Over potente GT86’s gesproken. De Britse motorkietelaars van Cosworth geven de Japanner eindelijk het vermogen dat ‘ie verdient.
Cosworth sluit zich aan in het rijtje met illuster tuners dat over de GT86 is gegaan en komt met drie verschillende stages voor het 2.0-liter boxerblok in het vooronder van de coupé. Stage 1 (FA20) behelst een compleet nieuw uitlaatsysteem, dat in combinatie met een sportluchtfilter en een andere ECU van EcuTek 223 pk of 223 pk weet te leveren. Een milde stijging, maar wel een die je geheid gaat merken.
Stage 2 houdt in dat Cowsorth zijn magie loslaat op je GT86 en er een auto herrijst die 329 pk levert. Wat ze precies vij deze update uitvreten, is niet met ons gedeeld, maar dat er een compressor dan wel een turbo bij komt kijken, kan haast niet anders. Naast alle andere wijzigingen aan het blok en -hopelijk- de ophanging en remmerij. Stage 3 gaat nog iets verder en geeft de GT86 een vermogen van 385 pk.
Mm. 385 in een sportwagen met een leeggewicht van 1205 kg. Waarom maakt Toyota dit eigenlijk niet zelf?
ghost zegt
Leuk voor petjes met wat extra zakgeld
CBR600rr zegt
Ik had begrepen dat dat ding grippy als de neten is, dat extra vermogen zal het een leuker drift-apparaat in het droog maken…
pieterveer zegt
@CBR600rr: Juist het ontbreken van grip maakt hem zo leuk. Om dat te bewerkstelligen hebben ze de wielen van de Prius eronder geschroefd. Met een andere band/velgcombinatie is die grip wel terug te krijgen, maar wil je dat? Grip is boring. Dat heb ik ook tegen op deze setjes: het wordt dan weer een veel serieuzer apparaat dat de lolgrens opschuift.
tupperware zegt
@CBR600rr:
De Toyota is juist niet zo “grippy als de nete”, die hebben ze bewust op ecorubber gezet om hem bij modale snelheden toch een vermakelijk rijgedrag te geven.
Jammer dat er nog steeds journo’s bestaan die ervan uitgaan dat een auto per definitie beter wordt met meer vermogen. Juist auto’s als de GT86 en de MX5 bewijzen hun ongelijk, beide zijn prima speelkamaraadjes zonder acuut voor verkeersaso uitgemaakt te kunnen worden.
Dus wat mij betreft, stage 1 en de uitlaat voor het geluid, die eventuele haardrogers mogen ze houden.
rolov zegt
@tupperware: eens maar 200 pk is wel wat weinig voor deze,auto die 40k kost bij ons…
tupperware zegt
@rolov:
Dat is jouw mening, dat hij in België bijvoorbeeld 10K minder kost daar kan Toyota niets aan doen.
Kijkend naar wat er voor dat geld hier te koop is vind ik het een goede deal, je krijgt immers een sportwagen voor de prijs van een hothatch.
Op papier is zo’n hothatch sneller maar qua grinfactor komt dat wat mij betreft niet in de buurt van zo’n Toyobaru.
rolov zegt
@tupperware: lees mijn comment he: ik zeg ook bij ons. In de vs kost hij 25 k dollars. Dat is,een prachtprijs voor die auto. Voor Nederland helaas te weinig pk voor het geld. Ook al is het een fijne auto.
tupperware zegt
@rolov:
Tja, wijsheid komt met de jaren, nu bepaal jij of een auto zijn geld waard is op basis van PK per Euro, later als je groot bent doe je dat op pret per Euro..
rolov zegt
@tupperware: hahaha dus jij denkt dat ik 15 ben? misschien moet je wat beter nadenken voor je wat neerkwakt. Er word nauwelijks een gt86 verkocht omdat wijsheid met de jaren komt? Of omdat iedereen zoals ik denk? als ze hier 20k zouden kosten waren ze goedkoper dan een fiesta st of abarth enz. Denk jij dat ze,dan wel verkocht zouden worden? Ik denk van wel. Maar goed,wijsheid komt met de jaren… Dan ben jij zeker 12?
tupperware zegt
@rolov:
Je conclusie rammelt aan alle kanten, sportwagens worden sowieso weinig verkocht omdat de meeste mensen geen geld hebben om hem als tweede auto aan te schaffen of ze hebben een praktische auto nodig vanwege het gezin.
Ook de GTI’s van deze wereld worden hier maar mondjesmaat verkocht, iedereen vindt ze leuk maar slechts een enkeling koopt ze echt. De Nederlander rijdt nu eenmaal graag muesli.
Dus ook als zo’n ding hier 20K kost ga je ze niet op elke straathoek tegenkomen, al is het maar vanwege de door mij aangedragen redenen en de runningcosts.
rolov zegt
@tupperware: kom je wel eens buiten? Ik wordt bij mij in utrecht doodgegooid met gti’s. En voor 20k had ik er een voor de deur staan, dat kan ik je vertellen. Jou verhaal rammelt. Niemand legt 40 k neer voor die auto als,er snellere opties zijn. Dan moet je een liefhebber zijn. En te veel betalen voor iets alleen omdat je fan van Toyota bent daar hebben veel mensen het geld niet voor. Heel spijtig voor ons en toyota is dat wij geen auto vriendelijk land zijn.
tupperware zegt
@rolov:
Jammer dat je jouw mening als wetmatigheid beschouwd, op elke 100 bluemotions wordt er hooguit 1 GTi verkocht. Dat kan ik helaas voor jouw niet leuker maken. Dat je meer GTi’s ziet dan GT86’s zou misschien kunnen komen door het simpele feit dat ze al 30 jaar GTi’s verkopen en pas 2 jaar GT86’s.
Om mijn stelling wat te verduidelijken, een Elise kost in de basis meer en moet het met 136 en vroeger met slechts 118PK doen en dat weerhield nieman ervan om zo’n ding aan te schaffen.
Dus ja liefhebbers bestaan en ze kopen nog auto’s ook..
rolov zegt
@tupperware: ahjah een elise… Kan je ook vergelijken met een.gt86 ja. Je probeert zo gesmeerd over te komen maar je komt steeds met van die kromme vergelijkingen of je leest slecht. Dus ik.lees nu in jou redenatie dat over 30 jaar er minstens zoveel gt86 rijden.als gti’s? je hebt gelijk pik. Wat zei je ook al weer? Wijsheid komt met de jaren? Jah
stephane8200 zegt
@tupperware: Ben ik weer ;) Heb de GT86 op Zolder gereden op Pilot Sport 2’s – dus niet de eco-meuk. Auto is inderdaad heerlijk beweeglijk, misschien zelfs beetje nerveus. Fijn ding om mee te sturen in ieder geval al vond ik wel dat het vermogen achterbleef bij wat de auto aan kon.
tupperware zegt
@stephane8200:
Op het circuit is het natuurlijk een ander verhaal en zoals je aangeeft zaten en Pilot sports onder. De situatie die ik schets is voor gewoon dagelijks straat gebruik.
Mijn probleem met auto’s met veel vermogen en veel grip is dat ze op straat minder beleving en spanning geven als je niet de mongool uithangt.
Dat hij op het circuit vermakelijker wordt met 300+ pk’s neem ik zonder weerwoord van je aan.
stephane8200 zegt
@tupperware: ik onderschrijf jouw stelling op straat. Heb nu ook een MX5je erbij en dat is gewoon leuk speelgoed met niet te veel vermogen.
CBR600rr zegt
Ik heb altijd het idee dat de balans tussen grip en vermogen 1:1 moet zijn. Bij dit ding is grip 2 en vermogen 1, door dat vermogen een beetje op te pompen kan je hem wat makkelijker laten glijden :-). Totaal gebrek aan grip is ook niet leuk, sneeuwdriften gaat behoorlijk snel vervelen als je een M5 onder je kont hebt ;-)
fernie zegt
@cbr600rr: juist 2:1, prius wielen redelijk vermogen dus plezier bij een lage snelheid.
jmeverts zegt
@cbr600rr: klopt, de auto heeft minimaal 50 pk extra nodig om leuk te spelen. Nu kun je alleen driften door eerst flink met het gewicht te spelen. Ook leuk maar je moet er teveel voor doen. Je moet er echt even ‘voor gaan zitten’ nu. Je zou soms ook gewoon alleen een dotje gas willen geven zonder actief je best te moeten doen. Maar vooral de acceleratie is van deze auto gewoon een teleurstelling. 50 pk zou al een hoop schelen.
utr1984 zegt
@jmeverts: op elke rotonde of bocht kun je dwars dus wat jij zegt valt best mee…
rotarypowah zegt
Hoe ik hetgeen begrijp wat op de site van Cosworth staat is: stage 3 geeft 325 pk. 385 is voorbehouden aan een circuitvariant.
fernie zegt
@rotarypowah: ik geloof dat beiden nog niet beschikbaar zijn.
turbotoll zegt
Volgens Totota zou er geen ruimte zijn onder de motorkap voor een turbostsyeem…
rolov zegt
@turbotoll: dat riep nissan ook bij de introductie van de GTR
davelepeef zegt
@rolov: daar zitten er toch al twee, of één, weet ik het? Dacht je dat ie atmosferisch was??
carmasterr zegt
@rolov:
Nissan riep dat de GT-R niet te tunen was door een onkraakbare ECU.
Turbo’s had ie natuurlijk altijd al.
rolov zegt
@carmasterr: nissan riep dat er niet genoeg ruimte Was om grotere turbo’s en intercoolers in te hangen. En om hem door te tunen idd.
biohazardracer zegt
Goh het filmpje is ook zeer bijzonder.
rotarypowah zegt
“een andere ECU van EcuTek 223 pk of 223 pk weet te leveren”
230 zal die laatste 223 moeten zijn?
f1l1p zegt
Toyota maakt dit speeltje niet zelf omdat: Emissienormen !!
toyotafortuner zegt
Lekker! Bij een Stage 2 incluis uiterlijke tuning als op het plaatje, wordt het net een beetje een kleinere Supra. I like!
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: + al ergens
tvr1974 zegt
Begrijp sommige reacties niet; alsof een STI / EVO oid niet leuk kan zijn?? Ik kon en kan er iig nog steeds heel veel lol meehebben.. Mijn laatste STI had ca 350pk, bakken grip en ik reed de nschleife onder de 9 min.. Dus hoezo geen lol?
qriss zegt
Grappig dat Cosworth als allerlaatste met een veel te overpriced pakket komt voor deze auto, terwijl merken als HKS al lang pakketten voor minder geld aanbieden waarmee hetzelfde bereikt wordt… Maar dat komt dan weer niet in het nieuws
Jantje_555 zegt
Jullie praten altijd maar over de GT86 alsof de BRZ niet bestaat maar hiervoor heb je allemaal hetzelfde voorhanden hoor
norge zegt
230 is genoeg, leuke bak voor als de kinders eruit zijn.