Nog nooit zijn er zoveel auto’s weggesleept als in 2022, dit komt met name door de vele coronabarrels.
Tijdens de pandemie vond niemand het een goed idee om al hoestend in een overvolle trein te gaan staan (of zitten). Terecht natuurlijk, daarom kochten veel mensen een goedkoop tweedehands autootje voor erbij. En dat hebben we gemerkt in 2022.
Coronabarrels zorgen voor pechsituaties
Voor het eerst moesten de Nederlandse bergingsbedrijven meer dan 100.000 keer uitrukken om een gestrande auto te verplaatsen. In totaal werden 177.000 opdrachten gegeven om een auto weg te slepen. Dat is een absoluut record, want dit is 15% meer dan in 2021.
De verklaring van deze toename is logisch. Volgens cijfers van de Stichting Incident Management Nederland (SIMN) zijn het uitzonderlijke aantallen en wellicht te verklaren doordat veel mensen een auto erbij hebben gekocht. Bestuurslid Ivo Wildenberg zegt hierover dat deze auto’s klaarblijkelijk toch niet zo betrouwbaar waren als kopers dachten. Dit merkte de Wegenwacht ook. In 2022 hadden zij een ‘goed’ jaar. Met 1,3 pechhulpverzoeken was het drukker dan het jaar ervoor. Mensen realiseren zich wel dat ze in een oude auto rijden en sluiten dan ook vaker een ANWB lidmaatschap af. De dienst heeft nu meer dan 5 miljoen leden!
Opmerkelijk wel. Want de auto’s op leeftijd waren sowieso in Nederland. Althans, veel. Misschien dat er wat geïmporteerd zijn, maar het merendeel zijn vermoedelijk gewoon Nederlandse auto’s. Deze zouden misschien zonder de pandemie eerder naar de sloop gegaan zijn.
Records
De bergers moeten hun werk veilig doen. Daar schort het ook af en toe aan. In 2022 moest er 7.000 keer uitgerukt worden om de bergers te beschermen (weg af sluiten, auto’s attenderen op een stilstaande auto enzovoorts).
We gooien er nog wat cijfers tegenaan: ook het aantal ongevallen steeg. De bergers handelden er bijna 24.000 af. Dit is echter geen record. In 2017 en 2019 waren dat er 3.000 meer. Toch nog goed nieuws. Soort van…
flatsix010 zegt
En wellicht omdat mensen krap bij kas zitten en daardoor onderhoud uitstellen?
Variomatic zegt
dan beter gaan fietsen..
Friez zegt
Komt ook nog bij dat veel fabrikanten de handen vol hebben/hadden aan backorders, waardoor kwaliteitscontroles niet naar behoren zijn (geweest). Ik sla een occassion uit 2021, 2022 en 2023 graag over.
Tonnie zegt
Voor mijn gevoel heb ik de afgelopen paar jaar ook bovengemiddeld veel nieuwe volvo’s met pech langs de kant zien staan. Gewoon zoveel dat het opviel.
Ik zal d’r zelf ook wel een keer komen te staan met m’n €600 Rover. Gaat al veels te lang goed.
cloverleaf zegt
Neerwaartse spiraal van het OV. Nederland is een defacto stadstaat met wat voorsteden. Zorg dan ook voor fatsoenlijk OV.
hansjeb zegt
Zeker weten dat onderhoud wordt uit- of afgesteld. Ook wel begrijpelijk met die hoge inflatie. Ben zelf op zoek naar een wagentje voor mijn zoon. In deze prijsklasse waarschijnlijk veel Corona barrels, want ik ben er nog geen eentje tegengekomen waarbij het onderhoud de laatste paar jaar netjes is gedaan.
mrdrummetvloei zegt
Door de gestegen occasion prijzen koop je ook gewoon veel minder auto voor je geld als eerst, dus rijden er automatisch meer barrels rond
Johanneke zegt
Te veel mensen kopen ook maar wat. Want dat is de weg van de minste weerstand. Zoek er 1 uit op internet, ga langs, oh het rijdt, nouja ben hier nu toch doe dan maar. Jaren geleden kocht een dame die ik ken op deze manier een Fiat Cinquecento. Na een half jaar kwam ze stil te staan, afgesleept naar een garage. Er waren zoveel dingen mis met die auto dat ie direct de sloop op was gegaan. 1500 euro weg. Heb haar toen aan een Suzuki Alto geholpen, welke wel onderhoudshistorie had en pas 75k gereden. Die heeft het wel bijna 3 jaar volgehouden, en is toen verkocht met nauwelijks afschrijving omdat ze de auto niet meer nodig had.
Maarja voor een paar duizend euro rij je ook in een 1.4 tsi of PSA met 2 ton op de teller.
awesome zegt
Omdat boeit niet te leveren is worden (uiteindelijk) alle occasions duurder.
Juist de groep die in het lage budget shopt is hier de dupe van. Die komen nu voor reparaties te staan die eigenlijk net niet in het budget passen.
Buiten dat is het ook extreem druk in werkplaatsen. Ik ving laatst een gesprek op tussen een klant en monteur. Die reparatie kan wel, maar eind februari hebben ze pas tijd.
Die meneer moest wel naar zijn werk en vroeg dus of het er wel mee kon rijden…
zjos zegt
Komt door absurd slecht VVD66 EU beleid.
Daardoor zijn 2e hands met lage km stand ook erg duur plus amper te krijgen door dat veel minder lease auto’s op de markt komen. En niemand wil een 2e hands elektrieke sjees ivm te duur, te beperkte actie radius. En iedereen die begint te piepen dat dat laatste steeds beter gaat dat geldt niet voor 2e hands. Dat is ouwe risicovolle accumeuk met nog beperktere actie radius dan het al was toen het 2 a 3 jaar gelden op de markt kwam. Dus rijden we met steeds oudere brandstof barrels die vaak kapot gaan. Nog ff en dan zijn we het Cuba van de moderne tijd. En niemand die het beseft maar straks rijdt je gewoon geen auto meer in de 15 minuten steden van het WEF. Wordt wakker mensen.
CYBRTRK zegt
Dat van die 2e hands auto’s heeft een heel andere oorzaak, namelijk de halfgeleiders. Geen idee hou jij dit aan de politiek linkt.
kniesoor zegt
Je moet natuurlijk niet denken, dat je voor 1500 à 2000 Euri een otootje zonder problemen kan kopen. Vaak moet er eerst wat achterstallig onderhoud worden weggewerkt. Maar afschrijven doe je zo goed als niet meer, dus wat geld moeten investeren om ‘m weer ‘op punt’ te krijgen is geen drama. Als je de klusjes waar mogelijk dan ook nog zelf doet zijn de kosten minimaal. Zeker als je een gangbaar model oto koopt (Golf, Focus, Astra) kosten onderdelen geen drol. Hebbie een goed otootje voor wènâg.
horza zegt
Zonder merk, model en bouwjaar van de voertuigen is dit gewoon een waardeloze conclusie.
Er staat niet vermeld wat voor pech het was. Misschien waren het voertuigen zonder brandstof, omdat die niet meer te betalen was. Of een auto met een lege accu? Hadden ze pech met een lekker band? En zo nog veel meer vragen… 🤷🏻♂️