Het slechtst mogelijke nieuws dat je kan krijgen vanaf het circuit.
Na de F1 kwalificatie van vanmiddag ging ik er eens goed voor zitten. Met een raceluwe periode achter de rug, was het een mooi vooruitzicht om de F2 feature race te zien, met Nyck de Vries op pole. Wat volgde was echter een tragedie. Het ene moment zit je nog dom te praten met een collega over hoe Nyck kampioen is nu Latifi eruit ligt, het volgende moment bekruipt je dat nare gevoel dat je zojuist getuige was van een vreselijke gebeurtenis.
Heel even liet de regie de restanten van twee auto’s zien bij Eau Rouge, alvorens snel weg te schakelen. Er volgde een rode vlag en daarna de mededeling dat de race niet herstart zou worden. Dan weet je eigenlijk al dat het goed mis is. Vervolgens is het afwachten en -misschien tegen beter weten in- hopen op goed nieuws. Dat leek er even te komen, maar net als destijds bij Senna, bleek het goede nieuws prematuur. Zojuist werd namelijk duidelijk dat Anthoine Hubert op 22-jarige leeftijd overleden is. Wederom een zwarte dag voor de autosport dus.
Op beelden die we zelf niet zullen delen na dit nieuws, is te zien dat Hubert bij het bestijgen van Raidillon de controle over zijn Arden verliest en rechts de muur inknalt. Het ongeluk doet heel erg denken aan dat van Magnussen in de F1 enkele jaren geleden. Hubert heeft echter de pech dat zijn auto terug op het circuit stuitert, precies in de baan van de aanstormende Juan Manuel Correa, die geen enkele kans heeft om hem ontwijken. Correa, die zelf over de kop sloeg na de touché, is naar verluidt gelukkig wel in goede doen.
Hubert was de regerend GP3 kampioen en een protegé van Renault. Voorheen kwam de Fransman ook uit voor het team van Van Amersfoort Racing in de F3. Onlangs won hij in de F2 twee sprintraces en leek hij sowieso steeds beter zijn draai te vinden in de klasse onder de F1. Op dit moment is er echter niet echt een betere manier om dit bericht af te sluiten anders dan te stellen dat we meeleven met iedereen die Anthoine persoonlijk kende. Rust zacht, Anthoine.
lompey zegt
Vreselijk nieuws! Rust zacht Anthoine
henketank zegt
Wij altijd maar klagen dat we meer crashes willen zien ( waar ik mezelf ook schuldig aan maak ) maar dit gun je niemand. Rust zacht.
luittinke zegt
@henketank: Meer crashes? Doe normaal man! Meer actie, meer inhalen. Dat wel.
Niet meer crashes
917 Porsche + Audi zegt
@henketank: Mensen die autosport kijken om crashes te zien, hebben geen recht zich autosport fan te noemen. Mijn innige deelneming aan de familie Hubert.
blo3to3t zegt
@vwaudiporsche: zijn dat diezelfde mensen die joelen op de tribunes als Hamilton de bandenstapel induikt?
917 Porsche + Audi zegt
@blo3to3t: Als Lewis de bandenstapel induikt en zijn voorvleugel aan diggelen rijd, en vervolgens zonder enig letsel uitstapt heb ik er geen enkel probleem mee.Waar ik wel een probleem mee heb is dat LH vrijwel de enige piloot was die geen rouwband droeg
fred zegt
@henketank: wie is “wij”?
Schaam je eens diep kerel!
henketank zegt
@fred: ken geen schaamte, sla even over
fred zegt
@henketank: ja… dat blijkt inderdaad!
Jammer dat er mensen zijn die geen respect hebben en voor een ander bepalen wat ze willen zien. Vervolgens stoer reageren dat het eigenlijk alsnog niks boeit! #doesnormaal
henketank zegt
@fred: als een tokkie je tijd verspillen aan een ander zn radicale reactie #doesnormaal en zoek een leven
soundgarden zegt
Damn!! En het is al zo veilig tegenwoordig. Het kan dus toch nog, en niet eens in een F1 bolide.. Zeer en zeer triest
chriscross zegt
@soundgarden: alles kent helaas zijn grens. Zwarte dag voor de autosport
sander1980 zegt
RIP ?
boriske zegt
Vreselijk nieuws. Rust in vrede. Sterkte aan de nabestaanden.
viezefreddyw zegt
Heb het gezien op tv en het zag er afschuwelijk uit. Ondanks dat ik rekening hield met het ergste komt dit nieuws toch hard aan. Op een of andere manier ben ik er door aangegrepen. Verschrikkelijk…
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: ik heb het ook gezien, maar dat geluid vond ik nog het ergste
gertjan2012 zegt
Het bewijst helaas het gene wat velen nog wel eensvergeten, autosport is en blijft gevaarlijk…. sterkte voor de familie en vrienden van Anthoine.
saxoke zegt
@gertjan2012: autosport is en blijft inderdaad gevaarlijk, maar, ik heb met een zeer goede wielrenner gesproken die nu enkele jaren “op pensioen” is en zijn sportieve carrière verder zet in de autosport. Hij beweert dat wielrennen veel gevaarlijker is.
henrie zegt
@saxoke: Gelet op het aantal doden in de wielrennerij vs. de autosport is dat ook zo helaas…
Dutchdriftking zegt
Ik zit het net terug te kijken. Heel heftig. De race is meteen totaal niet relevant meer….
Edge zegt
@soundgarden: Dat had helaas geen verschil gemaakt. Formule 2 monocoques worden volgens dezelfde veiligheidseisen als Formule 1 monocoques ontworpen, en zijn aan dezelfde crashtests onderhevig. Dit is gewoon zo’n ongelukkige samenloop van omstandigheden… Net in die bocht de controle over de auto verliezen, precies zo de bandenstapel in klappen dat de auto terug het circuit op geslingerd wordt en dan ook precies in de baan van een met hoge snelheid aanstormende Correa… Dan is geen enkele racewagen veilig.
vaakbenjetebang zegt
We vergeten het tegenwoordig welhaast omdat het gelukkig nog zo zelden voorkomt, maar de dood racet altijd mee. Vreselijk als zoiets dan toch weer gebeurt. Bovenaan Raidillon ga je ook serieus hard, ik kan me nog herinneren hoe Jolyon Palmer er echt enorm hard vanaf ging daar en dat ik toen nog dacht: hoe is het mogelijk dat je daar gewoon van weg kunt wandelen, en die raakte slechts de bandenstapels. Laat staan als je dan ook nog eens een auto met volle vaart op schoot krijgt… Bah.
viezefreddyw zegt
@vaakbenjetebang: Eigenlijk een verkeerde topic om iemand te corrigeren, maar het was Magnussen in de Renault die er daar hard af ging. Inderdaad wonderbaarlijk dat hij er zo van weg kon lopen.
vaakbenjetebang zegt
@viezefreddyw: Je hebt volkomen gelijk, in mijn herinnering was het Palmer maar in werkelijkheid was het Magnussen. Maar evengoed: dat was een klapper van jewelste, daar schrok ik toen eigenlijk wel een beetje van.
viezefreddyw zegt
@vaakbenjetebang: Ja, verschrikkelijk ongeluk. Je weet dat de dood altijd om het hoekje kijkt maar als je zoiets ziet schrik je er altijd van. Ik word er altijd stil van.
Mijn avond is zo een stuk minder gezellig in ieder geval.
vaakbenjetebang zegt
@viezefreddyw: Mijn avond ook, ik sta er zelf eigenlijk van te kijken dat zoiets me echt raakt. Het is niet zo dat ik Hubert echt volgde of een andere band met hem voelde, maar toch. Misschien omdat ik zelf wel eens op Spa rijd? Geen idee, maar het komt wel binnen.
Het is ook heel dubbel. Aan de ene kant houd ik enorm van F1-circuits zoals Spa, die zoals dat dan clichématig heet ’traditie ademen’, ‘waar de mannen zich van de jongens scheiden’ en waar ‘fouten worden afgestraft’, maar aan de andere kant is het risico dan wel echt daar dat als het een keer allemaal de verkeerde kant op valt met dat ‘afstraffen’, er ernstig gewonden of erger te betreuren zijn.
viezefreddyw zegt
@vaakbenjetebang: Zo is het ook. Spa vind ik oprecht het mooiste circuit ter wereld. Bij elk nieuw seizoen kijk ik eerst wanneer er op Spa gereden gaat worden om daar vervolgens het hele seizoen naar uit te kijken. Dat zal voor mij niet veranderen, maar in de toekomst zal ik altijd een keer aan deze crash denken als het hele circus weer op Spa aankomt. En die paar keer per jaar dat ik op Spa zal zijn zal ik altijd even kijken naar Eau Rouge. Ja, kan wel zeggen dat het me aangrijpt.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: kubica in Canada was er ook 1 die je niet snel vergeet
shibby zegt
Verschrikkelijk nieuws dit. Sterkte voor de nabestaanden
sirprize zegt
Eerst Jessi Combs en nu Hubert… Het is een zwarte week voor auto(sport)liefhebbers. Sterkte voor alle nabestaanden.
rob5nismo zegt
Ik heb de beelden gezien had nog nooit een crash gezien waar een auto in de lengte doormidden ging. Wat een klap. R.I.P.
Alex_79 zegt
@rob5nismo: ik één keer. Martin Donnelly in de Lotus in Jerez, 1990. De klap was zo hevig dat de voorkant afbrak en Donnelly op de baan terecht kwam. Hij heeft het overleefd, maar is altijd last van zijn been blijven houden.
rob5nismo zegt
@Alex_79: dat is ook best heftig
brammetjedeb zegt
Vreselijke klapper! Vreselijk nieuws! Rip.
fastforward zegt
Vreselijke beelden. Hubert raakt de muur, kaatst terug en witte vol geraakt door een auto die net volgas door Eau Rouge gegaan is. Verkeerde tijd, verkeerde plek. RIP
VeniVidiVici zegt
Verschrikkelijk nieuws! Het zou de racewedstrijden van morgen sieren als ze vooraf even een minuut stilte houden!
schuimbekje3 zegt
hij had ook kunnen uitglijden op het trappetje van zijn motorhome.
Als je dan toch moet gaan dan beter bij iets wat je leuk vindt en nog liever waar je goed in bent.
Niemand wens je het toe. Rip. Race in peace .
henkp1 zegt
22 jaar pas man, echt triest.
gebruikersnaam3 zegt
Wat een getrut hier zeg. Racen is gevaarlijk. Dit hoort bij de sport. Persoonlijk vind ik dat het zelfs te veilig is geworden. Waar is de tijd dat er ieder jaar iemand om kwam. Je voordat je volgas eau rouge omhoog knalde effe twee keer nadacht of dat het je echt wel waard was. We leven in een Fischerprice maatschappij waar niemand meer om mag komen en alles beschermd moet worden met waarschuwingslabels omdat mensen tegenwoordig zelf biet meer nadenken.
Deze man stierf tijdens zijn passie. Ik zou er voor tekenen!
rutger97 zegt
@gebruikersnaam3: wensen dat er tijdens een sport ieder jaar coureurs omkomen vind ik wel tamelijk bizer
henrie zegt
@gebruikersnaam3: Misschien moet je dan overwegen om wielerfan te worden. Elk jaar wel minimaal één dode en meerdere zwaar gewonden. Echt iets voor jou dus. Maar doe het snel, ook die sport wordt langzaam maar zeker veiliger gemaakt…
vaakbenjetebang zegt
@gebruikersnaam3: Dat coureurs tot en met zo’n beetje de jaren ’80 echt letterlijk de dood trotseerden door überhaupt in een auto te stappen maakte hen natuurlijk helden. Dat er destijds regelmatig doden te betreuren waren draagt in retrospectief bij tot een soort valse nostalgie ‘naar de tijd dat racen nog gevaarlijk was en seks veilig’. Die nostalgie bestaat echter alleen bij een bepaald deel van de fans en vast niet bij de coureurs.
Niemand, maar dan ook niemand wordt enthousiast van de gedachte om bij de eerste rijdersbriefing van het seizoen te zitten, om zich heen te kijken en te weten: bij de laatste briefing van dit seizoen is de helft van deze mensen dood of levensveranderend gewond geraakt.
Dat heeft niets te maken met rubber tegels, maar alles met mens zijn. Rijdersfouten mogen, nee, moeten misschien wel afgestraft worden. Maar dan wel graag met een uitvalbeurt, een hoop schade, een paar blauwe plekken, voor mijn part een gebroken enkel en een goed verhaal in de paddock. En daarna weer verder kunnen met leven en racen.
jeroenm83 zegt
@gebruikersnaam3: neem voortaan effe een pilletje uit dat andere doosje. Je zal zelf ook vast dat piepertje van je autogordel negeren en je airbag op Marktplaats hebben verkocht. Zo saai anders, die veiligheid. Man man man?
saxoke zegt
Veel sterkte voor iedereen die Antoine gekend heeft. R.I.P.
harrie zegt
Triest, en dit gaat Correa ook niet in de koude kleren zitten.
8cylinder zegt
Godverdomme. Met zwaar letsel in de autosport bekruipt mij altijd de vraag: was dit het nou waard? Voor ons entertainment?
Natuurlijk weet ik dat het allemaal een stuk ingewikkelder ligt dan dat, maar toch. Rust zacht Anthoine Hubert.
drdre1 zegt
@8cylinder: in deze sport denk ik niet dat er veel coureurs zijn die ’t voor onze entertainment doen. Vrijwel elke topsport kent (in)directe gevaren en ’t is de mens met een ongeremd verlangen om telkens de lat hoger te leggen en nóg beter te presteren, die het tot zoiets bijzonders maken. Dat vinden wij, de toeschouwer, weer begerend en willen ons graag identificeren met de sporter in kwestie. OT: vreselijk ongeluk wat helaas nog steeds voorkomt en imo onoverkomelijk is.
artje zegt
Vreselijk, mijn zoon stond er bijna met zijn neus op..
dreester zegt
Hubert week uit naar rechts nadat Alesi weer terug de baan op kwam na een spin. Hij raakte de muur. Correa week eveneens uit naar rechts voor Alesi en reed op hoge snelheid in op Hubert. Dit allemaal op het uitloopvlak. Voor de geïnteresseerden is er een videoanalyse te vinden op YouTube. Een zwarte dag voor de autosport. Sterkte aan de nabestaanden.