Cupra is een groen offensief begonnen in Nederland, waaronder met deze Formentor e-Hybrid die we aan een rijtest onderworpen.
Het is je vast niet ontgaan dat Cupra een losgekoppeld is van Seat en nu als zelfstandig merk opereert. En bij een zelfstandig merk horen zelfstandige modellen. De Formentor is het eerst eigen model van Cupra dat niet later als Seat op de markt zal worden gebracht.
De meest lekkere uitvoering is natuurlijk de VZ5 met de 2.5 TFSI Audi vijfcilinder. Helaas hoef je die niet in Nederland te verwachten. Door de BPM-bom zou dit model zichzelf uit de markt prijzen, waardoor CUPRA in Nederland niet eens de gok waagt. In Nederland draait het financieel om hybride en elektrische auto’s. Daar is dan ook waar de focus voor ligt voor Cupra in Nederland.
En dat is precies de reden dat we de CUPRA Formentor e-Hybrid eens reden voor een rijtest. Want in hoeverre scoort dit eerste zelfstandige model van het Spaanse merk? De hybride SUV is er in twee smaakjes, met 204 pk of met 245 pk. Vermoedelijk is het enige verschil tussen de twee een stukje software. Qua hardware is het exact dezelfde aandrijflijn.
Dat is een 1.4-liter turbomotor, gekoppeld aan een elektromotor. Je hebt altijd een DSG. De variant met 204 pk sprint in 7,8 seconden naar de honderd. Het topmodel met 245 pk doet dat kunstje acht tienden sneller. De topsnelheid ligt op 205 of 210 km/u. De CUPRA Formentor e-Hybrid is een plug-in hybride. Je kunt er theoretisch 54 kilometer volledig elektrisch mee rijden.
Een CUPRA staat voor rijplezier en daarmee moet deze auto zich ook onderscheiden van de overige crossovers op deze wereld. En dat zijn er nogal wat. Dat zit voor een groot deel in het rijden, maar ook in de beleving. Denk aan een fors aanwezig geluid over de speakers al die bronzen accenten. Of het echt wat is? Dat zie je in de CUPRA Formentor e-Hybrid rijtest.
Charles Taycan 4S zegt
Leuke auto! Fraai afgewerkt en strak design.👍
sportabgasanlage zegt
Zo op ’t oog een hele strakke auto, voor een SUV. Toch kleeft er nog een beetje een goedkope Seat-ervaring aan dit nieuwe merk. Als een sticker die plakresten achterlaat op je nieuwe telefoon. Je telefoon werkt er niet slechter door, maar je hoopt toch dat niemand het ziet en iedere keer als je hem oppakt dan wordt je er aan herinnerd.
Edit: voor alle Seat-fans, ik wil niemand beledigen, maar het is toch geen geheim dat Seat de laatste jaren het goedkoopste kind uit de VAG-stal was.
petrolicious zegt
7 seconden 0-100 voor een “sportieve” hybride. Doe maar niet dan.
Instyle zegt
1700 kg complexe techniek € 53.000 en depri grijs. Doe maar niet dan.
cossiekiller zegt
Een crossover met sportieve ambities. Doe maar niet dan.
frank2b zegt
Mag 1500 kg trekken, ziet er kek uit, heeft voldoende vermogen, is *ramvol* en heeft mooie plug-in hybride techniek.
Kom maar door!
rogerzz zegt
Hmm, 204pk zit ook heel toevallig in een A3-etron (sinds 2015 al). Is dat doodleuk hetzelfde motortje + accupakket etc? Wel een leuk idee, maar een A3-etron vind ik echt een matige hybride dus ik hoop dat het inmiddels verbeterd is. Bij flink gas geven was het niet zo indrukwekkend en de motor schreeuwt het uit.
speedster72 zegt
Ja wat wil je nou zijn, een sportief merk of een groen merk?
Met die matte lak doet het mij vooral denken aan een merk voor nachtapothekers die weer eens wat anders willen dan een Mercedes.
jippie zegt
Niet echt verbazingwekkend dat de tweedehands markt zo goed gaat. Er zullen veel mensen zijn die liever een leukere tweedehands kopen voor zeg 20-30k, en stoppen de rest in hun zak. Dan heb je al snel een veel leukere auto dan dit… (en leuker dan veel andere nieuwe gebakjes).
mc96 zegt
Ik vind hem qua styling echt erg geslaagd. Maar het is erg jammer dat men er in NL voor heeft gekozen alleen de plug in versies te leveren. Die plug in aandrijflijn overtuigt niet. Niet in de Gol, niet in de Octavia, niet in de Leon en dus ook niet in de Formentor. Ze zouden de 5 cylinder erg goed kunnen gebruiken als imago booster.
MarcoM zegt
Stoere wagen, staat hem goed dat matte.
vaakbenjetebang zegt
Een paar weken geleden heb ik ‘mijn’ eerste Formentor-dinges gespot op een parkeerplaats waar ik moest wachten. De Formentor bleef daar ook even staan dus heb ik eens goed kunnen kijken. Het is in mijn ogen maar een raar ding. Hij is (zoals in een eerdere discussie met @willeme al eens aan de orde gekomen) eigenlijk niet eens echt hoog, maar hij staat (optisch) wel wat hoger op de pootjes. Wat je overhoudt is een body die vanuit sommige hoeken echt heel raar oogt. Alsof-ie een beetje geplet is en dat er op sommige punten met al die lijnen en bollingen dan weer stukjes naar buiten puilen, een beetje het idee van een Triple Whopper die je platdrukt om er toch een goede hap van te kunnen nemen. En dan had-ie ook nog die rare ‘bevroren matgrijze’ lak. Nee, van mij hoeft dit allemaal niet. Maar eerlijk is eerlijk, ik raakte er niet meteen op uitgekeken zonder nou zelf eigenlijk te snappen waarom.
pindakoning zegt
@vaakbenjetebang: dat heb ik eigenlijk (ook) met de Enyaq. Eerst vond ik hem best leuk, tot ik hem nu vaker zie. De auto is niet hoog, maar pretendeert het wel enigszins. Wat overblijft is een uitverhouding zijnde mpv
harrie zegt
Het is net een rijdende hardstyle flyer.
bernoulli zegt
De accenten zijn bedoeld als koper, niet als brons.
Vond de meeste Cupra-versies altijd erg tof. Zelf ook een Ibiza 6L Cupra 1.8 20VT gehad met de dikke Brembo’s. De Cupra’s hebben SEAT als merk veel goeds gedaan in de jaren ‘90, ‘00 en begin jaren ‘10. Net als de FR’s, voordat dat gewoon een badge werd die sloeg op een ander setje bumpers op je 1.0…
Cupra als merk kan ik maar niet snappen. Helemaal niet nu het de hybride en elektrotoer op gaat. Ik zou er nu niet eens aan denken als ik in die hoek zou shoppen. Geen idee wie of wat ze willen zijn.
karhengst zegt
Dat laatste was natuurlijk reeds het probleem met Seat als merk. De reclame schreeuwde passie en sportiviteit, de realiteit toonde budget Volkswagen.
Nu hebben ze met Cupra ingezet op dat wat Seat had moeten zijn, maakt men direct weer dezelfde fout door op burgerhokken met proletenlook te zetten. Zo kom je nooit van je kiloknallerimago af.
Bij Citroën / DS hebben ze dit een stuk beter begrepen.
bernoulli zegt
Kan je helemaa volgen. Tot de vergelijking met DS en Citroen. Die zijn al een stuk langer van elkaar gescheiden, maar ik zie nog steeds amper onderscheid tussen die twee merken. Bij DS staan een paar opgehoogde Citroens en een verlengde 508 in de showroom. Met horlogebandleer, dat dan weer wel.
Maargoed, dat is een ander topic. Feit is inderdaad dat het VAG nooit gelukt is een duidelijk verhaal voor SEAT te verzinnen.
meetsysteem zegt
In België en Duitsland kun je er zelfs een 150 pk benzine of diesel in bestellen. Die hadden ze beter Seat kunnen badgen en alleen de topversies Cupra. Maar ja, wie zijn wij..
ro996 zegt
2:50, namens alle motorrijders, brommerrijders en fietsers bedankt voor het bezaaien van de weg met grijs grind midden in een bocht. Iets wat je pas ziet vlak voor je er overheen rijdt.
pa045 zegt
Dat geluid valt bijna niet op!