![Afbeelding Corvette Callaway Sledgehammer onder de hamer [video]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Callaway/Sledgehammer_1988/callaway-sledgehammer-2.jpg)
![Afbeelding Corvette Callaway Sledgehammer onder de hamer [video]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Callaway/Sledgehammer_1988/callaway-sledgehammer-3.jpg)
![Afbeelding Corvette Callaway Sledgehammer onder de hamer [video]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Callaway/Sledgehammer_1988/callaway-sledgehammer-4.jpg)
![Afbeelding Corvette Callaway Sledgehammer onder de hamer [video]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Callaway/Sledgehammer_1988/callaway-sledgehammer-5.jpg)
![Afbeelding Corvette Callaway Sledgehammer onder de hamer [video]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Callaway/Sledgehammer_1988/callaway-sledgehammer-6.jpg)
![Afbeelding Corvette Callaway Sledgehammer onder de hamer [video]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Callaway/Sledgehammer_1988/callaway-sledgehammer-7.jpg)
![Afbeelding Corvette Callaway Sledgehammer onder de hamer [video]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Callaway/Sledgehammer_1988/callaway-sledgehammer-8.jpg)
![Afbeelding Corvette Callaway Sledgehammer onder de hamer [video]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Callaway/Sledgehammer_1988/callaway-sledgehammer-9.jpg)
Stel je voor: je rijdt dik 1100 kilometer naar een oval in deze auto en zet daar vervolgens een topsnelheid van 409,9 kilometer per uur op de klokken. En dat alles 17 jaar voordat Bugatti met een zekere Veyron op de markt komt, een auto die op dat moment nog steeds langzamer is dan deze Chevrolet Corvette Callaway Sledgehammer.
Je leest het goed, deze auto is sneller dan een Veyron. Het ding haalde de bizarre topsnelheid van 409,9 kilometer per uur op een oval in Ohio op 26 oktober 1988, 17 jaar voordat de eerste Bugatti Veyron van de band rolde. Daarmee was het jarenlang de snelste straatlegale auto die te koop was. En denk niet dat Callaway het zoveelste tunerbedrijfje was: Chevrolet bood Callaway turbosets voor de Corvette aan bij de dealers.
De aanpak bij deze auto was echter wel iets grondiger dan alleen maar de montage van een paar turbo’s. De met de hand gebouwde motor is goed voor 910 pk en een koppel van 1047 Nm. Het blok was gebaseerd op een Nascar-spec GM Bowtie blok met Mahle zuigers. De boel was zodanig afgesteld dat je er relatief makkelijk mee kon deelnemen aan het verkeer maar hoger in de toeren brak de hel los dankzij twee Turbonetics TO4B turbo’s met bijbehorende intercoolers die goed waren voor 22 psi turbodruk.
Niet alleen het blok werd gemodificeerd, ook het onderstel werd flink aangepakt. De onderste stuurarmen werden verplaatst, Koni schokdempers werden gemonteerd en er werden speciale Dymag aluminium 17 inch velgen op de Corvette geschroefd met speciale Goodyear banden. Een verlaging van dik twee centimeter was het gevolg van deze aanpassingen.
De oplettende lezer heeft natuurlijk ook al gezien dat het koetswerk niet meer helemaal standaard is. De Sledgehammer was voorzien van een Callaway Aero Body die was ontworpen door Paul Deutsman. De bodykit was ontworpen om extra downforce te genereren en meer lucht naar essentiële componenten te leiden. Ook werd de Sledgehammer voorzien van een vlakke bodem om meer downforce te genereren. Het interieur werd redelijk ongemoeid gelaten, alleen een in leder gehulde rollbar, vijfpuntsgordels en een paar extra metertjes verklappen dat het hier om iets speciaals gaat. Standaardzaken als een radio en airconditioning bleven gewoon behouden.
De Callaway Sledgehammer is onderdeel van de Richard Berry Callaway Collection en wordt in de loop van januari op een veiling aangeboden. Een video is hier te bekijken. Men hoopt $750.000 tot een miljoen dollar op te halen maar de laatste keer dat de Sledgehammer van eigenaar wisselde was ook op een veiling in 2004 en toen ging het ding voor $221.400 dollar onder de hamer terwijl er op $250.000 werd gehoopt.
Heerlijk fout apparaat! En best vlug, ja…
Maar, als dit ding de topsnelheid van de Veyron op een oval kan overtreffen, waarom zeuren bepaalde andere fabrikanten nu dan dat ze niet over die snelheid heen kunnen omdat ze geen geschikt testcircuit hebben? Hmmm…
@ar156sw: dat zijn bedrijven als koenigsegg, niet giganten zoals general motors..
@lambo4all: Denk dat Koenigsegg best een oval kan huren voor een dagje ergens… toch?
@ar156sw: alsof ’t niets kost…
@ar156sw: Het duurt wel wat langer dan een dag om een 400+ auto te testen op betrouwbaarheid en andere dingen.
http://www.youtube.com/watch?v=m8dI-47Z2hI
Hier wat bewegende beelden van dit monster.
Callaway is zeker niet zo maar een tuner. Ze bouwen ook de huidige gt3’s voor Corvette om, en hebben ook een prachtige corvette shooting-break.
Denk niet dat ze er 7,5 ton of zelfs 1 miljoen gaan vangen voor deze “Vette”. Corvetterijders zijn meestal geen multimilionairs.
@Alfarobert:
Die merktrouwe Yanks toch maar niet onderschatten, bovendien hoef je maar één dergelijk vermogende liefhebber te hebben…
Ik hoop letterlijk.
Leuk verhaal autoblog. Heerlijke auto.
Gaaf ding, maar niet vergelijkbaar met een veyron want dat is een productie auto (hoe dan ook) En deze vette een one-off. Zo zijn er meerdere one-offs die speciaal zijn maar die kun je niet ff bij de dealer bestellen in de door jouw gewenste kleur etc.
Niettemin een topprestatie in die tijd!
@sanderm3: Zit natuurlijk wat in.
Aan de andere kant, die series van de Veyron zijn ongeveer 1 per stuk. Er gaan echt alleen speciale versies de deur uit, daar.
@mout: Lol, elke Veyron is een speciale versie, dus jij gelooft die marketingpraat? Het enige verschil tussen al die Veyron’s is het kleurtje. Dat is hetzelfde als elke verkochte Gallardo een speciale versie te noemen. Oh wacht… Dat gebeurde ook.
Prachtig!
De Bugatti Veyron SS gaat wel wat sneller dan 409,9 km/u.
@scott5701: k
Vet hoor! Reed altijd in deze bak in Grand Turismo 2 geloof ik haha. I like
@gieltj: Deze zit ook in het spel PGR4, in slechtere weersomstandigheden echt een monster om mee te rijden.
En dan zijn er hier van die figuren die beweren dat Amerikanen ouderwets zijn…
Iemand overbood mijn bod van 220000 euro..