Eindelijk gerechtigheid, zou ik wel willen zeggen. Hier bij Autoblog beseffen we al een tijdje dat Corvettes leuk zijn, en nu heeft zelfs de doorgaans nogal anti-Amerikaanse Jeremy Clarkson de nieuwe ZR1 uitgeroepen tot zijn persoonlijke auto van het jaar.
Doorslaggevend vindt Jeremy de motor, de prijs en het feit dat het ding hemeltergend snel is – zowel in een rechte lijn als op een circuit.
And then out of nowhere came the ZR1, which has a supercharged V8 that manages to be both docile and extraordinarily savage all at the same time. I’ve been trying to think of a dog that pulls off a similar trick, but there isn’t one. And anyway, this car is not a dog.
Oh, it’s not built very well. After just three days in my care, the boot lock disintegrated and the keyless go system refused to acknowledge the keys were in the car, but I didn’t mind because there is simply no other car that looks this good, goes this fast – in a straight line and around corners – and that most of the time bumbles about like a forgetful uncle. And when you throw in the price tag of just £106,690 – lots for a Corvette but modest next to a similarly powerful Ferrari – the case for the defence can sit down and put up its feet knowing that the prosecutor simply has nowhere to go.
It is an epic car and I’m only sad that unless the healthcare and pensions company that makes it can be turned around, it will be the last of the breed.
Lees zijn hele verhaal op times-online!
Nijntje zegt
ht is ook een prachtwagen!
Jan zegt
…alleen niet in het geel
VonStroke zegt
Hij heeft er dus eentje besteld? ;) (aangezien de Gallardo verkocht is)
lincoln zegt
joh .. 3 dagen duurde het voor dat er iets kapot ging door zijn 2 lompe linkse klauwen .. dan is ie wel heeeel hufterproof ..
Jochempie zegt
Nee… hij heeft ondertussen al een tijdje een CLK AMG Black Series. Bijblijven!
Rob USA zegt
Als zelfs Clarkson het zegt moet het wel echt waar zijn, normaal zo anti-USA ! En leuk voor alle eur/azie fanboys die hem vaak citeren als het juist anti-USA is wat hij zegt, eat this! :)
vla zegt
En verdiend! Het enige minpuntje vind ik de extreem vormgegeven zijsleuven, net als de One-77, lelijk dus. Op de Z06 vielen ze al op. Maar verder is hij correct, met dat prachtige doorkijkdingetje in de motorkap! :)
Maar wat is de Autoblog auto van het jaar? :P
vla zegt
Ik stem overigens op de Mercedes-Benz C63!
Rick dos zegt
Precies Rob, eet je even mee?
“Over the years there have been a great many Corvettes, and none of them, if we’re honest, have been any good. Oh, there have been some fast ones and some with great charisma. Mostly, they have been pretty as well. But to drive? No. They were the automotive equivalent of Big Macs. Cheap, plastic and at the right time, and in the right place, sort of just what you want. But like I said. Just no.”
Precies wat ik al een hele tijd verkondig. ;)
sebastianchubasco zegt
@robusa
jij hebt het nu zo vaak gehad over anti-usa (ieder commentaar van jou is daar op gebaseerd) dat je er van uit mag gaan dat de anti-usa houding door jou alleen in stand wordt gehouden.
ontopic: doe mij maar eentje in ferrarirood…
Chrisy76 zegt
Yes! Inderdaad… gerechtigheid :P
GeoBem007 zegt
De ZR1 is misschien sneller en beter als sommige Porsches en zelfs Ferrari’s of Lamborghini’s, maar zal nooit dezelfde prestige uitstralen. Vind ik spijtig, want het is wel een tering vette auto!
Moest ik het geld hebben, ik zou het niet kopen.. Het spreekt me gewoon niet aan!
C6.R zegt
Nou niet allemaal té positief worden over deze vreselijk brute bak hè! Anders raak ik in de war…
JanJansen zegt
I’m with Rik Dos.
Alleen de laatste Corvette zit technisch goed in elkaar geschroefd.
Maar is hij Amerikaans? Eh.. nou niet echt.
De velgen (onverchroomd) komen uit Duitsland, het stuurhuis is van een AM DB9, de magnetische vering is van Bosch, de handling is door een paar mensen van Lotus onder handen genomen en zo gaat het nog een tijdje door…
Geen kritiek uiteraard, wat het resultaat is een briljant snelle, scherp sturende bolide.
Blijft over de Amerikaanse koets en het interieur. Plastic kijkglas wat uitkijkt op een plastic engine-cover en een hard plastic interieur.
Maw als je vriendin tatoeages, slechts 3 tanden en wielen onder haar huis heeft en je zou op zoek zijn naar een fantastisch snelle maar betaalbare supercar, dat hoef je niet meer verder te zoeken.
SimonMc zegt
@JanJansen: Noem mij één auto op waar GEEN Bosch in zit.
Magnetische vering?Misschien, maar dan wel nog steeds op basis van hun bladveren systeem…
AtakanGül zegt
Is deze man een sukkel? Hij vond altijd de Italiaanse supercars mooi! En wat koopt die? Een roestig Corvette!
RubenBaeten zegt
@AtakanGül: ‘Die’ koopt niks, hij heeft alleen gezegd dat ie het een topauto vindt.
CSL zegt
£106,690 is maar 111600 Euro!! Dat is wel erg goedkoop voor zo’n supercar.
BmwMPower zegt
@ CSL
Klopt, de Corvette is altijd al goedkoop geweest voor wat je krijgt.
Net als bij de Viper.
Je krijgt dus waar voor je geld! :)
CSL zegt
Ik zag dat de GBP behhorlijk is gezakt. 1000pound is nu maar 1040euro.
Maandag even 10.000 gbp halen.
paul zegt
geen gt-r, scuderia, clk black?
C6.R zegt
MSRC is van Delphi in dit geval… Lotus heeft meegeholpen aan de ZR1 ja, de ZR1 uit de jaren ’90…
En hoewel het er inderdaad niet al te spannend uitziet kijk je uit op de supercharger, met daaromheen een engine cover…
Verder natuurlijk een nutteloos verhaal dat ‘ie dan dus niet Amerikaans is. Tuurlijk, ook Tata of elke andere autoproducent zou zo’n auto kunnen maken, it aint rocket science. Maar doen ze het? Nee, de yanks wel!
AtakanGül zegt
@ Ruben Baeten: oow ja :P sorry! Ik was in de war :P
Bob zegt
@JanJansen … die plastic motorkap zit ook op veel andere autos hoor .. en dat plastic kijkglas dus ook. De Corvette is een snelle auto, maar heeft gewoon een imago probleem .. dat heeft ie ook zelfs in de VS. Qua waar voor je geld kan een Porsche of Ferrari er niet aan tippen ..
Maar of je nou anti-amerikaans bent of niet .. Clarkson vond een amerikaanse auto de beste (lange neus dus)
Rob USA zegt
@Rick Dos:Het was niet altijd goed maar dat hoeft ook niet (zie topic Jay met de SL63) Amerikanen vinden hun auto al bijna versleten als er 80.000 m op zit,dan kopen ze gewoon weer een nieuwe en zo hoort het ook vind ik.
Maar om de C1-2-3 nou slecht te noemen met hun overwoestbare V8´s en polyester body´s nee daar rijden er nog teveel voor rond zonder al te veel onkosten.
Sebastianchubasco: Jij komt waarschijnlijk te weinig hier om al die negatieve reacties te spotten. Die mij toch steeds weer doen besluiten een weerwoord te geven.
Joe zegt
“C6.R schrijft,
28 December 2008 om 19:07
MSRC is van Delphi in dit geval… Lotus heeft meegeholpen aan de ZR1 ja, de ZR1 uit de jaren ‘90…”
You are correct. The magnetic suspension is a product of Delphi, a company that until recently was owned by General Motors. Moreoever, this magnetic suspension has been an option on Corvettes for a decade or more now. I have it on my standard C6 coupe.
The same technology is licensed by Delphi in the US to Ferrari, Audi and others.
And there is no Lotus work on this ZR1. Years ago, General Motors owned Lotus and they collaborated on one or two engine projects at the time.
I mention these things — about the US origin of the magnetic suspension and the supercharged engine — because there are one or two inaccurate comments on this thread. Glad to see that you’re posting the truth.
I apologize for my use of English on this forum. Vrolijk kerstfeest.
A-Alpina zegt
Ach ja, het positieve is, volgens Clarkson, de motor, dattie snel is en de prijs die is ook wel logisch..
En het negatieve dan?!?! Zal ik dat eventjes noemen? Ten eerste dat plastic interieur (dat is toch ZOO 1980), (naar mijn mening) lelijk vormgegeven rare hoeken en vouwen, wielen regelrecht van de duitsers. ;)
Laat maar komen die reacties…
@Vla
Autoblog-auto van het jaar? Brabus Bullit voor mij!! Is met zijn 730 pk’s en 1100NM koppel een ware wolf in schaapskleren. :D
@Rob USA
De Amerikanen vinden hun auto na 80.000km versleten? Zegt wel wat over de Amerikaan zelf vind je niet..?!
vla zegt
@ A-Alpina
Wel voor mij is het de Audi RS6 of de Jaguar XJR of…
Maar voor de redactieleden van Autoblog is het ongetwijfeld de C63 AMG!
danny zegt
dan zou ik eerder voor de Z06 gaan, meer als snel genoeg
ik vind dit over-the-top, op een 6.2 V8 nog een compressor op plaatsen
w0o0dy zegt
@danny: de Zr1 is met name qua weggedrag (comfort, grip, balans) een stuk beter dan de Zo6 door de magnetic dampers. Meer een allrounder dan de Zo6 dus…. hoe gek dat ook mag lijken.
a_tomba zegt
is Clarkson God ofzo? ik vind dat er op sites als deze iets te veel aandacht aan die blaaskaak geschonken wordt. Jay Leno vind ik in vergelijking met Clarkson een stuk kundiger. verder gaat het programma van Clarkson echt nauwelijks nog over auto’s, kijk dan naar 5th gear bv.
Rick dos zegt
@Rob USA
Come on man. That’s BS and you know it.
Citrofiel zegt
:lol: Rick dos, terecht sta je bovenaan in dé AB-lijst. Rob helemaal blij, en jij haalt een gefundeerd (oke, mening, maar van dezelfde man als over wie Rob het had) stukje naar boven binnen no-time.
On-t; Clarcksons mening zal een boel invloed hebben. Onterecht, maar wel waar. Zoals bij alle auto’s. Was het niet zelfs zo dat door de mening van Top Gear ooit een auto in de UK totaal geflopt is?
@ a-tomba; 5th gear..? Saaaaai… ;)
Bob zegt
Volgens mij is het interieur van menige duitser ook plastic hoor … tenzij men tegenwoordig koeienhuid of spaanplaat gebruikt
markieanta zegt
@Bob, het spijt me dat ik je moet teleurstellen, maar in de gemiddelde Duitser zit MDF, vooral in de hoedenplank, om die onmogelijk grote speakers te kunnen dragen.
Troyk zegt
Ik doe ook nog even mee…
Waarom al die ophef over goed / slecht? Deze auto heeft zich op meerdere fronten bewezen er valt weinig over te discussiëren.
Denk je dat ze bij Fifth-Gear, Car & Driver of ieder ander willekeurig autoprogramma deze auto WEL beroerd vinden? Ik denk het niet.
Iedereen is lovend en de prestaties liegen er niet om:
Norschleife: 7:26.4 – 2009 Chevrolet Corvette C6 ZR1.
Acceptatie is het sleutelwoord….. Deze auto is ver-uit the best you can buy for 106K pond – Clarkson is right.
Troyk zegt
Voor de ongelovigen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
5e plek… nu jullie weer..
Stuko zegt
Dit is gewoon een MONSTER voor een Dacia prijs! Of je er mee eens bent of niet: zoveel pk’s en goede handling krijg je nergens voor dit geld…
Jan C. zegt
Ik snap niet dat er een typetje is (AtakanGül) die het heeft over een roestige Corvette, terwijl de carrosserie uit plastic is…
Dat is zoiets zeggen als dat een Trabant al in de folder roesste… of een Tupperware bakje met roestplekken.
C6.R zegt
Tsja, intelligentie is nou eenmaal geen vereiste om hier te reageren…
;)
WieAndersDasAuto zegt
Nou als een anti-Amerikaan het zegt, dan moet het wel een hele goede auto wezen.
Het is toch eigenlijk best wel mooi dat een auto van 650 pk ”maar” 2 ton kost!
En hij rijdt ook nog eens goed, en dat voor een Amerikaan!
Ga zo door Corvette!
sayn zegt
Sorry hoor ik vind hem F#*king lelijk
doe mij maar een porsche gt2
mark zegt
Mooie auto (met of zonder goedkeuring van die rare engelsman). Alleen een beetje jammer waarin ze de auto hebben gefotograveerd. !!
N!SS@N zegt
In het TG Magazine van niet lang geleden verkoos hij nog de Audi R8 boven de ZR1! :S
steenslager zegt
@csl 1 pond is nu precies gelijk aan 1 euro
Jan zegt
Nothing ’s better than a TVR.
Jasper zegt
Een schitterende bak.
Maar toch enigzins verbaasd dat juist Jeremy Clarkson een amerikaan heeft verkozen, aangezien hij daar altijd op afgeeft. Ämerikanen kunnen geen auto’s bouwen.
Deniz zegt
Gewoon een truc om de Amerikaanse auto industrie te helpen.
Normaal haat hij Amerikaanse auto’s.
Dat is mijn mening en ik denk dat mensen hiermee eens zullen zijn.
Joe zegt
@Deniz:
In werkelijkheid, Jeremy Clarkson probeert te redden zelf. Volgens Alexa, verkeer naar topgear.com is gedaald met ongeveer 20 procent in de laatste zes maanden. Ondertussen, in Australië, de lokale versie van Top Gear heeft lossed kijkcijfers. In de VS, de NBC televisie netwerk heeft onlangs geweigerd om samen te werken met de BBC om een Amerikaanse versie van Top Gear. Clarkson en vrienden die nu opnieuw te beginnen aan een Amerikaanse tv-partner. En tijdens dit alles, sites zoals Jalopnik.com en anderen blijven maken grapjes over Clarkson’s kinderachtig chauvinisme.
Dit is waarom alleen de laatste zes maanden, Top Gear is aanzienlijk toename van het aantal Amerikaanse voertuigen die op de Britse programma. Ook het Britse team is sterk toegenomen aantal scènes die zij produceren in de VS. Ze hebben ook bezocht en geïnterviewd Jay Leno. Ze besloten om een VS-only website. In de pers, Clarkson heeft gegeven positief, indien ook begrudging beoordelingen voor beide Corvette en Cadillac.
Inmiddels zijn veel van de dingen die Clarkson haat over de Corvette heb nooit veranderd: de herkomst van de auto, de schorsing, de plastic neus en staart.
Clarkson vecht er hard aan om Top Gear een wereldwijd merk. Om dit doel te bereiken, Clarkson en zijn team zijn nu probeert ongedaan jaren van chauvinisme, elitism en onwetendheid uitgegeven door Top Gear zelf.
SkylineR34 zegt
Leuke wagen, maar ik hou het bij mn nissan. Dragrace? geef de corvette geen schijn van kans
corvettez06 zegt
ben ik blij dat ik een z06 heb van de eerste generatie , rijd top licht rete goed op de weg en super snel , en het interieur niks mis mee joh , koop er een zou ik zeggen ga er in rijden en oordeel dan , ik ben er blij mee en wat de rest er van vind dikke … , de beste wensen en een gelukkig en mobiel 2009 gewenst.
corvettez06 zegt
@skyliner34 bekijk dit eens , heb er nog veel meer voor je ,http://www.youtube.com/watch?v=aoNfUueQcek
j.w.p.feteris zegt
jan jansen vertelt ons dat in de corvette onder andere een stuurhuis zit van een aston martin.ja. en in een aston martin vantage v8 zit de versnellingsbak van een corvette.dus .so what bron .autovisie 2006.dan nog even een stukje van de test van de aston martin vantage .het is 100 procent een amerikaanse muscle car.de corvette z06 .aan hem doet de v8 vantage meteen denken.hy leest het wegdek met de zelfde stimulerende nauwkeurigheid als de corvette.is de aston nu gelijk een flut auto .geloof het toch niet.en dan nog even over het afkraken van auto,s .toen ik mijn corvette kocht kon ik voor dat geld ook een ferrari 348 of porsche 911 kopen .kan nu deze keuze wel uitleggen maar dan beging ik ook met afkraken .dus toch maar niet .het zijn gewoon gave wagens .kritiek op dit soort wagens komt trouwens in de meeste gevallen van mensen die hem niet kunnen aanschaffen financieel niet of omdat de kinderwagen er niet inpast.leuke reclame trouwens he .van volkswagen.gr.jan
corre zegt
he corvettez06 dat is kras die cd heb ik altijd aan in mijn corvette.(status quo)
ha ha dat vind echt gaaf
Stino zegt
Een plastic prulleding!