Spanning! Het nieuwe performancemerk van SEAT gaat meteen elektrisch.
Tijdens het publieksdebuut van het performancemerk CUPRA zullen we volgende week niet alleen de CUPRA Ateca kunnen bewonderen. Het merk heeft namelijk net aangekondigd dat het een elektrische toerwagenracer introduceert, de CUPRA e-Racer.
Het is een elektrisch aangedreven uitvoering van de CUPRA Leon TCR met een aandrijflijn die een continue vermogen van 408 pk levert. Echter, bij piekbelasting kan dit oplopen tot 680 pk! Verder is er nog weinig informatie beschikbaar, maar de e-Racer is bedoeld om te laten zien dat elektrisch de toekomst heeft, ook in de racerij.
Klinkt goed!
@detroitv8: Zegt iemand met de nickname detroitV8 haha. Klinkt natuurlijk nerrgens naar, maar zal wel ramhard optrekken.
@bartteeuwen: zou wel eens hetzelfde kunnen klinken als een Ariel Atom met supercharger.
Daarbij hoor je alleen het gegier van de supercharger, hier van de electromotoren.
@kobus1967: ja echt mooi dat geluid van een electromotor, echt heel aantrekkelijk. Een pittige 6 cilinder of een een v8 haalt het voor mij dan ook niet bij het geluid van elektriciteit…
@goodolddays: daar hoort dit bij als geluidsspoor https://youtu.be/VPymqvtbFSA
@kobus1967: Keep on dreaming, een supercharger is vele malen luider en klinkt veel beter dan een electromotor hoor. En een electromotor ‘giert’ niet, die maakt zoemende en piepende geluiden.
Bij dit soort dingen vraag ik me altijd af of ze nu al daadwerkelijk een functionerende auto hebben gebouwd of dat deze auto nu alleen nog digitaal bestaat en een voorschot nemen op de toekomst. Ik heb ook hetzelfde gevoel bij concepts op beurzen. Allerlei kreten dat er een miljoenmiljard pk in ligt, maar volgens mij is de motorruimte leeg.
@berlinetta: Als ze hem volgende week willen presenteren lijkt me dat wel handig.
Verder is het niet zo moeilijk om een paar elektromotoren te monteren die de benodigde Kw’s kunnen leveren.
De accus en hoe lang hij op een lading door kan is vele malen belangrijker.
Theoretisch gezien hoeven elektromotoren ook niet in de ‘motorruimte’ gemonteerd te worden afhankelijk van hoe het toegepast is dus kun je daar best nog eens gelijk in hebben.
@torsen: Maar dan nog: staat er volgende week een auto die al helemaal klaar is voor de racerij of staat er gewoon een lege carrosserie met geblindeerde ramen (zoals je wel vaker ziet)?
@berlinetta: Zo te zien is het dit keer toch de eerste optie! Had ik eigenlijk niet verwacht.
https://www.youtube.com/watch?v=6g8Vqpc13hQ
@torsen: Ziet er inderdaad allemaal goed uit. Zo zie ik het ook graag!
@berlinetta: ik vind het überhaupt al knap dat bij de ontwikkeling van een wagen meteen aan een race versie wordt gedacht, zoals bij de i-Pace. Nu komt Seat ook al met een i-racewagen. Leuk dat de elektrische voertuigen nu echt in het gamma van de constructeurs beginnen doorsijpelen!
Ik vraag mij af hoe snel de batterij van een dergelijke voertuig leeg is, in een race moet die continue op volle vermogen rijden. Dus ga je minder km kunnen maken, aangezien de oplaadtijd van de meeste ev’s redelijk lang is verliezen ze daar ook veel tijd mee. Mogelijke oplossing is werken met vervangbare battery packs, maar dan ben je ook niet heel efficient mee. Voor mij zou ik dat elektro verhaal nog een beetje afwachten.
@acizane80: Plus punt bij racen is wel weer dat ze ook veel en hard moeten remmen waarbij weer energie terug gewonnen kan worden.
@acizane80: pitstops?
@esprit84: ja maar hoelang gaat een pitstop duren als je een batterij moet volledig opladen? En als bijna de hele veld binnen is word het rap saaie boel.
@acizane80: gewoon een snelle batterij swap uiteraard.
@acizane80: bij Formule-E kan het toch ook?
@flutterby: Daar wisselen ze dan ook halverwege van auto…
@flutterby: in dat geval ben je met 2 wagens aan het rijden, dus de slijtage deffecten worden ongedaan gemaakt.
Dat ziet er gewoon heel bruut uit. Maar wat is dat logo toch ontzettend fout.
Koppel? Lijkt mij belangrijker dan de e-paarden
Elektrisch en racerij, dat zijn 2 woorden die al prima samengaan in de Formule E.
De beleving als petrolhead is minder door de afwezigheid van ronkende motoren, maar is een serieuze klasse en leuk om te zien.
@imarinos: Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het namelijk helemaal geen serieuze klasse. Ze hebben te weinig power, zien er onaantrekkelijk uit, het niveau van de ‘acties’ is door de bank genomen bedenkelijk en als klap op de vuurpijl hebben ze het gedrocht fanboost verzonnen. Nee. Het is imho alles behalve een serieuze klasse
@baasbas: Power is relatief. Een F1 ziet er ook onaantrekkelijk uit. De ‘acties’ in F1 beperken zich vaak tot pitstops. Fanboost is het gevolg van de game-verslaafde jeugd waar ze op mikken.
Heel serieus is het idd niet, maar dat komt nog wel. En wss sneller dan je denkt…
@esprit_de_flandre: ik wilde niet beweren dat F1 de holy grail is…maar toch. Dat het beter zal worden in de toekomst lijkt me ook, hoewel ze recent nog keihard de verkeerde beslissing hebben genomen. De batterijen hebben de dubbele capaciteit gekregen volgend seizoen. En wat doen ze ermee? Ze laten de pitstop/autowissel vervallen.. ik denk dat ze beter hadden kunnen kiezen voor 2x krachtiger motoren
Hoe kan een een continu vermogen nou hoger worden bij een piekbelasting?
@mashell: De verwoording is misschien niet helemaal correct maar wat bedoeld word is dat de aandrijflijn continue 408 pk kan leveren en een piekvermogen (kortstondig) van maximaal 680 pk.
Zou er continue 680 pk geleverd moeten worden met de toegepaste aandrijflijn zal er waarschijnlijk ergens iets doorbranden oid.
Continu*
Continue is Engels voor verdergaan. De enige keer dat je in het Nederlands ‘continue’ gebruikt is als het een bijvoeglijk naamwoord is. Een groene boom, een snelle auto, een continue (met nadruk op die laatste e dus) stroom aan haatcomments na mijn taalnazisme.