Hadden we een paar dagen terug nog een crashtest van de Smart Fortwo en Mercedes S-klasse, deze keer nemen de Renault Grand Espace en de 4×4 Range Rover Discovery het tegen elkaar op. De laatste oogt als een zeer robuuste SUV waar je veilig je kinderen mee naar school kunt brengen…
Fifht Gear heeft bij het maken van de video zelfs junior crash-test dummies gebruikt om de kinderen te simuleren. Conclusie? De mensen met een Renault people carrier zijn zo dom nog niet (via jalopnik.com).
Newton zegt
Tjah, dat verbaast me niet zo heel veel. De Disco is een ontwerp uit eind jaren 80, onderhuids min of meer een tractor: een ladderchassis met twee starre assen en een aparte carosserie erop geschroefd. Klinkt heel stevig, en het is vast handig als je dagenlang door metersdiepe kuilen stuitert in zuid-Oezbekistan…maar qua crashveiligheid is het 100 jaar terug in de tijd vergeleken met de moderne zelfdragende carosserie (monocoque) van de Renault.
Gaap…crashbestendigheid is vet saai eigenlijk…gewoon uit je doppen kijken en niet botsen! :P
Geert Jan zegt
hardstikke leuk dat filmpje, maar 1 opmerking: een Range Rover Discovery? Het is of het een, of het ander, dus of een Range Rover, of een Land Rover Discovery.
Cool J zegt
Nu wat zeveraars zijn die engelens zeg!
ze vergelijken een SUV van meer dan 10 jaar oud met denieuwste Espace en dan zeggen dat je beter in een Espace zit bij een crashtest. Tijden evelueren en de materialen ook dus de auto’s ook é! tegenwoordig halen bijna alle auto’s 5 sterren bij een crashtest dat kon men niet zeggen 5 jaar geleden en helemaal niet 10 jaar geleden.
Die mannen (Engelsen), die zijn niet erg slim vind ik!!!
William zegt
Het is een Land Rover Discovery en een Land Rover Range Rover… Beetje oneerlijke vergelijking, de Discovery is jaren ouder dan de Espace.
Dennis zegt
Wat je op het filmpje in de slow-motion heel goed kunt zien is dat de airbag feitelijk gewoon een bommetje is. Je ziet de airbag letterlijk exploderen. Dat moet ook wel, want hij moet in een fractie van een seconde opgeblazen zijn en dat lukt natuurlijk niet met een pompje. Je hoort dan ook vaak dat mensen na een ongeluk brandwonden in het gezicht hebben als gevolg van de gloeiend hete airbag. Tja, het is kiezen uit twee kwaden: of je schedelfractuur of een verbrande smoel.
SaxoVTS zegt
Gave filmpjes zijn dit toch altijd.
Er is wel een groot leeftijdsverschil tussen die twee auto’s. De huidige Discovery zal het er toch wel wat beter vanaf brengen (hoop ik). Het is wel super indrukwekkend om te zien dat de Espace overweg kan met een 2200 kg! zware auto bij een crash. Erg goed van de Espace.
Ik ben nu wel benieuwd hoe andere “veilige” auto’s het er in deze crash vanaf zouden brengen.
tw zegt
Dit was geen test!!! De engelsen wilden gewoon een franse wagen naar de schroothoop helpen …
Zoef de Haas zegt
Maar hebben daarmee wel de Engelse SUV in diskrediet gebracht dan.
Dit zijn echt interessante tests. Het is veel interessanter om te zien dan crashtests tegen een muur. In het verkeer bots je echter eerder tegen andere auto`s en dan is het goed om weten hoe jou auto zich gedraagt in botsingen met andere bekende auto`s.
jim zegt
vette test man, maar ik vin het helemaal niet gek, die espace is veel nieuwer, en maakt gebruik van al die moderne kreukelzone’s enzo.
De range rover is gewoon raggen.
d_vdm zegt
Het is zelfs een eerste generatie Discovery (Geintroduceerd in 1989?). Als ze ook een Espace van 2 modellen terug hadden gebruikt was de uitkomst dramatisch anders geweest.
(Franse auto’s uit begin jaren ’90 waren ook rijdende doodskisten)
silasse zegt
leuke test
Rivella25 zegt
Net als bij het filmpje van de S-klasse en de Smart waarbij in het commentaar werd gezegd dat de koplamp van de S een eigen leven gaat leiden en recht naar voren schiet. Bij beide van deze auto’s gebeurt hetzelfde ;-)
Alwood zegt
wat een ongeloofelijk slap vergelijk! de test is opzich best nuttig en laat vooral zien dat de Disco voor die leeftijd heel veilig is vind ik!
de disco is overigens een Serie 1 en die weegt max 2000, niet 2200! dat scheelt weer flink want iedere moderne auto (audi S6) weegt tegen de 2t.
het originele ontwerp is trouwens niet echt verschillend van de Range Rover uit 1971! hetzelfde chassis en assen en aandrijflijn e.d.
ik vind dat ze op zijn minst een S2 disco of de huidige 3 hadden moeten nemen om slecht over SUV’s te kunnen oordelen! de serie 2 is namelijk nog steeds hetzelfde chassis/assen e.d. maar een stúk veiliger. IN deze zag ik niet eens airbag’s!
JeffreyG zegt
het is inderdaad een Land Rover Discovery en geen Range Rover Discovery, heeft nooit bestaan namelijk ;)
en het is toch wel duidelijk dat je beter af bent in deze MPV
dat ding heeft niet voor niks vijf sterren
de Land Rover heeft er waarschijnlijk maar 2 of misschien nog niet eens
gewoon geen airbag etc
je moet voor zo’n test wel recente vergelijkbare auto’s nemen
niet een 4X4 uit de jaren 90 zonder airbags tegen een MPV uit 2000 met alles wat je aan veiligheid kunt bedenken
niet echt betrouwbaar dus ;)
SaxoVTS zegt
@Alwood: De test laat zien dat als je voor veiligheid gaat, je voor hetzelfde geld beter af bent met een modernere MPV dan met een ouder model SUV. Het is ook een wake-up call voor SUV bezitters die zo’n ding kopen omdat ze denken dat ze daar het veiligst mee onderweg zijn. Daarnaast is het eerste model Discovery nog verkocht tot 2002 en toen was de nieuwe Espace er ook. In de Occasionmarkt kosten de modellen ook ongeveer evenveel (van 2002)
:P En omdat de meeste van jullie stiekem niet willen toegeven hoe verdomd veilig die Espace toch eigenlijk wel niet is, gooi ik nog even wat olie op het vuur!
http://www.youtube.com/watch?v=oleDUyU4DC4&search=renault
Mark zegt
Ze hebben ook een keer een nieuwe Espace tegen een ouder model laten knallen. Tsja dan zijn de inzittenden van de oudere Espace wel genept, gewoon omdat de nieuwe Espace “keihard” is. Dus als je crasht, crash dan als 2 oude of 2 nieuwe autos. Dank u.
lexus zegt
haha, dit is idd wel erg raar. Een 10 jaar oudere SUV er tegen over zetten.
Alwood zegt
@ SaxoVTS, de eerste Disco is níet verkocht tot 2002, dat was het 2e type! herkenbaar aan de meer open koplampen en de hogere achterlichten. die is in 2002 nog een keer herzien met nieuwere units maar niet de verlichting op een andere plek.
belangrijkst is eigenlijk de motorisering. serie 1 had als laatst de 300tdi, de serie 2 is begonnen met de TD5, die het eerste type nooit gehad heeft.
de disco in de test heeft inderdaad geen airbags!
de test gaat ook niet op vanwege de kosten, in engeland is zo’n overschot aan disco’s dat die daar voor 3k pond verkocht worden… niet echt een vergelijk met een espace dus!
iig de disco 1 was origineel 3 deurs met later 5 en ‘conventionele’ achterlichten. de serie 2 had hoge achterlichten en koplamp units zonder hoekje onderin. chassis en assen zijn nouwelijks veranderd sins de rangerover zoals ik eerder al zei.
zoals ik ook eerder al zei, de disco 1 levert op het moment een hele mooie prijs/kwaliteit/veiligheid verhouding als je de nederlandse wegenbelasting niet meeteld(vooral voor de diesels dan).
Alwood zegt
en het is niet waar! :-P
the safest car’s are swedish! yay volvo!
ik vind daarom nog steeds dat ze die renaults maar eens in het volvo lab moeten testen! want renault gaat echt niet winnen onder al die verschillende hoeken van aanrijding!!! (graag espace vs. XC90)
MAkS zegt
Volgens mij zei die vent toch echt dat die discovery wel airbags had, maar dat die die faalden op het laatste moment.
w0o0dy zegt
de test is in zoverre goed dat duidelijk wordt dat het ontwerp en niet de vorm of het stevige imago zorgt voor veiligheid. Je kunt dus beter en nieuwe Espace kopen dan een terreinwagen met een ouderwets “ladder chassis”. Bovendien koop je waarschijnlijk voor het geld van een nieuwe Espace een 5 jaar oude Disco….. hoeveel mensen zouden denken dat die 5 jaar oude Disco de veiligere auto is?
Conclusie is en blijft…. een nieuwe auto is eigenlijk altijd (veel) veiliger dan een oudere
bram zegt
De land rover heeft WEL airbags, in tegenstelling tot wat al twee keer verteld is hierboven. Een minimum aan kennis van de engelse taal en box(jes) zijn vereist. Het volume ook omhoog draaien, anders zit je maar voor l*l met die koptelefoon op je kop. gr., bram
Alwood zegt
lol, volume stond niet zo hard.. was aant telefoneren ;-)
ik denk echt dat een 5 jaar oude disco de veiliger wagen is… ik heb vaak gehoord van disco airbagfalen dat wel.
verder om 2 uitersten te pakken… vergelijk een volvo S70 met een kia carens! datn is de oudere echt de veiliger wagen.
iig wordt ik liever in een disco dan in een espace gezien en zal de disco met fatsoenlijk onderhoud wss ook langer doorrijden terwijl die al 10 jaar oud is!
SimonMc zegt
Ik heb gehoord dat Saab de veiligste auto is qua zij-aanrijdingen.
En ja, over het algemeen is volvo wel de veiligste automaatschappij, het is hun reputatie he.
Verschil tussen een volvo van vroeger en nu is : als je nu met een volvo een serieuze botsing maakt, is je auto voor de vuilbak, kreukelzone’s en dergelijke.
Als je vroeger een serieuze botsing maakte met een volvo, was de andere voor de vuilbak omdat die volvo’s toen echt zo massief waren, daarvan het verwijt dat ze zo traag waren vroeger…En ja, toen kon je ook gewoon van een botsing wegrijden met je volvo, want zo erg was die dan ook niet beschadigd.
Herinnert zich iemand toevallig die test bij topgear?Die test waar ze maar voor een bepaald bedrag en auto mochten kopen.De ene was een rover, de andere een audi (dacht ik) en de andere was een volvo GLE.
Eindtest was dat ze geloof ik tegen een bepaalde snelheid tegen een muurke moesten rijden.Jeremy die in de volvo zat, wist niet hoe snel hij ging omdat zijn snelheidsmeter kapot was.Resultaat : hij zat door het muurke…
De audi en de rover startten niet meer, maar de volvo die door het muurke zat wel nog…
Go volvo!
w0o0dy zegt
@SimonMC: en waar zijn die kreukelzones voor? Van een Formule 1 auto blijft bijna nooit iets herkenbaars over als ze crashen en dat is juist goed. Als de auto de klap niet absorbeert dan kom je als passagier met 80g tot stilstand en is alles IN je hoofd één bloederige bak “snot”. Een mens kan nou eenmaal geen hele hoge g-krachten overleven. Zo zou een tank tegen een enorm blok beton tot stilstand kunnen komen en vrijwel geen schade kunnen hebben. Alleen zou toch iedereen binnenin hardstikke dood zijn door een hartstilstand en/of inwendige bloedingen…… dus ga gerust in zo’n “massieve” Volvo van vroeger rijden” maar ik kies liever voor een goede kreukelzone en regel wel een nieuw als ie plat is………
SimonMc zegt
@ W0o0dy : sorry, ik heb mijn standpunt niet goed duidelijk gemaakt eigenlijk…
Ik verkies namelijk ook de kreukelzone’s, doordat idd in dit geval de auto de klap opneemt, in tegenstelling tot vroeger, waar het menselijk lichaam de dupe was…
Nee, kreukelzone’s zijn een goeie zaak, wel alleen spijtig dat je bij een “klein botsingetje” je auto al naar het stort kunt doen.
w0o0dy zegt
het voordeel van leasen…. auto naar de stort =nieuwe uitzoeken! :-)
Reiner zegt
@SimonMC
Dan weet je vast ook nog dat Clarkson zijn duim gebroken had en de rest niets ;)
Alwood zegt
clarckson had zijn duim om het stuur… moet eens een cursus terreinrijden volgen :-P
SimonMc zegt
@ Reiner : ja nu ge het zegt…
Was ik al vergeten eigenlijk ;-)