Cupra heeft het doek getrokken van de Born. De eerste elektrische auto van het merk.
Een nieuwe dag, een nieuwe auto op het MEB-platform van de Volkswagen Groep. De nieuwe Cupra Born is een auto met een verhaal. Als eerste werd het concept gelanceerd in vorm van Seat el-Born. Later werd de beslissing genomen de hatchback niet als Seat, maar exclusief als Cupra op de markt te brengen. En nu is dat moment daar.
Cupra Born techniek
Na onder andere de Volkswagen ID.3, ID.4, Skoda Enyaq en ga zo maar door is dit de zoveelste auto op het MEB-platform. De Cupra Born vooralsnog de sportiefste hatchback tot op heden dat gebruik maakt van dit platform. Een 77 kWh accupakket moet een actieradius van maximaal 540 kilometer mogelijk maken. Realistisch gezien kun je dan mikken op een bereik van zo’n 380 kilometer. Er komt ook een variant met een 58 kWh accupakket een een WLTP-bereik van zo’n 420 kilometer. Qua uiterlijk is het vergelijk met de ID.3 natuurlijk gauw gemaakt.
Het sportieve aspect van deze elektrische auto zijn de grotere remmen, de 20-inch velgen, sportophanging en het feit dat de elektronische stabiliteitsregeling (ESC) een sportief standje kent. Helaas is de kans groot dat het niet mogelijk is om alle hulpsystemen uit te zetten. Echt boenderen lijkt er dus niet bij.
De uitvoering met de 58 kWh accu heeft standaard 150 pk, de variant met de 77 kWh accu heeft 204 pk. Beide uitvoeringen zijn optioneel verkrijgbaar met een zogenaamd e-Boost pakket. Dan is er maximaal 231 pk beschikbaar. Alsnog is het geen snelheidswonder. Het is vlot te noemen, met een 0-100 tijd van zeven seconden. De 58 kWh uitvoering is, door het lagere gewicht, sneller in die sprint en doet het kunstje in 6,6 seconden.
Opladen gaat met een maximum van 125kW DC als je kiest voor het 77 kWh accupakket. Ook de Cupra Born is optioneel verkrijgbaar met een warmtepomp. Een aanrader, zodat je ook in koude weersomstandigheden nog een goede actieradius hebt.
Wat de Born in Nederland gaat kosten is nog niet bekend. Vanaf juni is het mogelijk om een reservering te plaatsen. Nog dit jaar zet de EV voet op Nederlandse bodem.
Michel-GR zegt
6,6s naar de 100 in een elektrisch hok… dat is zelfs voor een auto met verbrandingsmotor al niet spectaculair meer
towi1989 zegt
In vergelijking met andere BEVs misschien niet indrukwekkend, maar kan best meekomen in het hot hatch segment. Zou niet weten waarom iedereen opeens minstens 2x zo veel vermogen wilt bij de omschakeling naar elektrisch. En 0-100 in 5 of 8 sec zal in de echte wereld ook geen ene reet verschil maken. Zonder DSG farts maak je toch geen indruk.
fanboy zegt
@Michel-GR: het is toch een beetje appels met peren vergelijken. Mijn EV met 200pk zit in 7 sec op de 100. Ben je meestal toch als eerste weg bij het stoplicht.
Snellere brandstofwagens hebben dan even nodig om je voorbij te komen.
Michel-GR zegt
Nope mijn b-segmenter doet het binnen 5 sec
RiKe zegt
@Michel-GR: Gefeliciteerd, je bent sneller dan de gemiddelde automobilist die niet veel verder komt dan een oude 4 cilinder, of (relatief) nieuwere 3 cilinder auto. Voor het algemene dagelijkse verkeer is voor zeker 80% onder de 10 seconden meer dan zat. Onder de 7 is gewoon lekker vlot.
MarcoM zegt
Prachtig, waarom zet VW niet zoiets neer in plaats van een saaie ID3/4. Kom op VW, jullie ook.
lekkerdwars zegt
Poeff wat een Cupra merk erosie met slechts 230 pk…lijkt erop dat MEB platform geen grotere vermogens aankan 🙈
lambo350gt zegt
De ID3 is wel erg duidelijk te herkennen in dit ontwerp, had wat spannenders verwacht van het nieuwe “sportieve” merk
dutchneon zegt
Ze willen zo veel mogelijk ev’s verkopen met de beschikbare batterij cellen die ze beschikbaar hebben om zo te kunnen compenseren voor zoveel mogelijk brandstof auto’s die wel winst opleveren
MarcoM zegt
@lambo350gt: de ID’s trekken volle zalen, doe mij deze maar.
HZW zegt
Ziet er toch beduidend beter uit dan een ID.3.
clubbtraxx zegt
Nou is daar ook maar heel erg weinig voor nodig, wat een hok die ID.3.
Dit is wel iets beter maar al die koperkleurige Cupra meuk trek ik weer niet.
Geldt voor alle Cupra’s, laat je klanten tenminste kiezen voor wat anders dan koperkleurig plastic.
mashell zegt
Ik vind het amper van de ID.3 afwijken eigenlijk, koplampen en achterlichten en dat is het wel zo’n beetje.
Wouter zegt
Mooier dan de ID.3, maar dat is wellicht nog niet echt een compliment. Het voelt nog niet helemaal als een game changer voor een merk dat als performance merk wordt neergezet.
rumour zegt
Achter de ‘blinde’ voorruitstijlen verdwijnt de fietser. Bochten en rotonde’s zijn irritant en gevaarlijk.
mashell zegt
Als je bochten en rotonde’s irritant en gevaarlijk vindt dan is emigreren naar de wat primitievere staten in de VS een optie, daar hebben ze zulke uitdagingen niet.
Die voorruitstijlen zijn inderdaad onhandig (ze zorgen voor een vlak liggende en dus aerodynamische voorruit) echter je kunt er aan wennen en je hoofd net iets meer bewegen, dan gaat het wel, buschauffeurs en MPV bestuurders doen dat al jaren.
mc96 zegt
Helemaal eens met Wouter. Maar wellicht is dat ook wel de opzet van VAG. Maak een auto die niet noodzakelijk het beste is wat er te maken valt maar waarmee wel geld verdiend kan worden. Verder is prijsstelling ook heel belangrijk. Voor € 40.000 zou dit een interessante propositie zijn. Voor € 55.000,00 jaag je de gemiddelde GTI/Cupra/ST/ti rijder niet uit zijn benzine auto.
Charles Taycan 4S zegt
Nette en fraaie auto met sportieve aspiraties en snel genoeg! 👌
Joost zegt
Lijkt wel een ID3 met iets lagere neus en wat koperverf er tegenaan gegooid.
Is dat voldoende om echt een merk te zijn, naast de gerebagde seatjes?
Top-chop dan een ID4. Ook niet moeders mooiste, maar niet zo hoekerig als deze
flyerbunch zegt
E-boost? Dat hebben ze bij VW zelfs niet in de optie lijst staan! Wederom doorontwikkeling van het platform. Er zal wrs dan nog wel een ID4 versie van Seat volgen zoals Skoda met de Enyaq ook heeft. Toekomstige variaties op de GTX met dubbele motor is ook een optie mss?
joki zegt
Geef mij maar de Cupra Leon 300, die lijkt me alles beter te doen…