Het CBS komt weer met verontrustende cijfers voor de autobranche.
In het eerste halfjaar van 2013 zagen we het ene na het andere faillissement omdat niemand nog een nieuwe auto koopt. Maar liefst 146 autobedrijven moesten de deuren sluiten, een vijfde meer dan het jaar ervoor. Wat moet je anders als de omzet met 16,5 procent daalt?
De verwachtingen zijn dat deze trend zich nog wal even voort blijft zetten. Econoom Theo de Kort, auto-expert bij ABN Amro, denkt dat er dit jaar nog eens 250 extra faillissementen bijkomen: “Er zijn nog steeds te veel dealerbedrijven in Nederland, waardoor er met ongezond lage rendementen wordt gedraaid”. BOVAG is het hier niet mee eens. Het aantal showrooms wordt al beperkt door fusies, maar auto’s moeten nog steeds worden onderhouden en gerepareerd.
Autodealers behalen al drie jaar lang geen winst meer. Het rendement is gedaald tot 0,4 procent, en dit zal volgens de analisten alleen nog maar verder afzwakken. In augustus werden er zelfs minder dan 30.000 auto’s verkocht, de eerste keer dit jaar dat de aantallen onder deze magische grens terecht kwamen.
De zwaarst getroffenen zijn de importeurs van nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s. In het tweede kwartaal van 2013 daalde hun omzet met 30 procent. In de auto-onderdelenbranche ging het iets beter met een krimp van 1 procent. Alleen de bedrijfsautobranche draaide een positieve omzet, en wel met bijna 2 procent. Mag ook wel een keer nadat zij al vier kwartalen achter elkaar 10 procent of meer hebben in moeten leveren.
Ondanks al dit slechte nieuws is het opvallend dat er na een kleine dip wel meer vacatures beschikbaar komen in de autobranche. In het tweede kwartaal van 2013 waren er ongeveer 1200 plaatsen vrij, bijna net zoveel als vorig jaar. Wat weten de werkgevers dat wij niet weten? Terecht optimisme, of vinden ze het gewoon leuk om sollicitanten af te wijzen?
Simpson zegt
Dan zullen die wat anders moeten verzinnen. Waar zouden nu nog kansen liggen?
Aftermarket spullen om je auto beter / sneller / mooier / duurzamer te maken?
een 9-speed zf bak in je benz leggen? een camper van je doblo maken? een driepitter koffiemolen in je 190E hangen?
406_v6 zegt
@Simpson: In een Benz kan gewoon een 9 traps automaat van Mercedes zelf, die zitten niet te wachten op ZF spul.
kaasboerin zegt
@406_v6: Want? ZF is meuk wou je zeggen? :’)
406_v6 zegt
@kaasboerin: Nee, geen meuk, maar als je de bakken zelf ontwikkeld en bouwt (ook voor bijv. Porsche), dan zit je niet op ZF te wachten, want dat is dan feitelijk de concurrent.
Design_Driven zegt
@406_v6: de 9 traps ‘van’ m-b is van ZF.
406_v6 zegt
@sketcher: De 9 traps automaat van Mercedes is NIET van ZF. De ZF 9 traps automaat is ontwikkeld voor VOORWIEL aangedreven voertuigen. Mercedes bouwt al sinds jaar en dag eigen automaten (en handbakken) in Getriebewerk Hedelfingen….. klik op de link voor meer info:
http://media.daimler.com/dcmedia/0-921-658793-49-1350615-1-0-1-0-0-1-11701-1549054-0-1-0-0-0-0-0.html
Design_Driven zegt
@406_v6: Mmmmm….niet volgens dit artikel.
http://www.autoblog.nl/nieuws/schakel-je-suf-met-de-mercedes-e350-9g-61659
406_v6 zegt
@sketcher: Autoblog leest de persinfo ook niet altijd volledig ;)
Kijk eens in de comments van dit artikel, daar heb ik de boel nader toegelicht: http://www.autoblog.nl/nieuws/evoque-zon-10-zuiniger-dankzij-9-trapsautomaat-61112
Simpson zegt
@406_v6: de klant heeft natuurlijk schijt aan de dingen waar mercedes op zit te wachten :)
melkkoe zegt
Ach, de overheid zal deze zielige ondernemers wel weer redden met allerlei ingrepen, zoals ook in de bouwsector geprobeerd wordt.
potver7 zegt
@melkkoe: Denk je? De overheid vind het best hoor, dat er nu minder auto’s verkocht worden. Voor een deel is dat toch uitgestelde business, en de minister vind het helemaal niet erg als we die auto pas volgend jaar kopen wanneer de belastingvoordelen op muesli-wagens weer wat zijn teruggeschroefd en er dus meer belastingcenten moeten worden afgedragen.
str8six zegt
@melkkoe: overheid en ondernemers helpen? Door het (a)sociale klimaat in dit land is dat totaal niet aan de orde. Ondernemers worden in dit land gepakt waar ze gepakt kunnen worden!
mashell zegt
@str8six: maar niet in de portemonnee. De ondernemersbelastingen zijn nog steeds ontzettend laag.
Hubert zegt
@str8six:
De consumenten naaien ook gewoon de middenstand.
Door overal op internet de goedkoopste aanbieding te zoeken en vervolgens thuis te laten bezorgen.
Komt geen winkelier maar aan te pas.
Dus kijk maar eens als eerste goed naar jezelf.
str8six zegt
@Hubert: ik koop bijna niets online, alleen als het in de winkel niet verkrijgbaar is.
Hubert zegt
@str8six:
Dan zijn wij tweeën de enigen alhier.
potver7 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
konjo zegt
@potver7
Je kan natuurlijk ook meer bezuinigen.
potver7 zegt
@konjo: Dat kan, maar bij een zo lichte (gemiddelde) winstdaling zou je niet verwachten dat er in 4 maanden tijd 250 zaken failliet gaan. En als dat al zo is, dan zijn er dus ook honderden autobedrijven die vette winsten draaien. En als dat kan, dan ligt de oorzaak dus niet primair bij de crisis, maar moet je het zoeken in de bedrijfsvoering.
406_v6 zegt
Tsja… ongezonde marges zijn niet zo verwonderlijk als je die megalomane panden ziet waarin de dealers zitten… moet ergens van betaald worden; evenals die “a-locaties”….. wat was er mis met de dealer in een pand op een industrieterrein zonder groten glazen showroom? Exposure? Nou, dat heeft wat gebracht….. not.
Back to basic dealers…. niks dure showrooms en fancy espressomachines, geldt trouwens ook voor de “salesmanagers” en aanverwante artikelen; gewoon een normale verkoper en een normaal bakje koffie zijn voldoende als je verstand hebt van het product wat je moet verkopen icm. klantvriendelijkheid.
kaasboerin zegt
@406_v6: Een lesje marketing zou u goed doen..
mashell zegt
@kaasboerin: ik denk juist dat hij het begrijpt. De dealers hebben de laatste jaren zich veel teveel georiënteerd aan de banken sector. Panden op A locaties, marmeren vloeren, strakke pakken, zijden dassen, gladde babbels. Allemaal vorm zonder inhoud. Terwijl de consument zich op internet al verdiept heeft in het product dankzij de prima “web configuratoren” van de importeurs, ze komen alleen nog voor de proefrit en om over de (inruil)prijs te onderhandelen.
kaasboerin zegt
@mashell: Zou je zeggen, maar ik denk dat je je flink kan vergissen in hoeveel mensen (nog) zonder enig huiswerk gedaan te hebben een dealerschap binnen lopen..
406_v6 zegt
@kaasboerin: Je bent nog nooit bij een merk onafhankelijke garage geweest? Waar de baas zelf nog weet wat sleutelen is? Waar de koffie gewoon vers gezet wordt? Die géén tig uitvoeringen van model xyz op z’n erf moet hebben van de importeur? Die géén verplichting heeft om X aantallen van de auto’s te verkopen? Die z’n klanten persoonlijk kent en schappelijke uurtarieven hanteert? Misschien een idee om dan op je vrije zaterdagmorgen eens een keer te gaan kijken…. voor je nieuwe auto. ;-)
kaasboerin zegt
@406_v6: Sterker nog, dat soort tentjes prefereer ik persoonlijk ook.
Ik beweer enkel dat er nog zat mensen zijn die wel gewoon de dealer inlopen en wat bestellen. En ook daar is helemaal niks mis mee, iedereen z’n ding…..
..
Voor de rest ga je zelf maar uitzoeken of je het wil geloven of niet, I don’t care.
desjonnies zegt
Dealer zijn is niet leuk
Je moet de huisstijl voeren, die je zelf mag betalen.
Je moet op een triple A locatie zitten
Je moet zoveel auto’s per jaar omzetten; of je ze verkoopt of niet
Je moet in je werkplaats investeren
Tegen winsten die belachelijk laag zijn
En denk niet dat die zgn primijum jongens het beter doen, naar mijn mening eerder slechter want of je nu 5 Porsches a € 130000 per stuk in de toonzaal hebt staan leunen of 10 Dacia’s, dat maakt qua financiering van je voorraad een heel groot verschil
En voor zaken als een nieuwe voorruit bezoeken we liever carglass.
Dus steun uw BMW Audi Mercedes of Porsche dealer, hij heeft uw klandizie hard nodig !
De duurste huisstijl en op de duurste locaties.
potver7 zegt
@desjonnies: dan zetten ze maar een Porsche minder in de toonzaal. Ik voel er weinig voor om de dure hobby’s van de automobielbranche te helpen ondersteunen.
mashell zegt
@potver7: je wilt niet weten hoeveel procent van de geproduceerde auto’s niet in opdracht van een klant maar in opdracht van een dealer geproduceerd wordt. Dat is bij sommige merken wel 35% (BMW in Duitsland). Die wagens worden met korting (want geen vrije keuze) verkocht. Dat zijn inderdaad dure hobbies van de automobielbranche, voor de degene die een spiksplinternieuwe 2e handsauto wil natuurlijk wel aantrekkelijk maar voor de rest een gruwel.
melkkoe zegt
@desjonnies: dealer zijn is volgens mij ook geen verplichting.
Dan gaan ze toch lekker iets anders doen, wat wel leuk is
JaxDryke zegt
Hoe minder ministeries, hoe minder ministers, hoe minder gezwets en bezuinig, hoe minder ellende in Nederland waarvan de regering nog steeds ontkent dat het zwaar is in NL.
Gezwets van een stelletje prutsers die tienduizenden euries per maand verdienen.
JaxDryke zegt
@JaxDryke: bezuiniging* ;)
bobb zegt
3x een jaarcontract en exit…logisch dat er op een gegeven moment wel meer vacatures openstaan. Rendement is schrikbarend laag trouwens, als ondernemer kun je beter een supermarkt in je dure pand openen.
azenomei zegt
Misschien niet bij de vw dealer €95 ex btw vragen voor het uitlezen van mn auto. Ik doe veel onderhoud lekker zelf….
FIAT127 zegt
Mooi!
Laat ze maar eens heel snel heel creatief worden.
Nergens anders is de verhouding tussen uit te geven bedrag en de mate van service en vriendelijkheid zo krom als bij de autodealers.
Ze gedragen zich bij Mercedes alsof je even bij god zelf om een auto komt vragen.
Maar zelfs voor een tweedehands Focus, waar je toch even 6000 euro komt uit komt geven, wordt je slechter behandeld dan bij een keukenboer voor hetzelfde geld. Dat lauwe bakje automatenkoffie maakt het verschil echt niet jongens.
Voor een telefoonabonnementje wordt meer moeite gedaan.
Kortom; prutsers die het aan zichzelf te danken hebben.
amgpower63 zegt
Tja en van den haag kunnen ze ook niks verwachten qua verlaging van de bpm, stel belazeraars ik dacht dat de EU ze had gezegd dit te veranderen maar het is nog altijd stil rond dat gebied, walgelijke graaiers hier.
didier1978 zegt
Mijn inziens is het de schuld van de importeurs, waarvan vaak de fabrieken weer eigenaar zijn
Daar blijft mijn inziens het echte grote geld plakken en dealers worden uitgeknepen
Hun leggen de aantallen op die meestal net niet te doen zijn waardoor dealers zelf auto’s gaan bestelen om de bonussen binnen te halen en als het hebt over de marges wordt je al helemaal niet vrolijk. En vaak neemt de klant de nieuwe auto niet als er te weinig voor de inruiler wordt gegeven met als gevolg dat de marges nag verder onder druk komen te staan doordat er met kortingen gegooid moet worden
Dit geldt ook voor de After Sales de marges op onderdelen zijn bijv. 9,19, 22 en max 35%. Enkel alleen slijtagedelen is vaak een margepakker met 40-50% alsmede uiteraard de uurtarieven. Vaak staan er leerling monteurs voor minimum loon tegen maximaal uurtarief van bijna 100 euro te sleutelen wat vaak bij een fast fitter ook kan maar daar kom je de eerste 4 jaar niet.
Daarmee aangevende dat je als ondernemer beter in de mode of bijv. supermarktketen kunt open omdat daar de omzet van 3 tot 4x je inkoop gehaald kunnen worden.
Als je als merkdealer een paar % bedrijfsresultaat haalt dan heb je het in de regel al snel goed gedaan. Maw als men als voorbeeld 5 miljoen omzet draait bij een dealer per jaar en er blijft voor de shareholders 50.00 euro onder de streep over dan hebben ze niet te mopperen gehad met alle investeringsrisico’s van dien. Denk hierbij aan idd al de glitterpaleizen op a lokaties
Het zijn namelijk de importeurs die jou verplichten hoe je te werk moet gaan.
Een normale vloer is een reden om bewijze van spreken je dealerschap al kwijt te raken.
Destijds moest er bij ons een complete nieuwe videohoek komen.
Een flatscreen van 1500 euro voldeed al niet. Dat moest gelijk eentje van 5000 zijn om over de bank nog maar te zwijgen. Hoekje van 25.000 was het resultaat.
Het zijn dus vaak investeringsmaatschappijen of grootgrondbezitters die investeren in dealerschappen omdat de bank in de regel de rente ook niet geeft op dat soort bedragen.
Naast de importeurs/fabrieken is er uiteraard een grote rol voor Den Haag.
De totale autobranche (denk hierbij aan garages, houderschapsbelasting, btw, BMP, bekeuringen ed) levert de staat 21 miljard per jaar op.
Dit is 2x zoveel als onze gasbaten en daar betalen ze niet alleen de infrastructuur mee maar ook politie, justitie en een deel van defensie
Dus hoezo melkkoe van Dan Haag.