
Het lijkt misschien logisch om juist bij lastige weersomstandigheden de cruise control aan te zetten. Toch hebben we genoeg argumenten gevonden die ervoor pleiten om dat juist niet te doen.
Cruise control is zeker op een lekker rustige snelweg een geweldige techniek om boetes te ontlopen, de rechtervoet wat rust te gunnen en sowieso meer rust aan boord van je voiture te creëren. Bij gladde weersomstandigheden is het echter verstandiger om zelf de controle te houden. Inderdaad, de belangrijkste reden staat al in voorgaande zin: zelf de controle houden.
Net als bij uitrollen in z’n vrij geef je bij het inschakelen van de cruise control wat controle uit handen. Op zich geen ramp, maar bij onverwachte zaken ben je er altijd sneller bij als je gewoon zelf het voertuig bedient. In het geval van cruise control moeten we daar nog bij vermelden dat veel auto’s het systeem uitschakelen zodra de rem wordt ingetrapt. Bij sneeuw, ijzel of hevige regenval (aquaplaning) is dat precies níet wat je wilt doen.
Daarbij komt nog dat het voertuig door verlies van grip af kan gaan remmen. Op het moment dat de cruise control staat ingeschakeld zal de auto in die situatie volautomatisch gas bijgeven. Ook dat kan vervelende gevolgen hebben en zelfs leiden tot crashes. Een zoekrondje op internet levert diverse verhalen op van onfortuinlijke figuren die hun auto in de greppel parkeerden omdat de auto ineens een pufje gas gaf.
Long story short: bij gladde, verraderlijke weersomstandigheden doe je er verstandig aan om de controle te allen tijde zelf in handen te houden. Durf je dat niet? Geen nood. Pak de trein of blijf thuis.
Foto: een Ferrari FF in de sneeuw door @larsyboy1997 via Autojunk
Cruise control op de VW schakelt automatisch uit als de traction control of abs inschakelt.
@chrism: de Renault van mn ouders niet. Maar dat hok kun je met een beetje sneeuw ook beter gaan lopen, want wegrijden lukt al niet zover knijpt de esp hem met sneeuw…
@peug206: wat voor Renault rijden je ouders ? Bij mijns Mégane schakelt die automatisch uit als de abs of de asr in moet grijpen.
@bmw1m: vel satis. Hobbelhok van 1650kg, en software uit het jaar 0. Enige wat werkt is esp uitzetten en zonder rijden…
@chrism: Zomaar een vraag hoor, maar hoe kun je de ABS inschakelen bij cruise control zonder op de rem te trappen?
@airc:
veel autos kunnen naast zelf gas geven zelf remmen.
@airc: mijn auto heeft een cruise control met radar systeem dat actief afremt op voorgangers. De situatie heeft zich nog nooit voorgedaan gelukkig. Wel vaker de traction control. Dit gebeurt bijvoorbeeld al bij aquaplanning.
@chrism: In mijn ouwe Ford Mondeo moest ik ESP en dergelijke uitzetten, zogauw je met dat systeem aan in gladde omstandigheden reed was het niet te doen. Ontzettend paniekzaaiend systeem dat, rijd liever in een oude Mini in de sneeuw dan met een golf of 208 oid.
@airc: ABS werkt op hetzelfde systeem als je ESP. Als je auto in een slip raakt zal ongetwijfeld ook je ESP een handje helpen en daarbij kan dus ook de ABS ingrijpen. Bij de meeste auto’s gaat dan automatisch je cruise eraf.
@chrism: Dat was de eerste reactie die ik had tijdens het lezen van het artikel. Zelfde bij aquaplaning. Dat komt hier met de bergen vaak voor…
@chrism: idd heb het ook reeds ondervonden
@erikspeed: Het was natuurlijk niet mijn bedoeling dat men dit ging testen voor ieder zijn/haar auto…. ;)
Cruise control kent mn auto niet.. opgelost!
@peug206: Haha precies, evenals ABS TCS en ESP trouwens, en verder heeft ie ook geen airbags dat geeft soms een minder prettig gevoel..
@sr20det: mijne heeft wel airbags, maar de voorbanden zijn wel glad dus dat compenseert
Leuk .. ga ik uitproberen ..
Ik ben benieuwd wat zo’n “blijf in je baan systeem” doet met gladheid als je gaat glijden?
@frans1: zodra esp, tc of abs inschakelt gaat naast cruise control alle andere systemen automatisch uit.
Het probleem met active cruisecontrol is dat deze niet werkt als er sneeuw op de radar zit.
We hebben tegenwoordig Adaptive CC. Kan dat wel? Was wel een leuke toevoeging geweest misschien.
Mijn cc werkt op de rem, koppeling en een knopje waarmee je het uit kan zetten.
Maar helemaal gelijk, dat zijn allemaal acties die je niet hoeft te doen als de cc niet aanstaat
– waarom wil je niet dat cruisecontrol uitschakelt als je op de rem trapt?
– lijkt me dat als je grip verliest de wagen (bij fwd) juist denkt dat je harder bent gaan rijden (minder weerstand)
@super: de cc is niet het probleem maar het remmen bij gladheid
MIjn Land Rover wil inderdaad wel eens flink gas bijgeven op de cruise control dus ik had al bedacht dat het wellicht geen slecht idee is het systeem uit te schakelen bij ijzel of sneeuw.
Cruise control, ideal! Goed voor een continue gelijklopend snelheid, goed voor je verbruik en ook nog eens goed voor het ..uhm.. Milieu. *grabs popcorn*
@tofas: ik wil anders nooit meer zonder. Cruise control is wat mij betreft de beste uitvinding sinds de intervalstand op de ruitenwisser.
FF nogover gladheid en ABS; op de Audi 100 uit 1984 die ik ooit bezat, was ook al ABS aanwezig. Deze was met een schakelaartje op het dashboard ook uit te schakelen en ook in de handleiding werd geadviseerd bij gladheid géén gebruik te maken van de ABS.
En inderdaad, volgens diezelfde handleiding kon ook de Tempomat bij gladheid beter niet gebruikt worden.
Zet je inderdaad beter af, kan zorgen voor onvoorspelbaar gedrag. Bij mijn Leon stopt ie met gasgeven als je de koppeling intrapt, maar gaat ie ook weer bijgassen als de koppeling laat opkomen, wat ongewenst kan zijn als je de koppeling bedient in een slipsituatie. Mijn GT86 en mijn BMW eend deden dit niet.
@Onehp: Is denk ik een VAG trekje, de Crafter van mijn werk doet het ook, erg irritant!
Hoe zit dat eigenlijk bij systemen die de auto zelf een beetje over de weg heen sturen, zoals bij Mercedes of tesla? Hoe functioneren die bij gladheid?
Dat vind ik ook de meest rare en onveilige keuze van de autofabrikanten die hun auto’s uitrusten met een CC zonder “cancel” mogelijkheid. Dan rolt de auto tenminste nog in zn versnelling uit. Zoals het artikel al zegt is het ronduit gevaarlijk om de CC met de rem uit te schakelen onder gladde weg omstandigheden. Als je die cancelmogelijkheid niet hebt zullen mensen eerder geneigd zijn op hun rem te trappen.
@azuli:
Whahahaha .. zelfs bij 50 jaar ouwe Amerikanen hoef je em maar heeeeeel zachtjes aan te tikken ..
@lincoln: tegen Amerikanen hoef je anyway niet hard aan te schoppen voordat ze overstuur raken…
Mijn auto heeft geen cruise control, daarom ken ik dat probleem niet.
Het ligd er hoogswaarschijnlijk ook aan dat ik full control wil.
Ik rij auto, de auto rijd mij niet. hahahaha :)
Mijn huidige auto en zelfs mijn vorige e46 3series gooide toch echt vanzelf de Cruisecontrol er af zodra er een ESP ingreep is. Met de 3er ooit aquaplanning gehad met de cruise er op, en die ging er direct automatisch vanaf.
Goeie tip, had ik zelf niet aan gedacht.
Good old fashioned ‘nieuwsgierig rijden’ is er niet meer bij? Volgens mij is dát de enige methode om altijd zorgeloos te rijden en (in elk geval) zelf geen aanrijding te veroorzaken.
@Megakix: jij bent de eerste die ik hierover hoor. Ooit! Niemand tijdens rijlessen van meerdere rijbewijzen, slipcursussen of gewoon uit interesse die het er ooit over heeft gehad.
@lekbak: is gewoon mijn stijl van autorijden, interesse in het verkeer (en niet uit angst) en het opmerken van rondom mobiele activiteiten, anticiperen en reageren. Heb bijvoorbeeld totaal geen moeite met een gast die zijn auto vanuit een zijstraat de weg opknalt, maar alleen als hij snel genoeg optrekt. Had hem al gezien, weet dat hij ‘kiest’, dus relaxed rijden. Ik neem aan dat jij dezelfde insteek (gelet op je vele ervaring) hebt ten aanzien hiervan?
Wat nog toegevoegd kan worden: als je zonder cc rijdt en grip dreigt te verliezen heeft gas los al een effect: de voorwielen krijgen dan extra druk. Dat kan net voldoende zijn om een beetje te sturen of de auto onder controle te krijgen. Met cc is dat lastiger, want je moet altijd cancelen, rem aanraken of anderszins. Dat kost altijd méér miliseconden.
@eaudi: Dat gas los een effect kan hebben hoeft niet altijd positief te zijn he, dat je voorwielen meer druk krijgen. Achterwielen worden lichter en kun je ook rond gaan (in een bocht)
Welke mafklapper rijdt in godsnaam met CC aan in gevaarlijke omstandigheden? Dan moet je juist alert en scherp zijn!
@maxidyne: wel nee gewoon ogen dicht en gas geven
@naamloos3: gasgeven hoeft juist niet met cc
Lijkt me redelijk logisch.
Vorig jaar reed ik ergens in Duitsland op de autobahn 110, met aquaplanning. Op de cc. Ik zag het ASR lampje 2 seconden branden, de voorwielen slipte dus, maar voelde eigenlijk nauwelijks wat in mijn stuur. En de cc bleef erop…. Bij een Alfa GT.
Remmen om de cc eraf te halen, kan natuurlijk door het pedaal slechts te aaien. Dan branden alleen de remlichten, maar is er nauwelijks vertreaging. Lijkt mij niet echt gevaarlijk.
Heb enkel abs, verder geen cc.
Dus bij gladde omstandigheden moet ik, net zoals anders, gewoon mijn ogen open houden en met verstand op 200% concentratie op de motor…
Zie hier reacties voorbij komen over:
ABS : kan gewoon, trap je m bij gladheid gewoon doorheen, want blokkerern bij sneeuw = sneller stilstaan. Overigens ooit in een 2004 megane gehad die alsnog niet blokkeerde, terwijl mijn astra dat wel deed.
ESP : onder echt barre omstandigheden niet mee te rijden, altijd volledig uitschakelbaar systeem nemen. Ooit een astra gehad waarbij ik het systeem onklaar moest maken door stekkers van abs sensoren te verwijderen. Was aldus boekje uitschakelbaar, maar toch niet helemaal 100% dus…
CC : idd nooit gebruiken bij omstandigheden waar gladheid op kan treden, niet alleen in winter, maar ook bijvoorbeeld tussen weilanden waar boeren op en af rijden, bladeren en zo verder.
keep lane : bij sneeuwval heb je ook and ere witte strepen op de straat dan wegbelijning. Hoe gaat het systeem daarmee om?
Noodstopassist : altijd nuttig, aldus mijn antislipcursus leraar (gehad in de tijd dat abs nog niet standaard was) is bij een noodstop altijd vol rem intrappen het beste, ondanks theorieen over bestuurbaarheid. Je staat geblokkeerd altijd als eerste stil.
@krissie: wat een onzin, ESP moet je juist aan hebben staan bij zeer slechte omstandigheden. Ik weet niet hoe dat op een oude Astra werkt maar bij een moderne BMW werkt het feilloos. Zit nu in de sneeuw in Oostenrijk en dankzij deze systemen kom ik met een RWD de meest besneeuwde heuvels op. De auto doseert zelf het gas en remt waar nodigen elk wiel individueel.
Daarnaast is cruise control ook ideaal berg af, want de auto versnelt niet onnodig en remt zelf zeer gedoseerd af, met name handig in gladde besneeuwde bochten op smalle berg weggetjes. Daar waar je zelf steeds versneld en afremt gaat alles nu veel geleidelijker. En als 50kmh net te hard is zet ik de CC even op 35kmh en de auto remt zelf netjes af.
Aanvulling op esp, als je daarmee vanuit stilstand in echt barre omstandigheden wegrijdt vanuit stilstand, gaat je quto automatisch vermogen terughalen en bijremmen om wielspin te voorkomen. Dat daardoor je koppeling gigantisch op zn lazer krijgt is bijzaak blijkbaar…
Dat wordt testen als er sneeuw ligt