Nadat men 10 jaar actief is geweest in het Le-Mans GT1-segment zal Corvette Racing vanaf komend weekend deze nieuwe deze GT2 Corvette C6.R gaan inzetten, zoals verwacht. GT1 blijft erg populair in Europa, maar in Noord-Amerika schijnt er meer interesse te zijn voor de GT2-klasse.
Het debuut van de Corvette GT2 zal zaterdag plaatsvinden in Mid-Ohio. De C6.R GT2 is gebaseerd op de Corvette ZR1, de GT1 gebruikte een stalen chassis maar de GT2 gebruikt dus het aluminium chassis van de Z06/ZR1. Aan de buitenkant heeft de GT2 een kleinere splitter bij de voorspoiler en een kleinere achtervleugel gekregen, wat moet zorgen voor minder downforce. Onder de kap ligt een gedownsizede 6.0-liter versie van de 7.0-liter V8 uit de GT1. Volgend jaar zullen er nieuwe regels van toepassing zijn en zal men een volledig nieuwe motor gaan gebruiken. De GT2 Corvettes krijgen dan een nieuwe 5.5-liter V8 gebaseerd op de next-gen GM small block.
Merry zegt
Hoe zit dat nou met die nieuwe regels?
GT1 en de GT2 wordt toch 1?
Maikel zegt
hij is in ieder geval niet handig in Nederland, al die drempeks dat gaat een ramp worden :P
gschoots zegt
Een race auto komt daarom over het algemeen geen drempels tegen… ;)
Maikel zegt
neeej maar meestal gaan ze er ook zo’n straat versie van maken, en die is niet veel hoger, vandaar
Rouge zegt
Ik hoop dat deze net zoveel herrie maakt als zijn grote broer want met al die diesels kan je bijna rustig slapen tijdens de 24 uur! Herrie rules!!
VSTMcLaren zegt
de GT1 is gestopt omdat ze bijna net zo snel zijn als de LMP2 en de kosten zijn te hoog
Bimbo Lover zegt
Ze zijn niet gestopt met GT1, er komt een aparte FIA GT1 competitie, los van de LM series.
Robert zegt
Er komt een nieuwe GT1 klasse binnen het FIA GT onder SRO. De Ford GT en de Nissan GTR reden al enkele races mee bij wijze van test. GT1 had moeite om instappers aan te trekken vanwege de hoge(re) kosten. De nieuwe GT1 maakt dat aspect interessanter. Dit reglement staat voor zover ik weet (nog) wel los van het reglement dat de ACO (Le Mans, LMS) hanteert voor de GT1-klasse. In LMS en ALMS is GT2 de interessante en meest spectaculaire GT-klasse en het is logisch dat Corvette daarin stapt. In GT1 reden ze in het ALMS al jaren zonder enige noemenswaardige competitie.
Bimbo Lover zegt
In ieder geval ziet het er naar uit dat door deze gewijzigde opzet er meer interesse is en dat komt de liefhebbers ten goede :-)
cardesigner@USA zegt
GT2 auto’s zijn veel mooier als je het aan mij vraagt.
Vanquish zegt
Welke klasse was nou laatst op de 24uur van Spa? Ik kwam daar eigenlijk per toeval en heb de testrondes vooraf gezien, té bruut. GT-R, Saleen, Corvette, Ford GT, 911, MC12, Ferrari F430, d’r kwam vanalles langs. Op de website van Spa stond dat het de FIA GT was, maar ik neem aan dat er dan nog een nummertje bij hoort?
Merry zegt
Dat maakt een hoop duidelijk.
Maar ik ben eigenlijk wel fan van de GT3 cup, daar zitten nog meer auto’s en is ook heel vermakelijk om naar te kijken.
F355GTB zegt
5.5-liter V8?
Ik dacht dat bij Le Mans een atmosferische GT2 maximaal 4.0 liter mocht hebben? En dat zou nog minder worden, volgens mij.
De Spykers en Ferrari’s F430 hadden allebei een 4.0 V8 en de Porsches een 4.0 zescilinder boxer…
Robert zegt
Vanquish: je kunt ze herkennen aan de numberplates. De auto’s die jij opnoemt zijn zowel GT1 als GT2, als nieuwe GT1. Die klassen rijden door elkaar namelijk, en van een auto als de Ford GT was er zowel een new GT1 als een GT2 uitvoering op Spa aanwezig ;)
robbie zegt
@F355GTB, de maximuminhoud is nog steeds 8 liter voor atmosferische motoren en 4 liter voor turbomotoren:
Maximum engine capacity: 8000ccs for atmospheric engines, 4000cc for turbocharged engines
De Lamborghini Gallardo LP560 GT2 heeft bijvoorbeeld een 5.2 liter motor. En de Aston Martin V8 Vantage GT2 heeft een motor van 4.5 liter. Waarom zijn sommige motoren dan kleiner of groter gemaakt? Dat heeft te maken met een afweging tussen restrictoren en gewicht.
@Robert, volgens mij was er een Ford GT in GT1 en GT3 spec aanwezig op Spa.
@Merry, GT2 kent ook genoeg afwisseling hoor en het wordt alleen nog maar meer.
Aston Martin
BMW
Corvette
Dodge
Ferrari
Ford
Jaguar
Lamborghini
Panoz
Porsche
Spyker
@autoblogger, “De start van de GT2-klasse zal zaterdag plaatsvinden in Mid-Ohio” *kuch* het seizoen is al een tijdje bezig *kuch*
http://www.americanlemans.com/
EnzoR zegt
Het blijven mooie wagens! :D en dan straks ook in Le Mans?
autoblogger zegt
@robbie: check, ik bedoelde de start van de Corvette GT2 ;)
dummy zegt
@vanquish
Tijdens de 24u reed het FIA GT kampioenschap met wagens die voldoen aan het huidige reglement GT1 en GT2, maar er waren ook een paar deelnemers (Nissan GT-R bvb) die reden volgens de regels van het GT1 reglement voor 2010. MC12 en Corvette was GT1, Ferrari 430 en Porsche GT2. Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken was er ook een guest klasse, maar welk reglement die precies hanteerden weet ik ook niet.
BmwMPower zegt
Mark my words!
Dit is een van de dingen die Amerikanen wel goed kunnen.
Een moddervette, benzine slurpende, supercar bouwen!
Heerlijk!
F355GTB zegt
@robbie:
Dank! Weer wat geleerd!
Ik zie op Wikipedia nu dat het geen GT1 en GT2 meer zou heten, maar GTS en GT… Ingewikkeld allemaal:
LM GTS
Deze auto’s komen qua regels over met de GT1 auto’s uit de FIA GT klasse. Er zijn slechts twee verschillen: de achtervleuger is kleiner en het gebruik van carbon remmen is toegestaan. De motorinhoud is maximaal 8 liter voor atmosferische motoren, 4 liter voor turbo motoren. Het gewicht van de auto’s is minimaal 1100 kg. Voorbeelden: Ferrari 550 Maranello, Corvette C6-R,Aston Martin DBR9
LM GT
Dit zijn de GT2 auto’s uit de FIA-GT klasse. Het minimum gewicht is 1100 kg, de eisen aan de motoren zijn hetzelfde als in de LM GTS klasse. Voorbeelden: Porsche 911 GT3, Ferrari 360 Modena, Panoz Esperante GTLM & Spyker C8 Spyder GT2R.
C6_R zegt
1. Bergmeister/Long, Porsche 911 GT3 RSR, 108
2. O’Connell/Magnussen, Chevrolet Corvette C6.R, 108
3. Mueller/Milner, BMW E92 M3, 107
4. Gavin/Beretta, Chevrolet Corvette C6.R, 107
5. Melo/Kaffer, Ferrari 430 GT, 107
Geen slecht debuut lijkt me zo!