Omdat je het waard bent, wegdek. Omdat je het waard bent.
Rijkswaterstaat experimenteert met een nieuwe verjongingscrème voor ZOAB om het preventief te onderhouden. Het zogenaamde Zeer Open Asfalt Beton wordt binnenkort behandeld in zes zogenaamde demonstratievakken. Met het gebruik van verjongingsmiddelen wordt preventief onderhoud uitgevoerd dat ervoor moet zorgen dat het asfalt 2 á 3 jaar langer meegaat. Hierdoor zouden de onderhoudskosten significant omlaag gebracht kunnen worden. Tevens zou het verkeer minder hinder hebben van werkzaamheden dan bij het opnieuw asfalteren van de baanvakken.
Infraquest (Rijkswaterstaatin samenwerking met TNO en de TU Delft) is drie jaar geleden de samenwerking aangegaan met drie aannemers om de verlenging van de levensduur van ZOAB te onderzoeken. Het preventief onderhoud met gebruik van een verjongingscomponent is eerst getest op kleine proefvakken op de A73, A1, A50 en A6 van ongeveer 300 meter. Nu komen er dus de demonstratievakken die elk 5 á 6 kilometer lang zullen zijn. Deze vakken worden aangelegd op de A6, A30, A73 (2 vakken), A67 en A15. De gegevens uit deze vakken moeten de eerdere onderzoeksresultaten onderbouwen en dienen tevens als testcase voor de betrokken partijen om hun processen te stroomlijnen zodat één en ander straks succesvol kan worden ingezet.
De voornaamste voordelen van de crème zijn dat het microscheurtjes in de hechtbruggen van het asfalt herstelt en geërodeerde stukken asfalt verstevigt. Ook is aangetoond dat de behandeling helpt tegen vorstschade. Het klinkt allemaal als een reclame voor een huidcrème tegen ouderdomsrimpeltjes en was dit bericht eind maart in onze mailbox terecht gekomen dan hadden we hem onder het kopje 1 april gearchiveerd maar het schijnt allemaal echt waar te zijn. Een mooie ontwikkeling, toch?
betonstaal zegt
met de Q7 over Q10
rnej zegt
vraag me af wat dat doet met de grip… ben nooit zo blij als er meuk op de weg ligt als ik op de motor zit…
bartjuh zegt
@rnej: idd maar het zal wel een soort asfalt zijn, of iets wat chemisch reageert met het bestaande asfalt. Ik denk dat je dan net zoiets krijgt als nieuw asfalt. Als het werkt en het bezuinigd miljoenen zou het mooi zijn.
rnej zegt
@bartjuh: ik ga er vanuit dat er wel over nagedacht is… maar zeker weten is wel fijn :P
jipino zegt
@rnej: Het schijnt hetzelfde effect te hebben als ijzel, verkeersveiligheid maakt niets uit. Geld, daar gaat het om!
desjonnies zegt
@jipino:
je snelheid aanpassen aan de omstandigheden, dat schijnt ook heel goed te werken.
Of nadenken of je werkelijk de weg op moet.
Is wel heel erg vorige eeuw, dat weer wel dan.
MLTB zegt
Is dit ook tegen kraaienpootjes?
bsxc2 zegt
@MLTB: Ga erin rollen met je gezicht als ze bezig zijn zou ik zeggen.
Joerek zegt
Paar schijfjes komkommer erop en het gaat 5 jaar langer mee
awesome zegt
Dus de A6 is binnenkort de Beyoncé van het asfalt? Mogen we er met zijn allen overheen…
MLTB zegt
@awesome: :’)__!!
bempi zegt
Met het gebruik van verjongingsmiddelen wordt preventief onderhoud uitgevoerd dat ervoor moet zorgen dat het asfalt 2 á 3 jaar langer meegaat. ‘Hierdoor zouden de onderhoudskosten significant omlaag gebracht kunnen worden’.
Dus minder wegenbelasting :)
MLTB zegt
@bempi:
Nee dan kan Mark Rutte natuurlijk nooit meer zijn zwembad en S-klasse met chauffeur betalen :(
mashell zegt
@bempi: het is een logisch idee dat de wegenbelasting iets met de kosten van het wegenonderhoud van doen heeft. Maar dat is niet zo! Dat heeft de belastingdienst ook erkend en daarom heet het nu houdersschapsbelasting. En die is typisch Nederlands weer niet afhankelijk van het aantal bekerhouders in je auto maar van de CO2 uitstoot.
bempi zegt
@mashell:
Hmm balen. Ik vind wel dat we goed bezig zijn met het ( door ) ontwikkelen van nieuwe technologieën. Ik snap dat de wetenschap hier een belangrijk onderdeel in speelt en dat daar geld voor nodig is, maar we moeten niet blijven betalen maar er ook van kunnen profiteren in de vorm dat we op termijn een lastenverlichting tegemoet kunnen zien door dit soort ontwikkelingen voor infrastructuur en andere zaken natuurlijk. We moeten geen geld verspillen aan slechte projecten zoals: iemand naar mars sturen om te kijken of een plantje groeit in de ruimte, omdat daar ooit watersporen zijn gevonden.
donvliet zegt
Ben benieuwd wat dit doet met de grip onder verschillende omstandigheden…
hanzel zegt
@donvliet:
De cremepjes van mijn vrouw kennende glij je zo door het hele land heen nee laat maar.
Het zal er wel op uitdraaien dat dit weer voor de nodige opstoppingen gaat zorgen want dan werkt het niet en moet de slijtlaag vervangen worden, dus slijpen met een snelheid van 1 meter per dag en dat de hele A6 pffff sta je lekker in de file dan…. not.