Dat politieagenten nogal eens brokken maken (al dan niet bewust) is geen geheim, maar er is een oplossing voor bedacht!
Alle politieauto’s moeten namelijk worden voorzien van een zwarte doos zodat te volgen is hoe agenten rijden. Dat zou agenten bewuster moeten maken en dus moeten leiden tot minder ongelukken.
In 2010 steeg het aantal schademeldingen door crashende agenten naar 9.630, waarvan 20% in de categorie “zwaar” viel. Drie agenten en 42 burgers raakten daarbij gewond en 2 agenten kwamen zelfs om het leven.
De Raad van Korpschefs hoopt dat agenten door de invoering van een zwarte doos in alle 13.000 politievoertuigen voorzichtiger/veiliger gaan rijden. Al denk ik niet dat je daar tijdens een wilde achtervolging bij stilstaat. Overigens wordt er al sinds 2005 over dit plan gesproken.
In 3 regio’s (oa Den Haag en Rotterdam) worden er al proeven mee gedaan en de resultaten zouden ‘goed’ zijn. Het zal zo’n 4 jaar duren voordat alle 13k politievoertuigen zo’n kastje heeft, maar wegens bezuinigingen kan dat natuurlijk nog wel eens langer duren.
Dertigduizend agenten mogen met zwaailichten en sirenes rijden in Nederland, die moeten elke 3 jaar een rijtraining volgen om veilig door het verkeer te kunnen. In 2011 hebben 8.500 agenten al zo’n cursus gedaan en de rest moet de komende jaren volgen. (via: volkskrant.nl)
Zal het verkeer er veilig op worden?
Justawheelchairguy zegt
Denk niet dat het helpt.
jzaero zegt
@kp92: weet je waar het wel voor kan helpen? Dat ze zon kast in hun wagen gedouwd krijgen en dat ze dan continue op snelheid en signalering gechecked kunnen worden. Even met zwaailichten een kruising over knallen en dan weer uit, hoe vaak zie je dat wel niet? Of agenten die 130 op een 100 weg rijden. Ook vaak zat. Zo hypocriet.
Justawheelchairguy zegt
@jzaero: Hmm…daar heb je wel gelijk in ja.
barry zegt
Dan zullen ze wel toevallig iemand moeten achtervolgen als ze hem tegen een boom parkeren
betonstaal zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bempi zegt
Ik denk het niet. Zodra een agent een achtervolging inzet of een babi pangang met foe yong hai haalt, knalt de adrenaline uit z’n kop en begint zo’n agent zich als een autoheld / formule 1 coureur te gedragen in het verkeer.
En dan te bedenken dat dit soort ambtenaren ook nog verplichte rijtrainingen krijgen.
Design_Driven zegt
Ik ken de statistieken niet maar kan me niet voorstellen dat Ebony vrouwen betere chauffeurs zijn.
Hubert zegt
@sketcher:
Is dit politiek-correcte uitdrukking voor : Black women can’t drive?
bempi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Hubert zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Hubert zegt
Moet toch niet zo zijn dat je tijdens een achtervolging met samengeknepen billen moet gaan rijden omdat je anders schade zou kunnen rijden. Dan kun je je werk niet meer fatsoenlijk doen.
Ik vind dit typisch een gevalletje van beroepsrisico.
Maar in deze moderne tijd komt iedere gecrashte politieauto 4x op internet / krant / radio / TV en lijkt het dus alsof het altijd en overal maar mis gaat.
bluesbrother zegt
even een snel rekensommetje.
13000 politievoertuigen en ruim 9500 ongelukken.
dat betekend toch dat bijna 75% van de besturende agenten niet kan rijden.
geloof dat dat nummer onder “burgers” een stuk lager ligt!
wie is er dan een gevaar op de weg?
Hubert zegt
@bluesbrother:
1 : Agenten maken meer km’s dan burgers
2 : Agenten rijden niet altijd onder normale omstandigheden (achtervolging / spoedrit)
3 : Goh, agenten zijn net mensen.
circlestorm69 zegt
@Hubert: +1
heiligehandgranaat zegt
@Hubert: precies:P
heiligehandgranaat zegt
@bluesbrother: Ik vind 9500 schadegevallen erg veel, gezien het feit dat 30.000 agenten maar met zwaailicht mogen rijden. (ik weet niet of dat agenten ook in een politieauto mogen rijden als dat ze niet met zwaailicht aan mogen rijden.) Verder is het natuurlijk triest dat bij die ongelukken zoveel burgers gewond raken, maar dat is natuurlijk een risico als dat je (waarschijnlijk) met zwaailicht rijdt. Ook staat nergens vermeld of dat deze gewonden direct een gevolg zijn van politieauto’s in achtervolging of iets dergelijks, of omdat de politieagenten niet kunnen rijden.
Verder trek je wel de verkeerde conclusie, want wat bij jou de conclusie zou moeten zijn is dat bijna 75% van de auto’s schade rijdt in een jaar.
robbie zegt
@bluesbrother: er zijn 30.000 agenten die in die voertuigen rijden.
mcdonald zegt
@bluesbrother: Er staat in het artikel nergens dat er ruim 9500 ongelukken waren met politievoertuigen in 2010. Er waren 9630 schademeldingen in dat jaar en je kan dus meerdere schademeldingen hebben per voertuig.
eklasse zegt
@bluesbrother: Iemand er al aan gedacht dat deze box agenten ook kan vrijspreken? Schademeldingen mbt een politievoertuig betekent niet dat de agent schuldig is namelijk. De box kan dus ook bewijzen dat de agent zich hield aan de voor hem geldende regels op dat moment. En ook of hij gebruik maakte van zijn optische en geluidssignalen. (Zwaailampen zitten namelijk bijna alleen nog op ANWB-busjes.)
4poorte zegt
@bluesbrother: betekent*
2SLOW4ME zegt
Strak plan, graag ook bij motoren. Worden ze zelf misschien ook aangesproken als ze onnodig te hard rijden..
rantheman zegt
@2SLOW4ME: en hoe zie jij of ze onnodig te hard rijden? Als ze zonder zwaailicht en sirene rijden? Maar dat is geen vereiste voor het overtreden van de max snelheid etc. Denk aan een woning inbraak, overval etc.
darkpluisje zegt
@rantheman: Nouja het moet voor de politie toch makkelijk bij te houden zijn welke auto’s bij welke operaties gebruikt worden, het lijkt me dat ze dat nu ook al doen. Het zou naar mijn inzien inderdaad wel veel helpen, dat ze crashen tijdens achtervolgingen kan gebeuren maar de hoeveelheid agenten die te hard rijden of associaal gedrag vertonen zonder dat er iets aan de hand is (geen sirene of zwaailigt) ligt wat mij betreft te hoog
rantheman zegt
@darkpluisje: maar dat probeer ik juist te zeggen, het gebruik van de zwaailichten en geluidssignalen is niet altijd vereist (handig) voor elke melding waardoor het soms kan lijken of het onnodig. En natuurlijk zal er vast weleens misbruik worden gemaakt van de strepen op de auto en dat zou idd niet moeten, maar ik denk dat we niet iedereen over een kam moeten scheren.
2SLOW4ME zegt
@rantheman: Een motormuis die bij het stoplicht een sprintje doet van 0-130 in 5 seconden en daarna weer rustig 80 gaat rijden. Voor dat soort grappen nemen ze mij gewoon mijn pasje in…
Geloof mij, er zijn genoeg agenten die misbruik maken van die strepen op hun auto.
rantheman zegt
@2SLOW4ME: ja dat is idd wel raar en zou niet moeten. Maar ik denk dat er vaker hard wordt gereden en dat het lijkt of er niets is maar dat ze wel degelijk ergens naar op weg zijn. Dat zullen we toch nooit te weten komen.
meneersander zegt
Op deze manier gaan ze veel voorzichtiger rijden, en komen veel boeven weg…
alfamail zegt
Kijk dat zijn nog eens bezuinigingstips: al die agenten gewoon een Surinaamse vrouw aan boord!
Wat een zwarte doos al niet voor je kan doen…
Hubert zegt
@alfamail:
En die geeft je een flinke draai om je oren als je boven de 50kmh komt. Dan leer je het wel af!
jack_abarth zegt
Zitten er bij die “ongelukken” ook gewone schademeldingen? Dus wanneer ze bijvoorbeeld een schrammetje oplopen bij een paaltje?
rantheman zegt
@jack_abarth: Ja, die zitten er ook bij.
rantheman zegt
@rantheman: en ook als er iemand tegen een politie auto rijdt.
midasracer zegt
Voordat iedereen het schadegedrag van de politie gaat vergoeilijken, de meeste schade wordt veroorzaakt door slordigheden of asociaal rijgedrag van de agent en niet door achtervolgingen. Daarom is een black box prima, maar dan moet die niet alleen de snelheid meten, maar ook de positie en of er wel of niet met sirene of zwaailicht wordt gereden. Ik ben zelf van plan een dashcam in mijn auto te plaatsen om het een en ander vast te leggen al dan niet als bewijsmateriaal.
Hubert zegt
@midasracer:
Leuk om dit soort video’s op autoblog te bekijken.
Maar zielig als je dit in je eigen auto doet.
midasracer zegt
@Hubert: Het is niet mijn bedoeling om het op internet te zetten, maar het is de enige manier om je te kunnen verweren in een rechtzaal. Zoals te lezen is op het forum van Flitsservice.nl wordt er door agenten veel onder ede gelogen. Als het jouw woord tegen zijn woord is, verlies je het want de agent is beedigd ambtenaar dus spreekt altijd de waarheid (proest). Zeker nu ze zomaar een EMG mogen opleggen van 800 euro, kan het geen kwaad de andere kant van het verhaal te laten zien. Zo zijn er al heel wat agentjes afgedropen bij het zien van een dashcam (ook na te lezen op Flitsservice). Het zal waarschijnlijk wel niet gebeuren dat je de gegevens uit de zwarte doos van de politieauto mag opeisen als bewijs. Dus met een investering van 250 euro ben je in ieder geval gedekt tegen dit soort laagvliegende snorremannen.
Griffin zegt
9360 schadegevallen. De gemiddelde politiewagen rijdt 70.000 km per jaar. Maal de 6700 voertuigen die 24h/dag in gebruik zijn, dat zijn 469 miljoen kilometers per jaar oftewel grofweg iedere 50000 km één schade, inclusief parkeerschade, vandalisme en andere kleine schades. En dan hebben we de rest van het wagenpark nog niet eens meegerekend.
Al met al klinkt het als veel, maar als je er even over nadenkt valt het nog niet eens echt tegen. De gemiddelde lease-auto haalt dat niet denk ik…
stijn_torfs zegt
9360 per jaar?
dat is een kleine 27 politiewagens die pér dag een ongeluk veroorzaken? WTF?!
wielem zegt
Net goed, erger mezelf ook kapot aan het asociale rijgedrag van onze beste vrienden.
Noem maar 1 simpel voorbeeld: ga maar er maar eens op letten hoeveel agenten achter het stuur richting aan geven.
Hier in omgeving Eindhoven zijn dat er schandalig weinig, en dan hebben we het alleen nog maar over simpelweg je richtingaanwijzer gebruiken, iets wat elke weggebruiker gewoon verplicht is.
jrk68 zegt
Zelf eens door rood ingehaald op een kruising door een stille politie auto. toe ik liet blijken dit niet op prijs te stellen werd ik getrakteerd op een braketest en een boete van 130 euro.
Op mijn vraag naar de reden van hun rijgedrag(inhalen over een voorsorteervak naar links bij roodlicht op dat vak zonder licht danwel geluidssignalen) zij hij dat hij met spoed ergens naar onderweg was. Jaja maar wel alle tijd nemen om mij te bekeuren voor iets dat hij zelf veroorzaakt heeft.
Hoop dan ook van harte dat deze loser uit het korps haaglanden eens eindigt op het lijstje omgekomen agenten
dennisr zegt
Vandaag ook op de radio iets over de ongelukken van agenten, 400 meer ongelukken dan vorig jaar ofzo?
”gek genoeg” waren de meeste ongelukjes gebeurd bij het parkeren..
agenten kunnen dus gewoon niet parkeren :lol: beter krijgen ze daar dan ook even een cursus voor.. prutsers..
dennisr zegt
en dan nog wat :lol: agenten zijn gewoon schijnheilig.. (ik noem het nog maar eens) ik vergeet nooit de aflevering van Peter R de vries waarin flitsagentjes na het werk met 160 naar huis vliegen.. gewoon schijnheilige klootzakken.. en die agentjes in van die camera wagens, die dan achter 1 aanrijden, wat een collega blijkt te zijn.. ooh, rij maar door joh!
ik scheer ze over 1 kam ja.. en terecht..
mopar zegt
Mijn Chrysler heeft standaard ook zo’n zwarte doos ingebouwd. Als er aan aanrijding plaatsvindt waardoor de airbags geactiveerd worden, kan men later tot 10 seconden voor de aanrijding verschillende voertuig parameters uitlezen zoals snelheid, (rem)pedaal positie, verlichting etc. Volgens mij hebben meer wagens dit systeem ingebouwd.
schuifmuis zegt
Titel doet mij anders vermoeden dan het werkelijke verhaal.
ik dacht meteen dat als als er een “getint vrouwelijke persoon” (zwarte doos) in de auto zat er dan minder gecrasht werd…….
helaas…..
roestvrijstaal zegt
Hihi die titel, zat meteen aan beyoncè te denken
koelkast zegt
Het zijn en blijven brokkenpiloten, al steken bepaalde korpsen er natuurlijk bovenuit. R’dam staat bijzonder slecht bekend.