Cupra Leon VZ Cup doet er een tandje bovenop. Nu nog die vijfcilinder erin lepelen.
Het is een beetje wennen voor verstokte Seat-liefhebbers. De Leon Cupra is nu de Cupra Leon. Op de naamsverandering en de hippe tribal op de neus na, is er gelukkig niet al te veel veranderd. Het leuke van de Leon Cupra was dat je voor Golf GTI-geld Golf R-prestaties hebt.
Net als voorgaande jaren zal Seat, eh, Cupra, niet stil blijven zitten en worden de modellen geregeld bijgepunt. Deze Cupra Leon VZ Cup gaat (vooralsnog) aan onze neus voorbij, maar we wilde ‘m je zeker niet onthouden. Het is een speciaal model voor de Duitse markt, maar de wijzigingen maken ‘m net eventjes wat leuker.
Kenmerken
Je kunt de Cupra Leon VZ Cup direct herkennen aan de nieuwe Exclusive II-velgen. Deze meten 19 inch in diameter en zijn in de kenmerkende koper-tint afgewerkt. Of wat te denken van de sideskirts die nu een donker-aluminium tint hebben. Uiteraard is er een grotere achterspoiler aanwezig. Deze is in een carbon-look afgewerkt. Althans, daar gaan we vanuit. Een volledig koolstofvezel-spoiler is meer Mansory dan Cupra.
Alle overige kenmerken, zoals de dikke bumpers en 4 uitlaten en diffusor komen van de reguliere Cupra-modellen. Met name van schuin achter ziet de Cupra Leon VZ Cup er geslaagd uit. Lekker dik, zonder dat het overdreven is.
Meubilair Cupra Leon VZ Cup
Een andere belangrijke optie is het meubilair. De nieuwe top-Leon krijgt namelijk kuipstoelen. Nu heb je standaard al sportiever meubilair dan in een reguliere Seat Leon. Maar voor de Cup is er een setje nieuwe sportkuipen ontwikkeld. Hopelijk komen deze later ook naar de andere modellen, al dan niet als optie. Bij de vorige generatie Seat Leon waren de optionele sportkuipen een enorme verbetering ten opzichte van het standaardmeubilair.
Qua motoren zijn er diverse mogelijkheden. het begint met de ‘e-Hybrid’, met 245 pk. Een andere optie, de leukste, is de Cupra VZ Leon Cup met 300 pk, zeventraps DSG en voorwielaandrijving. De laatste optie is de stationwagon-versie (de Sportstourer) met 310 pk uit de 2.0 TSI en 4Drive-vierwielaandrijving. Zoals gezegd zijn deze Speciale Leons alleen in Duitsland leverbaar tussen de 45 en 50 mille. Hopelijk komen ze ook nog naar Nederland. En die vijfcilinder uit de RS3 moet toch ook hier passen?
Meer lezen? Check hier de gaafste modellen uit de Cupra-historie!
bernoulli zegt
Die lust ik wel. Lekker dik, op het randje, maar niet ordinair.
dawwg zegt
Tja, 15 jaar geleden kon je al een Leon Cupra met 310pk (FWD only !!!) krijgen uit de 2.0TFSI; dus los van het geupdate exterieur is er niet veel veranderd… en de Audi L5 ligt ook niet in de Golf R; dus zal die ook niet in de Cupra komen. Al zou ik maar wat graag de L5 in andere – luxere/grote D-segmenter – modellen zien terugkomen….
AudiRS zegt
@dawwg: dat was gewoon een standaard 240pk cupra die bij de importeur werd gechipt en voorzien van de naam Cupra310. 100 stuks in totaal.
bernoulli zegt
Precies. En dat ding had alleen 310 pk op de sleutelhanger. Kan me de rampzalige rollenbank-uitdraaien nog wel herinneren van die apparaten. Jeroen DIk heeft toen menige ‘310’ voorzien van fatsoenlijke software.
golf1985 zegt
@dawwg: er zijn genoeg exemplaren van de mk7 r die toch die 2.5 5 cilinder onder de kap hebben liggen. Maar dat is natuurlijk zelf gedaan
bernoulli zegt
Er is ook een Cupra met de 2.5: de Formentor. Alleen niet in Nederland… met dank aan ons belastingstelsel…
nico111 zegt
Ja de 5 cilinder in de Leon zou ontzettend gaaf zijn. Dit zou voor mij echt een reden voor inruil zijn.
Ik moet nog steeds wennen aan de vormgeving al vind ik de Formentor VZ5 wel steeds mooier worden(op de uitlaten na).
Ik vind het verplicht accenten in het brons wel twijfelachtig. Het is niet lelijk maar ik zou liever chroom / zilver van kleur hebben.
Zelf heb ik een 5F Cupra en moet zeggen dat ik die van buiten nog steeds mooier vind.
bernoulli zegt
Deel je mening over het uiterlijk. Zelf ook een 5F (FR) als ST.
MarcoM zegt
Geslaagd van Seat, die snappen het design van vandaag de dag, super.
DeWitteCondor zegt
Fraai! Ik vind de Seat Leon sowieso geslaagd. Eindelijk weer eens een leuke hatchback, dan hoef je in elk geval niet zo’n Formentor te kopen.
saxoke zegt
Die 310 versie was een versie van Pon. En deze leverde in de meeste gevallen zijn vermogen niet. Het was een gechipte gewone Cupra. En qua prestaties toch nog wat trager dan de huidige Cupra300/310
saxoke zegt
@saxoke: dit was een reactie @dawwg
gezondverstand zegt
Dat ie niet naar NL komt is begrijpelijk. Zou door de CO2 straftax ongetwijfeld een zeer onaantrekkelijk prijskaartje krijgen.
jmeverts zegt
Kijk, de videoafspeelvastloopbug in ios is opgelost. Mag ook gezegd worden 👍
berlinetta zegt
@AB: ik heb de laatste tijd veel problemen met inloggen. Ik moet me sowieso altijd opnieuw inloggen als ik op de website kom, maar vaak is inloggen dan ook niet eens mogelijk. Zijn jullie daarmee bekend?
Dutchdriftking zegt
Ik blijf het moeilijk vinden, een submerk en al die bronzen details. Toch liever een Seat badge, een Cupra logo, geen gekke details maar frisse eenvoudige wielen en knallende gele lak. Maar dat zal wel aan mij liggen.
z4rickss zegt
@dutchdriftking: helemaal mee eens.
Richmond zegt
@dutchdriftking: eens