Geef ze eens ongelijk.
In een poging de toekomst van de sedan te redden heeft Nissan besloten een concept te presenteren. De zogenaamde IMs moet de guldenweg middenweg zijn tussen een sedan en een crossover. Je kunt het op twee manieren zien: Nissan heeft het idee van een crossover gepakt en de koets flink naar de grond gedrukt, of een sedan de lucht ingetrokken. Hoe je het ook ziet: het resultaat mag er zijn. Zeker als je een blik werpt op de aandrijflijn.
De IMs Concept, die door Nissan wordt bestempeld als een “elevated sports sedan“, is een brehoorlijk futuristische interpretatie op de sedan. In plaats van voor de logische optie te gaan en een hatchback van het I-PACE-achtige studiemodel te maken, heeft Nissan een authentieke kofferbak in het doorlopende dak van de IMs verwerkt. Helemaal onlogisch is het echter niet, want hierdoor heeft de automaker nog een extra, individuele stoel in de IMs kunnen plaatsen.
De sportieve kant van de sportsedan komt naar boven wanneer we de krachtbron van de IMs onder de loep nemen. Nissan droomt bij dit concept van een enorm batterijpakket. Hiermee geeft het zichzelf heel wat ruimte om te spelen. De IMs moet op het theoretische papier namelijk ruim 600 kilometer ver kunnen komen op één lading. Tegelijkertijd bedraagt het vermogen een niet onsmakelijke 490 pk. Het koppel is zoals we van een elektrische auto mogen verwachten meer dan respectabel: het studiemodel beschikt over 800 Nm.
Uiteraard betwijfelen we of de IMs Sports Sedan Concept in deze vorm (of überhaupt) het productiestadium zal bereiken. Net als de IMx is het een té merkwaardig apparaat voor de grote menigte. Wel rekenen we erop dat Nissan in de toekomst steeds meer van zijn modellen zal uitrusten met volledig autonome techniek – iets dat ook op de IMs uitvoerig onder de aandacht wordt gebracht.
kobus1967 zegt
Ach Polestar doet het ook met deze koetsvorm, al is dat geen EV maar een PHEV.
henk_he zegt
@kobus1967: de Polestar One is zeker geen coupé op hoge poten, maar een echte coupé.
Jochempie zegt
Weer een kloon van de Lucid Air Vaporware, de Nio Eve en de Faraday FF91…
kenju zegt
De specs zijn leuk en aardig, maar zeggen vrij weinig omdat je daar alles voor kan invullen. Het design is interessants omdat het lijkt in te springen op wat we elders ook zien. Veel rechte lijnen (hoewel je hier aan de zijkant toch wat ronde accenten ziet zoals ze op het moment veel gebruikt worden) met als gevolg designloze vlakken. Is dat waar we naar toe gaan? Op het moment kan ik het niet mooi vinden.
In de regel komen dergelijke ideeën om de zoveel tijd terug en hoewel de periode van de meer drukke lijnen nog niet over is, kan het zijn dat we in de toekomst een periode ingaan van erg ‘lege’ designs.
BaRa zegt
@kenju: niets nieuws onder de zon als het over “designloze” vlakken gaat: https://www.autoscout24.be/assets/auto/images/model/renault/renault-avantime/renault-avantime-l-01.jpg
Liever dat dan het barokke gedoe van tegenwoordig.
kenju zegt
@bara: Dat was uniek. Destijds kocht niemand het ding, maar met de ogen van nu zit het ding er niet eens zo slecht uit, toch? Misschien waren ze design-technisch hun tijd vooruit.
In alle eerlijkheid heb ik nooit begrepen waarom zo weinig mensen dat ding wilde. Ik vond hem toen niet eens lelijk en met dat panoramisch dak moet dat een heerlijke ervaring zijn om flinke toeren mee te maken… Misschien waren mensen destijds niet klaar voor het ding? Sowieso zagen al die Renaults er toen zo uit (met zo’n soort achterkant). Ook die Vel Satis en zelfs de Megàne.
Maar zoals ik al zei, trends komen steeds terug. Destijds had je ook veel lege designs, maar dan ronder. Denk aan de Audi’s van destijds: https://static.cargurus.com/images/site/2008/07/09/00/17/2005_audi_a6-pic-17046-1600×1200.jpeg
Of de Toyota Avensis (die wat extra lijnen heeft): https://cdn.images.autoexposure.co.uk/AETA58210/AETV88380339_1.jpg
Zo rond 2005 kreeg je auto’s met meer lijnen. Seat stond toen op de top met hun wat drukkere golvende lijnen en die Leon die iedere midlevel leaserijder toen reed.
elemento zegt
Niks veranderen. Zo uitbrengen
Esprit_de_Flandre zegt
@elemento: Het interieur is wel wat kitscherig…
w166 zegt
Wat een mooi nw segment. Cross over sportcoupé. Beetje als Audi e-tron GT! Doe mij er maar één…
snellerdaneenaudi zegt
Bibs van Porsche
moveyourmind zegt
Eigenlijk is het idee van dit soort crossovers natuurlijk al heel oud, bijna veertig jaar. Maar is in de vergetelheid geraakt nadat de stekker er bij AMC uitgehaald werd.
Zou mooi zijn als Nissan deze uit zou gaan brengen, temeer omdat Nissan onder de vleugels van Renault valt, net als destijds AMC ook gelieerd was aan de Fransen. Nog mooier zou zijn als Renault dan ook nog eens de merkrechten van AMC zou kunnen verwerven. En weer AMC’s zouden komen, die net zo gedurfd zijn als ze toen ook waren.
Rob zegt
@moveyourmind:
Die gedurfde AMC’s modellen, je bedoelt de Eagle / Gremlin / Javelin en dergelijke? Die waren allemaal voor het Renault tijdperk. Onder Renault werd de majestueuze *ahum* Alliance gebouwd… Mag je van vinden dat je wil, maar dit is nu niet echt auto waarvan je een poster laat maken:
http://momentcar.com/images/renault-alliance-1983-10.jpg
Is wel “Car of the Year” geweest in de jaren 80. Dat is ook gelijk het enige beetje glans aan die auto.
moveyourmind zegt
@rob: Die eerste modellen idd, en de Pacer. Was in de veronderstelling dat de Eagle nog in het Renault tijdperk gebouwd werd.
Kan trouwens bijna niet anders dat de jury omgekocht is om de Alliance met de zege er vandoor te laten gaan.
Rob zegt
@moveyourmind:
1979 was het jaar dat de Eagle geïntroduceerd werd en ook het jaar dat Renault de boel overnam. Maar de Eagle wordt wel gezien als het laatste ‘echte’ AMC-product. AMC was Hudson + Nash. Bedrijven die respectievelijk de Hornet en Rambler op hun naam hadden staan. Hadden het dus wel in zich om puike producten te bouwen. Maar dat is natuurlijk geen garantie voor succes. Renault kreeg (of kocht) het vuile werk om wat te maken van AMC. Verkocht nog best aardig, de Alliance: peut was duur en de Renault spotgoedkoop.
Maarja, peut werd weer goedkoop en Honda’s bleven wel heel, einde oefening. Één van de laatste AMC-Renaults was de Alliance GTA. Niveautje “Allegro vanden Plas”:
https://farm7.staticflickr.com/6234/6293170204_9ec680a8d2_b.jpg
PS: Car and Driver heeft ooit excuses aangeboden voor het feit dat ze de Alliance een award hebben gegeven; “Here and now, in vivid HTML, Car and Driver formally apologizes for naming the Renault Alliance to the 1983 10 Best Cars list. For the past 26 years, it’s been gnawing at our collective gut like a shame-induced ulcer. The car was trash. We should have known that back then, and it’s taken us too long to confess our grievous mistake. Let this frank admission be the start of our penance.”
vaakbenjetebang zegt
@rob: 1983 was dan ook een behoorlijk schraal autojaar in het algemeen en voor Renault al helemaal. Nu ken ik het complete lijstje van Car and Driver van dat jaar niet, maar er zullen vast weinig hemelbestormers op hebben gestaan.
Corrado16v zegt
“Een sedan de lucht in getrokken”. Beetje zoal de BMW 5GT? Laten we het niet hopen..
Gulli zegt
Wat bedoelen ze nou precies met die extra kofferruimte? Snap hem niet helemaal geloof ik
emping zegt
@gulli: er staat nergens extra ruimte. authentieke kofferbak in het doorlopende dak van de IMs verwerkt..
Gulli zegt
@emping: dan ben ik benieuwd hoe ze de authentieke kofferbak in het doorlopende dak van de IMs hebben verwerkt
autodrome zegt
1:1 in productie … Maar geen ballen waarschijnlijk om dit echt te doen, concept blijft praktisch altijd oncept.Jammer … Vind het een geslaagd en strak ontwerp
clubbtraxx zegt
Hey, een 5 deurs liftback… Kom, laten we het een sedan noemen dat staat hip.
Hier staat vanalles op de foto maar geen sedan.