Amerikanen mogen binnenkort kennis maken met Cupra: het merk wil aldaar auto’s gaan verkopen.
In Europa heeft Cupra nu wel redelijk wat opgebouwd. Begonnen als een submerk van SEAT wat gelijk een vreemde tweestrijd met zichzelf opleverde, lijkt het nu tot een punt gekomen te zijn dat Cupra de belangrijkste speler wordt van de twee.
Cupra naar de VS
In de persconferentie van SEAT waar onder meer de vernieuwde Ibiza en Arona te zien waren, moest Cupra natuurlijk ook benoemd worden. Aangezien het merk hier met al hun aangepaste SEAT-modellen, maar ook de ‘zelfstandige’ Formentor en Born wel wat opgebouwd heeft, is het tijd voor meer. Een kneiterharde expansie. Cupra wil de VS gaan veroveren.
De officiële aankondiging omvat dat Cupra ’tegen het einde van dit decennium’ twee modellen klaar heeft staan voor verkoop in de VS. De eerste wordt een versie van de Formentor, maar niet zoals we hem nu kennen. Met een aankomende facelift voor de Formentor (dit jaar nog) is dat model nog even houdbaar, maar tegen de tijd dat de Amerikaanse uitbreiding eraan zit te komen, staat de opvolger in de startblokken. Bovendien wil Cupra EV-only worden, waarmee de volgende Formentor eigenlijk al bevestigd is als EV. Dan heb je gelijk een mooi USP voor in de VS.
Groter model
De Born komt overigens niet mee naar Amerika. Wat logisch is, want de Volkswagen ID.3 wordt daar ook niet verkocht. Grappig genoeg hoef je de Tavascan ook niet te verwachten: ook al wordt de ID.4 wel in de VS verkocht, de ID.5 (waar de Tavascan qua vormgeving meer van weg heeft) dan weer niet. Toch mag de Formentor zijn podium tijdens de Cupra-expansie naar de VS gelijk delen met een nieuw model. Het zou gaan om een ‘groter model’ dat in Noord-Amerika gebouwd wordt. Dus niet de Terramar, waar het overigens akelig stil rondom is. Het grotere model wordt een SUV en elektrisch. En gras is groen. Ten slotte: Cupra gaat gebruik maken van een ‘bijzondere manier van distributie’, maar daar wordt verder nog een beetje mysterieus over gedaan.
Grote ambities dus voor het nieuwe merk in VAG-land. Cupra naar de VS betekent waarschijnlijk wederom het nodige voor de levensloop van SEAT, maar dat kan alleen de toekomst ons leren.
str8six zegt
“EV als mooie usp voor Amerika?” Waar ze de productie hun beste nationaal verkochte auto, Ford F150, in EV versie hebben stopgezet omdat niemand die koopt? Juist ja.
audirs3 zegt
@str8six Je haalt 2 dingen door elkaar. De productie is stilgelegd in verband met kwaliteits problemen. Qua verkoop, in 2023 hebben ze er bijna 25000 verkocht, dat is meer dan alle Model Y en 3 samen die vorig jaar in NL zijn verkocht. Dus jouw statement dat “niemand die koopt” is een volstrekte leugen. Ik weet niet waar jij je nepnieuws vandaan haalt, maar een simpele Google search doet soms wonderen.
Captain zegt
Sorry hoor maar str8six heeft wel een punt: 25.000 is peanuts, weet je hoeveel F-series er in totaal verkocht zijn in 2023? juist ja: 750.000…
En ik begrijp niet waarom je tesla erbij haalt, met cijfers van een compleet ander land en jij gaat vervolgens die cijfers vergelijken? Puike journalistiek
Fernando zegt
Slechts 7% van de nieuwe auto´s in de VS zijn EV´s! Ze staan dik 120 dagen bij de dealer voordat ze uiteindelijk verkocht zijn terwijl de ICE´s niet aan te slepen zijn.
De EV hype is over. Al die early adopters hebben er een en van wie nu op zoek is naar een auto laat 93% de EV links liggen.
Ik wacht tot de WPV beschikbaar is
B00G1E zegt
Dit zal men denk ik toch gewoon via de VW / Audi dealers in de vs gaan doen?
Ben benieuwd wat de autos gaan kosten.
mashell zegt
Er staat bijzondere manier van distributie, ik zet in op internet verkoop, thuis bezorging via Amazon en onderhoud bij VW.
DeWitteCondor zegt
Vraag me af of Amerikanen dit verkiezen boven de vier die alle populariteit genieten: pickups, Tesla, premium Europeans en degelijk Japans. Ze zullen ongetwijfeld marktonderzoek gedaan hebben maar ik heb hier toch echt een heel hard hoofd in.
audirs3 zegt
@DeWitteCondor ik denk dat ze het gaan marketen richting de kopers met een Latijns Amerikaanse achtergrond. Die zijn misschien wel gevoel voor het gepassioneerde Spaanse verhaal achter Cupra…
Dutchdriftking zegt
Voor de gemiddelde Amerikaan is Seat/Cupra gelijk aan een Chinees merk. Gaat gewoon niet werken.