500kg(!) zwaarder dan de Cupra Ateca….

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    31 oktober 2019 om 15:10

    Makkelijke keuze voor mij: De Stelvio graag. Wel met een ander kleurtje en geen zwarte velgen aub.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    31 oktober 2019 om 15:14

    De Alfa dan natuurlijk. Mag ik vals spelen en voor 74k een Giulia configureren?

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      1 november 2019 om 09:43

      @dutchdriftking: heeft de B-spec guilia nou eigenlijk het performance-pakket met mechanisch sperdiff?

      Login om te reageren
  4. str8six zegt

    31 oktober 2019 om 15:22

    Waarom zou je dan in godsnaam voor die Seat gaan?

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      31 oktober 2019 om 15:57

      @str8six: inderdaad. Of voor die Mini Countryman, die Fiat of die Chinees.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        31 oktober 2019 om 16:12

        @bernoulli: wat een rare opmerking.

        Login om te reageren
      • Loek zegt

        31 oktober 2019 om 16:27

        @bernoulli: kijk kinderen, zo ziet een recordaantal kortzichtigheid in een korte zin eruit.

        Login om te reageren
        • bernoulli zegt

          31 oktober 2019 om 16:43

          @720s: klopt wel ja. ?

          Login om te reageren
        • flashevan zegt

          31 oktober 2019 om 17:30

          @720s: behalve misschien die fiat staat er geen gelogen woord in z’n opmerking, of missen we iets?

          Login om te reageren
          • Loek zegt

            31 oktober 2019 om 20:50

            @flashevan: als je kortzichtig bent inderdaad niet. Maar helemaal ‘Chinees’ is echt kolder. Volvo haalt alleen hun geld uit China. De auto’s worden ontworpen in Zweden, gebouwd in Zweden, België of de VS en de CEO is Zweeds.

            Login om te reageren
  5. mashell zegt

    31 oktober 2019 om 15:27

    Met deze concurrentie, die ik stuk voor stuk aantrekkelijker vind dan de Cupra, kon het nog wel eens heel lastig worden die vijf exemplaren te verkopen. Maar met 10.000…20.000 korting kan het wel lukken.

    Login om te reageren
  6. soundgarden zegt

    31 oktober 2019 om 15:28

    Leuk al dat praat, maar werkelijk geen enkele info over de motor en bijbehorend vermogen welke in die seat ligt?? Ik snap u niet auteur

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      31 oktober 2019 om 15:40

      @soundgarden: Hetzelfde als de ‘gewone’. Ik heb het er speciaal voor jou bijgezet :-D

      Login om te reageren
      • soundgarden zegt

        31 oktober 2019 om 19:27

        @willeme: hèhè. Topper

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      31 oktober 2019 om 15:41

      @soundgarden: 2.0 TSI motor met 300 pk en 400 Nm.

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        1 november 2019 om 08:20

        @berlinetta: goed te tunen naar 400 pk.

        Login om te reageren
  7. gumz zegt

    31 oktober 2019 om 15:58

    ‘Tienduizend euro is een hoop geld. Daar kun je veel mee doen, zoals een midweek parkeren in Amsterdam voor een weekje of een Alfa Romeo youngtimer rijdend houden.’ *gniffel gniffel* :D
    Allicht zijn deze 2 zinnen ook veel leuker dan deze Ateca zelf.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      31 oktober 2019 om 17:01

      @gumz: Wel knap dat je een midweek gaat parkeren voor een weekje.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 oktober 2019 om 17:36

        @berlinetta: die (prachtige) zin moet natuurlijk zijn: “zoals een midweek parkeren in Amsterdam of voor een weekje een Alfa Romeo youngtimer rijdend houden”’

        Login om te reageren
  8. alper zegt

    31 oktober 2019 om 15:58

    Alfa sowieso?

    Login om te reageren
  9. gregorius zegt

    31 oktober 2019 om 16:59

    In de vergelijking doen jullie 2 auto’s die groter en 1tje die kleiner is.
    Was er niks te vergelijken van een vergelijkbare grote?
    Hoe groot je auto moet zijn, zal toch een van de eerste dingen zijn voordat je gaat vergelijken?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      31 oktober 2019 om 17:02

      @gregorius: In het artikel staat wat je krijgt voor de prijs van de Cupra en wat de concurrentie in dat geval aanbiedt. Uitgangspunt is dus de prijs, niet het formaat.

      Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    31 oktober 2019 om 17:01

    Natuurlijk de Stelvio. In dezelfde kleur als de Stelvio Q testwagen!

    Login om te reageren
  11. neymar zegt

    31 oktober 2019 om 17:19

    Pff X2… wat een auto!

    Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      31 oktober 2019 om 17:28

      @neymar: ?

      ?

      Login om te reageren
  12. vliegendetosti zegt

    31 oktober 2019 om 19:01

    Worden die Cupra’s eigenlijk wel verkocht? Ik heb er nog nooit eentje zien rijden namelijk.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      2 november 2019 om 11:13

      @vliegendetosti: in Luxemburg toch 2 zien rijden.

      Login om te reageren
  13. dawwg zegt

    31 oktober 2019 om 20:54

    Nou, doe mij dan maar de GLC …. 72K voor een plastic Seat hok gaat me te ver; 300pk of niet. Ik herinner me nog dat een Leon Cupra R met 310pk slechts 36K nieuw kostte in NL; net zo veel als een Golf GTI :(

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      1 november 2019 om 08:22

      @dawwg: die hadden dan ook vaak aanzienlijk minder pk’s aan boord. Fake tuning by Abt.

      Login om te reageren
  14. saxoke zegt

    31 oktober 2019 om 21:13

    Uiterlijk van de stelvio met de techniek van de Cupra

    Login om te reageren
  15. RiKe zegt

    31 oktober 2019 om 22:51

    Alle auto’s zijn in Nederland te duur.

    Login om te reageren
  16. gezondverstand zegt

    31 oktober 2019 om 23:59

    Qua vorm bungelt de Cupra toch wel duidelijk onderaan.
    Ook het interieur is niet echt om naar te verlangen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North