Het is vandaag precies 60 jaar geleden dat de eerste Corvettes van de productielijn in Flint, Michigan rolden.
Zeker in deze moeilijke tijden mogen we elke gelegenheid benutten om te vieren dat een sportautomerk nog bestaat. In de 60 prachtige jaren van Corvette zijn ze uitgegroeid tot een Americaans icoon dat bekend staat om zijn goede performance (in een rechte lijn). “Over the past six decades, the Corvette has been woven into the fabric of American culture, as the sports car of choice for movie stars, musicians, and astronauts,” zei Chris Perry, vice-president Chevrolet Marketing. “The very best Corvettes represent the state-of-the-art for their eras in terms of design, technology and performance.”
De Corvette is ’s werelds langstlopende, continue geproduceerde personenauto. (De eer voor langstlopende voertuig ooit gaat naar de Chevrolet Suburban.) Hij maakte zijn debuut op 17 januari 1953 op de General Motors Autorama in New York City. Dit was zo’n succes, dat er op 30 juni van hetzelfde jaar meteen een gelimiteerde productie van 300 stuks werd gestart. Deze waren allemaal Polo White met een rood interieur en werden verkocht voor 3.498 USD. Dit was destijds al een heleboel geld, maar om zo’n 1953 Corvette vandaag de dag aan te schaffen moet er nog extra diep in de buidel worden getast. In 2006 werd ‘Vette nummer 3 geveild voor een recordbedrag van 1.060.000 USD.
Sinds 30 juni 1953 zijn er ongeveer 1.560.000 auto’s met de Corvette naam gebouwd. Het 500.000e exemplaar komt uit 1977, de miljoenste zag in 1992 het daglicht en het aantal van 1,5 miljoen stuks werd bereikt in 2009. Tot 1955 waren ‘Vettes alleen verkrijgbaar met een zes-in-lijn. Pas daarna kwam de populaire V8, die werd besteld door maar liefst 90 procent van de kopers. Het jaar daarop werd de zes-in-lijn daarom maar verbannen en sindsdien worden de auto’s allemaal met een V8 geleverd.
Corvettes werden in drie fabrieken gebouwd: Flint in Michigan (1953), St. Louis in Missouri (1954-1981) en Bowling Green in Kentucky (1981-2014). In de eerste tien jaar van hun bestaan werden Vette’s alleen als cabrio geproduceerd. Met het vaste dak op de 1963 “split-window” Corvette Sting Ray coupé ontstond er een tweede generatie. De verkopen verdubbelden omdat de sportauto nu ook het hele jaar door gebruikt kon worden in de koudere gebieden.
Nog een aardig laatste feitje: geen van de 1983 ‘Vettes werden aan particulieren verkocht. Dit modeljaar werd overgeslagen in afwachting van de splinternieuwe 1984 versie, die de C4 generatie inluidde. Van het 1983 model werden 44 prototypes gebouwd, waarvan er nog maar één bestaat en wel in het National Corvette Museum in Bowling Green, Kentucky.
Mocht je je vandaag gaan vervelen, in Arnhem komen de Nederlandse Corvette Clubs samen om een feestje te bouwen voor hun jarige merk. NCRS Dutch Chapter, Heartbeat Corvette Club en Stingray’82 staan vanaf 11:00 uur in het bedrijfspand van Hooper International klaar met hun prachtige auto’s. Er zijn ons speciale uitvoeringen en anniversary modellen beloofd, dus ben je in de buurt, dan is het vast wel de moeite waard om even te gaan kijken. Toegang is toch gratis!
Om in de stemming te komen hebben we HIER alvast een historisch filmpje van een rijdende 1953 Corvette.
Rick-dos zegt
“De Corvette is ‘s werelds langstlopende, continue geproduceerde personenauto.”
For fuck’s sake die is wel heel ver gezicht zeg.
“…the Corvette has been woven into the fabric of American culture, as the sports car of choice for movie stars, musicians, and astronauts,”
Die periode ligt ook alweer zo’n 40 jaar achter ons…
De beste jaren van de Corvette zijn toch wel de je jaren ’50 en ’60. Dat is ook de periode dat ze één van de mooiste auto’s maakte. De jaren ’70 en ’80 was voor de pornoacteur jaren en gewoon niet om aan te gluren en te rijden. De jaren ’90 kun je beter vergeten. Vanaf het nieuwe millennium zijn ze een nieuwe weg ingeslagen waarbij de rij-eigenschappen stapsgewijs is aangepakt maar het uiterlijk nog steeds te wensen overlaat.
Rick-dos zegt
@Rick-dos: gezicht=gezocht
Carreza zegt
@Rick-dos: “… maar het uiterlijk nog steeds te wensen overlaat.”
Ik zou zelfs zeggen dat het uiterlijk er op achteruitgaat, zeker nu we de C7 gezien hebben…
lemans96 zegt
@Carreza: ‘…maar het uiterlijk nog steeds te wensen overlaat.’
Gelukkig spreken jullie beiden vanuit een onbelangrijke persoonlijke mening. ;-)
De Corvette is de afgelopen 15 jaar uit de as herrezen en is al zeker een decennium één van s’werelds beste sportscars. Qua stijl is er veel veranderd. Was de C4 ronduit saai, daar was de C5 al heel wat doelgerichter en de C6 ronduit gebouwd om het één op één op te kunnen nemen met auto’s als F430 Modena’s en 997 Porsche’s .
De tijden van slechte wegligging en belabberde bouwkwaliteit liggen reeds ver achter ons. De Corvette is, zeker met de nieuwe C7, een geduchte concurrent en een erg sexy auto om te zien(in mijn ogen en die van vele,vele anderen). Er stond er één op de stand van Corvette op Le Mans, in Kobaltblauwmetallic, en dat zag er heel erg goed uit.
rotarypowah zegt
Vleugeldeuren, 420pk Wankel middenmotor..
Carreza zegt
Nou leuk, maar de topjaren liggen zoals hierboven reeds gezegd, al ver achter ons.
lemans96 zegt
@Carreza: Ja? Zoek voor de grap even op hoeveel keer ze de afgelopen 15 jaar Le Mans hebben gewonnen, hoeveel keer ze ALMS kampioen zijn geworden en hoeveel er de laatste 15 jaar verkocht zijn. Stel je vervolgens voor hoeveel er hier zouden rondrijden als onze overheden geen torenhoge importbelastingen op dit icoon zou hebben gelegd. ;-)
norge zegt
Werelds beste sportauto, geen priemieum te ontdekken in de auto en toch een icoon.
baasbas zegt
Aha, ik vond de Corvette-dichtheid al wat aan de hoge kant op de A12