Da ya think it’s sexy? De Lamborghini Countach Periscopio van Rod Stewart is bijzonder fraai.
Het is met Lamborghini’s bijna altijd hetzelfde liedje. Althans, met een V12 vlaggenschepen. Na een paar jaar in productie te zijn geweest, worden de modellen voorzien van andere bodykits, spoilers, lipjes, vreemde wielen, dikkere bumpers en ga zo maar door. Dat zien we nu met de Aventador en met de Murcielago en Diablo was het niet anders.
Rod Stewart
Ook met de Lamborghini Countach was dat ook het geval. De coole, cleane look van het origineel is compleet anders dan de laatste LP5000 QV-modellen. Gelukkig had Rod Stewart de goede smaak om een vroege 1977’er Countach Periscopio te kopen. Jazeker, het rode exemplaar dat je op de foto’s ziet is van Rod Stewart geweest. De Schotse zanger was in de jaren ’70 een waar fenomeen.
Countach Periscopio
Dermate fenomenaal dat hij verkering had met Britt Eklund (Google is your friend) en dus een Countach kon rijden, ook twee fenomenen uit de jaren ’70. De Countach van Rod Stewart is een bijzondere, het is namelijk een zogenaamde ‘Periscopio’. Daar zijn er niet zoveel van gebouwd. Het zijn ook meteen de eerste Countachs die gebouwd werden. Deze hadden het dak met ‘periscoop’, om zo een beter zicht naar achteren te hebben. Het was een feature van de concept-versie die Lamborghini had overgebracht op de productieversie. Echt nuttig bleek het niet en na 157 exemplaren ging Lamborghini dus over op een gewoon dak.
Targa
In de tijd dat Rod Stewart deze Countach had, heeft hij hem om laten bouwen tot Targa. In de periode waren geestverruimende middelen beter voorhanden dan goede raad, dus werd de zaag in het dak gezet door Albert Madikian Engineering. Gelukkig is de Countach later weer in zijn oude glorie hersteld, met dat bijzondere dak om er weer een echte Countach Periscopio van te maken.
Prijs Countach Periscopio
Mocht je interesse hebben, de ex van Rod Stewart staat te koop. Nee, niet Britt Eklund, maar deze Lamborghini Countach LP400 Periscopio. De auto wordt aangeboden door RM Sotheby’s, uiteraard. De verwachte opbrengst wordt geschat op zo’n 750.00 tot 900.000 euro.
Robert zegt
Zo’n pre-facelift uitvoering van de Countach is, zonder die uitbundige spoilers en skirts, toch zo veel fraaier. De space age, verbeeld vanuit het oogpunt van de late jaren zestig. Geniaal.
alfapeter zegt
Ik betwijfel of die andere ex zo mooi oud geworden is.
superhans zegt
Hoe werkt die periscoop dan? Ik zie gewoon een achteruitkijkspiegel.
alfapeter zegt
Het dak komt in het midden lager dan de spiegel en heeft een klein raampje vooraan waardoor je met de spiegel over het dak heen kijkt.
pomoek zegt
Absoluut de fraaiste Kuntasjsch!
s2000vtec zegt
Last van spraakgebrek ? Doe eens niet een klein kind na zeg.
gekkehenk zegt
@s2000vtec: hahaha, wie de pot verwijt de ketel beste kerel!
s2000vtec zegt
Zeg kerel gebruik geen spreekwoorden als je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt !
“Wie de pot verwijt de ketel”, tjonge, jonge, jonge.
ericc zegt
Lamborghini had dus deze, Ferrari had met de eerste Testarossa ook een speciale spiegel. Lijkt me een leuk onderwerp voor AB. Autospiegels door de jaren heen.
deSjonnies zegt
Daarvoor had’ie een knalgele Miura, die vond ik zeker zo tof als deze..
In 77 was hij al naar het hypercommerciele aan het afglijden met het album Atlantic Crossing.
Zijn muzikale hoogtepunt was en is eigenlijk het 71’er album Every picture tells a story.
En de albums daarvoor waren ook pareltjes, evenals zijn laatste album met de (small) Faces a nod’ s as good as a wink. De live concerten met de Faces waren spectaculair, hoe die Stewart de tent op zijn kop zette.
En ja we hadden toen allemaal de Rod Stewart coup en afschuwelijke schotse ruit broeken die ’s winters stervenskoud waren op je Puch.
Rob zegt
@desjonnies
Veelzijdig muzikant, die ook met zijn popmuziek de kwaliteit hoog hield.
Maar inderdaad, zijn popmuziek haalt het niet bij zijn eerdere werk. Dit is toch wel één van mijn favorieten:
https://www.youtube.com/watch?v=Q9jYisuUzHs&feature=youtu.be
rollingstoned zegt
@deSjonnies: Serieus? Rod Steward, de man heel veel songs van anderen coverde? Van “every picture had a story” had hij er ook maar 3 zelf geschreven…
vbarchetta zegt
Vind het nu niet meer echt Rod Stewart z’n Countach.
Rod Stewart heeft hem ooit zelf laten ombouwen tot Targa (met afneembaar Targadak), Bredere spatborden en goud kleurige velgen, om meer een LP400S look te krijgen. En toen is de auto ook van RHD naar LHD omgebouwd.
Na de ombouw was het een echte one-off en vele malen unieker dan nu i.m.o. Denk dat als ze hem gelaten hadden hoe die omgebouwd was, hij meer waarde had dan nu..
mashell zegt
@vbarchetta: bij klassiekers geldt juist hoe origineler hoe beter.
srbb zegt
Bij deze zou origineel dus een RHD uitvoering zijn in plaats van LHD…
Dit exemplaar van de LP400 begaat de grootste klassieker-zonde mogelijk: een slecht complete restauratie… Iedereen weet dat dit ooit de targa was, maar nu dus verkeerdelijk omgebouwd en een stuk historie weggegooid. Deze zal een pak minder opleveren dan vergelijkbare andere LP400s helaas
lithiumion zegt
Ik vind alles van Lamborghini, wat nog voor de VAG assimilatie werd gebouwd, nog de onmiskenbare sexy Italiaanse lijnvoering hebben. Zo ook deze, gewoon een icoon. Jammer dat VAG dat vakkundig heeft uitgefaseerd, na de overname, er is helemaal niks meer van terug te vinden is in de huidige asfaltmonsters, dan alleen kwaliteit en goede boekhouding…
Rob zegt
@lithiumion,
mwah, de Murcielago gebouwd onder VAG mag er wel zijn wat mij betreft. Wat een verademing was dat na al die Diablo’s met afschuwelijke spoilers…. Het 2002 model Murcielago doet zowaar denken aan deze Countach.
https://www.netcarshow.com/Lamborghini-Murcielago-2002-1280-3a.jpg
Helaas werd ook dit model -net als de Countach trouwens- in de loop der jaren verpest met spoilers en andere vormen van drukdoenerij.
vaakbenjetebang zegt
@Rob: De originele Murciélago en Gallardo waren domweg supergave, strakke ontwerpen – VAG of geen VAG. Die zijn in mijn ogen nog geen dag ouder geworden. De evoluties en opvolgers werden alleen maar opzichtiger en onaantrekkelijker.
Rob zegt
@vaakbenjetebang
Jup, eerste generatie Gallardo was ook weer direct de mooiste. Zeker de volledig zwarte Nera uitvoering.
In 2014 werd ik nog even aangenaam verrast door het Asterion concept. Kwam weer een beetje die chique, maar excentrieke combinatie naar voren. Deed me kwa stijl een beetje terugdenken aan de 350, Espada, Jarama. Hebben ze helaas niks meegedaan….
https://www.autoblog.nl/nieuws/lamborghini-asterion-lpi-910-4-stekkerbeest-met-910-pk-70688
vaakbenjetebang zegt
@Rob: Absoluut, daar hadden ze iets mee moeten doen, maar ja, de Urus moest er natuurlijk eerst en vooral komen. Begrijpelijk, maar o zo jammer. Ach, ik kan er toch geen betalen dus voor mij hoeven ze het niet te doen. Misschien maar beter ook dat ze dan weinig maken wat ik wil hebben. Hoef ik in ieder geval niet verdrietig te zijn dat ik het niet kan betalen.
vaakbenjetebang zegt
@wop10: Het kan haast niet anders of deze auto heeft wel een bergje Witte Reus gezien in zijn leven.
wop10 zegt
Deze auto kost een berg? en wast een beetje? Witte Reus wast een berg en kost een beetje…😋
scrmeagle zegt
Is niet verkocht