Het was gisteravond zelfs op TopGear te zien, waar de heren smakelijk hebben gelachen om de crash van de de nieuwe Mercedes S-Klasse met Brake Assist Plus op de Duitse Stern TV. Maar Mercedes wist van tevoren dat de test niet ging werken en wilde het afblazen. De Duitse journalist Michael Specht was echter zo desperate dat hij wilde proberen om zelf te remmen om het Brake Assist Plus systeem te imiteren….
Maar dat werkte ook niet, Stern kon door de mist namelijk niet zien wanneer hij moest remmen. Daarom werd er een stukje hout op de grond gezet waardoor Specht zou weten wanneer te remmen, maar de truc mislukte. Door de optimale vering van de S-Klasse voelde hij namelijk niet dat hij over het stukje hout reed en crashte…
Dit is te lezen op askaprice.com maar ik vertrouw het verhaal niet echt. De precieze tekst over de vering is zelfs: “extraordinarily good suspension on the S-class”. Beetje overdreven of niet? Kan me namelijk voorstellen dat Mercedes dit verhaal zelf heeft verzonnen om haar naam te redden…
De hele soap heeft echter wel iemand zijn baan gekost, de zweedse Auto Motor & Sport schrijft namelijk dat de betreffende journalist, Specht, op staande voet is ontslagen. Wat denken jullie, moeten we dit geloven?
Met dank aan HJ Kamps voor de tip!
autoblogger zegt
Op AMS blijft Mercedes trouwens volhouden dat het systeem prima werkt: http://www.auto-motor-und-sport.de/d/96152
via http://emercedesbenz.com/Nov05/28FailedMercedesCrashAHoax.html
Niels van der Weiden zegt
AutoBild (de broodheer van Michael Specht) heeft een heel redactioneel commentaar aan de affaire gewijd. Het hele verhaal was in scène gezet door de filmcrew, en de redacteur deed er gewoon aan mee. AutoBild heeft Specht, toch een gerespecteerd journalist, op staande voet ontslagen. http://www.autobild.de/aktuell/meldungen/artikel.php?artikel_id=10240
autoblogger zegt
Niels, dank voor de link naar Autobild. Maar het is hetzelfde verhaal als ik hierboven schreef. Mercedes vertrouwde het niet om de test te doen en wilde het afblazen, Specht wilde echter een verhaaltje en heeft het dus in scene gezet. De test moet nu worden overgedaan en ik durf te wedden dat het syteem de volgende keer prima uit de bus komt. Oftewel, ik geloof wel dat Specht is ontslagen, maar ik geloof niet dat Autobild helemaal eerlijk is. Denk namelijk dat Mercedes een flinke vinger in de pap heeft bij Autobild (zoals elk autoblad afhankelijk is van zn adverteerders) en op deze manier proberen ze de ramp nog een beetje te redden…
Powerslide zegt
Hier staat de hele aflevering. Mijn Duits is niet top, maar je ziet duidelijk de plank in de hal liggen…
http://www.stern.de/tv/sterntv/549835.html?nv=sb
mongoose zegt
hoax!!!
dekster zegt
afgang voor mercedes
zachte vering? je ziet zelfs dat de wagen over de plank rijd
geef mij maar de audi A8
sjaak zegt
afgang voor merceddes ?????? dat betekent dat de veren super goed zijn. lees de text goed dekster…
Trevor Carpenter zegt
Your site is exactly the kind of sites which make the net surfing so fun. when Opponents Steal Cards Steal: http://www.screenit.com/ , Lazy Circle Bet or not Opponents will Corner unconditionally , when Gnome Roll TV Percieve Round can Loose Cosmos
McCoy zegt
Misschien is het een afgang… maar wel onterecht. Het systeem liet het afweten… waarom? Cker is dat het in het echt WEL werkt. Het is uitvoerig getest door andere bedrijven en instellingen waar het wel werkte, oa. door de TÜV. Als zo’n systeem als dit werkelijk onbetrouwbaar was, zou het nooit op de markt gebracht mogen worden en had mercedes het ook NOOIT in de Nieuwe S-Klasse geplaatst. Dit systeem heeft Mercedes al minstens vanaf het moment dat de vorige S-Klasse werd uitgebracht, maar dit was TOEN idd nog onbetrouwbaar en dit hebben ze verbeterd. Jammer dat het zo liep met de demonstratie, maar Mercedes had het gewoon af moeten blazen. Ohjah… enne dekster, aan je reactie te merken kwam je hier alleen maar om Mercedes nog uns extra af te zeiken… Volgensmij is de reactie gewoon dom en kinderachtig.
Crashdummy zegt
er is wellicht toch meer aan de
hand…. :http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Technik_Zubehoer/fahrerassistenzsysteme/distronic/default.asp?ComponentID=134825&SourcePageID=134828
The "dutch" Stig zegt
he Crashdummy, wel de link goed copy´en. Dit is ´m…..:-) : http://www.adac.de/Auto_Motorrad/Technik_Zubehoer/fahrerassistenzsysteme/distronic/default.asp?ComponentID=134825&SourcePageID=134828
JeffreyG zegt
zo’n systeem zal altijd moeten werken
zelfs bij deze omstandigheden en zonder een plankje
er moet waarschijnlijk gewoon nog even wat aan de instellingen van het systeem gewerkt worden
en een harder signaal die eerder een signaal geeft
en ook nog even wat vaker dat signaal in een kortere tijd voor een betere waarschuwing
lijkt mij tenminste…
Testdummy zegt
Heb die link gelezen, wat die ADAC schrijft is niet duidelijk. Maar testresultaten van hen zijn wel duidelijk:
boven 70Km/h werkt het te traag om tijdig te helpen. En kruisende auto´s hij herkent niet. Wat is dit systeem dan waard ? Alleen als je met 60 per uur op de snelweg in de extreem dichte mist rijdt ? Dat komt misschien 1 keer in de 3 jaar voor….en als je dan vol crasht met een S klasse zonder dit systeem, dan stap je er ook uit zonder een schrammetje !
Kortom dit systeem biedt niet wat het zou moeten bieden, en we worden door daimler om de tuin geleid met een mooi verkooppraatje….:-) mijn advies : niet kopen.
Laagvlieger zegt
Ja, denk ik ook. Je kan beter die nachtzicht assistent bestellen en in de mist gebruiken ik denk. Zie je tenminste iets op je beeldscherm verschijnen, wat misschien sneller waarschuwt als je toch weer 120 per uur op de teller
hebt staan ! ;-)
the fonz zegt
Waardeloos systeem lijkt het. Zelfde verhaal als de A Klasse crash, ben benieuwd wanneer die hele zaak opgeblazen wordt.
Als autorijder wordt je weer mooi voor de gek gehouden.
Erik zegt
….. Wij hebben de nieuwe S en het is gewoon een TOP wagen niks meer niks minder