• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Crisistijd? Volgende generatie A8 krijgt 4 cilinder

Auteur: robbie, gepost 15 maart 2009 om 16:10 – 60 Reacties

Audi A8


Ook in de topklasse slaat blijkbaar de crisis toe. Audi heeft namelijk bevestigd dat de nieuwe Audi A8, die in 2010 komt, ook leverbaar zal worden met een viercilinder.

In het kader van de downsizing krijgt de nieuwe A8 onder andere een viercilinder turbo onder de motorkap. Deze vierpitter levert wel 230 pk en zal ongetwijfeld ook heel erg zuinig zijn. Mercedes is trouwens ook bezig met het ontwikkelen van een viercilinder voor de S-Klasse, maar dan wel in een hybride vorm. (via: autotelegraaf)

Ook interessant!

  • Laatste Audi A8 twaalfcilinder
    Laatste Audi A8 met twaalfcilinder krijgt rare bijnaam
  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
  • Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
    Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
  • Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
    Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi

Vorig bericht: « Trendy shit: Reventon sneakers
Volgend bericht: Lekker knutselen: W12 looks voor je Golf »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edman zegt

    15 maart 2009 om 16:17

    De nieuwe E-klasse’s 250 CGI is ook een 1.8 liter geblazen 4 pitter… Komt wel 204pk uit. Dus het zou me niet gek lijken als Audi zo’n soort motor in een Alu bak als de A8 zou gooien.

    Login om te reageren
  2. stefan zegt

    15 maart 2009 om 16:17

    Ideale bak voor mensen van de regering, samen met de S-klasse hybride. Toch luxe en comfort en je houdt die milieu-terroristen enigszins tevreden door de zuinige en schone motor.

    Login om te reageren
  3. RDS zegt

    15 maart 2009 om 16:19

    NEEEEEE,
    ow wacht is Audi boeie maar wel jammer zo’n grote auto mag nooit iets kleiner dan een 6 pitter in.

    Login om te reageren
  4. RenJie zegt

    15 maart 2009 om 16:25

    prima dat ze er een 4 cilinder in stoppen. Wat is het probleem als het motorblok gewoon sterk genoeg is? Zolang ze het naamplaatje maar weglaten!

    Login om te reageren
  5. Mo zegt

    15 maart 2009 om 16:27

    Wauw, RDS. Ik begrijp werkelijk niks van je bericht. Knap van je!

    Login om te reageren
  6. brainbrommer zegt

    15 maart 2009 om 16:28

    eerst kijken hoe het uitpakt en dan pas schreeuwen dat ze het verneukt hebben.

    Login om te reageren
  7. Iceman zegt

    15 maart 2009 om 16:31

    Ik zie het probleem niet, een 2.8 liter V6 met 210 pk in een A8 is ook niet alles.
    Een EA888 2.0TFSI motor heeft ± het zelfde vermogen maar meer koppel en minder brandstof verbruik.

    Ice.

    Login om te reageren
  8. BananaFlip zegt

    15 maart 2009 om 16:36

    Lijkt me ook niet zo’n probleem.
    Als er ook nog maar een dikke V6, V10 or stuff like that beschikbaar komt.

    Login om te reageren
  9. Cantago zegt

    15 maart 2009 om 16:36

    Als het nou een 8 liter 4 cilinder is zeg ik okey… En anders vind ik het helemaal NIKS!

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    15 maart 2009 om 16:37

    So what? Is ie een beetje bereikbaar. en sloom zal ie niet zijn!

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    15 maart 2009 om 16:37

    Meer koppel, vlakkere curve, lager verbruik… Ik zie het probleem niet. Oke, het idee is even wennen, maar qua motor is er niets mis mee.

    Login om te reageren
  12. Chuppa zegt

    15 maart 2009 om 16:40

    Handjes omhoog wie vaker dan een enkel keertje zelf in een zescilinder heeft gereden?
    Dan weet je wel waarom een viercilinder toch een wrange bijsmaak heeft.

    Maar goed, met moderne viercilinder motoren is gelukkig niet zoveel mis meer, dus wie weet wat het voor de toekomst gaat brengen.

    Maar toch…

    Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    15 maart 2009 om 16:42

    Ik, maar als studentchauffeur is dat niet zo bijzonder.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    15 maart 2009 om 16:43

    handjes omhoog wie er in 2010 een A8 MOET kopen met 4 cilinder ..

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    15 maart 2009 om 16:44

    handjes omhoog wie er in 2010 een A8 MOET kopen met 4 cilinder ..

    mooi .. dan kunnen we bij een ander topic quasi-verontwaardigt gaan doen ..

    Login om te reageren
  16. Jochempie zegt

    15 maart 2009 om 16:44

    Balkenende.

    Login om te reageren
  17. Chuppa zegt

    15 maart 2009 om 16:45

    @Jochempie
    Off topic: Werk je toevallig bij Modesi in Eindhoven?

    Login om te reageren
  18. AMG Powerrr zegt

    15 maart 2009 om 16:45

    @Mo,

    dan ben je in ieder geval niet de enigste!

    @Cantago,

    Waar slaan zulke reacties nou weer op! De Bugatti Veyron heeft ook een 8 liter… alleen verdeeld over 12 cilinders meer.

    Ik vind het een goed idee. Zal ongetwijfeld goed zijn voor een groen labeltje. Zo maak je ook gebruik van een goede motor in veel modellen.

    Login om te reageren
  19. BananaFlip zegt

    15 maart 2009 om 16:45

    Opzich leuk ideetje, maar ik denk dat de gemiddelde A8-rijder echt geen viercilinder onder zn kap wil.
    Als je toch een A8 onder je kont kan betalen, kan er ook wel een (V)6 of meer bij.

    Login om te reageren
  20. Jochempie zegt

    15 maart 2009 om 16:46

    @ Chuppa: Jep, collega?

    Login om te reageren
  21. Chuppa zegt

    15 maart 2009 om 16:48

    @Jochempie
    Bijna, broer van, Bas. Schijnt dat je aardige Photosoepjes maakt :).

    Login om te reageren
  22. ///M zegt

    15 maart 2009 om 16:52

    volgens mij is BMW de enige die zn 7-serie geen V4 geeft :D

    Login om te reageren
  23. Bart zegt

    15 maart 2009 om 16:53

    Een 4 cylinder met compressor en turbo ala 1.4 TSI is lang niet gek. 7 bak S-tronic eraan met quattro, durf het wel aan.

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    15 maart 2009 om 16:57

    hebben ze tegenwoordig geen automaatbakken met 9 verzetten ??

    scootermotortje zou dan genoeg moeten zijn ..

    Login om te reageren
  25. Rick dos zegt

    15 maart 2009 om 16:59

    Rule of thumb: Alles groter dan een Suzuki Swift móet gewoon op z’n minst een 6 cilinder hebben.

    Rij je weg, heb je een opgevoerde naaimachine voor aan het ratelen. Staat toch niet.

    Login om te reageren
  26. Jochempie zegt

    15 maart 2009 om 17:02

    @ Chuppa: I try :) Cooper S al gevonden? Dure krengen he!

    Login om te reageren
  27. jamesBROWN zegt

    15 maart 2009 om 17:03

    Niks mis mee, als ze maar een paar serieuze motoren in het (S/RS) gamma houden. (Maar dat zal wel :D)

    @AMG Powerrr: Kun je wel gaan zeuren over de reactie van Cantago, maar wat je zelf zegt is ook volstrekt irrelevant.
    “De Bugatti Veyron heeft ook een 8 liter… alleen verdeeld over 12 cilinders meer.”
    Jaaaa… En? Die opmerking slaat ook nergens op in deze context.

    Login om te reageren
  28. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    15 maart 2009 om 17:06

    2.0 Turbo 230pk/ 350nm?
    Blokje bij Saab gekocht????

    Is bij Saab al 30 jaar normaal hoor, 4-cilinder Turbo’s met veeel vermogen…
    Fijn dat ‘de rest’ er ook achter komt!

    ;)

    Login om te reageren
  29. Emmanuel zegt

    15 maart 2009 om 17:18

    Mijn grootvader heeft zijn BMW 745i (V8) verkocht voor een Saab Aero 4-cilinder”tje”.. En hij vond die motor vééél aangenamer rijden. Aantal cilinders maakt nu echt eens geen hol uit. In zo’n luxe auto hoor je de motor toch niet.

    Login om te reageren
  30. Jochempie zegt

    15 maart 2009 om 17:20

    @ SAAB: ja, maar Audi gebruikt dit als crisis- en milieumaatregel, wat het natuurlijk ook is.

    Login om te reageren
  31. eendje zegt

    15 maart 2009 om 17:22

    :cry: :cry: :cry:
    waar gaat het heen?

    Login om te reageren
  32. Roderick zegt

    15 maart 2009 om 17:54

    Audi A8 L 1.4 TSI

    Zou niet een verkeerd label opleveren, maar je schaamt je wel dood als dit op je kont van je auto zou staan… Gelukkig kun je ze er altijd nog gratis laten afhalen als fabrieksoptie! :P

    Login om te reageren
  33. Raf zegt

    15 maart 2009 om 17:54

    Tja een 4-cilinder in zo’n slee, er zal ook wel een publiek voor zijn

    Ik vraag mij alleen af, er moet toch een zee van plaats over zijn onder zo’n motorkap, als je weet dat hier ook een W12 onder past.

    Of zit dit volgestouwd met gigantische turbos en intercoolers??

    Login om te reageren
  34. Jochempie zegt

    15 maart 2009 om 17:56

    @ Raf: zul je zien dat de 2.0 TFSI de beste handler van alle varianten is. Zeker met S8 onderstel :)

    Login om te reageren
  35. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    15 maart 2009 om 18:07

    @ Jochempie: dat klopt, in de Saab-folders van de jaren ’70 stond ook ‘dat downsizing goed voor het milieu is’. Alleen Saab doet het uit overtuiging, en Audi omdat het nu commerciëel interessant is…

    Ach, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen!

    Login om te reageren
  36. Jochempie zegt

    15 maart 2009 om 18:44

    @ SAAB: en, het milieu is één van de argumenten waarom je fan bent van SAAB? Dan ben je dus stiekem ook een beetje fan van Daihatsu? ;)

    Login om te reageren
  37. Tommy zegt

    15 maart 2009 om 19:05

    Gaat de verkeerde kant op zo, ze moeten gewoon de huidge motoren uitrusten met drukvulling.

    3.2 V6 FSI –> 3.0 V6 TFSI
    4.2 V8 FSI –> 4.0 V8 TFSI
    6.0 W12 –> 5.0 V10 TFSI

    Die nieuwe TFSI blokken zijn nog zuiniger dan de FSI blokken, en de 2.8 V6 heeft al zo’n schijt B label, klaar tog?

    Login om te reageren
  38. Turbo zegt

    15 maart 2009 om 19:15

    De belangrijkste factor is: de koper. Als er kopers zijn voor een dergelijke motoruitvoering, waarom zou ik daar dan rouwig om moeten zijn? De oer A8 kwam ook met een kleine V6 (de 2.8 met 174pk, later 193 pk). Als je de staatjes even achterwege laat, is dat waarschijnlijk ook prima toeven, al is het niet de sterkste uit de lijn.

    Nadeel is dat die V6’en wel wat lusten. Als de 4 cylinder 1 op 11 haalt, is dat wel een stukje zuiniger. Daar zou ik als A8 koper niet op letten (dan koop je wel een diesel), maar dat luxeprobleem heb ik gelukkig niet ;)

    Login om te reageren
  39. Vinny_93 zegt

    15 maart 2009 om 19:16

    Nou ja, er staat “ook.” Dat wil denk ik wel zeggen dat de ozo bekende 4.2 er wel blijft. Verder heeft Tommy de hoofdgedachte al uiteengezet.

    Login om te reageren
  40. GOD zegt

    15 maart 2009 om 19:28

    ik vind een 4 cilinder toch net iets te min voor een auto als deze

    Login om te reageren
  41. Henk zegt

    15 maart 2009 om 19:52

    er komt toch wel nog een s8 met een v10?

    Login om te reageren
  42. Stef zegt

    15 maart 2009 om 20:12

    2.0TFSi met een extra boostje voor de 220 pk. Sim-pel toch?

    Login om te reageren
  43. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    15 maart 2009 om 20:41

    @ Jochempie: niet perse, maar ben veeeeel in Zweden, en het zit de Zweden in de genen om goed met de natuur om te springen. Saab en Volvo maken al sinds het ontstaan auto’s volgens die cultuur.

    Ik erger me dan wel eens aan merken die zoiets fundamenteels ineens in hun modellenlijn gaan voeren, alleen omdat het commercieel te expoilteren is.

    Hetzelfde geldt voor het thema veiligheid. Niemand behalve de Zweden maalde om veilige auto’s, ineens werd het hip en ieder merk hobbelt er weer achteraan.

    Die hypocrisie is af en toe moeilijk te verteren…

    Login om te reageren
  44. Iwan zegt

    15 maart 2009 om 20:45

    Dit heeft niks met Crisistijd te maken…
    Audi moet zijn concurrenten achteraan met het groene gebeure van de laatste paar jaren…
    En ik denk dat audi wel zoon viercillender met pit kan bouwen.
    Maar ik hoop toch dat er topmodellen blijven bestaan met v8’en en v10’en!
    Want dat zal wel jammer zijn als die verdwijnen.

    Login om te reageren
  45. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    15 maart 2009 om 20:45

    Ga maar na: eigenlijk wil nu ieder merk de auto maken die Saab in de jaren ’80 al had: veilig, Turbo, zuinig en milieuvriendelijk, praktisch, betrouwbaar, etc.

    Mag wel eens gezegd worden vind ik…

    Zo, en nu weet OT!
    ;)

    Login om te reageren
  46. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    15 maart 2009 om 20:46

    weet = weer…
    DUH

    Login om te reageren
  47. benny b zegt

    15 maart 2009 om 21:17

    tijden veranderen, technologie veranderd, iedereen die hier staat te roepen dat er een 8 cil motor in moet zijn volgens mij de gasten die nog geen rijbewijs hebben
    denkt eens aan taxen en verbruik, aankoop is 1 ding, onderhoud kost ook geld

    Login om te reageren
  48. WieAndersDasAuto zegt

    15 maart 2009 om 21:17

    @ SAAB

    Ik wil niet lullig doen maar ik denk dat Saab nu liever auto’s bouwt die wel mee kunnen komen met de concurrentie… Wat Saab toen was, zijn de andere merken nu. En daar wilt Saab nu achter aan. Of heb ik het fout?

    Login om te reageren
  49. EJS zegt

    15 maart 2009 om 21:37

    @Henk
    jep, en ze gaan de v10 twinturbo uit de RS6 erin leggen, zal dus wel lekker knallen worden;)

    ot:
    waarom niet, rijdt wss beter als de basis v6 die er nu in ligt, is goedkoper, zuinger, beter voor ’t millieu.. en die oude v6 hoef je niet echt te missen om ’t geluid;) daarvoor komen de S8 en de A8 v12 er al;)

    Login om te reageren
  50. Thom zegt

    15 maart 2009 om 22:50

    2,0 Tfsi ?

    Niets mis mee

    “A pioneer of the current trend for turbocharged, downsized motors, the 2-litre Turbo FSI was developed by engineers at Audi before making its debut in the Golf GTi. Since then, the engine has proliferated both in terms of outputs and applications, ranging from 165bhp (Audi A6), through numerous Volkswagens, Audis, Seats and Škodas (197bhp), all the way up to the 272bhp variant in the Audi TTS.”

    http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_08/18_2.html

    En zeker niet gekocht bij SAAB ;)

    Login om te reageren
  51. Jochempie zegt

    15 maart 2009 om 23:35

    Neuh, de 265 pk versie uit de S3 zou al best goed dienst kunnen doen in de A8!

    Login om te reageren
  52. Sorcerer zegt

    16 maart 2009 om 08:47

    Prima toch dat ze dit doen? Er zijn zat mensen die dat snel genoeg vinden, dat zie je o.a. ook aan hoeveel mensen de 2.0D in de Volvo S80 nemen…

    Sommige mensen zien het echt alleen als vervoersmiddel en willen (achterin) gewoon luxe vervoerd worden zonder per se de snelste te moeten zijn.

    Als je wilt kun je uiteraard altijd nog een S8 kopen met dikke motor, des te bijzonderder is dat straks :)

    Login om te reageren
  53. grasmaaier zegt

    16 maart 2009 om 09:17

    Waarom niet dat mooie nieuwe 5 cylinder blok uit de Rs3/TT rs niet gebruiken :)?

    Login om te reageren
  54. jory bannink zegt

    16 maart 2009 om 13:04

    hahahahahah dat is slecht.

    minstens moet er een v8 in zitten

    Login om te reageren
  55. jeroen zegt

    16 maart 2009 om 14:33

    @ iedereen die zeurt over minimaal een v6 erin:

    1. Nu koop jij hem zeker niet meer, wat je eerst natuurlijk wel eventjes van plan was.
    2. Er zijn ook nog andere motoren beschikbaar.
    3. Het is goed voor het milieu.
    4. Het gebeurt heel vaak dat mensen eerst op Audi zeiken als ze dingen horen. Maar in de praktijk blijkt het weer heel populair te zijn.

    Conclusie: bij Audi weten ze heus wel wat ze doen hoor, maak je geen zorgen.

    Login om te reageren
  56. Chuppa zegt

    16 maart 2009 om 15:19

    @ jochempie
    Ja die Cooper S… dank aan de kredietcrisis, maar dure krengen blijven het. Eerst maar eens Bas zijn nieuwe aanwinst proeven!

    Login om te reageren
  57. Windhoos zegt

    16 maart 2009 om 17:35

    Opvallend dat de mensen het hier niets vinden. Voor het geluid maakt het iig waarschijnlijk al geen donder uit of er in de A8 een 4 cilinder zit of een 6 cilinder. Zullen beiden waarschijnlijk behoorlijk stil zijn iig

    Login om te reageren
  58. Tommy zegt

    16 maart 2009 om 18:35

    @grasmaaier: Simpel: omdat die er niet geschikt voor is, daarom.

    Ach, als de topmodellen maar bijven bestaan vind ik alles best, maar waar ik tevreden naar een S8 of A8 W12 eigenaar zal kijken, zal ik lachwekkend naar een A8 2.0 TFSI kijken! Wel een dikke auto willen kopen en tog nog besparen op een schrale motorisering, een A6 zou dan ook voldoen zou je zeggen. Ik ben eens dat die 2.8 FSI er uit kan, 3.0 TFSI is een mooie start zou ik zeggen. Hoop trouwens wel dat ze de nieuwe A8 op het Panamera-platform zetten, veel beter.

    Login om te reageren
  59. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 maart 2009 om 19:29

    @ Jeroen: helemaal mee eens! Er is vast een klein marktonderzoekje aan vooraf gegaan…
    ;)

    Login om te reageren
  60. Elvis zegt

    1 april 2009 om 20:14

    wat is er mis met zo’n moter zolang je maar nie agter blijft op de autobahn is het goed en why not een 4cilinder niet de snelste maar je blijft ok zkker nie agter en hij verbruikt minder ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North