Gaan we straks allemaal een auto met een abonnement afnemen, in plaats van er eentje te kopen?
Voor sommige autoliefhebbers gaat er niets boven dan het bezitten van een auto. Het idee dat het jouw auto is, dat je er mee kan doen en laten wat je wil, zonder dat iemand er iets over te zeggen heeft. Geen private-leasemaatschappij die je op de vingers gaat tikken omdat je een kilometertje teveel hebt gereden. Niet de Belastingdienst die ineens bijtelling van je wil. Geen auto die je kwijtraakt als je ineens ontslagen wordt…
Andere autoliefhebbers hebben het liever anders. Dat het technisch gezien niet hun auto is, maar dat ze er wel gewoon mee kunnen rijden. Je hoeft je geen zorgen te maken over onvoorziene kosten, alleen benzine/diesel/stroom in de tank en je kan gaan. En zeg nou zelf, in een huurauto rijd je net wat ruiger dan in je eigen wagen, nietwaar?
Volgens de CEO van autofabrikant mobiliteitsplatform Lynk & Co Alain Visser gaan steeds meer mensen onder die laatste groep vallen. Dat zegt hij tegen Meindert en Wouter bij de BNR Nationale Autoshow. Zijn uitspraken doet hij niet zomaar, maar die linkt hij aan het coronavirus.
Door dat virus denkt hij namelijk dat consumenten ‘inzien dat het bezitten van een auto niet per se de beste oplossing is’. De auto staat bij aardig wat mensen immers drie maanden stil. Al die tijd moet je gewoon wegenbelasting, verzekering en (minder) onderhoud betalen, terwijl je er niet zo heel veel aan hebt gehad. Wat is dan de oplossing? Nou, een auto-abonnement van Lynk & Co, aldus de topman van Lynk & Co.
Je moet dan alleen niet heel veel willen kiezen. Het bedrijf gaat namelijk maar één auto verkopen aanbieden. Die auto hebben ze de uiterst romantische naam 01 gegeven en is een crossover gebaseerd op de Volvo XC40. Lynk & Co is van hetzelfde moederbedrijf als Volvo, vandaar. En aan veel verschillende kleuren of opties doen ze ook niet. Twee of drie uitvoeringen van dat ene model, dat gaan de keuzes zijn.
Hoeveel dit nieuwe auto-abonnement gaat kosten is niet duidelijk, Visser had het over ‘meer dan je voor Spotify moet betalen, maar aantrekkelijk in vergelijking met huur, leasen en kopen’. Daarvoor krijg je een hybride Volvo Lynk & Co. Oh, en vreemde extra’s. Zoals toegang tot muziekfestivals, bars en ‘allerhande events’. Het idee is dat je lid wordt van een community en daarnaast nog toegang hebt tot een auto. Want dat is natuurlijk een veelgehoorde wens van mensen die een Volvo XC40 kopen. ‘Ja leuk zo’n auto, maar als er een Pinkpop-kaartje bijzat, dan zou dat me wel over de grens trekken.’ De Nederlandse introductie van Lynk & Co moet later dit jaar plaats gaan vinden.
Verder in deze aflevering van de Nationale Autoshow: Wouter rijdt in de nieuwe Aston Martin Vantage. En Jan-Peter Nijmeijers vertelt over het niet doorgaan van de Concours d’Elegans Paleis Soestdijk.
reset zegt
Ik koop gewoon omdat ik een schouder klopje van mijn pa wil, die ooit zei: cash is king.
eklasse zegt
@reset: Cash is king.. als je dus geen auto koopt hou je meer cash over.
Bezit is het einde van vermaak is ook een gezegde. Je kunt tegenwoordig beter een jacht huren dan er een bezitten namelijk. Voor veel mensen kan dat ook voor een auto opgaan. Paar keer in de maand auto beschikbaar tegen schappelijk bedrag. De rest van de maand cash om mee te investeren in andere zaken… een huis (of een interessante oldtimer bijvoorbeeld). Bij komend voordeel voor de maatschappij: de auto wordt waarschijnlijk duurzamer ingezet.
(Dit is geen lease constructie dat die auto 24/7 alsnog op de oprit staat namelijk)
tttijn zegt
@eklasse: nee het gezegde is: een eigen zaak is einde van het vermaak. Boeddhisten en jedi’s stellen bezit is last.
eklasse zegt
@tttijn: ik combineer die gezegdes graag. Maar je hebt gelijk inderdaad.
b088y zegt
@reset: Ik denk niet dat je een schouderklopje krijgt als dit is wat je ervan begrepen hebt ;-)
reset zegt
Ik denk dat je het begrip cash is king niet begrijpt. Je bent een stuk flexibeler als je het koopt. Geen schuldeisers als het even niet meezit. En ik kan mij niet voorstellen dat dit soort abonnement constructies goedkoper is, vooral niet als je opeens contractbreuk moet plegen omdat je baan weg is. Ik zou dit niet in ieder geval nooit op privé doen. Zakelijk is prima omdat het gekoppeld is aan je werkgever.
b088y zegt
@reset: Snap dat je liever koopt en je liever zo min mogelijke financiële verplichtingen hebt, maar het hele cash is king principe is dat je juist NIET koopt. Cash = contant/liquide
Yzord zegt
@b088y: en als je niks koopt heb je niks aan cash, doh
b088y zegt
@yzord: soms koop je niets, maar moet je toch betalen ;-)
Yzord zegt
Soms?
Homer55 zegt
Zeg gewoon gierig.
arhanso zegt
Helemaal met je eens. Even je lease auto weg doen is er echt niet bij. De leasemaatschappij wil een flinke som geld voor het afkopen van je lease contract om vervolgens de lease-auto dood leuk voor hetzelfde geld in de 2e hands lease duwt met als voordeel dat je een korte lease tijd hebt. Mooi verdienmodel…
Als je het geld niet hebt of je wilt het er niet voor over, kun je beter een geinige 2e hands kopen. Hoe goedkoper hoe sneller je er vanaf kunt.
eklasse zegt
@reset: goedkoper hoeft niet altijd het argument te zijn om iets te kopen. Ik kan honderd verschillende keuzes noemen waarbij ik zonder meer voor de duurdere optie zou gaan.
noodlesoup zegt
@reset: Ik denk dat je vader iets anders zei of iets anders bedoelde. Cash is King leerde ik bij een job waar een klant al z’n auto’s financierde, ook z’n Ferrari’s en dergelijke. Hij kon die auto’s aftikken, maar waarom kapitaal in een auto stoppen als het in je onderneming meer geld oplevert dan de rente die je betaalt. Dus financieren die auto, tenzij jij het kapitaal niet beter kunt laten renderen dan dat je aan rente betaalt. Simple as that.
Arnoud zegt
Nadeel van een leaseauto is dat er iemand aan moet verdienen. En jij, als leaser, bent dat niet. Een auto kopen met het verstand, dus een gangbaar model met goede restwaarde, goed onderhoud en er goed mee omgaan is nog steeds de goedkoopste keus. Plus dat als je er onverwacht van af moet het geld oplevert in plaats van kost.
b088y zegt
@Original_Arnoud: Bij cash is king gaat het er niet om wat goedkoper is…
reset zegt
Omdat die klant al financieel onafhankelijk is met z’n Ferrari’s. Dus hij is al king. Hij gaat dan voor behoud van zijn cash, dus financieren. De gemiddelde mede mens is dat niet.
deeberton zegt
Life as a service gaat echt in de papieren lopen.
maarteno zegt
lol, plus is het abbo dan wel te stoppen in dit geval? of ik nu belasting, verzekering zelf betaal of via een abbo, gaat toch van de rekening af…
Rick-dos zegt
En toch denk ik dat we steeds meer naar zo’n maatschappij gaan. Een jaar geleden of zo zag ik in het wild een groene elektrische scooter met de naam Felyx er op. Ik dacht dat het van een koeriersdienst was of zo totdat ik zag dat het een “share” scooter was. Dacht toen nog dat het wel niet zo’n succes zou worden. Afgelopen februari was ik in Rotterdam en werd om mijn oren gereden van de Felyxen. Paar maanden later, meer specifiek gisteren, was ik op Scheveningen en zag hele stoepen daar volstaan met die dingen.
Ben me er wat meer in gaan verdiepen en moet zeggen dat ik het concept wel kan waarderen. €8 registratiekosten daarvoor krijg je 30 minuten gratis gebruik en voor de rest is het €0,30 per minuut. Je hoeft alleen maar de app te hebben, zoekt een scooter in de buurt, reserveert ‘m en je bent onderweg. Ik heb mij gewoon aangemeld. Ik zal het wellicht niet vaak gebruiken maar het is altijd handig om het te hebben.
Maar goed, Lynk….
mwti zegt
@Rick-dos: een scooter is wat anders dan een auto waar je vaak stoffen bekleding hebt dus ranzig en met een auto heb je vette ramen, een vet stuur, een ongevallen milkshake etc. Dat maakt een collectieve auto gewoon goor.
b088y zegt
@mwti: net zoals het OV? Ben ik trouwens ook geen fan van ;-)
karhengst zegt
@b088y: Dat dus. Voor iedere autobezitter die overstapt op zo een constructie zijn er tien die er het OV voor laten staan. Tot zover het duurzaamheidsargument.
gregorius zegt
Daar ga je dus.
Die Felyx scooters zijn NIU scooters. Die dingen worden incl BTW vanaf 2600 eur verkocht.
Dat betekent dat Felyx, zonder BTW en met bulk korting die dingen voor 1500 -1800 eur mee krijgt.
Zo’n ding wordt dus voor 18 euro per uur uitgeleend.
Dus na 100 uur rijden heb je de aankoop van zo’n ding terug als bedrijf. Natuurlijk zitten de kosten in het laden, de logistiek etc etc.
Anyway, gouden business.
Als je echt zo’n Lynk ding wil als alternatief van je dagelijkse vervoer; moet je er op kunnen vertrouwen dat je er 1 kan hebben wanneer je wil. Dan moet je ineens een hoop van die auto’s gaan neerzetten.
Ik zie zo snel nog niet veel mensen die nu een auto hebben voor woon-werk naar zo’n dienst gaan.
stephane8200 zegt
@gregorius: je hebt al verschillende diensten die zoiets leveren. Greenwheels, Juuve (van een bekende van me) en nog wel meer. Ook die Biro’s hier (Lev) in Rotterdam als overdekte scooter.
Ik denk dat scooters en die Biro’s iets populairder zijn.
9000cse zegt
Het mag dan allemaal nietszeggend en/of erg futuristisch overkomen, maar laten we eerst eens afwachten hoe dat er in de praktijk zal gaan uitzien. Volgens mij zal deze mondiale crisis veel meer gevolgen gaan krijgen dan nu nog te overzien is. Ook denk ik, dat mensen er door zullen veranderen in hun keuzes. Ik heb namelijk nog niemand duidelijk horen vertellen hoe de wereld er over een jaar economisch zal uitzien. Wat me wel al duidelijk is geworden is dat het niet meer zal worden zoals we het gewend waren. Maar “de mens” is vindingrijk en weet zich aan te passen als de wereld verandert. Ben benieuwd naar de uitkomst en de veranderingen die er zullen gaan plaatsvinden.
karaya zegt
Ben je afhankelijk van China en daar moeten we juist van af.
slickrick zegt
@karaya: ik denk dat het meerendeel van de mensen willen dat we minder afhankelijk zijn van China, echter verwacht ik dat ze daar niet voor willen betalen met hogere prijzen indien het dicht bij huis geproduceerd wordt ….helaas
karaya zegt
Er zijn meer landen waar je goedkoop kan produceren behalve China.
marcus zegt
Mischien is het een beetje ouderwets, maar eh, zoals hierboven: “Cash is king”. Wie spaart die heeft wat, enz. enz. Ik ben blij dat beide auto’s (die inmiddels al 2 maand bijna niet gebruikt worden) volledig eigendom zijn, Dan hoef ik me geen zorgen te maken om de maandelijkse lease / pcp / huurkoop / lening of wat dan ook.
Ik koop mijn auto liever contant, daar was ik na de economische crisis in 2008 al vrij zeker van en nu met Corona nog meer. Al die huur / leen / cloud / saas / je bezit het zelf niet constructies zijn er niet omdat het beter voor jou is. Die zijn er omdat de verstrekker geld aan jou verdient!
Als je de auto niet betalen kunt, kun je haar maar beter laten staan!
maarteno zegt
Ligt maar net aan in welk segment je speelt, er zijn auto’s die in lease niet goedkoop zijn maar als je die 4 ton in je volgende project kan stoppen en er 8 ton van maakt…het toch meer opbrengt dan die auto kopen…
Voor de gewone man op de straat, tjah als je wat ouder bent en gewoon zekerheid wil kopen is een private lease best een slimme keuze te noemen….ben je <60 en verdien je max 2x modaal, tjah dan is het denk ik het beste om te doen wat jij doet…
marcus zegt
Tja, mijn ouders spelen in ander segment als ik. En die hebben ook altijd alles cash gekocht…
Einde van dit jaar kijk ik wel wat de prijzen doen. En als de dealer extra korting moet geven om auto’s weg te zetten dan open ik de knip! Doen ze dat niet, dan wordt mijn auto volgend jaar 6 jaar oud en ga ik de 200.000km halen.
Er staan momenteel een hele hoop 6 cylinder Diesels te koop in het VK die al op kenteken zijn gezet door de dealer. En er zal op de opslagplaatsen nog genoeg staan zonder kenteken. Dus komt vast wel goed :)
Arnoud zegt
Als je vier ton in je onderneming wilt/moet investeren moet je dus eigenlijk de conclusie trekken dat je geen geld hebt voor een auto van vier ton. Om dan zo’n auto via lease tóch te kunnen rijden is dus niets meer dan dikdoenerij. Sowieso is een auto van vier ton op naam van de zaak voor een directeur-eigenaar dikdoenerij. Wanneer het jouw eigen onderneming is, wacht je gewoon tot je voldoende salaris hebt gespaard en koop je dan pas die auto van vier ton. Een directeur in dienst van een aandeelhoudersvereniging vind ik een andere zaak. Daar is het vaak gewoon secundaire arbeidsvoorwaarde.
mikje90 zegt
Als je goedkoop een nieuwe auto van de zaak kan rijden, dan ben je gek als je het niet doet. Maar alleen in die situatie zou ik een auto leasen, anders niet want er gaat niks boven een koop auto en financiële vrijheid.
sjees434 zegt
Of dit aanslaat staat en valt natuurlijk met de kosten, de auto ziet er in zn segment goed uit en zal met de volvo genen prima vervoer zijn. Als dit betaalbaar is en toegankelijk zonder tevele lastige voorwaarden zie ik wel groepen particulieren de stap maken.
dawwg zegt
Nou, ik reed niet ruiger in m’n lease-waggies dan in m’n eigen auto’s hoor; misschien juist omgekeerd; want voor je eigen speeltjes hoef ik alleen verantwoording aan jezelf af te leggen. Ik ben ZZPer en heb jaren geleden de keuze gemaakt om geen hypotheek of lease-auto meer te nemen. Huis, auto’s, alles is 100% van onszelf en ik lach me dood met amper vaste lasten. Toen mijn contract tijdens de lockdown niet verlengd werd, hoefde ik me dus ook nergens druk over te maken. Geen slaaf van je eigen financiële verplichtingen / schulden te hoeven zijn is echt heerlijk ! En gelukkig heb ik inmiddels alweer een nieuwe klus, maar dat terzijde :)
Homer55 zegt
Inderdaad!
Verantwoordelijkheid, regeltjes en plichten voor dingen die niet van je eigen zijn vind ik een onprettig last en probeer dat zo veel mogelijk te vermijden. Ik geef ook liever eenmalig meer geld uit dan iets wat maandelijks blijft terug komen.
bbfix zegt
@dawwg: dat klinkt verstandig. Heb je je huis toen verkocht of zo? En waar woon je nu in?
eklasse zegt
@bbfix: nee, in plaats van een hypotheek af te sluiten heeft hij het gepind denk ik.
marcus zegt
Dat dus! Ik zit in vergelijkbare situatie en heb alleen hypotheek. Verder alles van mij, niets op de pof…
mauwerd zegt
Niet slim, maar wel leuk! En daarom ‘nodig’. ;)
knapzuur zegt
Als corona mensen ook daadwerkelijk iets doet inzien dan is het niet het bovenstaande.
Reclames en marketing campagnes van leasemaatschappijen, dealers en importeurs zullen je wel heel graag dit beeld willen aanpraten, dat is geen inzien dat is ver(mis)leiding van iets wat je in den beginselen helemaal niet nodig hebt.
Ik hoop dat mensen gaan inzien dat auto rijden helemaal geen noodzaak is en hoe minder je (woon/werk) auto rijd hoe meer tijd je voor leuke dingen over hebt!
tttijn zegt
@knapzuur: ja want al het leuke moet verdwijn, weg, raus!!!!!
Stijnson zegt
@knapzuur: Doordat ik met de auto woon/ werk rijd heb ik juist meer tijd om leuke dingen te doen. Ov duurt er zo lang over…
jippie zegt
Als je nou echt goedkoop wilt autorijden dan neem je een incourant maar betrouwbaar tweedehandsje. Maar ja, deze lummel moet z’n Chinese meuk aan de man brengen dus dat gaat ie niet zeggen.
gregorius zegt
Crisis of niet; mijn baan lijkt gewoon veilig en ik ben naar een nieuwe auto aan het kijken. Ik houd de economie wel draaiende!
sudbina zegt
Volgens mij leert men van het corona gebeuren dat we minder OV moeten gebruiken en dat er geen vervanging is voor een eigen auto..
cupsport zegt
“Wij van WC eend denken dat WC eend weleens helemaal hip kan worden”
gt4porsche981 zegt
Ik heb in de Corona tijd twee auto’s gekocht ?
Eigen bezit van een auto is zoveel fijner en leuker.
SvenskaAeroplanAB zegt
Er is een wereldwijde verschuiving gaande van ‘bezit’ naar ‘gebruik’… Interessante materie wel. Het komt uit de smartphone wereld, daar huur je in principe ook je telefoon. Er komt een hele generatie aan die niks wil kopen, maar alles wil huren. Van huizen, auto’s, meubilair, tot wasmachines en kleding aan toe… Daar springen veel bedrijven op in. We moeten er maar aan wennen…
willeme zegt
Wat gaat de tijd toch snel ..
Nog niet zo lang geleden lieten we standaard een broer of zus achter bij dealer ..
En niets ‘tenaamstellingscode’ ..
Tegen de achterbanden plassen ..
Dan is ‘ie helemaal van jou ..
69ss zegt
The 3 F’s, if it Fucks, Flies or Floats, rent it!
69ss zegt
@69ss: Dus ik koop m’n auto’s ?
frank2b zegt
De auto staat drie maanden stil?
Waarom???
Homer55 zegt
Corona en thuiswerken…. Auto is dan een vervoermiddel voor de noodzakelijke.
Voor 2km pak ik de auto en rijd nog 5km om anders heb ik er niet van genoten.
tttijn zegt
Auto’s vind ik gewoon supertof dus koop ik er een. Lenen is altijd teveel betalen dus laat ik aan anderen over.
markos78 zegt
Als de auto stilstaat is er dus mooi tijd om mods uit te voeren! Zo is bezit nog steeds vermaak en er komt nooit een eind aan de mod-zaak ;-)
ericd zegt
Hoe we tot nog toe auto’s hebben beschouwd is een bewijs van hoe succesvol het succesvolste en grootste consumentenproduct tot nog toe is geweest. Ga maar na:
1. In de meeste huishoudens is de auto de grootste uitgave, qua aanschaf, onderhoud, energiekosten (laatste vaak groter dan voor verlichting, verwarming en elekr. apparaten in een huis) en afschrijving.
2. In tegenstelling tot wat we denken, kost de auto de gemeenschap geld; dat wordt nogal eens verward met dat het een fiscale cashcow is voor Den Haag. Dan praten we over milieu, gezondheidszorg en het curieuze aspect dat de 10 vierkante meter die de auto buiten aan plek in beslag neemt bijna niks kost in vergelijking met 10 m2 woonruimte (die nota bene gestapeld kan worden – flats).
Tijd dat we het hebben en gebruiken van een auto eens los zien van personenmobiliteit. Auto’s worden steeds groter, en we hebben er in de loop der jaren steeds meer bij gekregen. Waarom ruimte inblikken in een grote auto en steeds met je meenemen, als dat plek of straat kost, meer energie, etc.? Gemiddelde bezettingsgraad van een auto is 1,2 persoon.
karhengst zegt
Ach de auto kost tijdelijk relatief tot het gebruik meer geld. Van m’n woning en alle luxe die ik daar heb kan ik nu dubbel genieten zonder enige extra kosten.
Daarnaast daar waar voor de ene persoon vrijheid en flexibiliteit is om een auto niet in bezit te hebben, is het voor de ander precies andersom. Moet er niet aan denken me iedere keer af te moeten vragen of er wel een auto beschikbaar is als er weer een trip aan zit te komen. Gewoon, instappen en wegkarren.
arta zegt
Van bezit naar gebruik….
Dan wel van eigen auto naar Greenwheels achtige constructies. Als je een private lease hebt afgesloten betaal je nog steeds een “vast” maandelijks bedrag voor de auto. Niet meer rijden kost nog steeds geld.
Als je alles net een Greenwheels auto of een WeDriveSolar deed, maar nu ff niet zijn de kosten ook nul…
Voor de maatschappij ook goed om minder auto’s te hebben.
Dan kunnen die paar hobbyisten van dit forum gewoon de maandelijkse afschrijving en HSB en verzekering, onderhoud, etc. accepteren en lekker in een eigen auto blijven rijden.
Maar wel een beetje knappe bakken dan. Minimaal 5 cilinders en 200pk of het moet ouder dan 25 jaar zijn.
Jochempie zegt
Ik ben niet oud, maar met 33 ben ik ook geen 18 meer. Voor alle jonkies onder ons: als je het financieel goed wilt doen in je leven, koop dan geen auto, tenzij je 5 keer de waarde van de auto in investeringen hebt zitten die meer waard worden, zoals aandelen, indexfondsen of onroerend goed. Zelfs als verknocht autoliefhebber kan ik het niet over m’n hart verkrijgen om een auto aan te schaffen die mijn jaarlijkse rente niet kan compenseren. Weet dit: financieel gezonde mensen ontvangen rente, financieel ongezonde mensen betalen rente.
harrie zegt
Je hele leven laten bepalen door rendement.
Gezellig.
Jochempie zegt
Het is maar tijdelijk. Ik richt op vervroegd pensioen zodat ik nog met een gezond en bewegelijk lichaam van een levensstijl kan genieten zonder bijsmaak dat ik het niet kan betalen.
We moeten allemaal kiezen uit twee kwaden: leven we nu streng, zodat we later de teugels kunnen laten vieren, of leven we nu onverantwo eh sorry, breed, en laten de zorgen voor morgen?
Laat me raden, je hebt een nieuwe auto gekocht. 30.000 euro betaald, dat over 30 jaar het tienvoudige waard zou zijn, en nu over vijf jaar *poef* weg is.
rob5nismo zegt
Ik vind private leasen met alles erop en eraan best duur auto huren een collega van me heeft pas een auto geleased dat kost hem iets meer dan 500 euro per maand. Op het einde van zijn contract heeft hij 24.000euro betaalt en de auto is nog steeds geen eigendom
Jochempie zegt
“en de auto is nog steeds geen eigendom”
Wat is hier het rationele probleem van? Klinkt alsof je een gevoel beschrijft dat je niet zint. Iemand die de auto wel bezit heeft enkel de inruilwaarde als voordeel. Je beschrijft niet om wat voor auto het gaat, dus we hebben geen idee of 24000 euro een hoog bedrag is of niet. Wie weet schrijft die auto dat wel af in 48 maanden?
Laat ons eerst even de balans zien voordat je zegt dat het best duur is.