Crossovers zijn enorm gevaarlijk, dus ga een gewone auto rijden. Beter voor het milieu en fietsers.
We hebben al meerdere malen aangekaart dat de populariteit van de crossover nergens op slaat. Fabrikanten proberen auto’s zo efficiënt zuinig mogelijk te maken. Helaas is het allemaal verspilde moeite omdat de consument zo’n maf hoog ding moet hebben. Dit zorgt voor extra weerstand en extra gewicht, dus een hoger verbruik en slechtere rijeigenschappen.
Crossovers enorm gevaarlijk
Maar dat is het niet alleen, crossovers en SUV’s zijn ook nog eens heel gevaarlijk. Niet alleen zorgen ze voor pijn in je ogen, maar zijn ze schadelijk voor andere wggebruikers. Dat zegt een onderzoek van het IIHS. Die afkorting staat voor Insurance Institute for Highway Safety. Die hebben in eerste instantie goed nieuws: het aantaal verkeersdoden in de VS is al jaren dalende (op een onverklaarbare piek in 2020 na) en dat was afgelopen jaar niet anders.
Maar, waar de inzittenden alsmaar veiliger in hun cocon zitten, gaan er meer en meer fietsers dood na een aanrijding. Dat aantal steeg vorig jaar met 8%. Dat is een behoorlijk toename. Het onderzoek weet ook en reden aan te wijzen: de crossover en SUV.
Eronder door
Waarom zijn de SUV en crossover dan gevaarlijk? Dat komt door de hogere neus van deze auto’s. Bij een normale auto belandt de fietser op de motorkap of vliegt deze erover heen. Dat is ‘goed’. Bij een crossover of SUV vallen de manen om en komen ze onder de auto terecht. Dit verklaart meteen het feit waarom de auto van @martijngizmo voorzien is van een AST schroefset. Cameraman Martijn is namelijk ook fervent fietser.
Men onderzocht het behoorlijk nauwgezet. Daaruit bleek dat de kans om zwaargewond te raken 55% groter is met een SUV dan met een gewone auto. De kans op hoofdwonden is zelfs 63% hoger. Kortom, als je om het milieu geeft en om mensen die om het milieu geven (anders ga je niet fietsen ), sla die crossover of SUV over en kies voor een maatschappelijk verantwoorden sportsedan of stationwagon, het liefst verlaagd. Je helpt een ander hier echt mee.
Meer lezen? Dit zijn 6 opvallende volgauto’s uit het wielerpeleton!
petroldrinker zegt
Nee, fietsers zijn de gevaarlijke door constant door rood te rijden en altijd te denken de auto remt wel…
steephh zegt
@petroldrinker als je even de moeite had genomen de samenvatting van het IIHS te lezen: daar gaat het helemaal niet over. Sterker nog: een singnificant deel van de aanrijdingen vond niet eens plaats bij een kruising (laat staan of er stoplichten stonden).
Blijft toch altijd wel mooi om te zien dat jij eigenlijk maar wat roept, zonder het op enige wijze te onderbouwen. Het zit in jouw hoofd, dus dan is het zo haha. Gelukkig zijn er ook serieuze instanties dit zaken op een fatsoenlijke manier onderzoeken, dan een onderbuikonderzoek doen.
fanboy zegt
@steephh: Er zijn ook serieuze instanties die @petroldrinker kunnen onderzoeken.. wellicht een idee. Kijken wat hem nou eigenlijk dwars zit.
karhengst zegt
Nu schijnt het dat het aantal fietsers ook toeneemt…
Maar ieder betoog tegen de crossover / suv krijgt mijn ondersteuning.
por100 zegt
Ons kind van destijds 3 werd over het hoofd gezien op een woonerf door een BMW X4. Bestuurster had niets door en werd 50mtr door omstanders tegengehouden, ze reed gelukkig niet direct over zijn been, maar wel over het loopfietsje en dat fietsje veroorzaakte weer een hele grote wond op zijn been, moest geopereerd worden en het zag er niet, maar hij loopt er inmiddels weer prima op. Maar, echt zo’n geval van dat had heel anders kunnen aflopen.
En ik kan het de bestuurster ook niet kwalijk nemen, behalve dan de autokeus :p, maar ze kon het gewoon niet zien.
steephh zegt
@por100
Pff heftig man, maar goed om te horen dat hij inmiddels weer prima kan lopen! :-) Wel een heel praktisch voorbeeld van hoe weinig overzicht je eigenlijk hebt in zo’n SUV/crossover. Hebben mensen vaak ook helemaal niet door zelf. En ik denk zelf wel dat je zaken beter zou kunnen overzien dan nu gebeurde wellicht, maar dan moet je je hele rijstijl aanpassen en ver van te voren alles goed inschatten. Dat is aan veel mensen niet besteed, die rijden er helaas mee zoals ze in elke auto rijden.
Wat dat betreft zouden mensen eigenlijk ook eens verplicht voor hun rijbewijs (of om het te verlengen) minstens één keer een stukje gereden hebben in een vrachtwagen en/of bus. Dat geeft mensen zó veel meer inzicht en besef, blij dat ik dat beide heb mogen doen op de openbare weg.
Daarnaast begrijp ik SUV’s en crossovers überhaupt niet: ligt veel slechter op de weg (moose test en kans op omrollen überhaupt), veel meer luchtweerstand (en dus een hoger verbruik) en (relatief gezien) vaak veel minder bagageruimte dan in een stationwagon.
karhengst zegt
Met 100km/h is dat meerverbruik relatief gering. Alleen het argument “zo lekker overzichtelijk” is natuurlijk volledig van de pot gerukt. Dat is immers enkel van toepassing op N- en A-wegen, elder heb je juist minder overzicht, zoals uit het verhaal van por100 blijkt.
En ook op de snelweg heb je enkel meer overzicht mits er iemand voor je rijdt én deze persoon zelf geen SUV / Crossover rijdt. Rijdt er niemand, heb je immers ook geen voordeel.
nooffence zegt
@por100
Pff hoop dat je een flinke schadevergoeding hebt gekregen, ookal dekt dit niet de emotionele schade
por100 zegt
Er is nog geen finale overeenkomst, dat mag de letselschadeadvocaat regelen. En om weer positief verder te kunnen, moet je de negativiteit ook achter je laten. Dat gaat goed!
fanboy zegt
@por100: Heftig. En wat dat betreft vind ik het ook echt storend bij onze school dat er 2 ouders zijn die best vaak met zo’n grote Amerikaanse pickup bij school komen ophalen/brengen. De onderste helft van de basisschool ga je gewoon niet zien als je achteruit rijdt, of zelfs net voor de auto staat.
por100 zegt
Inderdaad onmogelijk te overzien, produceert een mooie brom maar het voelt daar helemaal als overkill.
ggj1987 zegt
No shit, Sherlock. Dit is zoals AB aangeeft al jaaaaaren bekend, maar de consument die niets om auto’s geeft koopt het liefst een auto die daar het beste bij past; de crossover/suv. Er is eigenlijk niets positiefs te melden over die auto’s. Ze willen vanaf 2035 nieuwe brandstofauto’s verbieden maar ze kunnen om het milieu te sparen beter dit soort auto’s gaan verbieden. Knapt het straatbeeld ook nog eens enorm van op en het wordt ook nog eens écht veiliger op de weg. Rijden in een dergelijk voertuig verhoogd nl. de schijnveiligheid en het is aangetoond dat dit het rijgedrag negatief beïnvloedt. En voor zwakkere verkeersdeelnemers is het dus ook beter
Johanneke zegt
Ja maar hoge zit en drempels en ik wil over de vangrail kunnen kijken, en als ik mijn kind in de auto til wil ik niet 10cm bukken want mijn tere rug.
De mannen die 30 jaar terug 30 waren waren toen mannelijker dan de mannen van 30 nu eh. Toen had je veel minder van die pieperts.
fanboy zegt
@Johanneke: Dus die zijn nu 60 en rijd ook massaal SUVs haha
William zegt
Als je hoger zit zie je veel meer in het verkeer. En word je ook beter gezien.
In de USA zijn vrijwel geen fietspaden. Fietsers rijden daar gewoon net als in Albanië op de wegen! Zeker icm appende automobilisten is dat vragen om ellende.
ggj1987 zegt
Als iedereen zo redeneert rijden we straks allemaal met flatgebouwen rond. Houd afstand, dan zie je ook meer
awesome zegt
Maar de stijging van het aantal cross-overs is minstens gelijk aan het aantal verkochte e-bikes.
Dus zou je kunnen stellen dat fietser nu met hogere snelheid tegen een auto aanrijden en daarom meer letsel oplopen.
mx5wijf zegt
Nee, het gaat om de letsels tegen SUV’s versus ‘normale’ automobielen.
Lees anders het onderzoek eens.
seatleon zegt
Twee dingen komen bij mij op na het lezen van dit artikel.
1. Er staat een mooie video op het kanaal Notjustbikes over dit onderwerp. Het heet: These stupid trucks are literally killing us. In het kort wordt de opkomtst van de pickup truck en suv besproken en de marketing erachter. Ook komt naar voren dat die dingen levensgevaarlijk zijn voor alles en iedereen.
2. De verklaring voor de stijging van het aantal verkeersdoden in de VS in 2020 is niet heel ingewikkeld. America hangt aan elkaar van infrastructuur om autoverkeer te vergemakkelijken, maar loopt er daarbij tegenaan dat als iedereen met de auto gaat er nooit genoeg wegen zijn om dat aan te kunnen. Het gevolg is veel files op zogenaamde stroads waar je vaak blij mag zijn als je 30-40 km/h haalt, terwijl je vaak 50 of soms harder mag. Ook nodigt het ontwerp van die wegen uit tot hardrijden. Haal nu al het verkeer van die wegen als gevolg van de locksdowns en opeens gebeuren daar veel ongelukken met zeer hoge snelheden.
Ik hoop van harte dat de EU snel met maatregelen komt suv’s en aanverwante minder aantrekkelijk te maken.
fanboy zegt
@seatleon: Inderdaad, ik had die video van Notjustbikes ook gezien. Geeft het goed weer.
bfvo zegt
@seatleon stroads, dat kende ik nog niet. Interessant filmpje hierover op: https://www.strongtowns.org/journal/2018/3/1/whats-a-stroad-and-why-does-it-matter?format=amp