De Belgische politie zou niet langer op snelheidsovertredingen moeten focussen.
Toch nog wat positief nieuws te melden omtrent het coronavirus. De kans is groot dat de politie in België minder gaat controleren op snelheidsovertredingen. Filiep Jodts, de procureur des Konings van West-Vlaanderen, heeft een oproep gedaan aan de politie.
Wat hem betreft moet de politie ontlast worden. Onder de besmettingen begeven zich immers ook agenten. Het is niet zo dat de Belgische politie zou moeten stoppen met controles. Jodts stelt dat enkel minder controles zouden moeten plaatsvinden. De procureur des Konings heeft een brief geschreven. De brief is gericht aan de korpschefs van de West-Vlaamse politiezones.
Opmerkelijk is dat Jodts niet alleen oproept tot minder snelheidscontroles, maar ook om flitspalen uit te zetten. De kasten doen uiteraard automatisch het werk. Om de overtredingen om te zetten in een boete is echter personeel nodig. En ook de administratie van de politie in België werken met een minimumbezetting.
Het is niet bekend of vergelijkbare maatregelen voor Nederland op de agenda staan. Het aantal mobiele flitsers zijn momenteel op één hand te tellen. Het is überhaupt een stuk minder druk op de wegen. Door de coronamaatregelen zijn er nog nauwelijks files op de Nederlandse snelwegen. (via HLN)
Foto: Belgische G63 AMG via @av_diver
lekbak zegt
Allemaal heel leuk en aardig, maar ik ga in Nederland gewoon 100 rijden. 300 euro boete is me veel teveel, dat risico wil ik echt niet lopen.
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Zolang je het maar op de rechterbaan doet vind ik het goed :)
lekbak zegt
@dutchdriftking: ook al vind je het niet goed, dat boeit me niks.
Maar ik ben niet het type wat onnodig links rijdt of de auto voor een sneller persoon gooit. En 100 is natuurlijk echte km’s en niet op de teller.
Ik ben het er echt niet mee eens wat ze in Nederland hebben gedaan, om het maar zacht uit te drukken. Maar domweg 130 blijven rijden is mij een te groot risico. Een dergelijke boete heeft echt gevolgen voor mijn koopkracht, dat lach ik niet als een boer met kiespijn weg.
robert110 zegt
@lekbak: Hoewel de maatregel niet goed te onderbouwen is en ik het er dus ook niet mee eens ben moet ik eerlijk zeggen dat bij redelijk veel verkeer op 2 á 3 banen 100 km/h best een relaxte snelheid is. Als het rustig is dan is het te langzaam, wat dat betreft is het wel prettig dat we s’nachts gewoon door kunnen rijden.
lekbak zegt
@robert110: als ik vanuit omgeving Rotterdam naar huis moet dan vertrek ik altijd aan het begin van de middag. Dan is de oude situatie echt gewoon prima. 100 bij de grote steden en 130 tussen de grote steden. Vooral ten noorden van Lelystad hoeft de cruise control zelden afgezet te worden. 100 is gewoon dodelijk saai, maar heeft vooral ook geen voordelen (anders dan uitstoot).
Daar waar het druk is was het al beperkt. Daar waar de meeste mensen rijden is helemaal niks veranderd en dus ook geen winst te behalen. Waarom moeten de mensen die lange afstanden rijden op rustige momenten dan gestraft worden? Dat zijn er toch relatief weinig. Net zo weinig als in de avond, maar dan mag je wel 130 (terwijl die mensen juist vaak voor hun plezier onderweg zijn en dus niet voor werk, zoals overdag wel het geval is).
wjeurs zegt
@robert110: ze hebben dacht ik ook getest dat het effectief maar een paar minuten scheelt als je van het gemiddelde woonwerkverkeer uit gaat
mashell zegt
@wouterjeuring: als het maar een paar minuten scheelt dan scheelt het natuurlijk ook maar een klein beetje stikstof uitstoot. En is het een onzinnige schijnmaatregel. Eén dag in de week geen vlees eten levert waarschijnlijk een grotere besparing op.
marc94 zegt
@mashell: en dat valt weer in het niet bij een maandje corona op mondiaal niveau. Denk dat we nu de uitstoot op jaarbasis wel genoeg omlaag hebben om weer te gassen en te bouwen. kunnen die 100 borden ook weer worden gerecycled tot auto’s.
Volvo_440_turbo zegt
Dat heb ik al een tijdje door hoor, wij wonen hier aan een autoweg waar politie zich niet verdoken kan opstellen, zondag was er geen kat op de baan toen ik richting Wallonië reed, even de ‘gezondheid’ van de auto getest en goed bevonden! Het roet moet af en toe eens gekuist worden natuurlijk ;) Hoe snel ik heb gereden ga ik hier niet vertellen ivm de moraalridders. Maar wees gerust, ik heb enkel mezelf in gevaar gebracht…
sntial zegt
@Volvo_440_turbo: 440km/h??
reactief zegt
Ja, in het ziekenhuis kunnen ze nu heel goed totaal maloten gebruiken die zichzelf ter pletter rijden ;)
Moraal van het verhaal, je neemt nooit alleen een risico voor jezelf.
Volvo_440_turbo zegt
@reactief toe ik een dodelijke longbacterie had 2 jaar geleden, straffer dan Corona wilde ze me al niet (no joke!) En wees gerust, als het slecht zou afgelopen zijn zou ik elders terecht zijn gekomen ;)
reactief zegt
Iemand moet je ‘opruimen’ en het de nabestaanden vertellen. ;) Niet bepaald leuk werk.
Maar goed. Gelukkig kwam het niet zo ver. En ik vind hard rijden prima hoor, niet dat je daar wat aan hebt.. Haha..
dwfc zegt
en als die jongen nu in Duitsland +200 had gereden….was het dan ook een probleem ?
Of zijn al die Duitsers malloten.
dirkiii zegt
@Volvo_440_turbo: ik heb hem gisteravond ook schoon gebrand. Zo af en toe moet het ff gebeuren.
Design_Driven zegt
In elk geval niet harder dan 201km/u als hij nog standaard is. Valt me nog goed mee.
440i zegt
Flitsmeister is mijn vriend in NL.
Afgelopen jaar geen prent gehad bij altijd +30 kmh.
Ik ga eerst maar eens naar 139 kmh. op de teller (binnen de plus 30 kmh. netto, geen registratie en niet voor het hekje bij de Kantonrechter).
Daarna zien we wel verder.
joost1234 zegt
@440i: 150 nieuwe undercover wagens die mobiel traject controle kunnen doen..
ghost zegt
Target Blu Eye aangeschaft, ben dit geleuter helemaal zat en wil gewoon door kunnen rijden.
Goed_Koopman zegt
@ghost: Sterkte met de loze waarschuwingen bij ieder RET, HTM, GVB, NS, Douane etc voertuig. En bij Tata Steel en Chemelot in de buurt. Die maken gebruik van TETRA, zelfde Motorola netwerktechnologie als C2000.
lekbak zegt
@goed_koopman: die digitale Motorola portofoons worden overal in Nederland gebruikt. Oa overal in de Rotterdamse en Amsterdamse havens. Maar ook in Hengelo, Delfzijl, Harlingen, Heerenveen, Venlo, Vlissingen, etc. Vast nog veel en veel meer, maar dat is waar ik ze persoonlijk heb gebruikt of ze gebruikt heb zien worden.
Zwaar irritante meuk die veel te slim is. Die oude analoge portofoons van tien jaar geleden vond ik veel prettiger in omgang. Die waren sneller en begonnen tenminste niet voor ieder wissewasje te piepen.
spence zegt
Dit is een interne nota voor de politie, die hier niet thuis hoort.
Met het publiceren van deze nota geef je een groen licht aan tal van randdebielen die plots gaan denken dat ze nu eender wat mogen doen op de weg.
flyerbunch zegt
Let op mensen het is enkel West-Vlaanderen dat dit plan heeft, niet heel België! Da’s hetzelfde zeggen dat Zeeland (liggen toevallig naast elkaar) minder zal controleren. Wie dus het gaspedaal wat dieper indrukt op de snelweg Breda – Antwerpen mag zich nog steeds aan controles verwachten. Laat je dus niet vangen!
boriske zegt
Geloof er niets van. Vriendin 2 maal geflitst deze week. Heb de mobiele flitser zelf 2 keer tegen gekomen. De heksenjacht gaat onverminderd door.