Piaggio, Vespa, Gilera, Aprilia, Ducati, KTM… Allen sluiten ze hun fabrieksdeuren vanwege het coronavirus. Het openbare leven is in Italië immers stilgelegd, dus is het praktisch onmogelijk om de benodigde motoronderdelen te kunnen produceren.
Het coronavirus heeft een steeds grotere impact op het openbaar leven in Europa. Terwijl Gers Pardoel zegt dat alleen liefde het coronavirus kan stoppen en we elkaar gewoon moeten knuffelen, denken de meeste overheden daar toch echt anders over. Italië, bijvoorbeeld, heeft verregaande maatregelen getroffen om het virus in te kunnen dammen. Scholen en winkels zijn – voor zover mogelijk – dicht, evenementen worden afgelast en mensen worden aangeraden om thuis te blijven.
Ook motorfabrikanten geven nu gehoor aan de maatregelen. Die van de Piaggio Group zijn nog relatief mild. Deze Italiaanse fabrieken zijn sinds vrijdag gesloten. Daar gaan ze de nodige ‘sanitaire maatregelen’ treffen. Onder meer de cafetaria gaan ze aanpakken. In de fabrieken willen ze nauw contact vermijden, tussen alle werkstations moet minimaal één meter zitten. In alle Italiaanse fabrieken worden ook hygiënekits uitgedeeld. Maandag gaan de Piaggio-fabrieken weer open.
Ook Ducati is sinds gisteren dicht, zo schrijft onder meer Nieuwsmotor.nl. Let wel: dit deed Ducati niet omdat ze het zo graag wilden. Vakbonden protesteerden bij de Ducati-fabriek in Bologna, omdat ze vreesden voor de veiligheid van de medewerkers. Hierop sloot de motorfabrikant het fabriek, in ieder geval tot ‘begin volgende week’. Ducati had al maatregelen getroffen om het virus in te dammen. Zo moedigen de Italianen thuiswerken aan en zijn de werkplekken in de productielijnen aangepast.
Pierer Mobility – moederbedrijf van KTM, Husqvarna en GasGas – neemt de meest rigoureuze maatregelen. Alle productie in hun Mattighofen-fabriek wordt twee weken lang compleet stilgelegd. Wie Mattighofen niet bepaald Italiaans vindt klinken: klopt, het ligt in Oostenrijk. Veel onderdelen voor Pierer-motorfietsen komen uit Italië, het moederbedrijf verwacht de komende tijd leveringsproblemen te hebben. Wat niet geheel onterecht lijkt. Dus hebben ze een verplichte vakantie ingelast, van 30 maart tot en met 10 april. Op die manier hopen ze de productieketen te kunnen stabiliseren. Pierer garandeert dat reserve onderdelen nog steeds geleverd kunnen worden en dat alle motorfietsen per het volgende seizoen leverbaar zijn.
Tijd voor wat nuances: bovenstaande merken hebben ook fabrieken in het buitenland. Deze fabrieken zijn voor zover bekend niet getroffen door de maatregelen. Het is dus niet zo dat alle productie nu wordt stilgelegd, al kan het wel zorgen voor een ripple effect. Dat zien we nu al bij KTM: een productiestop van het ene onderdeel, heeft gevolgen voor de gehele motorfiets. Het zou dus zomaar kunnen dat de levertijden van motorfietsen straks op gaan lopen. Na een dalende autoverkoop, ook een dalende motorverkoop?
Foto: Mijn nieuwe KTM 390 Duke van @wachtmaartotmijnvtecinkicktyo via Autojunk.nl.
SpeedGeek zegt
Dit gaat de wereld een geld kosten, bizar.
(ps. niet direct gaan klagen, gezondheid is uiteraard belangrijker.)
JanJansen zegt
@SpeedGeek: van de andere kant is een dergelijke motor vaak een luxeprobleem.
Het is bizar dat we denken daar zo van afhankelijk te zijn.
SpeedGeek zegt
Ik bedoelde meer in het algemeen. Niet perse de motor industrie maar alles. Het schokt mij meer dat er zoveel bedrijven met gestrekt been in gaan maar schijnbaar is dat de juiste voorzorgsmaatregel.
olivier420 zegt
@SpeedGeek: het schokt mij vooral hoe dom, onwetend en egoïstisch het klootjesvolk is door en masse paracetamol en wc papier in te slaan.
olivier420 zegt
@olivier420: en de droge bulk zoals pasta. Wat dan heerlijk is: de goedkope zooi volledig lege schappen, de goede Barilla / de Cecco pasta nog volop te verkrijgen :). Wat een volk
Jochen zegt
@olivier420: een bezoekje aan de plaatselijk appie gister leerde me dat de gemiddelde prepperende arbeider liever vlees uit blik en gehakt eet dan ossenhaas. Er was geen vlees meer te krijgen, behalve premium rundvlees. Kilo’s ossenhaas en entrecotes.
gasskaas zegt
@jochen: ook lekker, de komende weken ;)
SpeedGeek zegt
Oh jazeker! Je ziet de beelden voorbij komen van de lege schappen maar man, wat kunnen mensen zich druk maken. Treurige beelden.
vaakbenjetebang zegt
In sommige gevallen zal het noodzaak zijn, maar er zal ook zeker sprake zijn van gevalletjes “never waste a good crisis”.
Laat onverlet dat de corona-crisis laat zien hoe kwetsbaar ons systeem als geheel eigenlijk is. Een relatief kleine verstoring van de reguliere gang van zaken en het staat al haast op het punt van instorten. De grote vraag is eigenlijk: zijn we met zijn allen, na deze crisis, bereid om het systeem te veranderen en robuuster te maken of gaan we toch weer zo snel mogelijk proberen om onze beurskoersen weer te herstellen…?
Edit: de ‘beantwoorden’-knop lijkt (nog altijd) niet te werken. @SpeedGeek dus.
SpeedGeek zegt
De beurs maakt rare sprongen dus die zal wel zo snel mogelijk tot rust gebracht moeten worden, voor het te laat is. Gekke tijden zijn het.
Edit op Edit van @vaakbenjetebang: Als je reageert via de app krijg je automatisch wel een @ vermelding er bij. Via de site niet. Overigens vind ik dat als je de reacties leest het moeilijk te zien is wie waar nou precies op reageert. Dat lijntje links staat er wel maar als er meerdere reacties zijn haak ik al gauw af met lezen omdat het onduidelijk is wie waar nou op reageert. De @-vermeldingen zijn perfect en ontbreken dus vaak.
vluggejapie zegt
@SpeedGeek: Precies. Wanneer gaan we de rekening bij de Chinezen neerleggen? Daar hoor ik nog buitengewoon weinig over. Zolang ze daar door blijven gaan met zogenoemde ‘wet markets’ gaat dit in de toekomst geheid nog eens voorkomen..
rikv99 zegt
Wist niet eens dat Gilera nog een (eigen) fabriek had… Ze leveren op moment toch alleen nog maar MP3’s met een bodykit, ging er vanuit dat die opdezelfde productielijn als de MP3 gebouwd werden eigenlijk.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Bedankt voor het gebruiken van mijn foto. Leuk
620henk zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: mooie motor! Ik heb de voorganger. Hoe rijd het met de supermoto modus?
tymo zegt
Heeft dit ook gevolgen voor de <400cc KTM’s die in India geproduceerd worden?