Pardon?
SEAT onthult vandaag uit het niets dat de performance-afdeling CUPRA voortaan door het leven zal gaan als een eigen merk. De Spanjaarden brengen al jaren heet gepeperde auto’s uit onder het CUPRA-label, maar in 2018 wordt het onderscheid tussen de normale SEAT’s en de CUPRA-modellen nog verder benadrukt door ze verder te laten gaan onder een eigen naam.
Dit is dan ook de voornaamste reden dat SEAT de afscheiding heeft doorgezet; volgens hen is het noodzakelijk dat het merk meer dan ooit gaat werken aan het opbouwen van een eigen identiteit. Dit begint in eerste instantie door de nieuwe CUPRA-wagens te voorzien van een nieuwe CUPRA-logo.
CUPRA zal haar officiële debuut maken op 22 februari op een speciaal evenement voor de media. Niet veel later zal het merk haar eerste echte auto’s produceren, op de Genève Motor Show. Het zit er dik in dat het, net als nu, niet meer dan veredelde SEAT’s zullen zijn, tenzij ze een verrassing voor ons achter de hand houden. Vooralsnog laat het merk niets los over specifieke modellen.
Overigens zullen er in Nederland een klein aantal SEAT-dealers omgetoverd worden tot toegewijde CUPRA-verdelers, waar de nadruk ligt op een ‘optimale merkbeleving’.
UPDATE: SEAT heeft bekendgemaakt dat er vier CUPRA dealers naar Nederland komen. De dealers zijn te vinden in Rotterdam, Amsterdam, Den Bosch en Groningen. De eerste auto die onder het nieuwe CUPRA-merk zal vallen is de Ateca. Meer info over deze CUPRA lees je HIER.
Edge zegt
Ach, waarom ook niet. Het werkt ook voor Abarth, dus waarom niet voor Seat.
kniesoor zegt
@edge:
Abarth heeft een vrij lange, ook in het verleden zelfstandige, historie. Dat heeft ‘Cupra’ niet, ben benieuwd of dit gaat werken.
stfu zegt
@amghans: alsof iedereen nog auto’s koopt op basis van historie. Hoe je het went of keert: alle automerken doen tegenwoordig hetzelfde. Nieuwe auto’s hebben zelfs vaak dezelfde grille die tot de koplampen lopen e.d.
acizane80 zegt
@amghans: je ziet dit steeds meer gebeuren. De hoeveelste fabrikant is het nu die hun performance afdeling splitst tot een zelfstandig merk. Volvo is daar ook een voorbeeld van.
mashell zegt
@acizane80: datzelfde Volvo riep al akelig snel, ohh toch niet performance afdeling maar electro afdeling.
boxergt zegt
@amghans: Net als AMG en Abarth ergens begonnen zijn, zal Cupra nu ook beginnen..
kniesoor zegt
@boxergt:
True. En nu eens kijken waar ze eindigen :-)
RubenPriest zegt
Als je had gezegd dat dit het nieuwe logo van een hardcore feest was, dan had ik het ook geloofd.
berlinetta zegt
@rubenpriest: Hahaha goeie!
porschepdk zegt
@RubenPriest: heb al een jasje besteld.
tenaci zegt
@RubenPriest: zelfde assosiatie, ik dacht meteen aan ID&T. Overigens niet echt een compliment voor een potentiële Abarth-concurrent dat je logo op een hardcorelabel lijkt dat z’n gloriedagen in de nineties beleefde.
Breinstein zegt
@tenaci: Als ze maar hardcore sportauto’s met een goede geluidsinstallatie aanbieden dan zit dat wel goed.
str8six zegt
@rubenpriest: past dan wel bij de doelgroep
viezefreddyw zegt
@RubenPriest: Ik zat juist te denken aan een nieuw logo voor een nieuwe Transformers film ofzo.
2wheeler zegt
@RubenPriest haha! Nu heb ik gelijk zin in een feestje…
biohazardracer zegt
@2wheeler: nog even wachten tot 10 maart ?? decade ??
elemento zegt
@RubenPriest: thunderdome
boxergt zegt
@elemento: Tonderdom voor intimi
cloverleaf zegt
@boxergt: rondjes lopen!!
imarinos zegt
Eigen merk… maar onderhuids wel alle bekende VAG onderdelen.
Paar dealers selecteren dus je zet veel SEAT dealers buitenspel, andersom is niet iedere dealer meer verplicht om alle Cupra modellen op voorraad te hebben dus klinkt als win-win.
En inderdaad, werkt voor Abarth ook al jaren…
dare2think zegt
@imarinos: Misschien is het wel een bezuiniging bij Seat intern die deze mooie naam heeft..
eklasse zegt
@imarinos: meer dan dat is het inderdaad niet.
Marketing trucje. Veranderd verder niks.
Jochen zegt
@eklasse: een nieuw merk lanceren kost een godsvermogen. Marketing trucje ja, besparing absoluut niet
berlinetta zegt
Misschien moet Seat zelf ook eens gaan werken aan een eigen identiteit. Nu is het niks anders dan een iets vrolijker vorm gegeven VW met een lelijker interieur. Maar goed, uiteindelijk is het ook VW dat de touwtjes in handen heeft en niet Seat zelf.
gregorius zegt
Hoppa, paar duizend bovenop de prijs voor een Cupra (eigen merk, cool, etc) en je vergroot de marge weer op dit soort hoge-marge modellen.
mashell zegt
@gregorius: maar het kan ook gebeuren dat de speciale cupra hoekjes in de showroom en de meerprijs voor een bijzonder merk de verkopen helemaal laten instorten.
gregorius zegt
@mashell: en binnen een paar maanden staan ze dan gewoon weer als Seat xxx Cupra in de lijst…
E34M5Touring zegt
Overigens zullen er in Nederland een klein aantal SEAT-dealers omgetoverd worden tot toegewijde CUPRA-verdelers, waar de nadruk ligt op een ‘optimale merkbeleving’.
Dat zal me een droevige showroom opleveren vanbinnen zeg… Alles pikzwart.
poursuivant zegt
Hoe gaat het eigenlijk met DS?
doublechevron65 zegt
@poursuivant: très bien!
circlestorm69 zegt
Mooi logo! NOT. #anusgewei
Dutchdriftking zegt
Dus dan is het de Cupra Leon IPV de Leon Cupra. Als het maar de sportiefste VAG´jes voor relatief weinig geld worden/blijven vind ik het best.
mikje90 zegt
Nou wat vreselijk fijn.
eduardo81 zegt
Wat mij betreft is Seat een totaal overbodig merk. Ik bedoel; wat kan je nu bij Seat halen wat je niet bij de overige VAG leden kan halen?
Cupra als submerk van een overbodig merk… ik zie er het nut niet van in.
2wheeler zegt
@eduardo81: gelukkig zeg je zelf al “wat mij betreft”. Je ziet ze namelijk behoorlijk vaak rijden dus ze zijn alles behalve overbodig. Persoonlijk heb ik ook meer met Skoda en Seat dan VW en Audi. Eerstgenoemde merken komen een stuk sympathieker op mij over. Maar goed, ik ben helemaal geen fan van VAG dus de keuze is hypothetisch
kees66 zegt
@eduardo81: Ik zou het eerder willen omdraaien… wat voegt VW toe als ik bij Seat voor een stuk minder geld hetzelfde kan halen…
eduardo81 zegt
@kees66:
Ik zie het zo:
Skoda is de goedkope VW, Audi is de dure VW, wat is Seat dan?
gwnbmw zegt
@eduardo81: de goedkope golf. seat maakt bijna alleen maar kleine auto’s.
mashell zegt
@eduardo81: Simpel. Seat maakt de goedkopere Skoda. Porsche maakt de duurdere Audi.
autodrop zegt
@mashell: haha nice one!
berlinetta zegt
@kees66: VW heeft wel een flink uitgebreider modellenaanbod dan Seat. Wat heeft Seat te bieden? Een Ibiza, Leon, Arona en Ateca. VW biedt precies hetzelfde aan, alleen met een ander uiterlijk. De Toledo en de Alhambra tel ik niet meer echt mee, want die dingen zijn stokoud. Je kunt je dus eerder afvragen wat Seat eigenlijk toevoegt.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk logo, maar wat betekent het?
theracingelf zegt
Ja want dat heeft voor DS ook zo goed gewerkt…Oh nee wacht.
zwannes zegt
Ze volgen daarin oa AMG, BMW M en Audi Sport die ook loskomen onder de vleugels van Mercedes, BMW en Audi. Dan kunnen de prijzen ook omhoog…
allesmetturbo zegt
Wel een stoer logo, maar heeft wel een hoog ‘tribal’ gehalte zoals op de kofferklep van de cupra’s en gti’tjes uit de thunderdometijd
dracae zegt
Ik vond dit een slecht idee bij DS en daar verandert wat mij betreft niets aan met CUPRA.
Maakt SEAT zelf overigens überhaupt wel winst?
Onehp zegt
@dracae: dankzij de Ateca hoogst waarschijnlijk wel.
Onehp zegt
Als Cupra rijder maakt het mij niet uit, ben niet merkgevoelig, de volgende is vast iets totaal anders. Dat gezegd, mijn twee laatste aankopen waren de sportieve topmodelletjes bij respectievelijk Toyota en Seat, en dan is het wel triest aan te komen bij een dealer die enkel goedkope basis leasenmodelletjes verkoopt en waar het ganse klantenstrategie bouwt op zo weinig mogelijk ‘rompslomp’ en geen moeilijke automotive woorden gebruiken. Net het tegenovergestelde van wat werkt bij een liefhebber als mezelf, dan wil je een medemens die verstaat waarom men dit soort auto’s koopt, er praatjes over kan maken en je maximaal bij het koop/onderhoudsprocess betrekt.
Dus als dat betert, prima.
Voor mij is het ondertussen al te laat, maar misschien werkt het wel voor nieuwe kopers…
lekbak zegt
@onehp: En toch heb je die auto gewoon gekocht…
Onehp zegt
@lekbak: correct. Maar als dit betekent dat er beter geluisterd wordt naar eigenaars en er meer leukere modellen komen (de werkelijke modificaties op de (lelijke) gelimiteerde Leon Cupra R op de gewone Cupra bijvoorbeeld), dan is de kans groter dat klanten als mezelf terugkomen?
right zegt
SEAT, een marginaal merk dat heel sterk op VW dealers leunt, verkoopt de laatste jaren weinig, marktaandeel daalt per dag en dan komt er een performance merk a la Abarth. Een ding is wel zeker, geld verdien je hier niet mee.
Performance Mii hahahah