Cupra maakt de keuze tussen de Born en de ID.3 nog een stukje makkelijker.
De grootste rivaal van de Volkswagen ID.3 komt uit eigen huis, in de vorm van de Cupra Born. Dit is de minder lelijke en beter rijdende versie van de ID.3. En hij is ook nog eens goedkoper. Dan rijst de vraag waarom je nog een ID.3 zou kopen.
De prijzen veranderen nogal eens, maar nu is de instapversie van de Cupra Born in prijs verlaagd. Deze is €1.500 goedkoper geworden. Voor de Cupra Born Essential betaal je nu €37.490.
Voor dat bedrag krijg je een auto met 231 pk op de achterwielen. Eerst was er nog een instap-Born met 204 pk (die hadden we als duurtester), maar die is inmiddels komen te vervallen. Een Born heeft nu dus minstens 231 pk, waarmee het gewoon een hele vlotte auto is.
De range is ook prima. De Cupra Born kreeg eerder dit jaar een iets grotere accu (59 kWh) en heeft nu een actieradius van 427 km. Voor een C-segment auto is dat zeker niet verkeerd.
Born vs. ID.3
Om terug te komen op de inleiding: hoe verhoudt de Born zich nu tot de ID.3? Die is op dit moment al te krijgen vanaf €35.990, maar dan heb je de versie met maar 170 pk en een kleinere 52 kWh-accu. Het gaat hier ook om de zogenaamde ‘Pure Oranje Edition’, die maar tijdelijk verkrijgbaar is.
De betere vergelijking is met de ID.3 Pro. Die heeft dezelfde 59 kWh-accu en is er vanaf €39.990. Deze is dus €2.500 duurder dan de Cupra Born en dan heb je ook nog eens minder vermogen (204 pk). Oftewel: de Cupra is duidelijk de betere deal.
Overigens is de ID.3 alsnog de beter verkopende auto van de twee, tot dusver. Van de ID.3 zijn er dit jaar 738 verkocht, van de Cupra Born 630.
DeWitteCondor zegt
Gaat het niet ook om afwerkingsniveau, materiaalgebruik en het feit dat je gewoon niet gezien wil worden ik een Cupra (subjectief)? Zo ver liggen de prijzen nu ook weer niet uit elkaar.
grrrrrene zegt
Je wil liever gezien worden in een ID3? Wat is er trouwens mis met Cupra? Het interieur is voor een groot deel hetzelfde: de feiten die je aanraakt voor de bediening zijn 1:1 overgenomen van VW. Ik heb er een als huurauto gehad trouwens, reed prima. Waarom zou je de ID3 kopen? Alleen voor de badge en neem je de mindere rij kwaliteiten dan op de koop toe?
Dan zou ik eerder geen van beiden kiezen, puur om de bar slechte service van Pon.
DeWitteCondor zegt
Ik denk dat niemand een VW koopt voor de badge, dat zou wel droevig zijn.
Ik wil in geen van beide gezien worden, niet dat ik me daar overigens door zou laten leiden want ik rij nu ook iets met discutabel design maar dat terzijde.
Cupra lijkt gemaakt voor 14 jarigen die hun fatbike zijn ontgroeid en met iets anders naar de kermis willen. Het lijkt wel alsof het uit een Chinese webshop komt. Maar dat zal wel subjectief zijn.
Als ze zo 1op1 vergelijkbaar zijn als jij beweert dan zit er iemand te slapen bij VAG.
volvo480gtt zegt
Als ik dan toch zou moeten kiezen dan de cupra. De vw heeft zo’n blote billengezicht.
LaCotse zegt
Ik vind de Cupra toch een beetje voor ‘de jeugd’, ik ben ruim door de 50 en rij zelf een id.3 dus misschien tikkie gekleurd, maar ik kan de Cupra bijv niet echt mooi vinden. Ik rijd hem niet zakelijk maar vind het voorkomen van de VW ook iets beter, van de zijkant als ik aan kom lopen vind ik de ID.3 ook nog steeds een gave vorm hebben ook doordat de tint van het dak anders is. Dus tja, kwestie van smaak, ik zou mijn huidige best op termijn weer willen inruilen voor een GTX bijv, dat dan wel weer.
potenza zegt
Ben 57 en heb met heel veel plezier in 2 jaar 100dkm in de Born gereden. Ach smaken verschillen. Of ik zit nog steeds in de midlife..
kouwi zegt
Ik knap volledig af op de kleur van de Cupra logo’s, bijna ordinair.