![Crash Kubica](https://static.autoblog.nl/images/wp2007/Crash%20Kubica.jpg)
Vandaag heeft FIA de gegevens bekend gemaakt uit de Accident Data Recorder (ADR) van de auto van Robert Kubica en die liegen er niet om! We hebben al kunnen zien dat de crash heftig was, maar harde feiten zijn echt heftig. Zo is gebleken dat de BMW-Sauber met maar liefst 230 km/u tegen de muur knalde. Nadat hij Jarno Trulli had geraakt en zijn voorspoiler was kwijt geraakt.
En op het hoogtepunt van de crash kreeg de arme Pool maar liefst 75g te verduren! En even voor de mensen die niet zo goed opgelet hebben bij natuurkunde. Bij 75g is de totale kracht op een lichaam 75 keer zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof 74 keer het eigen gewicht gedragen moet worden. Heel lang zal dit niet geduurd hebben maar verbazingwekkend is het wel. (via)
Woow dat die dat overleeft heeft.. is idd verbazingwekkend
Bij 14 val je flauw toch?
75G heeft de auto te verduren gehad, maar die zal het meeste wel opgevangen hebben. ;)
Dat duurde ook waarschijnlijk maar één duizendste van seconde ofzo, stelt niks voor.
dudes, je valt pas flauw als er geen bloed meer in je hersens kan komen, deze impact was zo kort dat zon geval van flauwvallen niet gebeuren.
Daarbij zeg ik niet dat hij is flauw gevallen hoor, alleen dat dit een andere situatie is dan een centrifuge.
@Pannekoek, Kubica was volgens mij ook redelijk buiten westen na zijn “ongelukje”.
Michael heeft verstand van zaken, in tegenstelling tot onze aangebrande Pannekoek.
Zelfs voor een getraind atleet als een F1 coureur is dat nog wel enorm veel. Nog knap dat alle botten en organen in zijn lichaam nu nog steeds daar zitten waar ze horen te zitten.
@Mstr
auto en kubica zijn op dat moment toch 1 geheel dan?
die auto heeft geen kreukelzone ofzo.
de tijd dat Kubica 75G ’tilde’ is maar een fractie van een seconde geweest.
@pannekoek
volgens mij is Kubica ook bewusteloos geweest. tenminste, toen de auto tot stilstand kwam, zakte Kubica’s hoofd naar rechts (onder dus)
zonder hans systeem hadden we nu waarschijnkijk een overledene in de F1:)
Foei, normaal draag je 1 keer je gewicht, dus bij 75G draag je dat 75 keer. In normale toestand op aarde heb je altijd te maken met 1G
Wtf!
” Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk. ”
Een mens kan tot 200G verdragen in een extreem korte tijd:
ik denk dat mede door het Hans-systeem zijn hoofd nog op zijn romp is blijven zitten. De Front impact eis van een F1 auto is geloof ik dat de neus een klap van 80 g kan opvangen. Aangezien deze crash niet frontaal was is het een flink wonder dat Kubica niet zwaargewond is of zelfs dood. De klap is er hard genoeg voor…. hij heeft vooral veel geluk gehad dat zijn hoofd niets heeft geraakt met die initiële impact.
Wat Josje zegt is waar, maar ook weer niet. De auto vangt idd een deel van de klap op en absorbeert energie. Aan de andere kant beweegt Kubica op het moment van impact wel met 230km/u net als de auto…. dus zou je de energie die door de auto ge-absorbeerd wordt van de 75 g af moeten trekken…. maar reken maar op meer dan 50g aan kracht op het lichaam…. en dat kan best dodelijk zijn.
alles hangt af van de duur van de uitoefening
kheb dat eens gezien op nationaal geografisch kanaal (national geogaphic channel int nederlands voor diegenen die wat trager van begrip zijn ;) )
Een menselijk hoofd kan zelfs krachten tot 400G aan, gedurende een zeer korte tijd, zonder hierbij blijvend hersenletsel aan over te houden.
Dit verbaasde de Amerikaanse onderzoekers ook toen zij in de jaren ’50 en ’60 hierna onderzoeken deden (op lijken).
bron: Discovery Channel.
@Def Tovertor: tot je iets scherps raakt dat niet meegeeft…..
ik heb foto’s vanzijn helm gezien en daar zaten een paar flinke gaten in
ik zal kijken of ik het ergens kan vinden
woody lol!
wel bizar allemaal hoor, ik bedoel ie f1 autos zijn echt zoooo veilig tegenwoordig. Weet je nog die crash van schumacher paar jaar geleden?!
@Deautogids.nl, als je in je blootje staat, draag jij dan iets?ik heus niet hoor (behalve dan euheum…) dus robbie heeft wel degelijk gelijk.
als je door enorm grote g-krachten op korte tijd overlijdt dan is dit toch niet het gevolg van te weinig bloed in de hersenen?
ik dacht dat je dan last kreeg van inwendige letsels zoals bloeduitstortingen, blauwe plekken die er plots te voor schijn komen en zelfs wegfloepende ogen.
kan me herinneren dan een coureur in de IRL of CART of indycar ofzo (hoe het toen ook heette) een crash heeft gehad waarbij hij 149 G te verduren kreeg.
neemt niet weg dat dit natuurlijk een aardig harde klap was en dat de veiligheid daar echt goed zit.
Wat ook meetelt is de hoek van impact. Had Kubica de muur frontaal geraakt,waren de G-krachten vele malen groter geweest. Doordat de wagen afketste en dus zijn baan vervolgde,bleven de G-krachten “beperkt” ten aanzien van een frontale botsing. Dat de wagen 75 G te verduren kreeg,wil niet zeggen dat Kubica deze ook te verwerken kreeg. Veel van de energie werd opgevangen door de crashzone,en de zijdelingse beweging van de wagen.
Verder mag Kubica de FIA en de constructeur van zijn bolide erg dankbaar zijn voor de strenge regels en het verwerken van die regels in het ontwerp van de wagen. En die engel op zijn schouder verdient een lintje…..
@TimMR2,
Kenny Brack?
http://www.youtube.com/watch?v=aVpux5JxqEk
Hoeveel heeft Richard Hammond gehad dan met zijn crash?
Ik bedoel dat ging ook met een leuk vaartje… en hij heeft er niet bepaald lichte hersenschudding aan overgehouden…
10 G is coma.
en een klein beetje g erbij = dood
dus bij 10,1 G is er 94% kans dat je dood bent.
75G ik schrok!
maar de auto kreeg het te verwerken niet de bestuurder.
veiligheid op nmr 1!
De discussie of je bij 75G nu 74 of 75 je eigen gewicht te verwerken krijgt, is m.i. academisch. Mierenn**kerij en postzegelmanagement zijn ook termen die me te binnen schieten.
Overigens schijnt het zo te zijn dat een mens inderdaad een impact van 400G kan verwerken, maar dat alleen bij een frontale versnelling. Laterale versnelling (van opzij) is een ander verhaal, daar kan een mens veel minder van hebben. Dit is de reden dat bij aanrijdingen ‘van opzij’ de verwondingen ernstiger en/of van blijvende aard zijn. Net als De Vlaeminck heb ik dit opgepikt op het nationaal aardrijkskunde kanaal of het ontdekkingskanaal.
Bij zo’n crash als die van Kubica heb je een behoorlijke dosis geluk nodig om er zonder al te veel kleerscheuren van af te komen. Daar veranderen veiligheidsregels en constructie niets aan.
Ah, dus Kubica heeft op dat moment bijna 5000kg gewogen… ;)
@ Murrrphy
‘Postzegelmanagement’
Kende ‘m nog niet, LOL :)
Een tijdelijk geval van overgwicht, zou ik zeggen. Met een goed dieet kan-ie een kilo per week afvallen, kan hij weer meedoen in het seizoen 2100…..
10,1 G dodelijk? Onze (en niet alleen onze) F16 piloten trekken regelmatig 10G. Dan heb ik het nog niet eens over de F18 vliegers op vliegdek schepen die bij start en landing nog meer voor hun kiezen krijgen en ook te maken hebben met negatieve en positieve G’s. Om nog verder te gaan de RED-BULL air race vliegers gaan hier vaak nog even ver over heen(soms tot 14G) en dan zijn er ook nog de mensen die met de space-shuttle toch ook een aardig pak G’s op zich krijgen… Wat het belangrijkste is; hoe lang duurt zo’n G.. Je kan bij 2/3 G al knock out gaan als het maar lang genoeg duurt… Andersom idd kan een mens die 75G die 1/10 sec duurt nog wel hebben… Gelukkig is idd de veiligheid van die F-1 auto’s echt enorm goed maar die G krachten doen er hier even niet toe…
En een F1 auto heeft dus wel een kreukelzone he. Dat carbon vliegt lekker uit elkaar.
@murrrphy: Mag dan mierenneukerij zijn, maar alsik hier plaats dat auto X een acceleratie van 0-100km/u heeft van 10,3 seconden en het is 10,1 seconden dan wordt dat ook gemeld. Ik denk trouwens dat als je een uitleg geeft wat 75G is, de definitie vrij belangrijk is.
@Stephan: Een F1 auto moet zelfs een crashtest doorstaan, zowel zijdelings als frontaal!
1G is niets anders dan een maat voor de VERSNELLING die de aarde genereerd onder normale omstandigheden. 1G = 9.8 m/s^2 en de formule die Newton ooit voor ons bedacht heeft die daarbij hoort: F = M*A, dus de kracht is je massa vermenigvuldigt met de versnelling.
Eigenlijk heeft het niets te maken met energie en of nou de auto of de persoon dat absorbeert. Het zegt alleen maar iets over de versnelling die je ondervindt, in dit geval een negatieve. Oftewel; de afstand die je nodig hebt om een bepaalde snelheid kwijt te raken. Zowel de auto als de persoon die erin zitten ondervinden dus dezelfde (negatieve) versnelling.
En het belang van kreukelzones dan??? Deze zorgen ervoor dat de AFSTAND waarover je de snelheid kwijt raakt gemaximaliseerd wordt en dus de versnelling en dus het aantal G’s afneemt. Het gevaar van veel G’s is vooral dat je inwendige organen de versnelling niet aankunnen en het begeven.
@ Trevor
Precies, het gaat erom hoe lang de G’s aanhouden.
Als je in je F16 (of bij Trevor in z’n Spaanse F18 vanaf een carrier) een binnenwaartse bocht maakt (positieve G, tot idd 9/10), stroomt het bloed uit je hoofd weg, en als dat te lang duurt raak je buiten bewustzijn.
Bij een buitenwaartse bocht gebeurt het tegenovergestelde (negatieve G, tot ong. -4). Een vliegspelletje op je pc liet dat zien door het beeld rood te laten kleuren :)
@trevor
Maar die piloten hebben speciale pakken aan, en kunnen apart adem halen.
@ DeAutogids.nl
Het is maar wat je belangrijk vindt.
Daarop voortbordurend: volgens mij trekt een F-16 9G i.p.v. 10.
@ Murrrphy
‘9 ipv 10 g’ ;)
haha, nee hoor, een F16 kan 13g hebben, de mens is de beperkende factor ;)
@ SugarFree
Jaaaaa, dat klopt van die 13g. Maar dat apparaat heeft een begrenzer waardoor 9 de max is.
Ik bedoel: een M5 kan toch sneller dan 250 maar is begrensd, zonder dat ding gaat-ie 300+. Ik vraag me af of het veel uitmaakt of je met je M5 met 250 of met 300+ tegen een muur kwakt (om maar weer ‘ns on topic te komen).
Zo, ik schakel de zeikmodus weer even uit.
Overigens: dat de mens de beperkende factor is, klopt wel….als je sommige reacties op autoblog ziet. Deze post is trouwens qua reacties beter dan gemiddeld.
@ Murrrphy
Wist niet dat er een ‘g-begrenzer’ op een F16 zit; grappig, weer wat geleerd.
De zeikmodus was natuurlijk ook een beetje een zeik-met-een-knipoog-modus toch? ;)
“dat de mens de beperkende factor is, klopt wel….als je sommige reacties op autoblog ziet”
Hij is weer geniaal :)
@ SugarFree
Ach een beetje mekkeren over futiliteiten is toch leuk? Ik vind ’t heerlijk om die discussies tussen mensen te lezen over BMW vs Mercedes (en daar een beetje olie op ’t vuur te gooien…)
On topic: David Purley overleefde een crash in zijn F-1 in 1977 toen hij met 177 km/u binnen 66 cm tot stilstand kwam (tegen een muur). Volgens de geleerden leverde dat een versnelling van bijna 180G op……Dan ben je pas goed bezig.
@ Murrrphy; Da’s wel heel erg, maar zoals al eerder gezegd is de duur meer van belang natuurlijk (in het geval van Purley zal dat niet meer dan enkele microseconden zijn geweest).
Maar ik vind wel dat er hier van tijd tot tijd wel enigzins educatief materiaal juist mag worden vermeld, dus; “het voelt alsof 75 keer het eigen gewicht gedragen moet worden” (even veranderen, a.u.b. >> je ben toch ook niet gewichtloos bij 1g?)
@ Murrrphy,
Ben het volkomen met je eens hoor! :)
bij 14G ben je dood
@ OPELOPC
Als je hier nou boven een beetje hebt opgelet staat er dat een mens een fractie van een seconde 200G kan verdragen
op Autovisie staat: “Kubica’s escapade leverde echter geen record op. Dat staat nopg steeds op naam van Ralf Schumacher, die in 2004 de meter liet stoppen bij 78G, toen hij achterwaarts in de muur van de Indianapolis Motorspeedway verdween. De Duitser moest dat echter ook bekopen met meer fysieke schade: zo’n twee weken na de crash werd toen duidelijk dat der Ralf twee ruggenwervels gebroken had.”
Voor de geïntteresseerden, lees dit. Daar staat ook waarom Ralf meer schade opliet dan Kubica.
Dat moet natuurlijk ‘opliep’ zijn. Excuses
In de nieuwste Top Gear Magazine staat op de laatste pagina een verhaal van David Purley en zijn crash met bijna 180g.
Zie post van Murrrphy
21 June 2007 om 15:20
klopt, kubica was na zijn ongeluk een tijdje bewusteloos en het klopt ook dat je lichaam 200G voor een zeer korte tijd kan verdragen
2fast4u
F-16’s zijn aardig onbegrensd.
@Tommy: Kleren en G zijn verschillende dingen. In normale toestand op de aarde wordt je met 1G naar de aarde getrokken. In de ruimte ondervindt je 0G als je tenminste stil zweeft.
Het ging hier natuurlijk om horizontale G-krachten en normaliter beleef je bij mijn weten 0 horizontale G. Blijft wel staan dat Kubica dus 75 en niet 74 keer zijn eigen droeg.