Huh? Wat? Amerikanen die zorgen dat de nieuwe Chevrolet Corvette Z06 (C8) net zoveel toeren zal maken als een Honda S2000? Slik.
De spiksplinternieuwe Corvette is in de VS een enorme hit. Het grote verschil zit ‘m in het feit dat de Corvette nu voorzien is van een motor die tussen de stoelen en de achterwielen ingenesteld zit. Een heuse middenmotor dus.
Geïnteresseerd
Volgens General Motors was het nodig om mensen geïnteresseerd te houden voor de Corvette, daar alleen de puristen een lange motorkap en korte kont kunnen waarderen. De Corvette ziet er nu uit als een generieke kopie van een Italiaanse supercar. Alsof iemand via de telefoon heeft uitgelegd hoe de auto eruit moet komen te zien.
All-weather banden
In technisch opzicht is er niets mis met de auto en al helemaal niet als je kijkt hoe goedkoop de auto is. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat je ‘m wel moet aankleden met opties, anders rijd je weg op knakerige all-season banden. Op een Chevrolet Cruze is zo’n compromis prima, maar niet op een supercar met middenmotor en achterwielaandrijving.
Ferrari-esque
Maar we gaan even verder over de Ferrari-esque eigenschappen. De Corvette lijkt niet alleen op een Ferrari qua uiterlijk, ook qua geluid! Nee, niet de huidige Stingray. Die heeft nog een vrij eenvoudige LT V8 met crossplane-krukas. Echter, Chevrolet is al aan het testen met de nieuwe Z06 en dat belooft een waar spektakel te worden.
Iets bijzonders
De Corvette Z06 uit 2005 had een briljante 7.0 V8 zestienklepper (de LS7) onder de kap, dat volgens ondergetekende de beste motor aller tijden is. Helaas kon Chevrolet die motor niet laten voldoen aan de strenger wordende emissie-eisen. Dus kreeg de Corvette Z06 (C7) een supercharged 6.2 V8. Voor de Corvette Z06 (C8) heeft Chevrolet iets bijzonders in petto.
Flatplane V8!
De auto krijgt namelijk een flatplane V8. Dit betekent dat de krukas anders is, wat overigens ook geldt voor het motorkarakter. Chevrolet heeft bevestigd dat de Corvette Z06 (C8) eraan komt. Dat niet alleen, er is ook aangegeven dat de Corvette Z06 (C8) voorzien zal worden van de motor uit de Corvette C8R raceauto (die je op de afbeeldingen ziet). Die ziet er qua looks al heel wat beter uit.
Toeren
Net als met de C6-generatie van de Z06 zoekt Chevrolet extra vermogen door middel van meer toeren, in plaats van een mechanische compressor. Dit betekent dat de Corvette ook heel anders zal klinken, zie de video van Motrolix om te horen hoe deze klinkt. Qua toerental wordt het wel heel bijzonder, want de Corvette Z06 (C8) zal net zo veel toeren kunnen draaien als een Porsche 911 GT3, Ferrari 458 of Honda S2000. Jazeker: 9.000 toeren!
Meer dan 100 pk per liter
Qua vermogen wordt verwacht door Carbuzz dat de 5.5 liter motor zo’n 625 pk zal leveren. Ja, dat is minder dan de vorige Corvette Z06 (C7), maar bij de Corvette Z06 (C8) heb je het voordeel van een veel betere respons. Het maximale koppel van 550 Nm zal lager zijn dan de instapversie! Oh, en het is voor het eerst dat een Corvette-motor meer dan 100 pk per liter lepelt uit een atmosferische V8. Kortom, de nieuwe generatie Z06 belooft niet zozeer een supercar-doder te worden, maar een ware supercar. Wel even goede banden eronder zetten.
De Corvette Z06 (C8) wordt in de loop van 2021 verwacht.
Robert zegt
625 pk uit een 5,5 liter grote atmosferische V8. Om de analogie naar die Honda S2000 wat verder door te trekken, dan blijft -ie qua vermogen per liter nog iets achter op het Japanse meesterwerkje. En in de wetenschap dat Amerikaanse engineers de neiging hebben e.e.a. te overdimensioneren, vermoed ik dat daar dus nog wel wat rek in zit.
Dan is het wachten op de eerste tuners die wél die motor van een supercharger of turbo’s gaan voorzien. Leuk!
boomhauwer zegt
@RRRobert: hij blijft vooral ver achter op de Italianen die met 458 speciale 6 jaar terug al op 135pk/L zaten.
RobUSA zegt
@RRRobert: De prijs blijft ook ver achter dat klopt. Maar het feit dat de Corvette in de zelfde zin word genoemd als een Ferrari is al een prestatie op zich. ZO6 beloofd een spektakel te worden en dan moet ZR1/Zola nog komen.
boomhauwer zegt
@RobUSA: ok. Bmw had 18 jaar terug al +110pk per liter uit de M3 motor.
RobUSA zegt
@boomhauwer: Die pk per liter doet me helemaal niks anyways. Het gaat mij meer om totale pk’s, betrouwbaarheid, onderhoudskosten en aanschafkosten. 18 jaar geleden werd de M3 er gewoon finaal uitgereden door een C5 ZO6.
87sandyd zegt
@RobUSA: tot er een bocht kwam…
vaakbenjetebang zegt
Het zijn wonderlijke tijden aan het worden. Wie had ooit kunnen denken dat je bij Ferrari vergeefs aan zou kloppen voor een sportwagen met midscheepds geplaatste, atmosferische V8 met flatplane krukas, om dan naar Chevrolet doorverwezen te worden?
KEV9 zegt
wat een beest van een auto is het geworden.. prachtig.
nissanfairladyz zegt
Als we toch gaan pochen over toeren…. Mijn motor in mijn auto doet iets van richting de 18.000 toeren. Beat that !
Hij heeft alleen maar 150pk en kan max 160km/u
lekbak zegt
@nissanfairladyz: ik heb een motor die stationair minder dan 300rpm draait en een maximaal koppel van meer dan 3500nm heeft. Beat that met je toerenmakertje!
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Scania R730 of een Volvo FH16 750?
lekbak zegt
@dutchdriftking: nee, die draaien rond de 600rpm stationair. Het is een Skoda scheepsdiesel die een enorme 135pk levert bij 750rpm max. Maar door dat lage toerental is het koppel vrij groot.
Wat overigens tevens bewijst dat koppel van de motor de meest onzinnige waarde is die er bestaat. Deze Skoda geeft gewoon hetzelfde resultaat als elke andere motor die 135pk levert, en zo’n andere motor levert hetzelfde koppel aan de schroef als de tandwielverhouding van de keerkoppeling correct is afgestemd op de motor (in dit geval 2:1 vertraging).
tjorque zegt
Wankelmotor?
Dutchdriftking zegt
@nissanfairladyz: Elektrisch?
dikdraak zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Richmond zegt
@dikdraak: online Autonieuws lees ik alleen Autoblog, vind Autoweek geen fijne website/app. Autovisie lees ik wel als tijdschrift, dan krijg je toch ander soort artikelen.
davido89 zegt
Laat de z06 er alsjeblieft zo uitzien als de c8r. Waar ik de normale C8 mwah vind is de c8r een van de mooiste auto’s van dit moment.
theblazerunner zegt
@davido89: ff aankloppen bij Prior Design of ze een kit kunnen produceren
R zegt
Ik heb een smart Roadster gehad….0,7 liter en rond de 110 pk….niet verkeerd….maar ook niet echt snel….wel veel fun
SimonMc zegt
Maar die heeft wel een turbo…