Volgens deze cijfers van de Europese kentekenregistraties in maart 2020 doet de Nederlandse automarkt het eigenlijk nog best goed…
Zoals we inmiddels allemaal wel doorhebben, heeft het coronavirus een flinke impact op onze levens en economie. Om ervoor te zorgen dat het virus niet teveel verspreidt, moeten immers we zoveel mogelijk thuisblijven. Daardoor heeft ‘naar werk gaan’ voor veel mensen een nieuwe betekenis gekregen. In plaats van dat ze in hun auto stappen, gaan ze achter een laptop bij de keukentafel zitten.
In de winkelstraten is het effect van deze ‘intelligente lockdown’ goed te zien. Die zijn namelijk vrij leeg. Ook bij de autodealers is het alles behalve druk. Over het effect van de Nederlandse aanpak schreven we gisteren al, die is namelijk gezakt met 23,4 procent. In maart werden er dus bijna een kwart minder auto’s op kenteken gezet, ten opzichte van maart 2019.
Dat is natuurlijk een schokkend getal, al blijken er landen te zijn waar het verlies nóg groter is. Dat schrijft Matthias Schmidt, analist van de wereldwijde automarkt. Hij heeft de cijfers voor de kentekenregistraties in maart van alle individuele Europese autoverenigingen verzameld. Wat blijkt: Nederland doet het eigenlijk nog best goed.
Om te beginnen met de gemiddelde daling in het aantal Europese kentekenregistraties in maart 2020: 65,4 procent. Bijna drie keer zoveel als de daling in Nederland, dus. Op basis van deze voorlopige cijfers zit Nederland zelfs in de ‘beste drie’. Alleen in Zweden en Finland gaat het nog een stuk beter. In Finland is het aantal kentekenregistraties zelfs amper gezakt, met 1,1 procent. Over de Scandinavische landen wordt gezegd dat hun aanpak met betrekking tot het virus ‘milder’ is dan die van de rest van Europa. Mogelijk is dit een verklaring voor de relatief zachte daling in de autoverkopen.
Als we kijken naar het andere eind van het spectrum, zien we dat Italië koploper is. Een wonder is dit niet. Het openbare leven is daar immers zo goed als compleet stilgelegd. De autoverkopen zakten daar met maar liefst 85,4 procent. In maart 2019 kregen er nog 194,3 duizend auto’s een Italiaans kenteken. In maart 2020 is dit aantal gezakt naar 28,3 duizend. Dat is een flinke klap, eentje die het effect laat zien op de economie van een grootschalige lockdown.
Op de tweede plaats staat Frankrijk, daar zijn in maart bijna driekwart minder auto’s verkocht vergeleken met maart 2019. In Spanje gaat het iets beter, daar zijn ‘slechts’ 69,4 procent minder auto’s op kenteken gezet.
Relatief gezien doet Nederland het dus eigenlijk nog best goed. Maar dat betekent niet dat de impact van het coronavirus mee gaat vallen. Afgelopen vrijdag zei BOVAG zich al zorgen te maken om de autodealers. Uit zijn uitspraken kunnen we ook afleiden dat de Nederlandse daling van 23,4 nog maar het topje van de ijsberg is. Daar zitten immers ook orders uit januari en februari tussen, die pas in maart zijn afgeleverd. In de komende maanden gaan die ‘historische orders’ waarschijnlijk steeds minder helpen om de cijfers te liften. Het ligt dus voor de hand dat de Nederlandse en Europese automarkt eerder verder gaat dalen, dan dat deze opkrabbelen…
Foto: Porsche 935 van @Jarnophoto, via Autojunk.nl.
stephane8200 zegt
Het is opvallend dat hoe verder je naar beneden gaat in de lijst, hoe noordelijker je komt.
Deze hele situatie is ook een toonbeeld van de cultuur die ook, wat ook weer gekoppeld is aan de temperatuur.
Warm en sociaal, elkaar aanraken naar koud, nuchter en afstandelijk.
Van social warmth naar social distancing. Dus daaraan gekoppeld dan ook weer de verspreiding en het manifesteren van het virus.
Joris24 zegt
In alle eerlijkheid, ik ben bijvoorbeeld in Noorwegen en Marokko op vakantie geweest en communiceer daar veel met de lokale bevolking. Maar Noren zijn zéker niet koud en afstandelijk, bij Marokkanen merk ik dan weer een temperament waar ikzelf mij niet comfortabel bij voel. Dat is niet warm, maar eerder snel geïrriteerd en chaotisch. Ze zijn zeker sociaal, maar ook erg onrustig. Ben het dan ook helemaal niet eens met jouw stelling inzake warme en koude landen. Dat naarmate het koeler wordt, mensen rustiger / nuchterder / minder emotioneel zijn, soit, maar zeker niet afstandelijk en koud.
stephane8200 zegt
@Joris24: ik heb ook goede vrienden uit Zweden en Finland. Collega’s van over de hele wereld.
Het gaat niet om N=1, maar om het gemiddelde over het geheel.
Ik weet dat ik generaliseer maar ik stel het als een macro-sociaal idee.
stephane8200 zegt
@stephane8200: de eerste die dit leest zegt: mocro-sociaal?
406_v6 zegt
@Joris24: helemaal mee eens! Kom regelmatig in Noorwegen en Zweden, en kan dit alleen maar onderschrijven.
brammetjedeb zegt
@stephane8200: er wordt daar meer buiten geleefd. Om het nou gelijk over koud, nuchter en afstandelijk te noemen…
mashell zegt
Is het niet gewoon een effect van het verloop de verspreiding van het virus?
Dutchdriftking zegt
@stephane8200 ga voor de grap eens kijken wat de Zweden aan Corona doen…..
cossiekiller zegt
In België ligt het openbare leven ook zo goed als stil.
Meer nog, zelfs de mensen die de cijfers doorgeven aan de analisten, werken hier niet.
royaledeluxe zegt
In België is de autoverkoop van maart 2020 48% minder dan diezelfde maand als vorig jaar, volgens officiële cijfers.
Je kan die cijfers heel gemakkelijk vinden trouwens via Google.
spence zegt
De werkelijke gevolgen van het corona-virus zullen pas gemeten kunnen worden eind van het jaar, ten vroegste.
De vraag is nu: mindert de verkoop door uitstel of door afstel ? Momenteel zou ik eerder aan uitstel denken.
De algemene toestand van de wereldeconomie zal bepalend zijn voor het koopgedrag van de consumenten na de crisis. Dat ziet er momenteel allesbehalve rooskleurig uit, wat voor afstel zou kunnen zorgen.
Ook even vermelden dat voor landen die een volledige lockdown toegepast hebben, de verkoopcijfers natuurlijk anders beoordeeld moeten worden dan landen die hun markt nog redelijk vrij hebben laten verlopen. Je zou dus gerust kunnen zeggen dat de cijfers in Nederland zorgwekkender zijn dan die van Italië en Frankrijk.
w0ut zegt
Bij degene die het financieel goed hebben zat het afstel zijn. Voor de meeste mensen is een auto kopen een zeer zware uitgave.
Moest ik nu voor een auto aan het zoeken zijn, ik zou het jaar uitzitten.
Hoor bij veel klanten dramatische verhalen van >70% omzet verlies en twijfels of ze nog een maand lock-down kunnen overleven. Volgens mij wordt 2020 een financieel slachtveld. Geannuleerde projecten, uitgestelde uitgaven, ontelbare faillissementen… dat gaat zich zeker in de autoverkoop laten blijken.
dutchneon zegt
nieuwe auto kopen? ik heb het goed. mijn vrouw en ik kunnen 100% doorwerken.
maar een nieuwe auto kopen….. NOOIT in mijn leven!
om die reden overweeg ik zelfs niet eens een leaseauto…. vind het verschrikkelijk om die eerste harde afschrijving te voelen!
liever een auto met 3ton op de teller en flink onderhoud dan de afschrijving van de eerste 4-5 jaar
dijan zegt
Maar goed dat er andere mensen zijn ,die wel nieuwe auto s kopen . Anders zou jij nooit een auto meer kopen.
mashell zegt
Maar dan ken je ook niet het genot van een nieuwe auto, het zelf de kleur en de opties uitkiezen, een auto die dus precies is zoals jij die wilt, daarbij de “heerlijke geur” van het nog uitademende leer en kunststof. En geen ergernis over een kras of beschadiging, geen twijfel over of het inrijden en onderhoud wel juist gedaan is. Voor die extra afschrijving koop je de luxe van zekerheid. Op een gebruikte wagen in de €1000 klasse schrijf je niks meer af maar heb je bijna een garantie op ellende. Er gaat wat mij betreft niks boven een nieuwe auto.
dutchneon zegt
In de categorie waar ik koop, tot max 60k zijn er genoeg opties om een auto te vinden die naar mijn smaak is samengesteld. Meestal is dat gewoon alle opties aanvinken en een licht/donkerbruin interieur. De lucht van uitademend kunstof heb ik juist liever niet… dat zijn kankerverwekkers.
Het leder kan ik mee eens zijn, maar dat kan je heel goed terughalen om hem te deep cleanen. Het interieur laat ik altijd aanpakken als ik iets speciaals koop. de buitenkant lukt me wel redelijk zelf om hem netjes te maken.
En voor wat betreft het onderhoud en inrijden, tja laten we zeggen dat je bij het meerendeel van de auto’s die je na 3-5 jaar koopt, zoveel afschrijving is geweest dat je van het verschil een nieuw blok en bak kunt kopen ;)
De 1000 euro klasse is inderdaad een ander verhaal, maar ook daar kun je met veel technische kennis een leuk koopje scoren, maar dat is niet wat ik hier in gedachten had.
mashell zegt
De economie is een varkenscyclus. Ze kent perioden van hoogeconomie, dan een reset met laageconomie en daarna een tijd met een normale economie afgesloten met weer hoogeconomie. We hebben na de vorige crisis (2008) een periode van normale economie gehad en de de laatste laren juist een periode van hoogeconomie beleefd. Eigenlijk is het nu ook wel het natuurlijke tijdpunt voor een crisis. Die beleven we dan ook nu, we gaan door een reset. Maar de crisis heeft nu een duidelijke oorzaak, die ook een duidelijke remedie kent (ofwel via een vaccin of via de natuurlijke weg bereiken van groepsimmuniteit, waarna het virus geen bedreiging meer is) en kent ook geen schuldige (er hoeft deze keer dus geen financieel systeem opgeschoond te worden). Als de crisis ergens volgend jaar duidelijk is afgelopen (een duidelijk einde is belangrijk, Obama verkondigde in 2010 het einde van de vorige crisis, Rutte bleef er wat te lang in hangen) staan de signalen juist weer heel goed voor snel een normale economie en daarna weer een hoogeconomie. Ik denk dus uitstel, geen afstel.
raoufff zegt
Niet getreurd daar in het Zuiden, binnenkort krijgen jullie weer een pak geld van ons zodat jullie weer lekker 15 jaar eerder met pensioen kunnen gaan en lekker kunnen gaan rondtoeren in een nieuwe waggie!
Breinstein zegt
Op zich best bijzonder. In Nederland komt een auto op kenteken nadat je hem besteld hebt en laat bouwen. Daar zit meestal al 3 maanden tussen. Zou inhouden dat we nu kijken naar de resultaten van wat er in januari in de showrooms heeft plaats gevonden. Kan je nagaan wat dit in juli, augustus en september gaat doen.
pivavar zegt
In NL komt een auto op kenteken als je hem registreert. Niet als je hem bestelt of als ie gebouwd wordt.
Er is in dit item een verschil tussen willen en kunnen. Zelfs al wil ik nu een nieuwe auto (of fiets, TV, remblokjes, oliefilter) halen, dat gaat niet. De zaken zijn dicht. En stel dat ik op één of andere manier een auto kan kopen, dan kan ik hem nog steeds niet registreren. ALLES is dicht.
mashell zegt
De dealers zijn nog gewoon open. Als je er nu heen gaat om een nieuwe auto te bestellen dan wordt het wel wat ongemakkelijk, de verkoper is dan zo lyrisch dat hij je wil omhelzen maar wat vanwege de 1,5m regel dus niet mag.
Breinstein zegt
Dat is wat ik zeg. Nu bestellen is ongeveer over 3 maanden een auto geregistreerd op kenteken. Dus de registraties van maart zijn in december/januari besteld. Aangezien het bestellen nu lastiger is, moet de grote dip verderop in het jaar nog komen.
ronnys zegt
Maar de meeste fabrieken liggen stil dus het gaat wel iets langer duren voordat je nieuwe auto geleverd wordt.
ty5500 zegt
Nederland is relatief laat met Coronagevallen tov de voornamelijk zuidelijkere landen die sneller gevallen hadden, al veel verder op de curve zitten en nu erg zwaar incasseren. In die zin zijn de cijfers ook niet zo goed vergelijkbaar.
RiKe zegt
En word er in die andere landen nu wel of niet een onderscheid gemaakt tussen lease/verkoop? Anders is het nogal scheef als daar gekeken wordt naar verkoop, en hier lease meegerekend wordt (wat het absolute merendeel is van nieuwe kentekens)
pivavar zegt
Ik zit in Zwitserland. De werkplaats is open. Maar verkoop en magazijn niet. Wel onderdelen voor de auto’s die in de werkplaats komen (…..). Wil je een auto op kenteken, dan moet je fysiek naar het ‘RDW’. En die zijn gesloten. In de landen om ons heen is alleen de supermarkt en de apotheek open..Kom je voor een andere reden dan supermarkt, apotheek, verzorging van mede-mens, dokter of werken over de grens op de weg en je wordt gecontroleerd, dan ben je zwaar de pineut. En elke dag een nieuw briefje/verklaring bij je hebben.
Zodra het registeren weer mogelijk is, komen alle auto’s die nu ergens staan natuurlijk weer tevoorschijn. Maar.ja, wanneer?
exclusivecarspotter zegt
Apart dat er nog geen cijfers bekend zijn van Duitsland, dat zal ongetwijfeld een ramp zijn aangezien de zulassungsstelle beperkt open zijn ….