
Vandaag tegen de muur: een Landwind CV9, Volkswagen Passat, Volkswagen Sharan, MINI Countryman, Jaguar XF, Ford C-Max, Ford Grand C-max, Audi A1, Kia Sportage en Opel Meriva. Negen auto’s waarvan we zondermeer een 5-sterren award verwachten, toch? Niets is minder waar. Twee van deze 10 auto’s hebben namelijk flink onder de maat gescoord.
Het is jullie vandaag makkelijk gemaakt. De Landwind CV9 kwam reeds voorbij. Had die auto 5 sterren gescoord… Nee, dat is gewoon niet realistisch. Van de overige 7 merken verwachten we meer.
Hoewel EuroNCAP nog steeds niet op kop-staart botsingen test worden de resultaten steeds betrouwbaarder. Steeds meer zijn er duidelijke, absolute waarden te vergelijken en hoeven auto’s niet enkel in hun ‘klasse’ goed te scoren. Een inzittende moet gewoon zo goed mogelijk beschermd worden. Naast ‘sterren’ krijgen auto’s daarom tegenwoordig ook percentages. In procenten drukt men uit hoe goed de auto scoort voor: veiligheid van volwassenen, veiligheid van kinderen, voetganger-veiligheid en actieve veiligheidssysteem.
Zit je eenmaal tegen een muur geplakt dan geef je natuurlijk het meeste om de veiligheid voor (volwassen) inzittenden. Deze waarde telt ook het zwaarst mee. Twee auto’s weken in deze categorie duidelijk af. Het antwoord hebben we natuurlijk verstopt in deze geweldige verzameling video’s.
ik hoorde het deze middag, die jag, wie had dat gedacht.
@tom307: euroncap, daar kunnnen ze in Zweden alleen maar om lachen. Die mensen kan je toch totaal niet serieus nemen.
Jaguar XF
@autogek123:
Waarom zitten jullie allemaal zo die Jaguar XF af te zeiken?
Ding doet het prima hoor :\
Buigt alleen goed door bij de paal-test, maar welke auto doet dat niet? En de airbag houdt het hoofd van de bestuurder erg veilig.
Nogmaals?
Waarom denken jullie dat de XF ‘t zo slecht doet
@TWJ: Omdat hij 4 sterren kreeg ipv de tegenwoordig vrijwel standaard 5 sterren. En dat voor zo’n duur model.
@TWJ: Zit de Jaguar niet af te zeiken. De XF heeft nu eenmaal maar 4 sterren gehaald. Verder hoor je mij niets slechts over de auto zeggen. Dus! ;)
Jaguar XF
Fail @ Jag.
@El-Loco:
fail jag = check die spiegelkap en de stoel (doorbuigen daargelaten)
fail passat = check die wieldop en de achteruitkijkspiegel…
Ik denk de Landwind en de Sportage, de rest is toch vrij Europees
ik bedoel natuurlijk jaguar ;)
Oudste model in het rijtje… makkie dus…
@w0o0dy: De Passat is toch ouder…
@Esprit_de_Flandre: Neem aan dat ze de “volledig nieuwe” (flinke update dus) Passat hebben getest en niet het uitgaande model…..
@w0o0dy: Die “volledig nieuwe” is daarmee nog altijd de oudste van de bende.
@Esprit_de_Flandre: Niet echt, het is een nieuw model met een oude basis, maar wel met een recente crashstructuur een aangepaste hard/software en de nieuwste snufjes uit de VW magazijnen en daarmee zal de XF op achterstand zijn gekomen. Overigens speelt ook mee dat de XF in een hogere klasse zal vallen met andere normen… hetgeen tot een relatief lage score in de klasse leidt. We vergelijken absolute aantal sterren maar de sterren zijn eigenlijk relatief… wel zo duidelijk.
Ik denk toch dat er weinig mensen sterven in een Jaguar !
@steven simons:
Ik denk het wel, maar eerder door ouderdom dan door ongevallen :-))
Ach Jaguar in nu natuurlijk Indiaas.
@RobTWo: in = is
@RobTWo: Jag is nog altijd Brits. De eigenaars zijn Indiaas.
@Esprit_de_Flandre: Juist, dat bedoel ik daarmee.
en daar gaat je audi wieldop
@ruyjo: Ja echt he? Vind het ook fascinerend om te zien in slomo wat er allemaal zonder dat het aangeraakt word van de auto vliegt… bij de Jaq wappert het rechterbuitenspiegel glas spontaan de ruimte in.. bij de Passat rijden inderdaad de beide wieldoppen nog even door.. in de auto valt spontaan de gehele binnenspiegel er af.. en meer van dat soort dingen.. vette beelden..
4 sterren, das nog best goed voor een tata xf.
Heb lang zitten kijken naar de filmpjes, maar ik zou zelf bij de Jaguar niet zo zien waarom hij onder doet voor de rest. Misschien omdat de voorkant relatief ver indeukt en dan ineens star is? Of omdat de zijkant weinig weerstand aan de paal bied en het dak echt weg KLAPT? Bij de Landwind zie je veel beter dat het prut is!
Achja, wie koopt er nou een auto om te crashen??? De Jaguar is hier wel de mooiste:D
EuroNCAP sterren worden overschat, het merendeel van onze autobloggers rijdt in auto’s die oud genoeg zijn om geen volle 5 sterren of zelfs dramatisch minder te hebben. Waarom zijn we nog niet hartstikke dood? Rijstijl, verantwoordelijkheid, dat soort dingen. Als je wil, kan je jezelf in elke auto doodrijden.
10 aparte filmpjes en 10 keer zo’n leuke advertisement zeker.
Gelukkig klapt het oplettende publiek bij de eerste reactie al uit de school.
En als ik uit die 10 auto’s mag kiezen, doe mij die doodskist Jag dan maar.
@bozewolf: Precies, inderdaad 10x hetzelfde klote reclame filmpje.. :s (ik was toch te nieuwsgierig en wilde toch wel graag de filmpjes zien :$ )
Die Tata/Jag doet het vooral slecht in de paaltest imo. Vind die paaltest er toch altijd een beetje beroerd eruit zien, in welke auto dan ook…
LOL @ Jaguar..
LOVE @ VW…
Mocht ik er een gratis uitkiezen zou ik toch voor de Jagggggg gaan. Als je dan toch moet gaan, dan maar in stijl.
Ben ik asociaal als ik zeg ‘ het maakt mij geen ster uit of mijn auto slecht scoort bij voetgangers’ ?
@Innokentiy: Vind van niet, moeten ze maar niet op de snelweg gaan lopen toch?
xf en landruft
die passat is gwoon de passat van 5jaar terug…
LAndwind CV9 een de Jaguar XF een de vw amarok
@ou: hoe kom je in hemelsnaam op de vw amarok? die auto is onderhuis alles behalve hetzelfde als je hem vergelijkt met de braziliaanse amarok.
Euro NCAP’s frontal impact test simulates a car crashing into another of similar mass and structure. In real life, when two cars collide the vehicle with the higher mass has an advantage over the lighter one. Generally speaking, vehicles with higher structures tend to fare better in accidents than those with lower structures. Therefore, ratings are comparable only between cars of similar mass and with broadly similar structures. Euro NCAP groups cars into the following structural categories: passenger car, MPV, off-roader, roadster and pickup. Within each of those categories, cars which are within 150kg of one another are considered comparable.
Pff, moeten ze 3 XF afscrhrijcen, mag hopen dat hij totaal gestript is alhoewel voor die test met de moterkap er wel een motor in moet zitten, gelukkig hebben ze ook diesels..
en toch van al deze auto’s zou ik alleen de XF kopen.
Al die 5 sterren! Knap hoor!
De Saab 9-5 had er in 1997 net geen 5, alleenmaar door een gordellampje dat ontbrak.
Dat was pas knap!
@J.: In 1997 werdt er wel op iets andere eisen getest als in 2010. Als in totaal niet vergelijkbaar ;-) Geeft verder niets, toen was de saab tenminste nog geen slopel ;-)
Waarom is de Passat eigenlijk van het oude model?
@J.: Omdat de nieuwe ook de oude is.
mooie slomo’s van de crashes, vooral de koplamp van de jaguar bij de zij-impact; prachtig om te zien! nu maar hopen dat ik het ook nooit weer zie, zonde van de auto
Waarom zitten jullie allemaal zo die Jaguar XF af te zeiken?
Ding doet het prima hoor :\
Buigt alleen goed door bij de paal-test, maar welke auto doet dat niet? En de airbag houdt het hoofd van de bestuurder erg veilig.
Nogmaals?
Waarom denken jullie dat de XF ’t zo slecht doet?
de Kia Sportage haalt 5 sterren;)
re dionnnnn
klopt maar de xf is veeeel vetter dus ik zit echt liever in de XF dan in zo’n net niet SUV
Het filmpje van die Passat is van het vorig model….
En was het niet de Jag Xj dat ze hebben getest?
Mja en die C-Max mogen ze van mij wel vernielen…
Ben 2 of 3 weken geleden mogen gaan kijken naar de avant-premiere van dat model… en ik was zeker niet overtuigd…
Pfff de A1…. die side impact is pijnlijk !!
Vergelijk dat eens met de Alfa Mito, kun je zien wat “premium” betekent…
Gebakken lucht.
ik ga denk ik met tom307 mee. Want ik heb dat ook gehoord
O ja en de CV9.
Ik denk de CV4 en Renault 4…
Sorry moet zijn 2cv4..
En de nieuwe Passat?