Corvette wordt weer een automerk. En ja, ook met een crossover…
Een tijdje terug (zo rond 2005-2006) gebeurde er in Europa iets bijzonders. Corvette ging van typenaam naar merknaam. Een beetje een vreemde marketingmove. De Corvette dient namelijk als imagebuilder voor Chevrolet. In Europa waren Chevrolets helaas iets anders dan dat het in de VS was.
In de VS had je Chevrolets als de Malibu, Impala, Trailblazer en Suburban. Op zich wel toffe auto’s. In Europa had je de Chevrolet Matiz, Lacetti, Nubira, Evanda en Tacuma. Omgekatte Daewoo’s. Sterker nog, voor een paar tientjes kon je jouw Daewoo laten voorzien van epische bowtie, het Chevrolet-logo. Daarbij was de Corvette C6 beter dan ooit.
Dus logisch dat de importeur het probeerde met alleen de typenaam als merk. Dat heeft een paar jaar geduurd, later werd de auto weer verkocht als Chevrolet Corvette.
Corvette weer automerk
Maar er zijn weer plannen om Corvette los te weken van Chevrolet. Ditmaal echter alleen niet in Europa of Nederland. Zowel de Corvette als de Chevrolet zijn niet meer leverbaar in ons land, helaas. Nee, in de VS gaan ze Corvette uitbreiden als een sublabel. Volgens een ingewijde is General Motors al heel erg ver met het opzetten van het submerk.
Dat betekent dat er niet alleen een Corvette Coupé en Cabrio zal zijn. Er komen twee compleet andere auto’s bij die ook een Corvette-badge krijgen. De eerste is – natuurlijk – een crossover. De andere is een elektrische vierdeurs sedan. Ze zijn bloedserieus bij GM, want ze willen met het submerk concurreren met Porsche. De Corvette sedan moet dan concurreren met de Porsche Taycan, de Corvette crossover richt zijn pijlen op de elektrische opvolger van de Porsche Cayenne.
Hightech
Beide modellen zullen geheel elektrisch zijn. Het is niet zo dat elektrische Chevy’s een Corvette-badge krijgen. De elektrische Corvette’s moeten enorm hightech zijn met 800V architectuur, 350 kW laadcapaciteit en tweeversnellings-transmissie. Precies, net als Porsche ook heeft. Qua prestaties zal Corvette het beter voor elkaar hebben dan Porsche. Bij de Duitsers kun je nog ‘langzame’ EV’s kopen, maar de Corvettes krijgen naar verluidt 850 tot 1.000 pk.
General Motors schijnt dit zo geheim mogelijk te houden en al best ver te zijn met de ontwikkeling. In 2025 moet het sublabel gelanceerd worden.
Via: Carscoops
Edge zegt
Leuk dat Chevrolet inzet op leuke EV’s met goede tech, maar Corvette? Ze hebben genoeg merknamen in hun portfolio die nu stof happen of op sterven na dood zijn, gebruik die dan. Als je het een beetje sportief wil houden kan Pontiac toch prima?
drtim zegt
Ja, maar nu kunnen ze het lijnenspel van de corvette lekker over een lompe crossover boetseren.m’n ogen doen nu al pijn.
Die sedan kan nog wel wat worden..
biohazardracer zegt
Kijk maar naar de mustang mach-e. Lelijk hok maar schijnbaar verkoopt het wel. Zal me niks verbazen als die crossover ook een succes wordt.
Habanero zegt
100% eens en zie mijn commentaar hieronder. Ook de Mustang-legende is gesneuveld op dezelfde manier. Die Mustang is al wel eens eerder tenonder gegaan aan foute modellen die ook door vreemde rages (de petroleum-crisis jaren 70) veroorzaakt werden.
cossiekiller zegt
Eén ding zijn ze vergeten te zeggen. Die nieuwe E-Corvette wordt een crossover ! Haha
Habanero zegt
We leven in een tijd dat alles wat vertrouwd is en zelfs legendes moeten wijken voor de vluchtige grillen van yuppie-managers. Zelfs in mijn jeugd was de bloedmooie Corvette C3 Stingray het foute maar iconisch speeltje van pooiers en ander controversieel, soms heel vermakelijk volk. Wat extra rode of roze pluche op het dashboard toevoegen was geen probleem. Corvette hoort geen apart merk te zijn, geen anti-Porsche te worden maar wel een ziel te hebben. Die ziel is een grommende V8 en geen stille flits op toxische batterijen en andere transistoren.
Dutchdriftking zegt
Wat blijft de C6 toch een geniale auto. Mijn favoriete Amerikaan. Het liefst een gele ZR1, maar een ‘instappertje’ is ook geen enkel probleem.
O plaat zegt
Dus GM schrapt Pontiac, een merk met geschiedenis en fans. Om later corvette een apart merkt te maken dat de positie van pontiac moet innemen. Ik weet niet wat ze daar roken bij GM maar het moet straffer spul zijn dan dat van Musk.
flyerbunch zegt
Corvette zal idd ook wel het succes van de Mustang Mach-E hebben gezien en hoe Ferrari met een SUV komt die al uitverkocht is.
joosstra zegt
– Edit: Aangepast, dank –