Pats, boem, krak en de zoveelste middenklasser is bruut tegen de muur gezet door de dames en heren van EuroNCAP. Je zit zelf het veiligst in een Volvo V40 (en Audi A3). De botsscore voor kinderen en voetgangers laat meer verschillen zien.
Volvo scoort met de V40 (crashvideo) opnieuw uitmuntend. Een 98% score voor volwassenen inzittenden, 75% voor kinderen, 88% voor voetgangers (met dank aan de motorkap-airbag) en een 100% ‘veiligheidssystemen‘ score. Licht ondersturend de bocht uitglijden, een voetganger scheppen maar nauwelijks verwonden en zonder één schrammetje uit een verfrommelde auto stappen. Zo doen we dat. Audi’s splinternieuwe A3 (crashvideo) scoort in de nieuwste test-van-zes een tweede plek voor het veilig botsen met volwassenen. Kinderen (87%) komen er in de Audi iets beter vanaf dan bij Volvo, voetgangers iets slechter (74%) en de elektronische hulpsystemen werken nog niet he-le-maal lekker (86%). Als je botst eveneens geen noemenswaardige verwondingen, wel een kort gevoel van angst en onzekerheid voor je de muur raakt.
Een eervolle vermelding verder voor Ford. Zij hebben de B-MAX zonder B-stijl zo sterk gekregen dat dit alsnog een van de veiligst geteste auto’s is. Renault is met de Clio het enige merk waar je er zelf slechter vanaf komt dan je kinderen. Als je hobbymatig voetgangers aanrijdt geeft een Isuzu D-Max met een 51%-score wellicht de meeste voldoening.
Op de Isuzu D-Max pickup na scoorde iedereen uiteraard 5 sterren. Geen wonder natuurlijk. Fabrikanten weten tegenwoordig precies hoe ze auto’s op crashtests moeten ontwerpen. Daarom is het niet direct aan te raden als een bezetene naar huis te rijden. Op een niet gestandaardiseerde manier botsen kan nog steeds resulteren in vervelend letsel. Tenzij je door de nieuwe (Amerikaanse) small overlap crashtest heen komt natuurlijk. Echte veiligheid test je door auto’s willekeurig onder vreemde hoeken tegen objecten aan te laten rijden.
fep739 zegt
voedgangers ? Dit meen je niet :-)
StijnB zegt
@fep739:
Komt van voedselganger, Nederlands equivalent van roadkill…
bbroek zegt
@fep739: inderdaad, voeDgangers
joeytrambel zegt
@fep739: dat is net zo iets als een kostganger..
KaCh1ng zegt
je koopt toch zowieso een audi? of kies je voetgangers boven je eigen kinderen?
Anoniem zegt
@KaCh1ng: Als U Duwen Interesseert
fep739 zegt
@KaCh1ng: dus voor ’t belang van je kinderen , moet je een auto met 4 cockringen kopen ?
jrk68 zegt
@fep739:
Nee voor je kinderen koop je een KIA Cee’d die scoort op dat vlak nog een procentje beter dan die Audi, of de Clio natuurlijk die op dat punt 89% scoort.
desoper zegt
@jrk68: je wilt toch zeker niet dat je kinderen op school gepest worden? omdat papa een KIA rijdt.
jrk68 zegt
@desoper:
Niet elk kind deelt jouw minderwaardigheidscomplex…
bigbrabo zegt
@desoper: het is maar net wat je belangrijk vind.
Marijn90 zegt
@fep739: Waar zit die -knop als je hem nodig hebt.. Kinderachtig en totaal niet orgineel ventje
fep739 zegt
@Marijn90: op je pik getrapt ?
Marijn90 zegt
@fep739: Nee totaal niet…fapje
fep739 zegt
@Marijn90: fapje ? ook niet echt origineel eh ;-)
Marijn90 zegt
@fep739: We kunnen ook niet alles hebben he.
straatpiraat zegt
@fep739: jaa, cockringen… leukste thuis?
kevlard zegt
@KaCh1ng: ooit over nagedacht dat je eigen kinderen ook vaak voetgangers zijn?
desoper zegt
@kevlard: dat was vroeger zo ja. Tegenwoordig zijn kinderen vet-gemeste-blagen, die alleen nog met de auto naar school worden gebracht.
Anoniem zegt
@desoper: Helemaal niet, ik fiets ELKE dag naar school, niks auto. [en toch is het maar 630m fietsen]
KaCh1ng zegt
@kevlard: rij jij je eigen kinderen om? dacht het niet
jrk68 zegt
Speciaal voor @norge en anderen die niet door gebakkenlucht zijn gefixeerd.
De percentages van de KIA Cee’d.
Volwassenen 89%
Kinderen 88%
Voetgangers 61%
Systemen 86%
Niet zo heel veel slechter dan een A3 dus.
De Volvo had de beste score ooit voor een C-segmenter.
bbroek zegt
@jrk68: Kia Ownt!
pietjepuk zegt
@jrk68:
Zucht, wat ben jij vermoeiend zeg. Gaat het hier over Kia? Neen! Het gaat hier over een vergelijk tussen een Volvo en Audi. Wel een beetje vermoeiend dat jij er steeds niet relevante zaken bij betrekt. Iets met een plank en jouw kop ….
moveyourmind zegt
@pietjepuk: En gaat het hier op Autoblog over jou? Ik mag toch hopen van niet. Iedere keer die negatieve reacties, dat is pas vermoeiend
jzaero zegt
“Als je hobbymatig voetgangers aanrijdt geeft een Isuzu D-Max met een 51%-score wellicht de meeste voldoening.”
Geniaal
robinio zegt
@jzaero:
jzaero zegt
@robinio:
Simpson zegt
in zo’n d-max kun je de aangereden voetganger dan wel weer meteen in de bak gooien en bij de 1e hulp afleveren.
Simpson zegt
en het scorepercentage.. is dat de overlevingskans van het slachtoffer? of wat er van overblijft?
Martijnvb zegt
Die euroncap tests zijn sowieso een farce geworden. Al jaren zijn ze nauwelijks vernieuwd, behalve de toevoeging van voetgangersveiligheid dan; en wie koopt er nou een auto op voetgangersveiligheid.
Ik stel voor dat ze de auto’s gewoon 20km/h harder tegen een muur aanrijden en gaan eisen dat autofabrikanten aan die nieuwe standaarden gaan voldoen. Of misschien die nieuwe test invoeren die ze in Amerika uitvoeren? Dan krijg we tenminste weer eens een keer een crashtest waar we iets aan hebben… Lekker interessant nu als iedere auto vrijwel gelijkt scoort.
erates zegt
Ik vind het erg dat jullie hier zo moeilijk om doen… Volvo haalt de hoogste punten, dus in het algemeen is hij beter dan de rest. En wat Volvo-Audi betreft, gewoon smaak…
norge zegt
Volvo rules.
Tommy2 zegt
Tsja Volvo en Mercedes blijven op dit gebied toch net altijd een tandje beter.
Apache zegt
Het verschil is dat de Audi alleen maar gemaakr is om goed te scoren in crashtests en Volvo is gemaakt om veilig te zijn in alle omstandigheden. En dan nog verslaat de Volvo de Audi, dat maar om te zeggen: maak u geen illusies bij de veiligheid van Audi ;)
Tommy2 zegt
@Apache: flauwekul, prietpraat, larie, kletskoek, onzin
Apache zegt
@Tommy2:
http://www.youtube.com/watch?v=fqs9DYisSsg
jack_abarth zegt
Wel fijn om te weten dat de Golf VII ook goed uit de test gaat komen.
meneersander zegt
Toch kom ik het liefst niet op de moterkap terecht…
Sorcerer zegt
Volvo ontwerpt niet op crashtests maar op praktijkervaring. Er is in Zweden een Volvo-team dat altijd stand-by staat om direct af te reizen naar plekken waar ongevallen hebben plaatsgevonden zodat ze de auto terplekke kunnen onderzoeken.
Daardoor kwam Volvo bijv. ook beter uit het onderzoek met die gedeeltelijke crash-test met dat je schuin tegen een muur rijdt, die laatst in het nieuws was:
http://www.freep.com/article/20120814/BUSINESS01/308140049/2-midsize-luxury-cars-good-on-crash-test
Dus niet voor je beurt praten Alwood. Er zijn daadwerkelijk fabrikanten (zelfs je lievelings ;) die het wél goed doen!
Alwood zegt
@Sorcerer: eigenlijk onderstreep je precies mijn punt. Vandaar de link naar het onderzoek waarin die S60 de small-overlap test prima overleeft :)
zeeuw zegt
Volvo. For Life.
norge zegt
Leuk dat ze zo veilig zijn maar ondertussen gaan de verkopen zo slecht dat ze 300 man moeten ontslaan bij Volvo.
Alwood zegt
@norge: totdat ze aan reorganiseren toe zijn nog niet zo veel aan de hand ;-) bovendien toch ‘maar’ saab personeel…