De Corvette ZR1 is Jeremey Clarkson’s auto van het jaar. Een leuk gegeven voor wie dat iets waard is, want ook zonder de lovende woorden van Mr. Top Gear, is de ZR1 uiterst leuk speelgoed voor op de Nürgburgring en bovendien voor relatief weinig geld. Voor tuners als Hennessey is de pk-oorlog nog zeer levendig en men laat zien dat het onderste nog niet uit de kan gehaald is. De Corvette ZR1 werd omgedoopt tot de Hennessey ZR700 met 705 pk.
Om de ZR1 over de grens van 700 pk te tillen, was er een reeks aan ingrepen nodig. De druk van de supercharger werd verhoogd van 11 naar 14psi. Dankzij een K&N luchtfilter kan de motor iets vrijer ademen. Er werd een nieuwe intercooler gemonteerd. Het uitlaatsysteem kreeg een upgrade, waarbij o.a. de standaard katalysator werd vervangen door een exemplaar met een grotere luchtdoorvoer. En tot slot werd het motormanagement aangepast op de diverse wijzigingen.
Met 705 pk vermogen 972 Nm koppel ter beschikking sprint de Corvette in 3,1 seconden naar 96 km/u (-0,7s) en in 13,9 seconden naar 240 km/u (-3,2s). De topsnelheid ligt rond de 340 km/u (+16km). Voor degenen voor wie dit allemaal nog niet genoeg is (durf dat eens te beweren), werkt Hennessey momenteel ook nog aan een ZR750 met 755 pk. (via: jalopnik)
MurcieBoy zegt
leg er meteen een Veyron motor in :P
en nu ik er zo over nadenk.. (kwijl)
KamerOlifant zegt
Ja.. dat is vet. Ik denk dat de ZR1 veel potentie heeft, heerlijke auto.
spykerboy zegt
mmmmmmhmmmmmm veel kracht…. YUMMY, maar vinde de banden dat wel leuk allemaal dan?
Citrofiel zegt
58 pk op 647 erbij, en dan zulke verbeteringen in de cijfers? Vooral de 0-96-tijd valt me op, zou er soms nog iets veranderd zijn aan de bakverhoudingen? Of iets met betere grip uit start?
EJS zegt
Heerlijk auto, en 700 pk zou het motorblok nog wel moeten kunnen hebben. Met bijna 1000nm moet prima te rijden zijn, denk ik zo:)
timberleek zegt
ik meld me aan voor als hij hem kwijt moet. of iets dergelijks
hoe dan ook ik meld me aan
bozewolf zegt
Wat ’n bakbeest…
@ Citrofiel: Goed punt. Sneller is 1 ding, maar minus 7-tienden? Getthefuckouttahere. Alsof ze AWD hebben geinstalleerd.
Mssn voor de cijfers er even bijzonder plakkerig rubber onder gesmeten ofzo?
Maar zeker weten niet dat je bijna een seconde er af krijgt met deze relatief kleine vermogenstoename. En dan nog kun je je afvragen of ie z’n standaard 650 pk uberhaupt al 100% neergezet kreeg. In dat licht bekeken is, voor de 0 – X tijd, een vermogenstoename sowieso nutteloos.
Jochempie zegt
Het is Jeremy niet Jeremey :)
Phil zegt
Dikke bak !!
C6.R zegt
Lekker setje velgen ook!
Kweenie of dit dezelfde is maar het lijkt er wel heel erg op!
C6.R zegt
*edit* foto’s doen het niet?
C6.R zegt
Ah, nu wel!
tibor zegt
@ bozewolf en citrofiel
ik denk dat het te maken heeft met de koppeltoename van meer dan 150 nm
Citrofiel zegt
Ik zou me enigszins kunnen voorstellen dat die koppeltoename wordt gecompenseerd door een ernstig gebrek aan grip, maar blijkbaar hebben ze dit toch weten te hanteren…
tibor zegt
een standaart zr1 gaat trouwens al 332 en van o-96 in 3.4 dus de verschillen zijn minder groot dan het lijkt…alleen die sprint naar 240 is echt bizar en de quarter mile tijd in dat filmpje van 11 sec en 136 mph eindsnelheid is ook beestachtig
bozewolf zegt
@ tibor: meer koppel is sneller naar de bandenhandelaar voor nieuw rubber. Als je ’t niet kwijt kan, kan je ’t niet kwijt. Cruijffiaanse waarheden.
En dan nog zorgt 150 nm niet voor min 7/tienden. Al helemaal niet in de sub-4 regionen.
Als je van 3.4 gaat rekenen wordt het aannemelijker. Maar dan nog. 0-100 zegt eigenlijk toch niks, de tijd is te kort.
Toch ben ik wel benieuwd naar ’t rubber. Zelfde als wat onder de ZR-1 ligt? Of wat?
C6.R zegt
De eigenaar en iemand van Hennessey hier over deze wagen:
http://forums.corvetteforum.com/c6-corvette-zr1/2236339-2009-zr1-11-03-136-mph-video.html
Krijg het idee dat die acceleratietijden een grove schatting zijn van de (niet altijd betrouwbare) mensen van Hennessey. No way dat ze dat die cijfers uit een test hebben terwijl ze bij deze 1/4 mile run een relatief trage tijd hebben neergezet. (vanwege het winterse weer…)
Ferraritje zegt
@Citrofiel: Als ze er 1 nieuw rubber onder hebben gelegd(extra grip) 2 meer koppel hebben(150 Nm= snellere overbrenging) en misschien, net als bozewolf al zei, hebben ze het zelf geteld, 1, 2, 3, … yeah guys, I counted 3 and something, so let’s write 3,1… :)
OT: wel mooi getuned, niet te veel exterieuraanpassingen maar aan de motor daaretegen! :o
RenesisHP zegt
Dus als ik een paar leuke aftermarket onderdelen onder een auto schroef ben ik een Tuner? Dwz. Ik kan naar de kamer van koophandel om mij te registreren als tuner?
Eigenlijk doen deze jongens niets wat je zelf niet kan doen. ;)
BmwMPower zegt
Erg mooi!
Amerikaanse auto’s hebben newtons nodig, en dat is precies waar deze er zat van heeft!
corvette z06 zegt
monsterlijk heerlijk en geweldig, wat een wagen , en dat op de weg houden , dan moet je van goede huizen komen , wil je hier de traction uit willen schakelen .
Peter Hoekstra zegt
Wreed beest, benieuwd wat hij op de N’ring zou rijden.
rider zegt
kon je op wachten. de ideale basis voor tuning. geweldig chassis, perfecte motor en puike remmen. wat wil je nog meer als basis voor een tuning object?! kost dat nou? en wat zal hij op de “ring doen?
gekke turbo zegt
Gelukkig maar dat ze werken aan een versie met 755 pk anders wou ik ze uitlachen voor lutsers:P