Wij journo’s lopen al jaren te klagen over de Formule 1, de Tilke-circuits en het zoveelste hersenspinsel van Bernie Ecclestone, maar wat vind jij eigenlijk van de F1? De coureurs willen het graag van je weten.
Het gaat de koningsklasse van de autosport overduidelijk niet voor de wind. Dankzij nieuwe regels zijn de motoren kleiner, langzamer en stiller geworden, terwijl verwoede pogingen om tot meer spektakel te komen, vaak hun doel voorbij schieten. Hebben we DRS en verplichte bandenwissels echt nodig om tot een interessante race te komen? Blijkbaar zijn ze daar zelf ook niet uit, in 2017 worden de motoren weer hoogtoeriger en wordt er weer getankt.
Vragenlijst
Beslissingen over regels in de koningsklasse worden nu door oude mannen met teveel geld genomen, meestal met het doel nog meer geld bijeen te sprokkelen. Volgens Alexander Wurz, voorzitter van de GPDA (Grand Prix Drivers association), zijn de coureurs daarentegen benieuwd wat de fans nu eigenlijk van de Formule 1 vinden. Om daar achter te komen, hebben ze op hun website een uitgebreide vragenlijst geplaatst.
As Formula 1 drivers, we love and admire this sport. We share the feelings of fans who get excited about the purity of man and machine as we compete against the law of physics and, of course, the stopwatch. Without fans, Formula 1 would be nothing: which is why the Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) wants to know more about you and what you think about the sport. We believe this Global Fan Survey will give us a unique opportunity to understand how we as drivers, and F1 as a whole, can do more for you.
The GPDA’s slogan is #RACINGUNITED, and that is what we believe is needed in the future. Whether we are drivers, involved with teams, or just fans, we are all united in wanting F1 to become even more exciting. Your opinions will help us do that.
Je moet wel wat vrije tijd over hebben, de vragenlijst is allesbehalve kort. Maar goed, mocht je heel erg graag laten weten wat er allemaal zuigt aan de Formule 1 tegenwoordig, dan kun je er een half uurtje op los gaan. Of hier gewoon even een comment droppen natuurlijk, al zijn we er niet zeker van dat Wurz, Vettel of Button het Nederlands erg kundig zijn.
991gt3rs zegt
https://www.youtube.com/watch?v=-hTLk1rU_ZI Chris Harris met de nieuwe RS! Enjoy!
On Topic: Wij willen 8 cilinders of 10 of 12 cilinders.
jaguarjunk zegt
@991gt3rs: 10. We willen er 10.
justins60 zegt
@jaguarjunk: het huidige hybride systeem op de 2004 v10 koppelen alsjeblieft
motoragent zegt
@991gt3rs: ‘Wij’ willen V8? Jij wil V8, ik niet.
Die V6Ts hybride’s zijn prima, valt genoeg vermogen uit te persen (gewoon brandstoflimiet iets opschroeven) en voor het eerst sinds lange tijd loopt Formule 1 weer in de pas wat betreft technologische ontwikkelingen. Zo’n middeleeuwse V8 hoort daar niet bij.
991gt3rs zegt
@motoragent: of 10 of 12 cilinders zeg ik ja. Braaf!
motoragent zegt
@991gt3rs: Op welke manier is een 10 of 12 cilinder moderner dan een V6T hybride aandrijflijn? Formule 1 staat voor technische innovatie, auto’s waarin nieuwe technieken worden toegepast die later hun weg naar straatauto’s vinden. Met de V8’s liepen ze echter enorm achter op andere raceklassen en zelfs de ‘gewone’ auto-industrie.
Formule 1 is niet zo groot geworden als het nu is door in het verleden te blijven hangen…
racerx zegt
@motoragent: deels geef ik je gelijk, maar daarnaast is eenvoudigweg downsizen ook niet bepaald innovatief. Beter hadden ze de V8/V10 motoren dusdanig onder handen genomen dat er rendement uit komt voor de openbare weg, het brandstofverbruik hoeft daarbij niet de belangrijkste pijler te zijn. Je ziet wat het met de sport doet: de vertaalslag naar straat auto’s wordt steeds belangrijker. Ik kijk/keek echter geen F1 omdat de ontwikkelingen zo leuk zijn voor het milieu en de openbare weg, maar omdat er spektakel en snelheid te zien was (en met mij vele anderen). Als het op deze manier moet mogen ze wat mij betreft de stekker uit het hele circus trekken, want zoals in het verleden hoort snelheid wat mij betreft het allerbelangrijkst te zijn. Anders is er weinig ‘sport’ meer aan autosport.
991gt3rs zegt
@motoragent: ow ik zie het al. Je wou gewoon boven aan staan met je comment.
Kuifje zegt
@991gt3rs: jij niet dan? met je Chris Harris filmpje
991gt3rs zegt
@Kuifje: Nee ik heb als eerste een comment gegeven. Dus ja… wat is je punt?
clarkson zegt
@991gt3rs: omdat het er om gaat dat je die vragen lijst even invult
clarkson zegt
Even invullen. Heb toch tijd zat.
clarkson zegt
@clarkson: Heb hem volledig ingevuld. Ja ben nu pas klaar. Maar het is een lijstje voor bernie denk ik. Veel te veel over sponsoren en rare regeltjes. Ik had verwacht dat er wel een groot gedeelte ging over de motoren (geluid) en vrijheid van design.
MrSkyline zegt
@clarkson: Ik heb m ook helemaal ingevuld, maar er gaat wel degelijk een deel over de motoren en de entertainment factor van de huidige wagens. Sponsoren zijn een groot deel van de F1, zonder sponsoren zijn er geen kleine teams en hebben de grote teams amper iets te besteden. Sponsoren zijn goed, maar ze moeten niet de boel regeren. De sponsor moet aansluiten bij de sport, de sport mag zich niet aanpassen op de sponsor. Hoe dan ook ben ik voor meer vrijheid in design van de wagens, motoren etc. Minimaal 2 banden fabrikanten, tanken en meer bandenwissels tijdens de race en een weight penalty voor de winnaars net als bij GT kampioenschappen. En limiet op de brandstof verbruik vind ik nutteloos, de vooruitgang in brandstof besparing blijft toch wel bestaan, want een wagen die net zo veel vermogen heeft bij een lager verbruik kan langer door rijden. Je hebt geen regels nodig om dit te motiveren, het is altijd al een belangrijk punt geweest. Misschien dat een limiet in de afmetingen van de benzinetank een goede optie is, dit zorgt weer voor spanning met de pitstops.
991gt3rs zegt
Die vragenlijst is echt veel te lang en saai. kwam niet verder dan 13%
Dutchdriftking zegt
V12 en geen elektronica, gewoon lekker jaren 70 raggen….
jrk68 zegt
@dutchdriftking:
In de jaren 70 reed 80% met de one make Cosworth DFV, redline bij 9000 toeren en een vermogen van zo’n 500pk.
Alleen Ferrari reed heel de jaren 70 met een platte 180 graden V12,
Daarnaast deden Matra (krankzinnig geluid trouwens) en Alfa een poging met 12 cilinders.
In 1977 kwam Renault met hun 1.5 V6 turbo.
Dus wat je eigenlijk zegt is schaf die F1 maar af en ga verder met de oude Euroleague Formula, dat waren 12 cilinders met meer vermogen dan de F1 in de jaren 70.
Nu is de F1 sinds zijn oprichting bedoeld als proeftuin voor baanbrekende techniek.
Het lijkt mij dus niet dat we naar een 1 motorconcept uit het jaar kruik terug moeten.
Ik pleit er al jaren voor om de rol van Aero in te perken, dat zorgt er voor dat ze niet normaal in kunnen halen en het voegt niets toe in de zin van ontwikkelingen die op normale straatauto’s bruikbaar zijn.
Dus kort gezegd ik wil F1 auto’s, geen F1 vliegtuigen waarvan toevallig het landingsgestel niet wil inklappen.
motoragent zegt
@jrk68: Kijk, iemand die het snapt. Vermogen van de V6’s iets omhoog, Aero stevig inperken en stuurbekrachtiging er af, laat die coureurs maar zweten.
Ik heb het idee dat veel personen die terug willen naar de jaren 70/80 geen idee hebben hoe saai de races toen vaak waren. Spectaculair? Zeker. Maar spannend allerminst.
jrk68 zegt
@motoragent:
In die tijd was het niet ongewoon dat meer dan de helft de finish niet zag en de gaten minimaal 10sec waren.
Een legendarisch gevecht als tussen Villeneuve en Arnoux is legendarisch omdat het toen ook al zeer zeldzaam was.
Een van de problemen van snelle klassen is dat de gaten in tijd misschien gelijk zijn aan lagere klassen maar in meters scheelt dat heel veel….
Die meters rem je niet dicht als je geen druk meer op de voorzijde hebt omdat je er niet dicht op kan rijden.
Voor de strijd was je altijd al beter af op een kartbaan of bij de merkencups zoals de 5 Alpines in die tijd.
Ook de Formule Ford en de Formule VW stonden garant voor spectaculaire races.
De F1 heeft het daar nooit van moeten hebben, de aantrekkingskracht daarvan lag altijd al in de mythe van de snelheid, het gevaar en het geluid.
Van die mythe is weinig meer over, seks is gevaarlijker dan F1 rijden, geluid maken ze niet meer en dat haalt toch een deel van de snelheidsbeleving weg, om maar te zwijgen van de afstand van het publiek naar de baan…
http://adn.gpupdate.net/news/250125.jpg
Kijk hoe dicht men toen op de actie stond….
CBR600rr zegt
@motoragent: het gaat juist om het spektakel en niet om hoe vaak er ingehaald kan worden. Ik heb liever in een hele race 1 inhaalactie van topniveau dan 50 inhaalacties met DRS.
motoragent zegt
@CBR600rr: Mee eens, dat DRS mogen ze er van mij af halen. Of gewoon geheel open stellen, kijken wie het eerst de brievenbus durft te openen bij het uitaccelereren en genoeg ballen heeft om hem weer als laatst te sluiten voor het aanremmen. Op zo’n moment kan een coureur weer het verschil maken.
Door de downforce in zijn geheel de reduceren krijg je echter minder problemen met gripverlies als je dicht achter een concurrent rijd, wat het close racing toch bevorderd. Bovendien kijk ik liever naar een coureur die zijn handen vol heeft aan het op de baan houden van een wagen dan een auto die op rails door de bocht een gaat.
grunn zegt
Mij lijkt het beste als er een maximaal aantal kw’s, een minimaal gewicht en een maximaal aantal kg downforce wordt ingesteld en het voor de rest gewoon aan de fabrikanten over te laten.
gregorius zegt
@grunn: hoe ga je die max kw testen? Zulke dingen worden dan elektronisch begrenst; wat dan weer betekent dat het met een knoppen combi ook weer te releasen is.
En hoe ga je die max downforce testen; alle auto’s verplicht door een windtunnel aan het eind van de Gp?
grunn zegt
@gregorius: Tja ik roep ook maar wat :P Ik wil eigenlijk zo min mogelijk regels, als de coureur er nog in durft te rijden moet het mogen.
m3gtr zegt
@grunn: 1 regel:
De buitenmaten (box). Innovatie verzekerd.
keeper1 zegt
Ik zou het leuk vinden als ze gewoon lekker een v10 in het vooronder gooien en de teams wat meer vrijheid geven qua ontwerp. Tuurlijk moeten er wel regels zijn voor de vormgeving en dergelijke, maar iets meer vrijheid zou ik leuk vinden.
keeper1 zegt
@keeper1: v12*
harie zegt
@keeper1: Dat wordt een verdomd krap blok als deze in het vooronder moet….
agera zegt
Weg met de regels die de snelheid beperken, alleen nog maar regels voor de veiligheid, uitstoot en verbruik!
Het moet weer spannend zijn of je de race wel zonder slag of stoot haalt.
Maak contact toegestaan tussen wagens zodat er echt gestreden word om de eerste plek, het moet de koningsklasse van de motorsport zijn! Niet de klasse met de meeste beprekingen
agera zegt
@agera: de veiligheid van de auto’s dan, ik wil niet dat er alleen nog maar in zandbakken geracet word
racerx zegt
@agera: regels voor uitstoot en verbruik zullen hoe dan ook effect hebben op de snelheid.
Dizono zegt
Misschien moet Nissan zijn intrede in de Formule 1 maken met een wagen met de motor voorin =)
jrk68 zegt
@dizono:
Of we gaan weer terug naar dit soort circuits.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/%C3%96sterreichring-A1Ring.svg/266px-%C3%96sterreichring-A1Ring.svg.png
Het grijze tracé is dat van de Osterreichring in de jaren 70/80, het zwart dat van het Mickey Mouse baantje dat nu de Redbull ring is.
Het kan aan mij liggen maar ik krijg daar geen vleugels van….
ericc zegt
Zal de lijst vanavond wel invullen.
Voor mij terug atmosferisch motoren, grotere banden, alle elektronica weg behalve het schakelen met de peddels.
Echte circuit’s en geen Tilke-toestanden.
Paddock op vrijdag en zaterdag vrij toegang voor de fans.
Handtekeningsessie’s verplicht zoals in de Indycar en Nascar.
Goedkopere ticket’s.
Een goed gevuld nevenprogramma. (in Spa enkel de Porsche-cup op zondag in het voorprogramma)
Bandenwissels en tankbeurten.
Topteam’s 4 gelijke wagens eventueel met andere sponsers erop.
desjonnies zegt
Leuk
Net doen alsof ze naar je luisteren
En dan toch met een “Ja maar jammer genoeg” verhaal aan komen
En gewoon doorgaan op de ingeslagen weg, want die levert de meeste betrokkenen het meeste geld op.
Want daar gaat het toch om ?
w0o0dy zegt
@desjonnies: niet zo cynisch… dit is de vereniging van Rijders… die hebben ook wel wat invloed en hebben baat bij spannende races.. dus aan de slag!
desjonnies zegt
@w0o0dy:
ik word de laatste tijd vaker beticht van cynisme, maar ik geloof er echt geen pepernoot van, net zoals bij de FIFA, is het geld en corruptie dat regeert d.mv. vriendjespolitiek en die rijders, die staan in de etalage als modepopjes, Bernie draait gewoon aan de knoppen.
Maar een positieve noot, ik zag vorige week die 24 uurs race op de Nürburgring en ik zie goedwillende amateurs steeds meer aandacht krijgen, de wal keert het schip.
En daar reden auto;s zoals een Manta en ander betaalbare wagens mee.
Er is dus nog hoop
toniominestrone zegt
@desjonnies: kom op, niet zo cynisch!
berlinetta zegt
Alle teams hetzelfde budget en slechts een paar basisregels hanteren. Voor de rest zijn teams helemaal vrij naar eigen inzicht te ontwerpen en te handelen.
gregorius zegt
@berlinetta: Als het zou werken, zou dat zeker het beste idee zijn.
Maar budgetten zijn moeilijk te controleren. Zodra je een budget-limiet oplegt, worden er opeens een hoop dingen erg goedkoop geleverd/ingekocht. Lijkt me stug dat dit soort dingen in de F1 gaat werken.
berlinetta zegt
@gregorius: Ja je hebt een punt. Handhaven zal lastig zijn. Toch zou ik dit wel het liefst zien. Hanteer als basisregels bijv. een max aantal pk en maximum neerwaartse druk. De rest mogen teams zelf ontwerpen.
consumptieverplicht zegt
Formule 1 is mij echt Wurz
borrelnoot zegt
De V10 en 12’s weer terug. Kappen met die achterlijke teamorders, regels voor ‘gevechten’ op de baan versoepelen en geen verplichte Banden wissels meer. Geen limiet op het aantal in te zetten motoren, laat iedereen dat lekker zelf bepalen. Kortom; meer actie en kabaal en minder regels!
roller zegt
De vragenlijst werkt bij mij zoals de motoren van Honda, kan hem dus niet afmaken..
henkhupelschoten zegt
bernie’s wil is wet…. snappen ze dat dan echt niet…
desjonnies zegt
@henkhupelschoten:
ik wel denk ik.
jjroorda zegt
de vragenlijst blijft het wel doen iig in tegenstelling tot renaultmotoren…. Wel echt een lange lange vragenlijst… 20 minuten mee bezig geweest
jjroorda zegt
en dat max verstappen op de bedank pagine als enige de andere kant op kijkt is ook wel geinig
gregorius zegt
Vragenlijst is niet eens zo heel erg slecht; zitten zeker punten bij waar er ook hier over wordt gediscussierd.
Maar gaat wel op een aantal punten in:
– Welke circiuts zijn belangrijk.
– Welke gedeelten van t weekend zijn belangrijk.
– Wat is belangrijk voor jou om t te bezoeken en wat mag te kosten
– Wat mag de invloed van commercie zijn op F1
– Kijk je nog als je extra moet dokken op tv.
– Technology vs rijder vs regulering.
Zat ook een interessanter gedeelte bij:
– Punten voor qualificatie
– 2 races op zondag
– Head to head qualificatie tegen team mate
– Punten voor snelste ronden
– Tanken / meerdere bandenleveranciers.
– Kappen met ‘sterren’ op de grid, het gaat om het racen.
– Ballast voor winnaars
En dat soort dingen.
Invullen kost 15 minuutjes.
Kortom: invullen of nooit meer zeiken.
sralracer zegt
Als ze v6 doen, doe dan tenminste jaren 90 stijl met auto’s die 900pk uit een 1.5 liter v6 met dubbele turbo
clarkson zegt
@sralracer: jaren 80 stijl?
gemaskerdemuchacho zegt
To late…
De Formula 1 heeft z’n magie al lang verloren..
Met die achterlijke achtervleugel (wat een woordspeling toch weer) die open gaat.. Haha, hilarisch saai.
En de regel dat je maar één keer van je lijn af mag om je positie te verdedigen.
We willen actie! Auto’s die van de baan af vliegen. Inhaalacties op het scherpst van de snede.. Of net er over heen…
w0o0dy zegt
Gewicht omhoog (maar niet teveel), kleinere vleugels en meer power maar ook een maximum aan de brandstof per race. Bredere banden en concurrentie door banden fabrikanten.
goodolddays zegt
Als ik bij 94% ben gaat hij terug naar de beginpagina is dat normaal?
motoragent zegt
Het enige waar ik me op dit moment echt aan stoor zijn al die uitloopstroken. Eerst leggen ze op elke mogelijke plek naast het circuit een soort asfalt parkeerplaats neer (veiligheid, I know), om vervolgens met penalties rond te strooien aan iedereen die de limieten van de baan opzoekt, dat kan je zelf toch ook wel verwachten?
Als reactie daarop leggen ze ook nog eens van zo’n idiote sleeping policemen neer die de wagens op de meest creatieve manieren de lucht in weten te lanceren. Kan aan mij liggen, maar een stuk gras of een grindbak lijkt me veiliger?
Als een coureur de limiet opzoekt moet daar ook een risico aan vast zitten. Bocht iets te wijd? Dan verlies je veel tijd of eindigt je race gewoon in het grind. Tegenwoordig jakkeren ze vrolijk verder en krijgen ze zo’n idiote penalty aan hun Nomex broek. De hele uitdaging van het op de limiet nemen van een bocht is op deze manier compleet verdwenen.
MaartenD zegt
antwoord: DODELIJK SAAI!
Mika_Hakkinen zegt
tv gelden gelijk verdelen bereik je al een hele hoop, verder moeten ze voor de show naar Nascar kijken en ver ook naar het Engels voetbal. Ik mis de jaren 90
testarossa zegt
Formule 1 hoort beleving en passie te hebben, wat er nu gewoon totaal niet is. Formule 1’s zijn jankende motoren, een coureur die vecht om de baas over de auto te blijven, geen/weinig elektronica en als klapper op de vuurpijl de strijd tussen de coureurs die vechten om P1. Sorry opa ernnie… je verkoopt een waardeloos product.
fmgarcia zegt
Ik vind helemaal mooi!! Ot: niets te klagen met huidige regels. Laat 2017 een mooie verandering zijn!
purepet9000 zegt
Meer Maldonado!
mrrallycross zegt
@purepet9000: haha dat zou het inderdaad een stuk leuker maken.
sietseb97 zegt
Ik zeg een bepaald budget per team en laat ze het verder maar zelf uitzoeken. Ik denk dat er dan de prachtigste creaties op de grid komen te staan. En het zorgt misschien ook wel voor meer spanning als ze allemaal zelf moeten uitzoeken wat ze waar aan uitgeven.
mrrallycross zegt
Helpt toch geen reet.