De Cupra UrbanRebel gaat in productie als de Cupra Raval.
Volkswagen had een drietal elektrische auto’s die nog lekker goedkoop waren (voor EV-begrippen), maar die zijn helaas niet meer te krijgen. Het wachten is nu dus op de nieuwe betaalbare EV-drieling. Die gaat er komen, en we weten nu weer ietsje meer.
Aangezien Seat niet meer mee doet, gaat de nieuwe B-segment EV er komen als Cupra, Volkswagen en Skoda. Daarbij neemt Cupra het voortouw. Zij lieten als eerste hun versie zien, in de vorm van de UrbanRebel. Alle drie de modellen zullen ook gebouwd worden in Spanje.
We hebben goed nieuws voor degenen die de naam UrbanRebel iets te hip vonden: dat wordt niet de echte naam. De auto krijgt de naam Cupra Raval. Dit is niet de Spaanse vertaling voor rebel, maar verwijst naar een ‘bruisende wijk’ in Barcelona.
De Cupra Raval die je op de plaatjes ziet is verder identiek aan de Cupra UrbanRebel die vorig jaar werd onthuld. Het is dus nog steeds een concept car, maar de productieversie zal waarschijnlijk niet veel afwijken.
We zullen ook de specificaties die we vorig jaar kregen nog even herhalen. De Cupra Urban Rebel had één elektromotor op de vooras, die goed is voor 226 pk. Daarmee zit je in 6,9 seconden op 100 km/u. Qua range kunnen we rekenen op 440 km. Dat is in ieder geval één variant.
Cupra maakt geen haast met de Raval, want de auto gaat pas in 2025 in productie. De Volkswagen- en Skoda-variant zullen nóg later volgen. Vind je dat te lang duren? Dan kun je voor de Renault 5 gaan. Die komt namelijk iets eerder, in 2024.
Dutchdriftking zegt
Prima karretje hoor, maar waarom niet gewoon als Seat verkopen? Dan kan je altijd nog een sportief model het Cupra label geven. Autonerds en marketeers gaan niet samen, dat blijkt maar weer.
osmo zegt
Zijn ze Seat nu aan het laten doodbloeden? Dacht dat Cupra voor de sportieve modellen bedoeld was en Seat voor de rest. Of willen ze Seat nu ergens onder Skoda positioneren met rebadged uitloopmodellen van andere VAG merken?
machielvdd zegt
Dat eerste. Ten minste, daar het lijkt het op. Zie ook dit artikel: https://www.autoblog.nl/nieuws/zijn-de-dagen-van-seat-dan-toch-geteld-3472709
osmo zegt
Inderdaad, en nu is het officieel: https://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-seat-gooit-de-handdoek-in-de-ring-3494197
Edge zegt
Ik wilde Machiel al voor gek verklaren, maar ik heb blijkbaar gemist dat er vorig jaar een tweede UrbanRebel concept is geweest. Naar mijn actieve herinnering was de UrbanRebel die driedeurs hatchback met mega achterspoiler.
Ik vind het wel echt een hele geslaagde auto. Bij een hatchback in het B-segment oogt het toch al snel saai, maar de basis van deze UrbanRebel/Raval is toch aardig spannend voor het soort auto.
rollingstoned zegt
Design is veel te druk. Dacht al even dat ik naar de nieuwe ASUS TUF DASH F15 gaming laptop zat te kijken.
DaveB zegt
Kan in de toekomst bij soortgelijke voertuigen een disclaimer voor mensen met epilepsie geplaatst worden?
Werd net wakker op de vloer van een openbaar toilet met een tientje tussen me tenen.