In Enschede is afgelopen weekend een prachtige Chevrolet Corvette Stingray uit 1973 in het water terechtgekomen.
Je hoort en leest wel vaker van dit soort nachtmerrie verhalen. Net klaar met een restauratie dat maanden of soms jaren heeft geduurd. Om vervolgens binnen een week te maken te krijgen met een noodlottig ongeval. Ook dit is weer zo’n verhaal, dat afgelopen weekend gebeurde in Enschede.
De eigenaar van een Chevrolet Corvette Stingray cabriolet uit 1973 ging zaterdagvond vissen. Hij nam zijn klassieke musclecar mee. Door onbekende oorzaak eindigde niet zijn hengel in het water, maar de Corvette. Een drama voor de eigenaar, want de auto was pas net een week klaar na het ondergaan van een restauratie.
Corvette te water
Het incident voltrok zich aan de Oude Deventerweg, lokaal bekend als Het Kleigat van Smulders. De schade aan de klassieker is enorm. De Corvette ging kopje onder in het water en moest door een berger uit het water worden getrokken. Er is niet alleen schade aan de carrosserie, maar de gehele auto was verzopen. De vraag is nog maar of hier een tweede restauratie van gaat komen. De V8-motor valt onder andere niet meer te redden met zoveel waterschade.
Een Corvette uit de jaren zeventig vertegenwoordigd in uitmuntende staat een waarde van vele tienduizenden euro’s.
Fotocredit: News United
mustang750supersnake zegt
zeer zuur…maar origineel was ie vlgs mij toch niet zo te zien…?
Citrofiel zegt
Er zit inderdaad een bijzondere bodykit op, die ik nog niet thuis heb kunnen brengen. Hier beter te zien: https://www.flickr.com/photos/48535413@N06/51100031865 .
E34M5Touring zegt
Greenwood kit?
Citrofiel zegt
Je komt al dichterbij dan ik, maar aan alle kanten is die toch net anders geloof ik. En zo’n Firebird-achterkant zie ik nergens.
wimbers zegt
als alles origineel was, zit er heel weinig electronica aan en is de V8 zeker niet afgeschreven,
alles weer uit elkaar, schoonmaken, en weer in elkaar, electronica kan je eenvoudig vervangen op dat soort autos
b00m3rang zegt
Nou, over de elektronica heb je wel gelijk maar als de motor draaide terwijl hij in het water plonsde en dus water heeft aangezogen kan alles kapot zijn binnenin.
JanJansen zegt
@b00m3rang: zo veel compressie heeft het ding niet. Ook staat een Corvette niet bekend als hoogtoerig.
Zou nog wel eens mee kunnen vallen als je niet te lang wacht met repareren en je niets laat vast corroderen.
wimof zegt
Dan plooien de klepstoters en dan bestel je nieuwe bij Edelbrock, bijvoorbeeld.
harrie zegt
Dat kermis ding heeft toch een polyester body?
ericd zegt
Een fiberglass body, tevens het zwakste deel van het hele ding. Als die ontzet of gescheurd is, kun je weer aan de gang met matjes etc. De eigenaar realiseert zich waarschijnlijk te weinig dat als het maar een beetje glad is, je met poesevoetjes het gas moet hanteren. Geen moderne abs e.d.
tinnemans zegt
Als de restauratie richting origineel ging had het ding, volgens wikipedia hooguit zo’n 275pk, en gezien de breedte van de achterbanden denk ik dat remmen (een stuk) lastiger is dan streeploos optrekken.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij de hengel aan de auto had vastgemaakt en dat er een flinke karper aan de haak zat. :)
Het blijft wel zonde.
O plaat zegt
Stroker kitje, andere carburator en intake en een ander uitlaat systeem en we komen richting de 375pk en dat is nog bescheiden tuning naar Amerikaanse normen. Daarbij komt nog dat het vaak goedkoper is om hem met die onderdelen te restaureren dan met OEM GM stukken.
Robert zegt
Rol dat ding eerst maar eens in een spuitcabine en laat deze daar dan maar eens een vol etmaal bakken onder een droogtemperatuur van 50-60°. Er zit hier maar weinig elektronica in.
De fiberglas body is inderdaad een ander verhaal. Wat de motor betreft, is uit het bericht niet op te maken of de motor ook draaide tijdens de tewaterlating. Met een waterslag is het inderdaad einde oefening. Maar goed, in de VS zijn legio ruilblokken of crate engines te vinden die je ook daarmee kunnen helpen.
kniesoor zegt
Als de motor niet liep toen de oto het water indook, is-ie nog wel te redden, lijkt me. Inderdaad helemaal uit elkaar halen, fanatiek schoonmaken en weer in elkaar zetten. Dan hopen, dat de rest door de duik en de daarop volgende takelwerkzaamheden niet al te zwaar beschadigd is geraakt en er is een kans, dat-ie op enig moment weer de weg opkan/komt.
jaleukhoor zegt
Vertegenwoordigt in dit geval…
MarcoM zegt
Balen. Hopelijk is de wagen getaxeerd voor die tijd en ook verzekerd, zodat een groot deel van de kosten vergoed worden, emotionele schade is vaak nog erger.
BlauweVolvoS40 zegt
Wauw, die heb ik diezelfde middag nog zien rijden in de stad!
rijnooit zegt
Powerboat?