Dat de gevolgen van het coronavirus groots waren op de Europese autoverkoop, wisten we al. Nu hebben we echter een compleet – en schokkender – beeld.
Van 1,3 miljoen geregistreerde auto’s in maart 2019 in de EU naar niet eens 570.000 registraties een jaar later. Zo groot is de impact van het coronavirus op de Europese autoverkoop. Of, om het in percentages te weergeven: 55,1 procent minder auto’s ten opzichte van maart 2019. Dat is een flinke klap, zoveel is duidelijk.
We wisten natuurlijk al dat de klap groot was. Eerder deze maand schreven we immers al op basis van gedeeltelijke cijfers hoe groot die impact was. Deze nieuwe cijfers komen van de Europese Vereniging voor Autofabrikanten, kortweg ACEA. De grootste daler is – nog steeds – Italië, met 85,4 procent minder geregistreerde auto’s. Van net geen 195.000 naar niet eens 30.000. Het kleinste verschil zien we in Finland, niet dat daar überhaupt veel auto’s op kenteken worden gezet. Afgelopen maart werden er 9.194 nieuwe auto’s geregistreerd, 0,9 procent minder dan maart 2019. Een nauwelijks noemenswaardig verschil, dus.
De cijfers laten ook meteen zien hoe Nederland het relatief gezien doet. Natuurlijk, in de Scandinavische landen is er amper sprake van lockdown-achtige maatregelen, dus daar is de autoverkoop amper gezakt. Los van die landen, zien we dat het in alleen Cyprus en Hongarije iets minder slecht gaat. Voor de vorm: in Nederland zijn 23,4 procent minder auto’s geregistreerd ten opzichte van maart 2019.
Het hele eerste, Nederlandse kwartaal is uiteraard ook slechter dan vorig jaar; het verschil is 10,6 procent. Of, in absolute auto’s, zo’n 12.000 minder nieuwe kentekens. Op Europees niveau is dit kwartaal 25,6 procent minder goed verlopen dan het eerste kwartaal van 2019. Bij onze Belgische zuiderburen is de impact groter: daar is het aantal nieuwe registraties in maart gezakt met 47,5 procent ten opzichte van maart 2019.
Nieuw aan deze cijfers is dat we kunnen zien wat de impact is op autofabrikanten. Natuurlijk, alle autobouwers hebben zwaar te leiden onder de coronacrisis, maar sommigen hebben het zwaarder dan anderen. Neem Porsche, uit het overzicht heeft deze fabrikant de minst zware klap gekregen. Zij hebben ‘slechts’ 25,4 procent minder auto’s in maart 2020 geleverd, dan een jaar eerder. Over het hele eerste kwartaal hebben ze zelfs 24,1 procent meer auto’s verkocht dan in 2020. Ook voor DS en in mindere mate Lexus was het zowaar een positief kwartaal.
Zwaarste daler op deze lijst is de combinatie van Chrysler en Lancia. In maart 2019 verkochten ze nog 6.100 auto’s, in maart 2020 waren het er 516. In ieder EU-land werd dus afgelopen maand gemiddeld 19 Chryslers én Lancia’s samen verkocht. Het slechte nieuws stopte hier voor FCA niet, want de grootste daler na Chrysler/Lancia is Alfa Romeo. Van 4.627 auto’s naar 890 stuks. Pijnlijk nieuws voor de petrolhead, dit.
Foto: McLaren Trailer Vol, Senna van @Bloemetje, via Autojunk.nl.
moveyourmind zegt
Voor de meeste merken zal het er aardig inhakken, maar een merk als Lancia zal deze klap waarschijnlijk niet meer te boven komen. Zeker gezien de economische situatie in het thuisland, wat voor Lancia de belangrijkste afzetmarkt was.
En ook al heb ik het merk vaak genoeg vervloekt toen ik er zelf één had, ik zou het toch jammer vinden als dit ooit zo mooie merk verdwijnt.
wceend zegt
Lancia is jaren geleden al gestopt met het ontwikkelen van nieuwe auto’s, is destijds ook een Topgear afscheid special geweest. Alleen de ypsilon wordt nog gemaakt zolang deze blijft verkopen.
moveyourmind zegt
Je hebt gelijk, het einde was natuurlijk al in zicht. Toch had ik tot nu toe nog de ijdele hoop dat ze misschien nog een kans maakten als sportief luxe merk binnen het FCA-PSA concern. Platforms genoeg om Lancia’s op te kunnen baseren.
550maranello zegt
De crisis is inderdaad groot. Het sentiment is in hele korte tijd enorm omgeslagen. Begin dit jaar waren de verkopen nog geweldig maar sinds de afgekondigde maatregelen is de autobranche naast de luchtvaart, horeca en toerisme een van de eerste die de klappen krijgt. Fabrieken zijn massaal gesloten en dat werkt natuurlijk meteen door. Audi sloot de fabriek in Ingolstadt twee weken geleden. Het kost een maand om alleen al die fabriek weer op te starten, om maar een voorbeeld te noemen. Er verscheen in de media dat de autoprijzen wel eens met 50% zouden kunnen gaan dalen, niet echt bevordelijk voor de verkoop zeg maar. Ook helpt niet dat in Nederland grote leasemaatschappijen een inkoopstop tot september hebben afgekondigd. Een achterstand die niet meer wordt ingehaald. Er zullen dus een hoop autobedrijven ten onder gaan. We moeten ons afvragen wat de beste balans is tussen Corona maatregelen en de economische gevolgen van de maatregelen. Met alle respect voor de slachtoffers van Corona…
frank2b zegt
Een garagebedrijf kun je opnieuw opstarten.
Een Coronaslachtoffer …. not so much ….
mwti zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mark997gt3 zegt
@mwti: Corona is zeer besmettelijk en kent een zeer ernstig beloop. Het is een enorm efficient virus. Er is geen andere ziekte die deze kenmerken heeft. Daarom is een overlijden aan Corona van meer maatschappelijk belang dan een overlijden aan kanker, hart- en vaatziekten of andere oorzaken. Dacht dat dat nu wel duidelijk was voor de meeste mensen…..
cardevil zegt
Het positieve is dat er weldra zaakjes te doen zijn met het aanschaffen van een nieuwe auto.
Na de zomer eens gaan shoppen in Duitsland, is alweer 28 jaar geleden dat ik mijn laatste nieuwe auto Mercedes G500 kocht. Ben er nog steeds tevreden van maar een nieuwe G500 indien er minstens 35% korting afkan zie ik wel zitten
Dutchcarwizard zegt
Auto komt me bekend voor! Is dit de auto van Rico?