
De budgetknaller uit Servië werkt aan een comeback!
Excuses dat we dit nieuws niet al eerder hebben opgepakt. Vier dagen geleden werd dit nieuwsfeit namelijk al de wereld in geslingerd. Helaas zijn we geen vaste kijkers van de Servische zender SAT. Dat hadden we wel moeten zijn, want wat een geweldig nieuws kwam er via dat televisiestation naar buiten. De Joegoslavische Yugo gaat een comeback maken!
Als je net als ik te jong bent om Joegoslavië mee te hebben gemaakt; welkom bij deze korte geschiedenisles. Nee, ik zal het niet over het land en het uiteenvallen ervan hebben, maar over het automerk Zastava. Kort door de bocht bouwde dit merk omgebouwde Fiats voor Servië.

In 1987 veranderde de naam naar Yugo. Dat kwam doordat het model de Zastava Yugo populair was geworden. Waarom werd ie populair? Door zijn dramatische kwaliteit en kleine prijs. Helaas komt er aan al het moois een eind. In 2008 stopte de productie van de Yugo.
Yugo werkt aan comeback!
Na 17 jaar radiostilte komt er nu weer schot in de Servische zaak. Hier is professor dokter Aleksandar Bjelić verantwoordelijk voor. Kennelijk heeft de geleerde een achtergrond in de Duitse auto-industrie. Hij kocht de merkrechten en werkt nu aan een comeback.
Dat doet Bjelić niet alleen. Voor het eerste ontwerp dat je hieronder ziet, heeft hij de Servische ontwerper Darko Marčeta gestrikt. Als je het mij vraagt, heeft Marčeta geweldig werk geleverd. De eerste schetsen doen erg denken aan de Hyundai Ioniq 5. Dat is zeker geen lelijke auto.



Geen EV!
Naast de tekeningen zijn de topmannen van het nieuwe Yugo druk bezig met het merk. Zo zijn er naast de schetsen die je net zag ook al miniatuurversies van klei in de maak. Daarnaast zijn de twee op zoek naar ”een bewezen platform van een partner”. Misschien wil Stellantis, VAG of de Renault Groep wel een Servische graantje meepikken?
Dan moeten deze autogiganten wel nog benzinemotoren op voorraad hebben liggen. Hoewel elektrische aandrijving niet wordt uitgesloten, wil Bjelić het liefst verbrandingsmotoren in de nieuwe Yugo leggen. Op die manier kan het autootje goedkoop en leuk blijven, maar ook anders zijn dan retro-projecten zoals de Renault 5.
Het zal nog wel even duren voordat je een nieuwe Yugo als eerste auto kan kopen. Het doel is om in 2027 op de Expo van Belgrado te staan. Niet met een productieauto, maar met een eerste werkende prototype.
In de tussentijd hoopt Bjelić potentiële klanten binnen te halen voor het Servische autootje. Daarom organiseert hij een rally van Kragujevac naar de Kilimanjaro. De enige auto die mee mag doen? De Zastava 101-modellen, de voorganger van de oude Yugo.
Volgens mij hebben ze bij Nissan nog wel voorraad. En met Honda werd hem niet, dus…
Nou, die Nissan 1.6 HR16DE motor bijvoorbeeld, als je die er in gooit, niks mis mee. 110pk ofzo, distributieketting, super betrouwbaar. Voldoet vast niet meer aan de huidige emissie eisen, maar is wel lekker robuust. Soms denk ik wel eens, is het niet beter om een 110pk 1.6 van 20 jaar geleden die nooit kapot gaat in een auto te mieteren dan een 1.2 thp die constant kapot gaat?
nee dat is het niet, vanuit consument oogpunt wel,vanuit emmissie oogpunt absoluut niet. Het zou beter zijn als alle auto’s van 10 jaar en ouder in 1x vervangen zouden worden door een jonger exemplaar
“This is a Yugo, man! Build for economy, not for speed!”
(@ Die Hard III – Die Hard with A Vengeance)
Tavarish heeft er ook nog eens een paar video’s aan besteed:
I Bought The WORST CAR EVER MADE (And It’s WORSE Than You Think).
Zo ook Doug: https://www.youtube.com/watch?v=QN4UhS8cFTk :-)
OT: Geinig om te zien dat die achterkant aan de ene kant sportief en herkenbaar oogt, maar ook weer érg simpel. Ben benieuwd of het iets wordt.
Die Hard With a Vengeance was ook voor mij het eerste waar ik aan moest denken!
Ah, een nieuwe Bentley Mulsanne! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=OyH-351Z_-0&t=12s
Een driedeurs, dat is toch best wel exotisch.
Ohhw wow, bij Yugo was het zo dat als je er naar keek dat het het al kapot was, roest, afbrekende onderdelen, lekkende olie, maakten veel in licentie van Fiat, wat in die tijd niet veel beter was, Yugo maakte het veel erger. Ik hoop dat ze het nu wel goed doen, het brengt een hoop nostalgie naar boven …
Een oom van mij kocht ooit een splinternieuwe Zastava, want hij had een paar slechte ervaringen met tweedehands auto’s. Maar ‘van de regen in de drup’ werd nooit treffender geïllustreerd dan met deze auto. Zo begon de lak aan de binnenzijde van de kofferbak al na een week af te bladeren, want de lak bleek er rechtstreeks (zonder primer!) op het staal gespoten. En dat was nog maar het begin. Wat een grafbak was dat zeg.
Iemand Malcolm Bricklin al een seintje gegeven?
Van de Yugo zijn er nochtans veel van verkocht en in heel wat landen tot in de VS
Doe mij maar de Rivian R3
Ik vind hem mooi op de tekeningen! De wielen doen me denken aan die onder een Alfa, die ronde 5 spaaks.
Hehe, nostalgie. Een vriend van mijn ouders reed vroeger altijd met bijzondere auto’s.
Ik herinner me nog een paar speciale auto’s:
– een wartburg tweetakt met knallende uitlaat, zeker bij het remmen op de motor
– een princess, die reed sportief maar was erg snel kapot. Ik herinner me vooral het vinyl op de achterstijl nog.
– een rode yugo
Ik was toen nog te jong om de details goed te herinneren maar ik vind dat allemaal wel heel cool.m omdat het zo’n “andere” auto’s waren.
De rode draad was wel dat ze allemaal snel weer vervangen werden
Hopelijk doen ze het nu dan iets serieuzer