455 pk, 610 Nm, en een 0-96 km/u tijd van 3,8 seconden*. Oh, en hij trekt 1,03 G aan zijdelingse G-krachten.
Voor een auto waarvan de eerste exemplaren pas in september van de band zullen rollen heeft de Corvette C7 Stingray al buitengewoon veel aandacht gekregen. Logisch, want of je het nou leuk vindt of niet: de Corvette is een icoon.
Een van de zaken waarmee Chevrolet tussentijds probeerde meer buzz te creëeren, was door hem bij introductie voorlopig op 450 pk te waarderen, waarna er definitief plotseling een paar paarden meer in het 6,2 liter grote LT1 (V8)-blok bleken te zitten. Nou, geweldig, maar niet de moeite waard om nog eens speciaal over schrijven. Dit truukje wordt ook steevast door Ford toegepast trouwens.
Het persbericht is natuurlijk zeer Amerikaans, en dus kunnen we melden dat de kwart mijl in 12 seconden wordt verreden, met een doorkomstsnelheid van 119 mph, en dat de sexy C7 precies 107 feet nodig heeft om van 60 mph naar stilstand af te remmen. Reken dit zelf maar om :).
Prijzen
Ondertussen is de C7 (bijna) overal in Europa geprijsd: bij de oosterburen kost hij slechts 69.990 euro, en ook de Frambozen moeten dit bedrag overleggen. In het VK doet de C7 £ 61.495, en Spanjaarden zijn 79.990 euro kwijt. Ter vergelijking: de VS rekent $ 51.995 (ex belastingen) voor Corvettes nieuwste, hoewel de eerste Stingray voor beduidend meer weg ging.
En wij? Geen idee, tot dusver is er nog geen Nederlandse prijs gecommuniceerd. Wel bereiden we ons, gezien de prijs van de Camaro, op het ergste voor.
Uiteraard hebben we contact gezocht met Chevrolet Nederland, ruim 2 dagen geleden, maar kennelijk leest daar niemand zijn mail, want tot op heden hebben we geen antwoord op onze nochtans niet zo heel moeilijke vraag gekregen.
Bij de onthulling van deze extra specs, stopten de Amerikanen direct een nieuw setje foto’s, met een blauw, geel, en wit exemplaar. Deze vind je achterin de gallery.
*Mits uitgerust met Z51 Performance Package.
Foto: de cabrioversie van de C7, op de Autosalon van Geneve (maart 2013).
mbfanatic zegt
Cheap!
Design_Driven zegt
Nog best betaalbaar hier in het VK en de wegenbelasting valt ook goed mee.
Prachtige wagen trouwens op de achterkant na die me niet helemaal zint. Te druk. Verder wel erg lekker zeker voor 51k + een beetje tax
macready zegt
@sketcher:
En de verzekering?
xilver zegt
@macready: Je brengt zo’n ding het beste onder in een vennootschap, kost de verzekering je een stuk minder.
str8six zegt
Mooie auto, goede specs, goede prijs. Behalve voor ons dan, wij worden weer genaaid door de lastenverzwaarders uit Den Haag.
jackass266 zegt
Ziet r goed uit op die 4 pijpen na dan
TimoBac zegt
Relatief goedkoop in de rest van Europa. Verwacht een +€100,000 prijskaartje in Nederland.
coosbmw zegt
Is dat de goedkoopste 100km/h auto dan? (Niet halve auto’s meegerekend zoals die ktm x-bow/atom dingen of kitcars)
coosbmw zegt
@coosbmw: Raar, mist wat tekens maar bedoelde onder de 4 seconden naar honderd.
berlinetta zegt
@coosbmw: Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Een GT-R zal volgens mij net wat duurder zijn en verder komt er niks in de buurt. Misschien een Tesla?
Joerek zegt
@coosbmw: Ttrs denk ik, standaard 3.9 voor 76k
lambo4all zegt
@Joerek: tt rs doet geen rub 4 seconde naar de 100. En met opties is die zo 20.000 duurder.
Joerek zegt
@lambo4all: Doet wel sub 4 sec, en zonder opties 76k. Ik heb hem zelf en stock zonder aanpassingen ruim onder de 4 sec geklokt, en youtube staat er bol van. Boekje zegt 4.2 of 4.3 maar klopt niet, omdat ze hem niet sneller willen positioneren dan de r8 ofzo.
Joerek zegt
@lambo4all: Ohja, en getuned doet hij 0-100 in 3.3. Het is een beest ;)
moldauferrari zegt
Vind de nieuwe Viper echt beter gelukt dan de Corvette prijzen van de Corvette zullen wel rond de 150.000 euro liggen of zo aangezien de camero al 100.000 is met een paar opties
agera zegt
Ik wil de ronde achterlichten terug op de Corvette!
barrrry zegt
Ziet er vet uit. Maar die Audi cockringen als uitlaat, nee.
E34M5Touring zegt
Prachtbak! Echt heel mooi geworden. Nieuwe blok heeft ook pittige specs. Die nieuwe AM cabrio is met 100pk meer net zo snel. Voor 4x de prijs…
agera zegt
@E34M5Touring: Even eerlijk :) die AM is idd 4x zo duur, maar toch ook 4x zo mooi?
E34M5Touring zegt
@agera: Barkin up the wrong tree here bud. Heb niks met Aston. Voor mij de Corvette graag. Haal ik van de rest van het geld nog even een F-Type op bij Jaguar.
heidi zegt
@agera:
Nou, nee hoor! AM is niks hiermee vergeleken.
str8six zegt
@E34M5Touring: een no brainer, kom maar door met American muscle!
Rick-dos zegt
“Logisch, want of je het nou leuk vindt of niet: de Corvette is een icoon.”
Je bent “in Amerika” vergeten. De Corvette is een icoon in Amerika.
Hier in Europa, en eigenlijk de rest van de wereld, is het niet meer dan de zoveelste sportauto.
Voor de rest ziet dit ding er niet uit, maar kan mij voorstellen dat Sjonnie dit kan waarderen.
sir_smokalot zegt
@Rick-dos: Daar doe je ‘m mee te kort. Op het circuit en op de weg heeft de Corvette zijn strepen verdiend, en zijn architectuur zich bewezen.
Rick-dos zegt
@sir_smokalot: Als dat de criteria is dan is de lijst met iconen bijna onuitputtelijk en dan kun je je weer afvragen of het nog noemenswaardig is bij een auto.
str8six zegt
@Rick-dos: als je sinds 1953 auto’s bouwt die wereldwijd op een grote schare fans kan rekenen ben je weldegelijk een icoon.
Rick-dos zegt
@str8six: Ja, in Amerika. Dat zei ik al.
xilver zegt
@Rick-dos: Je kan dezelfde redenering maken met zowat elke Europese ‘iconische’ auto die haast niet in de US is verkocht.
Rick-dos zegt
@xilver: Klopt. En ik stel volgens mij ook niet dat dat niet zo is.
Alleen kan ik meer Europese iconische auto’s opnoemen die dit ook in Amerika zijn, dan andersom.
lincoln zegt
@Rick-dos:
wat is “iconisch” dan ??
Rick-dos zegt
@lincoln: Dat ben jij, lincoln.
lincoln zegt
@Rick-dos:
o.k. .. maar wat is “iconisch” dan ??
Rick-dos zegt
@lincoln: Serieus, dude? Met jouw modus operandi denk je echt dat ik toehap?
lincoln zegt
@Rick-dos:
en je was zo enthousiast ..
SimonMc zegt
@sir_smokalot: “1,03 G aan zijdelingse acceleratie.” Noemt men dit niet de laterale G-krachten?
En is 1,03 zo speciaal dan? Doet mijn auto ook.
sir_smokalot zegt
Eh, derp. Aangepast
Jochempie zegt
Wow, 1,03G! op zulke smalle bandjes! Da’s bijna zoveel G als m’n mx5!
lincoln zegt
tja .. sta je idd flink voor lul met je Duitse huur handtasje ..
nissangtrr35 zegt
Wat een verschrikkelijk lelijke auto. En dan 3.8 sec tot 100, ik dacht dat dat wel 3sec zou zijn, waardeloos.
berlinetta zegt
@nissangtrr35: Ja, 3,8 sec is echt iets om te voor te schamen. Bah bah wat een teleurstelling.
baap zegt
@nissangtrr35: Ja, een auto die in 3,8s naar 100 km/u vlamt is natuurlijk waardeloos.. De Corvette heeft in ieder geval achterwielaandrijving, dat kun je van zo’n Playstation GTR niet zeggen..
felix1989 zegt
@nissangtrr35: Gelukkig doet jouw auto er 10 seconden over, amateur.. Voor 51 USD in 3,8 naar de 100 is retesnel, dat is geen geld voor zo’n krachtige wagen.
lincoln zegt
@nissangtrr35:
o,joh .. dacht je dat .. slim hoor ..
Hupke zegt
En wat kost die bij jullie zuiderburen?
Het is een lelijk ding, maar als je relatief goedkoop enorm snel wil gaan…
aventador51 zegt
69000 in belgië mooi prijsje gaan we wel wat meer zien
adyton zegt
@aventador51: je ziet hier bijna nooit Amerikaanse wagens, of het zouden pick-ups moeten zijn. Ben benieuwd hoeveel er zullen verkocht worden, maar het zal jammer genoeg niet vet zijn. Denk dat in Nederland meer kans is. Heb je meer liefhebbers van Amerikaanse wagens
heidekonijn zegt
@adyton: Zou dat iets te maken hebben met de belasring in verkeersstelling en de wegentaks die auto’s met grote cilinderinhoud dubbel zo duur maken?
adyton zegt
@heidekonijn: Zeker wel aangezien die pick-ups wel op de zaak zullen staan. Dat maakt het al wat draaglijker. Daar kunnen we toch wel van een boom spreken. Rams en Tundras zie je genoeg rijden.
heidekonijn zegt
@adyton: Daar zeg je wat, die rijden meer en meer rond. Lijkt me trouwens niet handig om mee rond te karren.
aventador51 zegt
@heidekonijn: valt wel mee hoor alleen stadsverkeer is wat moeilijk
tomos90 zegt
@heidekonijn: Wat een ongelooflijke regels toch he. Die pickups worden ingeschreven als lichte vracht waardoor ze zogezegd 100% beroepsmatig gebruikt worden en volledig kunnen worden afgetrokken als kost. Daardoor zien we die nog af en toe eens rondrijden, meestal op lpg. Wisselstukken voor een Amerikaanse wagen zijn erg duur, om nog te zwijgen van de lange wachttijden die op zo’n wisselstukken staan.
urtarget1992 zegt
@adyton: Dat klopt ik woon in brasschaat waar veel supercars rijden maar amerikaans spul? niet zo veel. Ik denk dat er hier 1 viper rondrijd en 3 corvettes, vergeleken met de porsche’s, ferrari’s en lambo’s die hier een stuk vaker (zie ze dagelijks) rondrijden
adyton zegt
Toch wel verbluffend voor wat een lage prijs je in de VS kan rijden met zo een wagen!
riborg zegt
Zal dan hier wel zo’n 100/120 duizend euro gaan kosten, want zo is dat geregeld helaas hier!
heidekonijn zegt
Mooie auto, met de uitlaten ih zwart tenminste. Prijs tussen een cayman en een dallarafiatrati 4C. Best knap maar in de states kostie nog een pak minder.
jrk68 zegt
@heidekonijn:
En in Nederland gaat hij waarschijnlijk net zoveel kosten als een 4C en een Cayman samen.
gast zegt
“1,03 G aan zijdelingse acceleratie.”
Ik ken Polen die iets meer G generen met hun Audi…..
gast zegt
@gast: genereren
chefcorvette zegt
dit weekend te zien de corvette c7
30.06.2013
Aanvang:
11:00
Einde:
17:00
Lokatie:
Hooper International
Van Oldenbarneveldtstraat 85a
6828 ZN Arnhem
Informatie:
Het is 30 juni 2013 precies 60 jaar geleden dat de eerste Corvette in Flint Michigan, USA van de lopende band liep. Op deze dag houden de Nederlandse Corvette Clubs een gezamenlijke meeting ter ere van het 60-jarig bestaan van hun clubauto. Deze drie clubs, NCRS Dutch Chapter, Heartbeat Corvette Club en Stingray’82 hebben in het bedrijfspand van Hooper International in Arnhem een leuke locatie gevonden. Zowel binnen als buiten kan worden genoten van de aanwezige Corvette’s en van diverse activiteiten. Op het terrein zullen naast een tentoonstelling met diverse speciale uitvoeringen en anniversary modellen ook de nodige Corvette gerelateerde bedrijven en diverse clubs zich presenteren.
Kortom, je hoeft geen Corvette te hebben om van dit icoon te smullen en achter het stuur te zitten. Ben je enthousiast geworden, zet dan 30 juni in je agenda en kom een dag sfeer snuiven van Amerika’s enige echte sportauto!