Maar je krijgt er absoluut veel voor terug.
Het kan weleens flink verwarrend werken: autoprijzen. Met name de nieuwe prijzen in Nederland. Omdat wij te maken hebben met een extra belasting op uitstoot, kunnen sommige prijzen sterk afwijken ten opzichte van hetgeen de fabrikant zelf bedoeld had. Dan komt er dermate veel BPM bovenop dat de auto in kwestie zich uit de markt prijst.
Andersom is het ook waar. Sommige auto’s zijn weliswaar duur, maar de BPM valt heel erg mee ten opzichte van de concurrentie. Bij het binnenploffen van het persbericht van Cupra moesten wij ons een paar keer achter de oren krabben. Cupra is het sportieve submerk van Seat en ondanks dat er diverse modellen op de plank staan, wordt er slechts één model geleverd, de Cupra Ateca.
Nu komt er een ‘tweede’ bij in de vorm van de Cupra Ateca Limited Edition. Je weet wel, die Cupra Ateca die er net even wat stoerder uitziet. Collega @RubenPriest wist te melden dat de Cupra Limited Edition een zeer gelimiteerde aangelegenheid gaat worden. Er worden er namelijk 1.999 van gebouwd. Het enige wat nog niet bekend was, is de prijs. Welnu, die is er. De Cupra Ateca kost namelijk 72.850 euro. Dat is een behoorlijk bedrag ten opzichte van de Cupra Ateca ‘non’-Limtied Edition. Die staat namelijk voor 60.300 in de boeken. Daarom kijken we even wat je nu eigenlijk krijgt voor dat geld en wat de concurrentie aanbiedt. Voor de duidelijkheid: de Cupra Ateca Special Edition heeft net als de ‘gewone’ Cupra Ateca een 2.0 TSI motor met 300 pk en 400 Nm.
Cupra Ateca Limited Edition
€ 72.850
Tienduizend euro is een hoop geld. Daar kun je veel mee doen, zoals een midweek parkeren in Amsterdam voor een of een een weekje een Alfa Romeo youngtimer rijdend houden. Je kan het ook uitgeven aan de upgrade naar een Cupra Ateca Limited Edtion. Eigenlijk valt de meerprijs mee, want je krijgt zo ongeveer alle mogelijke opties, zoals Brembo remmen, groot navigatiesysteem, Akrapovic uitlaat, kuipstoelen, Beats Audio en een virtual cockpit. Dus eigenlijk alle opties en accessoires die je eventueel toch al besteld had. Ondanks dat er een kleine tweeduizend van gebouwd worden, is de Limited Edition voor Nederland behoorlijk limited: er komen er slechts 5 naar ons Koude Kikkerlandje.
Alfa Romeo Stelvio B-Tech 2.0T AWD (949)
€ 74.405
Tsja, zet je de Stelvio ernaast, dan is de Ateca onwillekeurig toch een beetje prijzig. Want voor tweeduizend euro meer heb je een Stelvio. Dan hebben we het niet over een kaal dieseltje met tweewielaandrijving, maar een 2.0T met 280 pk, automaat en vierwielaandrijving. De B-Tech is een sportief actiemodel dat al geruime tijd in de prijslijsten staat en eigenlijk een ‘no-brainer’ is als je in de markt bent voor een zo’n hoge Alfa Romeo. Nog een voordeel: in basis is de Stelvio achterwielaangedreven en het motorblok ligt op de vooras in plaats van erover. Wel is de Cupra een stukje sneller.
BMW X2 M35i xDrvie (F39)
€ 72.707
Waar de Alfa Romeo een maatje groter is dan de Cupra en iets minder vermogen heeft, is dat bij de X2 M35i precies andersom. De eveneens vrij verse X2 is iets compacter en nog potenter. In M35i-uitdossing heb je maar liefst 306 pk en 450 Nm tot je beschikking. Qua prestaties zijn de X2 en Cupra erg aan elkaar gewaagd. Als het om uitrusting gaat is de Cupra completer. Daar staat tegenover dat de X2 zijn badge mee heeft. De Cupra moet zijn badge nog waarmaken. Ook valt de praktische inzetbaarheid van de X2 een beetje tegen.
Volvo XC60 T8 AWD R-Design
€ 75.995
Een compleet andere auto is deze Volvo. Net als de Stelvio is de Volvo XC60 een maatje groter dan de Cupra. Dat niet alleen, de Volvo is ook luxer en fraaier. In afwerking, materiaalgebruik en dergelijke is het top geregeld in de Volvo. Ook hier hebben we niet gekozen voor een instapper met toevallig een grote motor, de R-Design is ook een behoorlijk complete en sportief aangeklede uitvoering. De techniek is compleet anders en natuurlijk ook de reden voor de relatief gunstige prijs. De auto T8 heeft een tweeliter viercilinder met turbo én compressor. Daaraan zit ook nog eens een elektromotor aan gekoppeld. Het totale systeemvermogen bedraagt 390 pk. Waardoor je in 5,5 seconden naar de 100 km/u snelt. Wel is de auto aanzienlijk minder lichtvoetig dan de Cupra: het kentekengewicht van de Volvo is meer dan 2.050 kg!
Hubert zegt
Meer dan 2000kg voor een XC60???
Wat een waanzin.
youridr zegt
@Hubert: komt door het accupakket.
volvo480gtt zegt
@Hubert: accupakket en de elektromotor(en?) die nemen aardig wat gewicht met zich mee
Onehp zegt
@hubert: sterker nog, ze wegen doorgaans 2140-2175kg zónder 75kg chauffeur, dus 2215-2240kg volgens EU standaard om gewicht aan te geven. (Zweedse -gewogen-registratiegewichten).
Daarmee is ie effectief 500kg(!) zwaarder dan de Cupra Ateca….
berlinetta zegt
Makkelijke keuze voor mij: De Stelvio graag. Wel met een ander kleurtje en geen zwarte velgen aub.
Dutchdriftking zegt
De Alfa dan natuurlijk. Mag ik vals spelen en voor 74k een Giulia configureren?
por100 zegt
@dutchdriftking: heeft de B-spec guilia nou eigenlijk het performance-pakket met mechanisch sperdiff?
str8six zegt
Waarom zou je dan in godsnaam voor die Seat gaan?
bernoulli zegt
@str8six: inderdaad. Of voor die Mini Countryman, die Fiat of die Chinees.
str8six zegt
@bernoulli: wat een rare opmerking.
Loek zegt
@bernoulli: kijk kinderen, zo ziet een recordaantal kortzichtigheid in een korte zin eruit.
bernoulli zegt
@720s: klopt wel ja. ?
flashevan zegt
@720s: behalve misschien die fiat staat er geen gelogen woord in z’n opmerking, of missen we iets?
Loek zegt
@flashevan: als je kortzichtig bent inderdaad niet. Maar helemaal ‘Chinees’ is echt kolder. Volvo haalt alleen hun geld uit China. De auto’s worden ontworpen in Zweden, gebouwd in Zweden, België of de VS en de CEO is Zweeds.
mashell zegt
Met deze concurrentie, die ik stuk voor stuk aantrekkelijker vind dan de Cupra, kon het nog wel eens heel lastig worden die vijf exemplaren te verkopen. Maar met 10.000…20.000 korting kan het wel lukken.
soundgarden zegt
Leuk al dat praat, maar werkelijk geen enkele info over de motor en bijbehorend vermogen welke in die seat ligt?? Ik snap u niet auteur
willeme zegt
@soundgarden: Hetzelfde als de ‘gewone’. Ik heb het er speciaal voor jou bijgezet :-D
soundgarden zegt
@willeme: hèhè. Topper
berlinetta zegt
@soundgarden: 2.0 TSI motor met 300 pk en 400 Nm.
hotze zegt
@berlinetta: goed te tunen naar 400 pk.
gumz zegt
‘Tienduizend euro is een hoop geld. Daar kun je veel mee doen, zoals een midweek parkeren in Amsterdam voor een weekje of een Alfa Romeo youngtimer rijdend houden.’ *gniffel gniffel* :D
Allicht zijn deze 2 zinnen ook veel leuker dan deze Ateca zelf.
berlinetta zegt
@gumz: Wel knap dat je een midweek gaat parkeren voor een weekje.
mashell zegt
@berlinetta: die (prachtige) zin moet natuurlijk zijn: “zoals een midweek parkeren in Amsterdam of voor een weekje een Alfa Romeo youngtimer rijdend houden”’
alper zegt
Alfa sowieso?
gregorius zegt
In de vergelijking doen jullie 2 auto’s die groter en 1tje die kleiner is.
Was er niks te vergelijken van een vergelijkbare grote?
Hoe groot je auto moet zijn, zal toch een van de eerste dingen zijn voordat je gaat vergelijken?
berlinetta zegt
@gregorius: In het artikel staat wat je krijgt voor de prijs van de Cupra en wat de concurrentie in dat geval aanbiedt. Uitgangspunt is dus de prijs, niet het formaat.
toyotafortuner zegt
Natuurlijk de Stelvio. In dezelfde kleur als de Stelvio Q testwagen!
neymar zegt
Pff X2… wat een auto!
joost1990_2 zegt
@neymar: ?
?
vliegendetosti zegt
Worden die Cupra’s eigenlijk wel verkocht? Ik heb er nog nooit eentje zien rijden namelijk.
boomhauwer zegt
@vliegendetosti: in Luxemburg toch 2 zien rijden.
dawwg zegt
Nou, doe mij dan maar de GLC …. 72K voor een plastic Seat hok gaat me te ver; 300pk of niet. Ik herinner me nog dat een Leon Cupra R met 310pk slechts 36K nieuw kostte in NL; net zo veel als een Golf GTI :(
hotze zegt
@dawwg: die hadden dan ook vaak aanzienlijk minder pk’s aan boord. Fake tuning by Abt.
saxoke zegt
Uiterlijk van de stelvio met de techniek van de Cupra
RiKe zegt
Alle auto’s zijn in Nederland te duur.
gezondverstand zegt
Qua vorm bungelt de Cupra toch wel duidelijk onderaan.
Ook het interieur is niet echt om naar te verlangen.